Ik zie dat je in belgie woont, ik weet niet hoe de gang van zaken daar is, maar in nederland gaat het als volgd.
je moet er voor zorgen dat jepaard netjes z'n basis enting heeft gehad en minstens elk jaar een vervolg enting. Ook moet je paard een chip en een bijbehorend paspoort hebben.
(pony's moeten tot hun 8e jaar elk jaar gemeten worden, het bewijs van dit meten (meetbriefje) is verplicht op wedstrijden)
Dan zoek je een leuke rijvereniging bij jou in de buurt en hier schrijf je je in, zo word je automatisch ook lid van de KNHS en bij je rijvereniging moet je je startkaart en startcoupons aanvragen.
Als je je startkaart binnen hebt krijg je ook het blad paard en sport (hierin vind ja alle ins en outs van het wedstrijdrijden en bovendien is het een leuk/leerzaam tijdschrift)
Nu kun je wedstrijden opgeven, die kun je vinden op de wedtsrijd kalender (vraag aan je rijvereniging waar ze deze hebben) bij de meeste rijverenigingen moet je de wedstrijden minstens 8 weken van te voren opgeven.
Een winstpunt verdien je als je gemiddeld op alle onderdelen een 6 hebt gescoord dan heb je 180 punten, bij 195 punten heb je 2 winstpunten.
Heb je je eerste winstpunt in de dressuur behaald dan mag je je inschrijven voor springwedstrijden.
het promoveren naar een hogere klasse mag als je 10 winstpunten hebt verdient en moet bij ongeveer 30 winstpunten, dus als je 10 winstpunten hebt behaald mag je zelf bepalen wanneer je klaar bent voor een hogere klasse
ik hoop je zo eerst voldoende te hebben geinformeerd