Omweg, of 't leren aan het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Omweg, of 't leren aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:19

Hey hey.

Had laast dus een discussie over dat je paarden veel dingen kunt leren (zoals wennen aan spray enz.)
Kijk niet dat ik bedoel dat je een Shetlander kan leren 1,60 te springen enz enz.
Maar mijn verzorgpony is doodbang voor vliegenspray. Ik wil het der toch leren , maar toen zei die meid dus dat het niet kon.
Ik ben van mening dat je een paard zulke dingen kan leren als je maar geduld hebt! Zei zei dus dat je paarden gewoon niet alles kan leren. Jaa okee niet alles maar vliegenspray toch wel? En ze zei dat Dancer(me verzorgpony) 't al vanaf het begin eng vond. Moet ik het nou op een doekje gaan smeren wat dus de omweg is? Wat vinden jullie?

Brand maar los!

Xx Hanneke

LeOnIe_me

Re: Omweg, of 't leren aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:21

die van mij vond het eerst ook doodeng,, maar met een beetje geduld blijft hij nu mooi staan.. hij houd het wel goed in de gaten en vind het nog wel spannend .. maar luistert nu wel braaf

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:26

Natuurlijk kun je een paard dat leren (of een pony Haha!). Als je maar naar het paard blijft "luisteren" (op zijn reacties letten), niet te veel ineens willen. Het is helemaal niet gek om te beginnen met gewoon hem de fles te laten zien, om maar eens wat te noemen. En dan is het verder inderdaad een kwestie van geduld en oefenen (en belonen natuurlijk!).

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:32

Dan vind zij het misschien te veel moeite ofzo??

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:39

Ik weet zeker dat je het hem kunt leren, maar het zal niet in een dag gaan. Je kunt het ook extreem langzaam opbouwen. Eerst met je handen tikjes maken op zijn huid, de volgende dag je handen een paar keer in een bakje dompelen en dan op hem spetteren, dit steeds herhalen over een lange periode met steeds een beetje meer water. Iedere keer uitbundig belonen als hij stilstaat en er eigenlijk niks mee doet. Daarna doorgaan met het spetteren met water met je hand, maar dan ook de vliegenspulsproeier omhoog houden, nog niet spuiten. Dit ook weer een lange periode herhalen. Daarna voorzichtig met je hand erbij en de spuit erbij een heel klein beetje sproeien op zijn lijf, dit ook over een lange periode steeds een beetje meer doen. Uitbundig belonen als hij zich goed gedraagt. De vraag is alleen of je er geduld voor hebt.. of praktisch bent en liever de 'omgweg' kiest. Ik zou persoonlijk het een uitdaging vinden om het aan te leren, ik ben ook van mening dat het de band versterkt, al snap ik ook goed dat er mensen zijn die er de tijd niet voor hebben om het aan te leren. Dan zou ik zeggen; spray het lekker op een doekje en smeer het zo op je paard, niet eens zoveel meer moeite Lachen!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:39

Ik denk overigens dat dit hier niet hoort, aangezien het niets met rijden te maken heeft. Ik zal even TeMmen.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:41

Ik weet bijna zeker dat elk paard het kan leren Lachen
Questie van geduld en veel oefenen lijkt me (was bij mijn oude pony wel het geval iig)

ChanOs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:42

Je kan een pony dit zeker wel leren zoals hierboven staat beschreven en met veel geduld!
Veel succes!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:51

Dankje, Oh oeps inderdaad verkeerd vrees ik! Sorry!! Bloos

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:24

Dat soort dingen kun je best leren aan je paard. Ik gebruik voor dat soort dingen Friendly game van Parelli.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:26

-> OMG Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:14

Je kunt een heleboel aan een paard leren, dus ook de omgang met vliegenspray. Het is niet zo belangrijk wat je met een paard doet, maar het is wel belangrijk dat je goed timed wanneer je stopt met het doen van wat je doet. Dus het is niet een kwestie van geduld hebben, het is het weten wanneer je moet stoppen met wat je doet.

Voorbeeld: paard schrikt van vliegenspray. Jij schrikt van zijn reactie en stopt met de vliegenspray. Paard leert daardoor dat: schrikreactie = datgene waar ik van schrik stopt meteen. Zo bevestig je zijn schrikreactie, en leer je het je paard nooit af, dat schrikken bij de vliegenspray.

