wanden vervangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yasmin1

wanden vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:32

hoi

hoe moet je een trailer met zachte plekken in de wanden opknappen?
hoeveel zal dit kosten?

groetjes

rissa

Re: wanden vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:08

Ik heb werkelijk geen idee hoeveel het kost en of je het wel zelf kan doen. (Volgens mij hangt dat van de soort trailer af). Maar betonplex is een goede stevige trailerwand. Denk er dan ook aan om de vloer te bekijken op zachte plekken en ook weer dicht te kitten.
Misschien kan je eens info vragen bij een aanhanger/trailer bedrijf. Succes

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 17:09

rissa schreef:
Ik heb werkelijk geen idee hoeveel het kost en of je het wel zelf kan doen. (Volgens mij hangt dat van de soort trailer af). Maar betonplex is een goede stevige trailerwand. Denk er dan ook aan om de vloer te bekijken op zachte plekken en ook weer dicht te kitten.
Misschien kan je eens info vragen bij een aanhanger/trailer bedrijf. Succes

maar moet ik dan die wand over de andre wand heen plakken?

gr

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:24

Ik zou zelf de rotte wand verwijderen, want ik wil erg graag dat mijn spullen er supernetjes uitzien. Maar of het kwaad kan als je de wand zou laten zitten weet ik echt niet.....
Maar ik zou de vloer ook erg goed controleren op zwakke plekken, omdat er vocht in het hout van de wand heeft kunnen trekken zou het misschien ook in de vloer kunnen zitten?
Een telefoontje naar een bedrijf en je weet alles Knipoog

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:27

Wij hadden een tweedehands trailer gekocht waarbij alle muren en de vloer rot waren. Mijn vader heeft hem helemaal opgeknapt door nieuwe muren te kopen en een nieuwe vloer.
Verder helemaal opnieuw geverft van binnen en van buiten, alle bouten nagecheckt en nieuw gekocht, kap schoongemaakt enzovoort. Ding ziet eruit als nieuw!

Wat je kan doen is gewoon voor platen kijken op marktplaats, ook gewoon tweedehands. Als ze maar kwalitatief goed zijn. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een plank oid. op de rotte plek zetten als tijdelijke vervanging.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:02

Megamutsj schreef:
Wat je kan doen is gewoon voor platen kijken op marktplaats, ook gewoon tweedehands. Als ze maar kwalitatief goed zijn. Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een plank oid. op de rotte plek zetten als tijdelijke vervanging.

Marktplaats is ook een goed plan, had ik nog niet aangedacht.
Maar een plank over de rotte plek, zelfs als tijdelijke oplossing, zou ik dus absoluut niet doen. Veiligheid is echt heel belangrijk lijkt mij. Niet vervelend bedoeld hoor, maar de gevolgen zijn niet te overzien als je wanden slechter zijn dan ingeschat en je in erg vervelende situaties terechtkomt. Ik zou in iedergeval mijn paard niet in zo'n trailer zetten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:12

wij hebben het zelfde euvel ,, helaas niet alleen door en door
rotte wanden maar ook scherpe hoeken ./ doorgerot frame werk
hij moet helemaal uit elkaar ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:13

Als de wand rot is zou ik ook eens naar de vloer kijken. Een gewone houten vloer moet ieder jaar goed gecontroleerd worden en ongeveer eens per 4/5 jaar vervangen worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:18

wij hebben dus een trailer gekocht met een nieuwe (niet dichtgekitte ) vloer

TS zou geen 2e hands platen kopen
uit ervaring in het verleden ..ben je dan niet altijd goedkoper uit
het is best wel eve lastig die platen te vervangen en dan gaan nieuwe toch langer mee
en het scheelt niet zoveel in de aanschaf

wij hebben gekozen om de wanden te verangen met beton plex , te koop bij iedere bouw markt
er werd ons aangeraden deze aan de binnenkant te voorzien van een jizeren plaat ..
iemand daar ervaring mee ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:31

je hebt ook rotte wanden dus is de kans groot dat de vloer er ook niet zo best aan toe is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:38

heb je het tegen ts?

