Tips parcours onthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FleurHunter

Tips parcours onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:42

Hoi,

Ik heb even een paar vraagjes of tips nodig:P..
Hoe onthouden jullie je parcours en dan ook nog de barrage?
Ik kan er dus helemaal niks van en ook door de stress en als ik ook nog als eerste moet kan ik ook niet kijken naar een ander.
En hoe zit dat met de stijlpunten in de b? daar snap ik ook niet zoveel van

Alvast bedankt

groetjes Fleur

Zammie

Re: Tips parcours onthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:50

Vooral in B en L parcoursen volgen de hindernissen zich vaak in dezlfde lijn die het meest logisch is op. In het parcours als je over de hindernis bent zit vaak al de lijn die je moet volgen, naar links of rechts. Dit kun je voor jezelf tijdens het lopen bekijken. Ikzelf doe de lijnen nog eens in gedachten als ik buiten het parcours sta (zeg maar met m'n hand de lijnen in m'n hoofd volgen en dus de hindernissen in gedachten doen) Rijdt je toch een keertje verkeerd, blijf dan denken aan de lijn die het meest logische is dan kom je meestal de volgende hindernis wel weer tegen. Tenzij je dus helemaal de verkeerde kant op bent gereden. (dan zo snel mogelijk weer de goede hindernis zien te vinden) Tijdens het springen tel ik ook echt de sprong, dus hindernis (bij dubbel gewoon 1 x) en als je dan toch een keertje verkeerd rijdt weet je in ieder geval de hindernisnr die je moet springen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:37

Wb de stijlpunten; dat kun je allemaal vinden in het discipline regelement springen op de site van de knhs.
Wb je parcours onthouden, gewoon een aantal keren goed parcours verkennen en het parcours daarna nog een aantal keren "in je hoofd" rijden.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:56

Als ik een parcours loop onthoud ik altijd bepaalde punten. Bijv. na de eerste sprong blijf ik in een rechte lijn, tot ik bij de lichtmast kom, dan maak ik een wijde bocht naar rechts achter de zwarte-witte hindernis langs en bij het witte stoeltje ga ik rechtstellen voor de twee sprong. Op die manier wordt het een soort filmpje in mijn hoofd en als ik het parcours rijd dan denk ik oh ja, nu moet ik dus naar rechts, etc.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:58

In het begin deed ik het zo: Parcours verkennen MET pen en papier Knipoog

Ik tekende het op papier uit tijdens het lopen,echt ideaal om dat zo te doen,
Namate je vaker parcours gesprongen hebt heb je het niet meer nodig,,dan snap je de lijnen vanzelf

Succes Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:01

Ik onthou eigenlijk alleen de dingen die niet zo logisch zijn, of waar je 2 kanten in kan.

Heel vaak spring je bijv schuin, net zoals je van hand zou veranderen, dan hoef je echt niet ineens een scherpe bocht de andere kant in te maken. Zo staan de meeste lijnen, erg logisch na elkaar.
Soms staat er een sprong die daarna logisch naar 2 kanten kan, die ik onthou ik dan goed, na 6 naar links oid Lachen

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:12

ik ging altijd samen met een vriendin en dan eerst zelf over alle hindernissen heen lopen , op de helft ff kijken of je het begin nog weet en dan door gaan tot het einde en dan buiten het parcours alles nog even nawijzen van dat is 1 , 2 , en noem maar op succes ermee

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:20

Ik loopt van 1 naar 2, dan herhaal ik dat.
Dan 3 erbij, en dan 1, 2 en 3 herhalen.
Enz. Als ik klaar ben het hele parcours nog eens overdenken en kijken of er onlogische wendigen in zitten.

De stijlpunten daar snap ik nu nog steeds helemaal niks van. Ik blijf erbij dat ze dat gewoon met 2 dobbelstenen doen Haha!

SaRvAdOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:35

zazoeyou schreef:
In het begin deed ik het zo: Parcours verkennen MET pen en papier Knipoog

Ik tekende het op papier uit tijdens het lopen,echt ideaal om dat zo te doen,
Namate je vaker parcours gesprongen hebt heb je het niet meer nodig,,dan snap je de lijnen vanzelf

Succes Vork

Zo deed ik dat ook,, loop alles langs en teken het op papier uit,, daarna kan ik er lekker op kijken gedurende het opzadelen en daarna losrijden,, voordat ik opmoest nog even goed op papiertje kijken,, het is bij mij nog nooit misgegaan.. Vork
Nu doe ik het uit mn hoofd,, je leert het vanzelf,,
In het begin gaat alles gepaard met zenuwen(de 1e paar wedstrijden),,daarna wordt het een gewoonte,,en onthou je het wel Haha!

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 12:21

Oke dankjewel voor de tips. ik ben zelf nog niet zo ervaren Tong uitsteken.. de eerste x sprong ik over de verkeerde hindernis de 2x vergat ik er 1 Tong uitsteken.. en de 3x was ik alles helemaal vergeten en de 4e x met oefen springen ging het in 1x goed Haha! Tong uitsteken

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:54

Ik zet bij het basisparcours gewoon me route vast ik ga echt zoo punten pakken dat ik het onthoud en wat het meest voor de hand ligt en de barrage schrijf ik op mijn hand..mwhaha:p