Wat is goed voor een tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minker

Wat is goed voor een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:34

Ik weet niet of het hier juist sta, maar ga het toch plaatsen.

Ik heb een twejarige ruin (van juli is hij 2 geworden) en nu heb ik hem vooral jong laten wezen.
Hij kan vast staan, voetjes geven, wat grondwerk (volgen, opzij gaan als ik dit vraag,...)
In omgang is hij ook super enzo, dus er zijn geen problemen.

Nu vertelde de DA mij gisteren dat ik al wel eens mocht beginnen met te werken met hem.
Hem al eens een zadeltje opleggen, zachtjes aansingelen, een hoofdstel met rubberen bitje aandoen,...
Ook raadde hij mij aan om hem een 10tal minuutjes per dag aan de longue te laten lopen, ongeveer een viertal dagen per week (eerst opbouwen natuurlijk)
Om hem dan zo, als hij 2,5 is al een half uurtje te laten werken met zadel op en dan als hij drie is hem te laten opleren.
Natuurlijk wel alles geleidelijk aan opbouwen.

Nu heb ik hier al veel over gelezen, en vroeg me af wat jullie meningen zijn.
Is dit een goed idee van de DA of is hij hier nog te jong voor?

asfact

Re: Wat is goed voor een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:39

om nu al te longeren , zou ik niet doen ,hij is pas 2 en veels te jong wat je zegt de basis dingen kent hij al, hij is in handen geweest en ik zou volgend voorjaar pas een beetje gaan beginnen , waarom zou je haast hebben , het zijn nu nog echte kleuters , ik heb zelf ook een 2 jarige en we wandelen met hem en kan ook voetjes geven weet wat het is om in handen te zijn en voor de rest staat hij lekker buiten, en straks in november pakken we het een beetje op maar pas in het voorjaar beginnen we een keertje met longeren, mijn advies , lekker rustig aan, en zeker niet nu al opbouwen naar 4x in de week longeren, en een singeltje omdoen kan je echt wel oefenen hoor en een keer een bitje in maar spelenderwijs en voor de rest lekker buiten laten spelen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:40

Slecht idee van je DA Boos! Ga nog maar lekker een jaartje door zoals je nu bezig bent, vind ik Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:43

Inderdaad, een HEEL slecht idee van de DA.
Soms wordt het aangeraden, omdat 2jarigen vaak dingen wat sneller oppikken en om te voorkomen dat ze vaak wat klierig worden met 3 als ze dan moeten beginnen.
Maar dit is een topic die gaat over wat te doen met een 2,5 jarige, misschien heb je daar wat aan:
viewtopic.php?f=119&t=813276

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:47

Wat goed is voor je 2 jarige? Gras eten!

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:52

Gras eten doet hij al meer dan genoeg Knipoog
Ik wil hem ook niet overbelasten enzo.
Het probleem is gewoon dat er zoveel tegenstrijdigheden zijn.
Ook op het topic dat Judje aanhaalde...

Ik wil hem al wel leren om een bit in te hebben om ermee buiten te kunnen.
Hij is een echte "klier" op de weg.
Hij is niet bang hoor, maar als hij het beu is wordt hij heel druk (is nog maar net geruint) en kan ik hem niet goed meer houden.
Met een rubeer bitje zou ik meer controle hebben
(hoewel ik zelf eerder aan het denken was om een libbys hoofdstel om te doen, om wat meer controle te hebben)

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:55

Logisch dat hij het zo snel beu is, hij kan zich immers nog niet langer dan 5 of 10 minuten concentreren.

Hij zal alleen maar vervelender en klieriger worden als je zo met hem bezig blijft. Lekker laten opvoeden door een kudde of leeftijdsgenootjes, en voorlopig nog even lekker laten staan. Dan komt het helemaal goed.

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:57

Goh, het is niet dat ik een uur met hem buiten ga ofzo.
Meestal ga ik het huis eens om (duurt mss 5 minuutjes), maar zodra hij beslist dat hij terug wil, trekt hij ook enorm hard.

Ik vind toch dat hij al een beetje moet leren dat hij zulke dingen niet hoeft te doen...
Ik vrees anders dat hij als hij wat ouder wordt, dit ook gaat verergeren

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:06

met hem wandelen kan geen kwaad hoor, wij doen het ook en het is een stukje opvoeding, heb je wel eens een monty roberts halster geprobeerd, hij moet wel gewoon luisteren of hij nou 2 of 10 is, je moet niet uren met hem aan de slag gaan natuurlijk maar als jij zo'n kwartiertje met hem gaan wandelen is dat een goede manier van opvoeden, ik zie er geen kwaad in en daarna lekker het land weer in, en ook niet iedere dag doen

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:09

Nee nee, iedere dag is zeker niet de bedoeling.
Ik probeer voor hem alles zoveel mogelijk een spel te houden.
Borstelen doe ik wel bijna elke dag, omdat hij dan proper is, maar voor de rest wissel ik zoveel mogelijk af.