"onze vloer "is iig wel nieuw en onderliggend frame nog goed
gelukkig .. kosten komen nu "maar" op een 600 euro als we alles wat echt MOET gebeuren zelf doen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:02

ik had het tegen jou ja, als de vloer goed is dan is ie natuurlijk goed maar het is geen overbodige luxe om die ook regelmatig eens heel goed na te kijken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:50

anneliesdj schreef:
ik had het tegen jou ja, als de vloer goed is dan is ie natuurlijk goed maar het is geen overbodige luxe om die ook regelmatig eens heel goed na te kijken.

ben dat helemaal met je eens

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:07

Citaat:
er werd ons aangeraden deze aan de binnenkant te voorzien van een jizeren plaat ..
zorg dan wel dat dit een plaat is die niet roest en dat je m verlijmd met de wand, anders komt er water tussen en gaan je platen vanzelf weer rotten.
Beter is dan een rubbermat tegen de wand te kitten, die roest in ieder geval niet!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:37

nickyu schreef:

Ik heb ook een staalplaat in mijn trailer van ong. 60 cm. hoog. Dit ter bescherming van je wanden als je paard een keer met zijn hoef tegen de wand aankomt. Deze plaat is goed afgekit zodat er geen vocht achter kan komen. Rubber werd me afgeraden omdat het vrij snel stuk kan gaan.
Heb een keer een trailer gezien van 1/2 jaar oud zonder trapbescherming, waarbij het paard met laden de onderkant van de wand had aangetikt. De beschermlaag was er af en binnen no time was de wand opgezet en klaar voor vervanging.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:40

ik heb een rubber mat van 80cm hoog versterkt met 5 nylon lagen erin, die gaat echt niet kapot! Je moet natuurlijk niet zomaar de eerste de beste mat er inhangen maar dat lijkt me logisch. Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:54

Ik volg dit even.
Heb een trailer uit 2000 met van die gecoate wanden.
1 is vooraan ook een beetje zwak, doordat er een gaatje in de coating zit.
Vloer (rubber) is ook verlijmd aan de bodem en inderdaad tra[beschreming is ook verlijmd.
Gelukkig is de bodem nog helemaal goed

Denk dat ik Wesco maar eens moet vragen wat dit gaat kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:56

Even concreet voor TS: wanden vervangen kost ongeveer 300 euro aan materiaal. Daarvoor kun je voldoende nieuw betonplex kopen om een gewone trailer opnieuw van wanden te voorzien. Losse stukken wand vervangen of overzetstukken is voor zielige sukkels. Stalen of rubber plaat idem. Dit werkt wel als trapbeveiliging, mits goed aangebracht, maar niet als "reparatie" van slechte wanden.
De clou is echter dat je de kopse kanten van de wanden ZEER GOED in de verf zet (Sikkens botenlak of soortgelijk) zodat ze niet via die kant alsnog vocht op kunnen nemen. Dat heeft namelijk het probleem veroorzaakt bij jouw trailer.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:02

Dat is duidelijke taal ikke. De prijs valt me eigenlijk wel mee.
Ik kreeg ook nog als tip om de kopse kanten van de vloer ook in een goede verf te zetten, dit schijnt niet zo vaak te worden gedaan namelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 22:27

rissa schreef:
Dat is duidelijke taal ikke. De prijs valt me eigenlijk wel mee.
Ik kreeg ook nog als tip om de kopse kanten van de vloer ook in een goede verf te zetten, dit schijnt niet zo vaak te worden gedaan namelijk.

Dat is een unterstatement. Zeg maar gerust dat het nooit gebeurt. Alleen trailers die door slimme eigenaren worden opgeknapt, krijgen goede verflagen op alle delen. Dat is namelijk een zeer arbeidsintensieve en dus zeer dure actie, wat dus door een bedrijf zelden of nooit gedaan zal worden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 23:17

ikke schreef:
Dat is een unterstatement. Zeg maar gerust dat het nooit gebeurt. Alleen trailers die door slimme eigenaren worden opgeknapt, krijgen goede verflagen op alle delen. Dat is namelijk een zeer arbeidsintensieve en dus zeer dure actie, wat dus door een bedrijf zelden of nooit gedaan zal worden.

