Wat voor band heb je met je paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Wat voor band heb je met je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 11:32

Aan de bokkers en boksters,

Gewoon omdat het leuk is om hierover na te denken, en wie weet te schrijven, stel ik een open vraag hoe je denkt over de band met je paard.
Heeft je paard 'menselijke eigenschappen' als angst, verdriet, blijdschap, meligheid, respect (geen angst !) , vriendschap en misschien wel liefde ?

Paarden zijn zeer gevoelige dieren en zijn in staat situaties aan te voelen, hoe denk je dat dit komt? Is dit instinctief gedrag of is er volgens jou meer dan dat ?

Hoe denk je daarover ?

Nicole

Ruuud

Re: Wat voor band heb je met je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:06

Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre paarden menselijke gevoelens kennen. Angst is er duidelijk wel, maar ik zie ook vaak mensen zeggen dat hun paard staat te genieten van de poetsbeurt terwijl ik als buitenstaander naar het paard kijk en het gevoel krijg van "zucht, ben je eindelijk klaar" of net zo vaak "" (ja, gewoon geen enkele indicatie van plezier of niet plezier). Het is alsof veel mensen graag willen dat het paard dat denkt omdat zij dat ook leuk vinden. Dat gezegd hebbende herken ik wel duidelijke gevoelens bij paarden maar liefde heb ik nog niet duidelijk kunnen zien (en liefde is iets anders dan vriendschap, bij mensen duidelijk herkenbaar maar hoe herken je liefde in een paard anders dan het goede vriendschap zal zijn?) Ook zijn er paarden die in mij een wandelende snoepje zien, snuffelend aan de zakken of er iets in ziet, wel een vriendelijk paard op zich, maar alleen geinterresseerd in die snoepjes (die ik trouwens nooit bij me heb). Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik me afvraag in hoeverre de emoties van paarden correct geinterpreteerd worden; het zijn geen mensen. Ze hebben (ik denk door evolutie) een hele andere kijk op hun omgeving....

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:30

Mijn paard voelt heel duidelijk mijn gevoelens aan, als ik verdrietig ben dan drukt die zo dr neusje tegen m'n wang aan alsof die me wil troosten, en als ik blij ben gaat ze ook heel blij 'meedoen' zeg maar!
Voor mij betekent de band met m'n paard echt alles!!

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:31

Wat maximee al zegt inderdaad, als ik met haar wil knuffelen, druk ze haar hoofd tegen me aan en dan omhels ik haar hoofd. Zoiets is toch wel intiem, en dan heeft een paard ook wel het idee dat alles goed is.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:25

Het is inderdaad wel leuk om over te praten. Ik heb wel een band met mijn shet en met mijn bijrijdpaard. Ze weten beide inmiddels wat ze aan mij hebben (wat ik doe, hoe ik me beweeg, wat ik bedoel en wat niet mag e.d.) en vooral dat ik degene ben die hun aandacht geef. Voor mij is de band wel emotioneel, voor hun misschien ook wel. Ze komen iig altijd hinnekend naar me toe. Hoewel ik soms denk dat dit ook wel met de voedsel-beloning na het "werk" te maken heeft Vork

Mijn buien lijken ze aan te voelen. Ze gedragen zich in mijn ogen anders, maar ik denk dat dit meer komt omdat ze dan geen snars van mij begrijpen. Ik denk dat ik me dan anders beweeg / gedraag. Dat zijn ze niet gewend en dan is er geen goede communicatie mogelijk. Heeft dat te maken met instinct?