Tweede scenario: paard schrikt van vliegenspray, en jij gaat door met het behandelen met de spray, tot het paard tekenen van ontspanning geeft, dus likken van de lippen, maar als je dat niet krijgt, een paard wat minstens 15 seconden stil staat. Paard leert: ik ontspan, vliegenspray stopt, geen reden dus voor paniek.

Nu is vliegenspray best wel duur, en als je met een spuitbus bezig bent, kan die op het verkeerde moment ook leeg raken. Vul daarom een plantenspuit met water en ga die op je paard leeg spuiten. Scheelt een hoop geld, plantenspuit is altijd bij te vullen, en zo kun je je paard leren dat de spuit niet erg is.

Als hij niet meer reageert op de plantenspuit met water, kun je de spuit met vliegenspray, of antiklit ter hand nemen. De geur van de vliegenspray is anders dan die van water, paard kan daar ook een reactie op geven. Maar voor de rest geldt precies hetzelfde. Weet wanneer je kunt stoppen met wat je doet. De timing is gewoon heel erg belangrijk!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:32

Cassidy: Beetje banketstaaf reactie, als ik dat zo mag zeggen. Ik ben het eens met je verhaal, maar ik kan niet zeggen dat ik vind dat mijn verhaal niet klopt. Ik vind het dus wel een kwestie van geduld hebben, je kunt het gewoon niet in een dag aanleren. Je zult het vaak moeten herhalen, op wat voor manier dan ook, en dat kost tijd. Daar moet je dus geduld voor hebben. En als je dat niet hebt, moet je het ook niet doen. It's as simple as that.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:40

@ Wildchild: Ik snap niet waarom je je aangevallen voelt? Ik ga er sowieso van uit dat je geduld hebt bij paarden, en een paard leert het beste door veel herhalen. Desensibiliseren, dat is eigenlijk het correcte woord. Maar de manier waarop je het formuleerde was dat je met geduld alles op kunt lossen. Nou, ik kan nog zo geduldig zijn en met een bakje met water naast het paard staan mieren, maar dan duurt het echt een eeuwigheid. En je kunt TE voorzichtig zijn met paarden. Met als gevolg dat je alleen maar een groter probleem creeerd.

Overigens een kleine aanvulling. Als je gaat spuiten, probeer een startpunt te vinden. Als je paard echt vreselijk loopt te draaien en echt in paniek raakt, ga je een beetje verder weg staan. Spuit parallel met het paard mee, tot hij stil staat, stop en beloon. Aansluitend weer gaan spuiten en je zachtjes aan naar hem toe tasten, totdat je hem met de spuit raken kunt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:46

Ik denk dat er verschillende manieren zijjn om een paard aan zoiets te laten wennen. Bij Cassidy's manier (desensibiliseren) stel je het paard net zolang aan de prikkel bloot totdat hij kalmeert, vervolgens beloon je hem door de prikkel weg te nemen. Dat werkt, maar is niet mijn manier. Door kleinere stapjes te nemen (en dus wat meer geduld te hebben), hoeft het niet eens zover te komen dat je het paard moet laten kalmeren, omdat je dusdanig langzaamaan doet, dat hij niet eens bang wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:58

Ik vraag me af hoe je langzaamaan wilt doen als je het paard wilt leren dat er auto's langs komen rijden, dat er een hond langs komt rennen of een eend uit de sloot opvliegt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:24

Afgezien van het feit dat we het nu over iets heel anders hebben, waar je heel duidelijk wel langzaam aan kunt doen, kan dat in de gevallen die jij noemt volgens mij ook wel. Je kunt zowel met een auto als een hond gaan oefenen op het erf, loop er eens langs als het stilstaat bijvoorbeeld, en bouw dat verder op. Verder kun je schriktraining in een bak heel goed langzam opbouwen. Desensibiliseren voor langsrazende auto's lijkt me ook niet echt gemakkelijk, uit het oogpunt van veiligheid. Daarbij is in de gevallen die jij noemt het vertrouwen in de ruiter erg belangrijk, en begint die training eigenlijk al ergens anders, waar hoef ik jou niet uit te leggen denk ik Knipoog.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 17:48

