paard stijgerd bij opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debbyy_

paard stijgerd bij opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:57

Ik rijd een draver merrie van 14 jaar en is sinds 8 weken weer onder het zadel. Ik rijd in 1 bak met een haflingermerrie (staat ze mee op het land, kan ze goed mee opschieten) en een arabiermerrie (staat naast die 2 en zijn ook lief met elkaar). Ik stijg altijd als laatste op omdat die haflinger geen schoft heeft en ik dan even tegen moet hangen en t arabiertje niet blijft staan bij het opstijgen. In het begin bleef Odelia (de draver) wel staan bij het opstijgen en was er niks aan de hand, maar sinds een week of 2 gaat ze alvast lopen als ik mn voet in de stijgbeugel doe (tegenwoordig houd de berijder van de haflinger dr vast, als ik haar erop heb geholpen) en stijgerd ze als ik net op haar ga zitten. Als ik er eenmaal opzit en een rondje heb gestapt, is de spanning weg en is ze heel lief en luisterd ze ook goed. Maar elke keer als ik opstijg ben ik weer bang dat ze gaat stijgeren, dit vind k namelijk niet erg leuk. Zat er zelf aan te denken dat t haar misschien pijn doet als ik op dr ga zitten, maar na een rondje stappen is alles dus weer goed.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of weet iemand een oplossing??
Alvast bedankt! x Debby

x_Ilse_x

Re: paard stijgerd bij opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:01

Mijn vorrige verzorgpony stijgerd ook altijd. We reden zonder zadel en als mijn vriendin een voetje gaf dan ging hij stijgeren. Daarna was hij dan 5min. lief. Stond hij oppeens stil en als je hem dan aan wou pakken begon hij weer te stijgeren. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt want ik wist er geen raad meer mee. Vork

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:03

Sharieff_Co schreef:
Mijn vorrige verzorgpony stijgerd ook altijd. We reden zonder zadel en als mijn vriendin een voetje gaf dan ging hij stijgeren. Daarna was hij dan 5min. lief. Stond hij oppeens stil en als je hem dan aan wou pakken begon hij weer te stijgeren. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt want ik wist er geen raad meer mee. Vork

Ik weet hier dus ook geen raad meer mee maar ik wil er niet mee stoppen. Tong uitsteken Het probleem zit em hier alleen in het opstijgen, daarna is ze gewoon lief. Rijd haar trouwens niet met zweep.

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:07

Ik reed mijn verzorgpony ook zonder zweep, als ik met zweep ging rijden werd het al helemaal erg. De eigenaar van dat paardje bemoeide zich ook nergens mee...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:09

Heeft ze geen last van d'r rug, ligt het zadel goed? Laat dat eerst uitsluiten + alle medische dingen .. Lachen ? Ja

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:09

Sharieff_Co schreef:
Ik reed mijn verzorgpony ook zonder zweep, als ik met zweep ging rijden werd het al helemaal erg. De eigenaar van dat paardje bemoeide zich ook nergens mee...

Oke Knipoog dankjewel voor je reactie Haha!

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:11

rakkertje13 schreef:
Heeft ze geen last van d'r rug, ligt het zadel goed? Laat dat eerst uitsluiten + alle medische dingen .. Lachen ? Ja

Kan zo wel een foto plaatsen, maar volgens de eigenaresse van de stal ligt het zadel goed.
De 'echte' eigenaars zijn al een jaar niet geweest, laten dr gewoon in de steek, dus zijn wil er niet te veel kosten aan hebben omdat het niet haar paard is.

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 11:15

Afbeelding

Afbeelding

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:48

Anders probeer je eens vanaf een opstapje (krukje oid) op te stappen. Dan hang je niet aan de rug bij het opstijgen, en als ze dan niet steigert, weet je iets meer over de oorzaak.

Joycie_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:49

Vragen aan iemand of die je
paardje even vast wil houden
zodat je kan op stappen.
En gewoon blijven proberen.
Verder vind ik het wel een
moeilijk geval. Maar pijn zal
het niet zijn, als het paardje
daarna weer normaal doet.

Succes ermee! Groetjes! Bloos

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:58

Ik vind het zadel wel een beetje ver naar voren liggen, maar of dat nou echt pijn geeft.. Jammer dat je er niet zo gemakkelijk iemand goed naar kunt laten kijken, want misschien is dat nuttig! Wat ook zou kunnen is gewoon frisheid, wil ze graag, of ze probeert er onderuit te komen. In beide gevallen is gewoon lekker blijven rijden de oplossing, doe verschillende dingen wat ze leuk blijft vinden en als ze er uiteindelijk niets mee bereikt, zal ze wel stoppen. Zo niet, is het denk ik wel iets wat haar pijn doet en moet je er misschien wel iets mee.

Haha, ik wou zeggen, probeer het eens zonder zadel, maar dat is niet leuk als ze dan gaat stijgeren Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:11

Het lijkt me toch echt een probleem in de rug of van het zadel, en het argument van de stalhouder om er niet teveel kosten aan te hebben slaat ook als een tang op een varken. Waarom wordt het paard eigenlijk ingereden?
Als het gedrag van weglopen de afgelopen twee weken niet is en in de toekomst niet wordt wordt aangepakt (dwz, terug naar de plek waar ze vandaan kwam, en in zijn achteruit) ben je bezig met het kweken van een heel vervelende gewoonte, en die moet je wel de kop indrukken, straks schiet ze er in galop vandoor voordat je goed en wel zit. En de grootste ongelukken met paarden gebeuren tijdens het op en afstappen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-08-07 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:13

Joycie_25 schreef:
Maar pijn zal

Je zult er versteld van staan hoeveel pijn een paard aankan voordat hij er echt tegen in verzet gaat. Het feit dat ze nu gaat steigeren met opstappen zegt eigenlijk al genoeg.