Een paard heeft een aantal menselijke eigenschappen. Oer-instincten heeft de mens ook, maar die worden weer genuanceerd door een meer ontwikkeld brein. Mensen hebben de beoefte gedrag te benoemen en te verwoorden. Het risico van het benoemen van gevoelens van paarden kan tot gevolg hebben dat je er helemaal naast zit. Misschien is het paard niet boos of jolig maar heeft hij pijn bijvoorbeeld. Maar...het paard heeft in mijn ogen wel gevoelens en kan zeker vriendschappen aangaan.
Liefde is iets wat ik bij mensen al niet altijd begrijp, kwestie van hormonen die in de war zijn. Bij paarden is dat volgens mij ook wel eens zo, een merrie die net die éne ruin zo leuk vindt (als ze hengstig is) Lovers

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:20

Tja, de banden met mijn paarden. En jah, echt waar, want ik heb twee uiterste aan karakters staan en de banden zijn dan ook echt niet te vergelijken, of misschien toch wel... dat ik met allebei super gek ben en ze altijd naar me toe komen en allebei knuffelkonten zijn!

Mijn Haflingerjaarlingmerrietje is een beessie apart, aan de ene kant echt een hele dominante merrie waarmee ik af en toe een haat en nijd-relatie heb en aan de andere kant is ze zo'n knuffelkont en zo'n vrolijke dodo. Ik heb niet altijd het idee dat we elkaar helemaal begrijpen...

Met mijn 3jarige Gelderse ruintje is dat heel anders. Die is zo mega sensibel, dat ik echt niet op een shaga dag ook maar hoef te proberen met m aan het werk te gaan, want hij wordt daar zo zenuwachtig van.
Hij lijkt soms nogal onzeker en aan de andere kant juist een donder. Maar hij voelt me wel echt aan.
En wat ik heerlijk vind: is dat ik ze beide vast kan pakken aan hun hoofden en dat ze dat allebei accepteren, want dat doen ze niet gauw.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:27

Met beide pony's heb ik wel een goede band.

Ze weten wat ze wel en niet mogen. Maris vertrouwt me nu ook goed, ik zie namelijk aan hem wanneer hij iets eng vind maar blijft dan wel netjes naast me lopen. Luistert over het algemeen goed naar mijn 'commando's'.
Als ik hem roep in de wei komt hij ook (meestal) naar mij toe met zn oortjes naar voren.
Doordat ik er de laatste tijd meer naast loop dan op zit word onze band beter en gaat hij me meer vertouwen en beter luisteren Ja.

Ninla word steeds vrolijker tegen me als ik meer met haar doe. Had haar een week in de wei laten staan ivm geen tijd en toen was ze super sago! Maar toen ik haar weer uit de wei haalde was ze weer helemaal vrolijk. Ze komt niet naar me toe maar ze komt naar niemand toe daar is het t type paard niet voor. Ze komt de laatste tijd vaak wel een paar passen naar me toe, maar kijkt altijd wel vrolijk als ik haar uit de wei kom halen Ja.

Persoonlijk vind ik dat ik een goede band heb met beide pony's!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:51

Mijn paard spiegelt heel duidelijk mijn gedrag en gevoel, maar imo heeft dat minder met onze 'band' te maken danwel met simpel kuddegedrag. Als ik gespannen en gestresst ben, is hij ook lastig om mee om te gaan. Met rijden geef je dan door gespannen spieren natuurlijk ook nog eens onbewust andere (tegenstrijdige) hulpen dus dat is helemaal duidelijk te merken. Ben ik rustig en kalm dan is hij ook veel meer op mij gefocust. Als ik hem vertrouwen geef om langs iets engs te gaan voelt hij mijn rust, en gaat hij ook min of meer braaf. Datzelfde in de omgang dus.
Ik denk wel dat wij een bepaalde band hebben, hij kijkt naar me uit, weet wie ik ben en lijkt de voorkeur aan mij te geven maar imo kan dat net zo goed gewenning zijn: hij weet dat ik zijn vrouwtje (leider) ben die altijd met hem bezig is en dat anderen naar mij luisteren waar het hem betreft.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:58