Eens een dekje erop, eens getjes aan, een plastiek zak op zen rug, naast hem staan springen (vind hij enorm eng), ...

Zo een monty roberts halster ken ik niet.
Wat houd dit juist in?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:12

je hebt dan wat meer controle, weet niet of je er ergens een site van hebt maar ik heb hem bij mr. ed in maassluis gekocht en je hebt op bepaalde plaatsen net iets meer druk,

maar als jij een bitje wilt proberen, dan probeer je het, ik zie er niet echt veel kwaad in zeker niet als je er niet aan gaat trekken

wij wandelen met onze 2 jarige hengst ook maar als hij druk is krijgt hij een bitje in , hij vindt het ook geen probleem , het is net dat beetje extra controlé , en een klein beetje druk is genoeg dan weet hij gewoon weer dat hij moet luisteren en heeft er respect voor,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:14

Goede dierenarts heb jij!! Ik moet ze nog tegenkomen die mij vertellen dat je met een 2 jarige al moet beginnen met longeren!
Veels te jong!!! Niet doen dus!

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:15

Daarom dat ik ook eerst een bit wou proberen.
Uiteindelijk is het maar een rubberen ding, en het is de bedoeling om het enkel te gebruiken als ik het gevoel heb dat ik hem niet meer kan houden.

Ik denk ook niet dat hij er een probleem van zal maken.
Maar moest het echt niet lukken zal ik eens kijken voor zo een halster.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:15

nee inderdaad longeren is erg belastend , snap de da niet, maar ja kan zat leuke dingen doen met een 2 jarige, maar de hoofdzaak is dat hij lekker nog kleuter mag zijn, wel een luisterende kleuter

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:17

gewoon proberen minker, ik zie weinig paarden die een probleem van het bit maken, en veiligheid voor alles , wij lopen ook door het verkeer en ik wil de zekerheid dat ik hem hou , nou heb je dat nooit maar je hebt zeker meer te vertellen met bitje

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:17

Vreemde da heb jij zeg???
Lekker gewoon in de wei laten spelen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:20

I.P.V een bit misschien een hengsten ketting proberen???
En dan niet OVER de neus, maar onder de kin door??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:24

Goed...ik had dus een heel verhaal getikt en mijn vriendje besloot dat hij op dat moment met de verbinding moest prutsen Rolleyes

Nou ja...hier dus nog een keer mijn verhaal Clown

Ik vind 2 jaar te jong om met longeren te beginnen en al helemaal 4 x in de week.Tegenwoordig worden de paarden erg vroeg ingereden want met 3 jaar moeten ze al wedstrijden gereden hebben en met 4 jaar in de z.Zonde want tegen de tijd dat ze een jaartje of 15 zijn,zijn ze dus al versleten....zoniet al veel eerder.

Je bent nu al lekker met hem bezig om hem basis dingen te leren en hem op te voeden,dat is super.Een goed opgevoed paard is goed waard Ja
Je kunt hem natuurlijk wel al een zadeltje opleggen of een opgevouwen deken/sjabrak met een dekensingel zodat hij daar een beetje aan kan wennen.
Ook kun je hem al een beetje bitwijs gaan maken,wij doen dat ook al vrij vroeg...als het paardje eraan toe is.
Dan krijgen ze een stangetje in wat omwonden is met een zeemleren lap,dit maak je voor gebruik natuurlijk nat en evt dopen in de melasse.Dan hebben ze een heerlijk zacht en zoet stangetje wat ze af kunnen lebberen Haha!
Wij doen bitwijs maken meestal in de 1e periode met 3 personen....
Paard krijgt een tuigje om met staartriem,lange leidsel en onder het hoofdstel een halster waar 2 touwen aan vastzitten die dus door 2 personen worden vastgehouden.
In de 1e instantie dienen die personen als stuur,rem en als persoon waar ze achteraan kunnen lopen.Na verloop van tijd als het paard de stemcommando's leert hoeven de helpers steeds minder te doen en uiteindelijk blijft er een over die alleen nog maar fungeert als noodrem.
Wij doen dit ook meteen buiten zodat ze meteen verkeersmak worden en alleen naar buiten leren gaan.Bovendien kunnen ze dan ook lekker veel rechtuit lopen en af en toe eens een rondje om een boom of geparkeerde auto lopen Tong uitsteken
Beginnen met 1x in de week is echt voldoende en dan langzaam opbouwen.
Dit is een mooie oefening voor de winter,staan ze toch vaak wat meer op stal en zo hebben ze lekker afleiding en beweging.
In het voorjaar gooi je hem lekker nog een poosje weg de wei in en pakt later het werk weer wat op.