Klopt dat hebben wij pasgeleden ondervonden toen we een trailer kochten met een nog niet al te lang geleden vernieuwde bodem. Die kon dus weer vervangen, net als een groot deel van de wanden trouwens. Allemaal zelf gedaan (althans mijn vriend). De kopse kanten zijn door hem afgewerkt met kantenfix van frencken. Niet duur en heel goed.
Wat de wanden betreft: nadat daar een nieuwe plaat hout in is gegaan heeft hij het afgewerkt met epoxy en glasvezel, gekocht bij mrboat.nl, daar maken ze dus polyester boten van. Dat is echt super geworden, helaas is onze trailer afgelopen nacht (hij stond voor de deur omdat er dit weekend nog wat aan geklust moest worden) aangereden en hoe: 5 meter verplaatst en op z'n kant gesmeten (jaja alcohol, gelukkig konden ze niet meer met hun auto rijden en zijn dus bekend). De schade valt mee, hier en daar wat ontzet, een gat in de net nieuwe gietvloer en scheuren in het polyester aan de buitenkant. Maar de wanden aan de binnenkant waren nog helemaal als nieuw dus dat spul is wel stevig Clown

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:55

ikke schreef:

Dat van die slimme eigenaren daar ben ik het helemaal mee eens.
Het feit dat het arbeids intensief en duur is daar ben ik het niet mee eens.

De randsealer van Frencken is waterdicht (beter dan D4) en een pot van 750ml kost ongeveer 11 euro.
Met deze pot kun je meer dan 25 strekkende meter rand mee sealen (3 lagen)

Als ik houten wanden zou moeten vervangen zou ik het als volgt doen.

De wanden

Gebruik oukume door en door (geen aziatische) 18mm
Gebruik een perfecte grondlak (bv EKA). Grondlak is nm veel belangriker dan de laklaag.
Na het gronden (1 af 2 keer) zou ik 2 of 3 lagen epoxy opzetten (naar keuze met of zonder glasweefsel)
Tussen elke laag ff opschuren en aflakken met een 2 componenten lak.

De vloer (met later een gietvloer)
Ook weer oukume door en door 22mm (21 mm is wettelijk verplicht)
onderzijde minimaal 2x gronden. 1 laag epoxy erover heen.
Eventuele naden met een overlappende constuctie maken (minimaal 30mm)
Zorg dat de naad exact op een steunbalk van het onderstel komt te liggen.
desnoods zelf een extra constuctie lassen(heb ik ook gedaan en stelt echt niets voor)
Als laatste bescherming simpelweg tectyl gaan gebruiken(wordt gebruikt voor bescherming van de onderzijde van een auto)Eerst met een spuitbus(kom je goed in elk hoekje en naadje.) daarna met een kwast pot tectyl aanbrengen.(niet zuinig doen,mag rustig dik dat spul kost niets bijna.
De bovenzijde van de vloer laat je totaal onbehandelt,hierdoor hecht de gietvloer het allerbeste.

Ga je losse rubber gebruiken als vloer dan weer goed gronden en voorzien van een epoxy laag.(Epoxy is beter dan welke verf dan ook.)
Alles wat je gaat plakken daar gebruik je PU 2 componenten lijm voor (doe geen consessie hierin want dan krijg je spijt.)
De PU lijm is zo een beetje het duurste wat je gaat gebruiken.

Zijn er nog vragen,stuur me een mailtje info@hotton.nl of een pb of stel ze in dit topic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:36

Beste Rob_H, als jij zo goed weet hoe het zit, hetgeen lijkt, dan zou toch ook moeten weten dat als je dit door een proffesional laat doen, het handenvol geld kost omdat het domweg uren kost; veel uren! Aangezien uren tegenwoordig vlotjes 50+ euri's kosten, tel maar uit...........
Overigens, wat heb jij tegen betonplex?? Ja, niet mamma's mooiste kleuren, so what?

Verder is voor de bodem 24mm multiplex de wettelijke verplichting.
Voor wanden zou ik geen 18 maar 12mm nemen; veelal zijn de sponningen in de trailer daarop gebouwd, het weegt wat minder en doet geen afbreuk aan de sterkte.
Rubber op de vloer nooit lijmen. Waarom? Dit komt los. Kan wat langer of korter duren, maar er komt vocht in en dan heb je feest. Persoonlijk ga ik voor een goed gelakte vloer met losse, goed passende rubber mat.
Vloer altijd uit één stuk, handelsmaat 153x305 voldoet voor een tweepaards.

