oefeningen vertrouwen winnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siilke

oefeningen vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:22

Hallo

ik mag misschien op de pony van mijn nonkel gaan rijden, nu zit het zo dat er al 2jaar niet meer op gereden is (misschien zelfs bijna 5jaar of zoiets)! ze is erg gehecht geraakt aan hem en accepteert moeilijk andere mensen! dus nu omdat ik er misschien op mag gaan rijden wil ik haar vertrouwen winnen!

<kent er iemand nog oefeningen of heb je nog tips voor me om haar vertrouwen te winnen?!
laat maar komen!!>

__Eefje__

Re: oefeningen vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:26

Eh, rustig aan beginnen. Eerst veel aaien en poetsen. En na een paar keer als ze aan je gewend is, kun je het zadel erop leggen. Niet meteen rijden, maar gewoon.. Dat je laat zien, dat je niet meteen heel hard aan het werk gaat met haar. Gewoon langzaamaan doen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:29

Inderdaad, beginnen met aaien en poetsen en misschien kan je dan rustig aan ook wat grondwerk oppakken.
Daarnaast zou ik voordat je gaat rijden een periode (minstens een maand) een paar keer per week longeren, om zo weer wat conditie op te bouwen en haar geheugen weer wat opfrissen met de stem-commando's en dergelijke. Daarnaast kan je dan beter zien dan dat je er op zit hoe de conditie van het dier is en hoe het dier beweegt.
Mocht je er op gaan rijden: heel veel succes en plezier ermee!

Siilke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 10:29

jah dat dacht ik ook!

ik had een plannetje in men hoofd om (wat het werken betreft) te beginnen met 10minuutjes (proberen)te longeren en 10minuutjes rijden, buiten dat een uur poetsen, in de buurt blijven en wat vertroetelen Haha!

xx

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:34

Ze hebben mijn ooit verteld dat je met het aaien en knuffelen eens zachtjes in zijn neusgaten moet blazen.........of dat waar is weet ik niet...........maar ik heb het ook gedaan en doe het nog steeds en hij snuift dan heel zachtjes terug Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:37

Ja, dat is zeker waar jah.
Mijn hafmerrietje is een echte blazer! Als je dr gaat aaien begint ze zelf altijd te blazen, soms kunnen we echt neus-aan-neus blijven blazen.
En dan ga ik altijd achter dr oor kriebelen (of bij de schoft) en dan krijg ik altijd zo'n bovenlip-massage van dr op mn wang of schouder, vriendjes knuffen elkaar ook in de wei en dus doe ik dat ook.
Alleen: als je met het paard wilt gaan rijden en jij toch de baas moet blijven moet jij ervoor zorgen, door te bewegen, dat het paard je gaat kriebelen waar jij dat wilt, want dat doet altijd de dominantste van de 2.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:31

Ga grondwerk met je paard doen, dat helpt het vertrouwen te winnen, en ga verder longeren om wat conditie op te bouwen en de ergste frisheid er uit te krijgen voordat je er op stapt.

En omdat ik vermoed dat er ook in dit topic mensen gaan zijn die de Join-Up gaan adviseren, van mij een waarschuwing vooraf om die NIET mee te gaan nemen.

Mocht je willen weten wat het inhoudt, en waarom je het NIET moet doen, kijk even in dit topic:

viewtopic.php?f=125&t=556025

En als je advies wilt hebben over een boekje wat je aan zou kunnen schaffen als je grondwerk zou willen doen, kan ik je het boek "Grondwerk" van Inge Teblick adviseren

viewtopic.php?f=125&t=625206

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:16

meschien zijn de seven games iets? natrual horsman ship?
het staat helemala uitgelegd bij wiki Lachen

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:46

isaja schreef:
Ze hebben mijn ooit verteld dat je met het aaien en knuffelen eens zachtjes in zijn neusgaten moet blazen.........of dat waar is weet ik niet...........maar ik heb het ook gedaan en doe het nog steeds en hij snuift dan heel zachtjes terug Haha!

Daar moet je soms ook mee oppassen!
Mijn pony bijt dan namelijk Vork
Dus je moet dan effe zien of de pony het leuk vind of niet !

xx

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:35

Ga IDD gewoon elke dag langs neem eventueel appeltje mee aai haar praat tegen dr en naar een weekje/2weken Is ze aan je gewent en kan je rijden proberen

aisyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:40

Heejj ik zou zoals iedereen zo ong. zegtt idd rustig aan je laten wennen door poetsen enzoo en miss ook voerenn(weetniet wie t paard voert??) want dan leert ze je ook al wat beter vertrouwen;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:50

Ik vind grondwerk hier ong de beste oplossing voor samen met lekker tuttelen in t begin, alles lekker rustig aan oppakken en kijken hoe ver je kunt gaan bij deze pony/paard.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:01

CaroR schreef:
isaja schreef:

Daar moet je soms ook mee oppassen!
Mijn pony bijt dan namelijk Vork
Dus je moet dan effe zien of de pony het leuk vind of niet !

xx

Idd somige paarden bijten dan. 1 paard bij ons op stal word dan echt woest.. In de neus blazen betekent hallo zeggen in "paardentaal"
Als ik jou was zou ik gewoon heel veel aaien en poetsen en stukjes met hem gaan wandelen. Daarna zou ik eerst wat gaan longeren. En dan pas er op gaan rijden. Ook zal ik de eerste keer dat je er op rijd er iemand bij laten zijn die het paard kent. Zowieso de eerste keer dat je uberhaupt echt met het paard in aanraking komt. Die gene kent het paard namelijk goed en dan voelt het paard zich ook veiliger en zal hij jou ook sneller vertrouwen..

Succes!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:54

Het hangt er helemaal van af hoe hard je in de neus van een ander paard blaast. Zachtjes blazen kan idd "hallo" betekenen. Hard blazen kan betekenen "ik ben de baas". Vind je het gek dat een ander en misschien dominanter paard daar woest om wordt?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:42

Het paard waar ik het over heb word ook woest als je zachtjes blaast. Hij vind het gewoon niet leuk denk ik.. Dit is echter wel een heel dominante ruin dus misschien dat het daar aan ligt.. Maar dat hard blazen ik ben de baas betekent dat wist ik nog niet Knipoog