Als je dan een jaartje verder bent en je paardje is sterk genoeg in de achterhand kun je rustig aan beginnen met longeren,dit is dan een peuleschil want alle stemcommando's kent ie al,zadel erop en rustig aan beginnen met rechtuit rijden.Sturen kan hij ook al dus alleen de beenhulpen moet hij nog leren en de rest van de subtiele handelingen.
Ook gewoon lekker naar buiten en de 1e paar keer op een rustig moment met een halster onder het hoofdstel en iemand mee laten gaan als handrem Knipoog
Met jonge paarden veel rechtuit rijden en pas later,als je merkt dat ze sterker worden en een betere balans krijgen,kun je het bochtenwerk gaan invoeren en bakwerk toe gaan voegen.

Vooral jonge paarden hebben veel tijd nodig om dingen te verwerken,werk moet leuk zijn...
Neem lekker de tijd met je paardje,dan hebben jullie veel langer plezier met elkaar.

Veel succes!

Groetjes,Tinky

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:28

aaah hij is net 2 jaar joh waarom wil je zo snel wat met hem beginnen???
Laat hem lekker spelen en ravotten..........een beetje wandelen aan het halster door de wei heen en een keertje poetsen, hoefjes uitkrabben is toch voldoende, dat zijn de dingen die ze moeten leren om er zelf gemak bij te hebben.
En langer dan een kwartier p/d bezig zijn met zo'n jong paardje is genoeg want dan verliezen ze toch de aandacht.
Ik zou gewoon lekker een jaartje wachten............tijd zat Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:30

lekker door ravotten tot die 3 is, niet gaan longeren hoor! je kan wel lekker beginnen met soort schrikcursus met platic paraplus enz.

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 22:32

aerdenhout1 schreef:
I.P.V een bit misschien een hengsten ketting proberen???
En dan niet OVER de neus, maar onder de kin door??

zoiets is dat bitloze hoodstelletje van libby's ook.
Het heeft dan een stoffen "riem" (of hoe moet je het noemen) onder de kind door en dan twee ringen.
Als je door beide ringen een touw doet en je zou er aan trekken krijg je ook een nijpend effect

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:40

Ik las net dat hij af en toe gaat lopen mieren als je met hem aan de hand loopt...
Je hoeft niet per sé een bit of ketting te gebruiken hoor,je moet gewoon een lang halstertouw nemen...die doe je vast aan de rechterkant aan het oog van het halster en haalt hem door de linker ring heen (zorg wel dat het touw goed door de ringen past) en dan kun je het gewenst onder de kin doordoen of als "bit" gebruiken en door zijn mondje halen. Stok voor zijn neus wapperen als hij babbels begint te vertonen is vaak al voldoende Knipoog
Als het echt onverantwoordt wordt kun je er altijd nog een bit inschuiven.Een gewone trens nemen aan een kopstuk en dat over het halster.Dan aan de rechterkant van het halster aan de hoge ring (van de kaakriem) het halstertouw klikken en vervolgens door de bitringen halen van rechts naar links...gaat ook prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:18

Grondwerk met een tweejarige kan best, en daar kan ook het zadelmak maken bij horen (niet bij een net 2 jarige, met 2,5 bijv.) Maar voor de rest vind ik het heel gevaarlijk om daar een algemene stelregel voor te verzinnen. Het is van paard tot paard verschillend, geslacht, toekomstplannen, en omstandigheden waarin je een paard moet of kunt houden.

Zie voor discussies over zadelmak maken en de leeftijd daarvan de volgende topics:

viewtopic.php?f=4&t=405744

viewtopic.php?f=105&t=792758

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:23

longeren is enorm belastend voor een paard in de groei, gewoon nog een jaartje doorgaan met wat je al deed, vreemde DA

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:24

ik zou een andere DA zoeken Nagelbijten / Gniffelen
als ie op dit gebied al dergelijke onzin loopt te spuien, wat klopt er dna van de rest ??
een tweejarige hoeft ..mag nog niet aan het werk ...plain and simple...
een tweejarige moet nog een jaar ontwikkelen , groeien, volwassen worden ...
en niet alleen zijn lijf, maar ook in de kop

ik laat ze zelfs op het land staan tot minimaal vier jaar oud voor ik begin met welk werk dan ook