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:48

Joycie_25 schreef:
Vragen aan iemand of die je
paardje even vast wil houden
zodat je kan op stappen.
En gewoon blijven proberen.
Verder vind ik het wel een
moeilijk geval. Maar pijn zal

Succes ermee! Groetjes! Bloos

Het meisje van de haflinger houd mn paard vast als ik opstijg Knipoog

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:54

Cassidy schreef:
Het lijkt me toch echt een probleem in de rug of van het zadel, en het argument van de stalhouder om er niet teveel kosten aan te hebben slaat ook als een tang op een varken. Waarom wordt het paard eigenlijk ingereden?
Als het gedrag van weglopen de afgelopen twee weken niet is en in de toekomst niet wordt wordt aangepakt (dwz, terug naar de plek waar ze vandaan kwam, en in zijn achteruit) ben je bezig met het kweken van een heel vervelende gewoonte, en die moet je wel de kop indrukken, straks schiet ze er in galop vandoor voordat je goed en wel zit. En de grootste ongelukken met paarden gebeuren tijdens het op en afstappen...

het paard word niet ingereden, er staat: ze is sinds 8 weken WEER onder het zadel. ze heeft een jaar stilgestaan omdat de eigenaar dr in de steek laat, en ik daar nog niet zo lang kom.

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:57

@ LindaJ : is goed zal ik de volgende keer proberen. dankje voor je reactie Lachen
@ Jethafa: Ze wil wel graag voor je werken, daar zit het probleem niet. En als het zadel verder naar achteren ligt, ligt het zadel niet stevig. ook bedankt voor je reactie Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:58

LindaJ schreef:
Anders probeer je eens vanaf een opstapje (krukje oid) op te stappen. Dan hang je niet aan de rug bij het opstijgen, en als ze dan niet steigert, weet je iets meer over de oorzaak.

Dit is ook mijn tip Knipoog

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:23

kuikje schreef:
LindaJ schreef:

Dit is ook mijn tip Knipoog

Oke, ik ga er vrijdag weer heen, zal het dan proberen! Bedankt voor je reactie. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:07

Aangezien je 3 x zo zwaar bent als je naast je paard hangt dan wanneer je er op zit kan je inderdaad eens proberen om met een kruk op te stappen, zonder te gaan hangen.
SUcces ermee

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 10:02

Volgens mij begonnen de problemen toen ze vast werd gehouden, want daarvoor deed ze het niet.
Maar als niemand dr vasthoud, loopt ze weg. Ik weet t niet meer.. probeer eerst wel is met een krukje, of alleen rijden misschien is dat een optie?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:59

Je zegt dat je denkt dat het is begonnen toen ze werd vastgehouden.
Normaal kon je paard weglopen met opstappen en nu dus niet meer, dan proberen ze op een andere manier misschien weg te gaan en als dat niet naar voren kan, dan maar omhoog.
Misschien is je paard gewoon te enthousiast en wil ze gewoon erg graag lopen, dat kan het ook zijn.
Maar je zou eerst zeker moeten weten dat het paard geen lichamelijke pijn heeft, voordat je naar psychische oorzaken gaat kijken.

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:10

Judje schreef:
Je zegt dat je denkt dat het is begonnen toen ze werd vastgehouden.
Normaal kon je paard weglopen met opstappen en nu dus niet meer, dan proberen ze op een andere manier misschien weg te gaan en als dat niet naar voren kan, dan maar omhoog.
Misschien is je paard gewoon te enthousiast en wil ze gewoon erg graag lopen, dat kan het ook zijn.
Maar je zou eerst zeker moeten weten dat het paard geen lichamelijke pijn heeft, voordat je naar psychische oorzaken gaat kijken.

als ik gewoon op dr ga hangen ofzo is er niks aan de hand.. heb k uitgeprobeerd gister. (dit was zonder zadel in t weiland Knipoog )

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:54

ik heb gister in me eentje gereden, en toen ging se niet stijgeren. ze werd wel gewoon vastgehouden.
ik heb niet met een krukje opgestijgd, want er was alleen maar een krukje van 30 cm hoog ofzo dus had niet erg veel zin. ze ging wel alvast lopen toen ik opsteeg, dus denk dat ze gewoon enthousiast is.

kusEmma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:51

Ik heb ook op een pony gereden die stijgerde als je opstapte, hij liet zich zelfs gewoon achterover vallen als ik aan een stijgbeugel hing Verward ookal hield iemand 'm vast.. Daarna heb ik het met krukje geprobeert, dan had hij niet ineens al dat gewicht aan zich hangen Clown , toen stijgerde hij niet Knipoog . Maarja ik heb daarna niet meer op 'm gezeten, weet niet hoe het nu gaat;)
gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:57

als je voor de eerste keer opstijg steiger ze toch?

maar als je dan 20 min heb gereden probeer het dan nog eens af en op te stappen.
als ze dan gewoon stil blijf staan veel oefenen met een krukje (dan belast je de rug niet zo want oefen met op en af stijgen is voor het paard ook zwaar)
en meestal komt het dan wel goed.
stijger ze als nog na 20 min heeft ze misschien ergens last van.
en met een krukje belast je dat ook al minder.
succes en laat even weten hoe het gaat