Voor het overige geen enkele consessie doen aan de door Rob_H aangegeven materialen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 13:27

Beste ikke
Een reparatie laten doen door een bedrijf daar heb ik het niet over.Dan nog is het sealen een werkje van niets.De droogtijd is kort en het sealen opzich neemt voor alle randen niet meer tijd in dan maximaal 1 uur.
En ik moet eerlijk zeggen dat je gelijk hebt dat ik het allemaal wel weet.
Heb een aantal berichten gelezen van jou en daarin geef je advies wat gewoonweg niet klopt.

Bv die dikte van de vloer,ik weet niet waar je die wijsheid vandaan hebt maar de minimale eis is gewoon 21 mm.Atec geeft bij de gegevens van hun trailer zelfs aan dat hun vloer 22 dik is,ga je me nu vertellen dat Atec niet goedgekeurde vloeren in zijn trailers legt?????
Ook wat betreft de wand dikte heb je ongelijk.De meeste houten trailers bestaan uit 18mm
Als je polyester trailers bekijkt dan zit tussen de 2 polyester wanden van 3mm per wand een 12mm beuken plaat.Ook dan kom je op totaal 18mm.
Maak nu niemand wijs dat 12 genoeg is want het is niet waar.De sterkte is weliswaar niet zo verschillend maar de doorbuiging daar in tegen is het probleem.
Ook je maat van de vloer klopt niet,ja er zijn trailers die 153 breed zijn,maar de meeste 2paards trailers uit het duurdere segment zijn 164 breed.

Je adviseert bv een goede afwerklak te gebruiken zonder te vermelden dat gronden veeeeeeel belangrijker is dan die afwerklak.Gebruik je een slechte of te weinig grondlak dan gaat je afwerklak gegarandeert scheuren

Ook het feit dat je vertelt dat een losse rubber mat altijd los gaat.Ook hier zit je fout.
Als je een rubber mat volledig met de PU 2 componeten lijm verlijmt gebeurt dit niet.Als ook nog eens eerst een epoxy laag op de vloer legt (voor het plakken) dan kan er al helemaal niet meer gebeuren.

Nu kun je dit verhaal wel als aanval zien op jou,maar zo is het niet bedoeld.
Maar ik kan er niet onderuit dat dat wat je schrijft voor een gedeelte gewoon niet waar is.
Jij weet er veel van,maar je zit er soms naast.
Ik weet er veel van maar waarschijnlijk nog niet alles.
Ik denk dat de mensen er meer aan hebben (en de paarden zeker) dat wij onze krachten bundelen dan dat we elkaar gaan proberen af te troeven.

Onderstaan de specificatie zoals is te lezen op http://www.atec.nl

De Starline Deluxe is standaard voorzien van diverse accessoires. Andere mogelijkheden en opties zijn naar wens in te vullen. De standaard uitvoering betreft:

2 gasveren aan achterklep
2 getinte design uitzetramen
handbediend achterzeil
binnenverlichting
hooinetbevestiging
panieksysteem op de borstbuizen
comfortsysteem op de bilbuizen
zijwanden 18 mm groen berken door-en-door
vloer 22 mm groen berken door-en-door met antisliplaag

PS
Nog een HEEL belangrijke toevoeging.
ALTIJD de randen AFRONDEN voor dat je ze in de sealer zet.
de rede is eigenlijk heel simpel verf pakt niet op rechte gezaagde kanten.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:05

Ik ben zeer recent, bezig geweest mijn oude trailer opnieuw op te bouwen.

Kosten circa 500,- aan materiaal
Nieuwe wanden (2x 18mm betonplex (plaatmaat 153x305cm))
nieuwe ondervloer (12mm) daaroverheen 24mm betonplex (zelfde maat)
Nieuw zeiltje
overal nieuwe bouten en moeren (m6 en m8 van rvs)
Wat klein materiaal

Diverse randen (zaagsnedes, goed afgewerkt met buitenlak) en alle naden goed dichtgekit.
Geen gietrubber op vloer, maar gewoon 2 rubbermatten erop.

Trailer was 4 jaar geleden opgeknapt door over de oude (rotte bodem), een nieuwe bodem te leggen, dan gaat het rotten gewoon door. Daarnaast enkele ontwerp fouten aangepast mbt tot de bekabeling aan de onderzijde

Gevolg, gewicht van trailer is met 40kg afgenomen. Woog 605kg leeg en weegt nu 575 leeg. Ziet er weer goed uit.