Hoe wil je je paard dan langzaam laten wennen aan zo'n spray Speedster? Ik gebruik dezelfde manier als Cassidy en ben bezig mijn paard te laten wennen aan die vliegenspray, hij vindt het nogal eng. Dat kost inderdaad tijd, maar dat maakt mij niet uit..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:14

Ken nog een paard die ook gek werd zodra we begonnen te spuiten met vliegenspray. Ik/wij heb gewoon doorgespoten en tussendoor af en toe wel even stoppen, als ie echt "gek" werd. Maar nu is hij er niet bang meer voor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:24

Je moet idd wel weten wat je doet..
Er zijn overigens wel verschillende manieren om het zelfde resultaat te bereiken.
Welke methode je gebruikt is afhankelijk van je paard, wanneer, waar en hoe reageert hij erop??

Persoonlijk moet men niet stoppen wanneer men het eng gaat vinden (dan blijft het eng), maar hier net even door te gaan.
Wel belangrijk is dat je kijkt hoeveel je paard kan hebben, en als hij echt door het lint gaat neem je wat meer afstand..

Eigenlijk kan je hier niet vroeg genoeg mee beginnen..!!!
Mijn jonge paard bv kan ik ook al helemaal inspuiten met equistar tot achter zijn oren.. (heeft nu nog lange manen, gaan er volgende week vanaf)
Maar hoe dan ook, communiceer met je paard!!!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 08:34

ik vind WildChild idee\plan beter, omdat je je paard niet eens bang hoeft te maken dus ook geen stres ofzo.
en je kan het rustig op bouwen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:57

Maar als je je paard er niet mee comfronteert zal hij er ook nooit overheen komen en bang blijven..

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:28

Ik denk dat het heel persoonlijk is welke methode je kiest. Voor ieder paard is het verschillend welke methode het best werkt. Ik ben het ermee eens dat het desensibiliseren vanaf het begin een goed idee is, maar jullie moeten er wel rekening mee houden dat dit niet het begin is. Het paard is al hartstikke bang voor de spray en waarschijnlijk zit dit al in zijn hoofd geprent. De methode gaat dus niet helemaal meer op. Als ze nu zou beginnen met de desensibiliseer-methode, zouden er misschien nog best eens nare ongelukken kunnen ontstaan, denk je niet?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:00

En dat is nou precies wat ik hierboven ergens vermeld heb, dat het per paard verschillend is.. en dat je moet weten wat je doet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:27

WildChild schreef:
Ik denk dat het heel persoonlijk is welke methode je kiest. Voor ieder paard is het verschillend welke methode het best werkt. Ik ben het ermee eens dat het desensibiliseren vanaf het begin een goed idee is, maar jullie moeten er wel rekening mee houden dat dit niet het begin is. Het paard is al hartstikke bang voor de spray en waarschijnlijk zit dit al in zijn hoofd geprent. De methode gaat dus niet helemaal meer op. Als ze nu zou beginnen met de desensibiliseer-methode, zouden er misschien nog best eens nare ongelukken kunnen ontstaan, denk je niet?

Nee hoor, maakt helemaal niet uit. Desensibiliseren kan op iedere leeftijd. Anders zou ieder paard dat ergens bang voor is (of bang is gemaakt door verkeerde reactie van de eigenaar/persoon die er mee omgaat) niet meer omgeturnt kunnen worden. Jij impliceerd hiermee dat paarden niet kunnen leren. Dat paarden niet kunnen leren dat iets waar ze bang van zijn eigenlijk heel onschuldig is. En dat kan gaan van strepen op de weg bij het buitenrijden, tot waterstraal bij het afspuiten tot de exceemdeken die hij op zou moeten en waar hij in het begin best wel sceptisch voor is.

Paarden bij de bereden politie komen op latere leeftijd bij de bereden politie. Daar is geen kans voor om ze van veulen afd aan te desensibiliseren, dat moet op latere leeftijd mee worden genomen. Knallen van pistolen, vuurwerk, sirenes, betonmolens, stenen die naar ze worden gegooid, dat moeten en kunnen ze allemaal op latere leeftijd leren.