Als ik op vakantie was stond mijn haf er heel zielig en verloren bij. Als ik er weer was, dan was hij heel erg vrolijk, daarna een uurtje echt beledigd, daarna weer supervrolijk. Ik krijg alles voor elkaar, als hij ergens bang voor is, wil er niet langs en ik praat tegen hem, doet hij het alsnog, met een ander vaak niet. Als ik verdrietig ben lijkt het alsof hij het voelt, is hij nog aanhankelijker dan normaal, ben ik chago is hij grappig alsof hij me wil opvrolijken.. maar soms heeft hij ook een chagobui, dan probeer ik hem op te vrolijken.. ja ik denk dat wij een echt hechte band hebben!!!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 14:40

Natuurlijk heeft iedereen een band met levende wezens. Als je met elkaar communiceert, kan er een band ontstaan. Het is de vraag of jouw band met het paard gelijk is aan de band die jouw paard heeft met jou! Maar communicatie is er zeker. Als er goede communicatie is, is er grote kans op empathie en zo kan de band groeien.
Een leuk onderwerp wat hierop aansluit is het volgende:
viewtopic.php?f=119&t=813212&st=0&sk=t&sd=a&hilit=luister+je+naar+jouw+paard

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:23

Ik denk dat wij paarden gedrag graag vermenselijke omdat we dat zelf snappen en daar ook wat meekunnen.
Maar ik heb met veel paarden een band, met de 1 wat meer en dat zijn voornamelijk de paarden die hier lang staan of hier wonen, maar ook met paarden die wat korter hier staan heb ik wel wat...ik ben nog nooit een paard tegengekomen waar ik helemaal niets meehad laten we het zo zeggen...elke dier heeft zijn / haar eigen karakter en elke karakter heeft zijn charme....
met mijn oude shet heb ik wel een heel speciale band maar ik heb hem al bijna 30 jaar..hij loopt vaak als een hondje achter me aan op het terrein, en ik neem hem vaak mee als er mar 1 paard op concours gaat voor de gezelligheid in de trailer...en om de emmers tedragen met poetsspullen..dat is zijn hobby haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 07:20

wat voor een band ik heb weet ik niet
ik heb mijn poownie nu in totaal 5 keer gezien (heb haar nog niet zo lang geleden gekocht en ze staat in de kudde op te groeien )
ik wet alleen dat ik vanaf moment 1 een heel duidelijke klik heb gevoeld , en dat als ik haar opzoek ze ietwat bezitterig is over me ...(stuurt andere paarden bij mij weg op een rustige doch duidelijke manier )
als ik bij het land aankom, komt ze ook direct op me aflopen ...
wat dat gaat betekenen strakjes als ik met haar aan het werk ga dat gaan we zien

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:12

Ik heb denk ik ook een redelijk goede band met m'n paard. Het duurde in het begin een tijd voor ik zijn vertrouwen had, maar tegenwoordig spiegelt hij mijn emoties, lijkt het.
Bij het freestylen (grondwerk zonder touw of halster) kan hij mij heel goed lezen en leid ik hem met minimale aanwijzingen.
Waar ik nog het meest van onder de indruk ben is, op het moment dat iemand anders met hem bezig is en ik ben in de buurt, dat hij constant een oor (en als het kan een oog) in mijn richting houdt, alsof te vragen 'weet je het wel zeker?' :p

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:15

een betere dan hij met mij Clown

Ik geloof niet dat een paard zich serieus kan hechten aan een persoon.....Een "persoonlijk relatie" lijkt me dan ook uitgesloten. Paarden kunnen natuurlijk wel emoties (boos,blij, bang) aanvoelen, maar dat heeft meer met hun natuur te maken dan met zijn relatie tegenover jou.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:21

Ik heb denk wel een band met mijn pony, of tenminste... onze karakters passen bij elkaar.
Hij is rustig en houdt niet van knuffelen, hij wil gewoon dat je naast hem gaat zitten en lekker met hem praat. En ik ben ook gewoon rustig.
Mijn nichtjes vinden het ook weleens nodig om zonder te vragen naar m'n pony te gaan, daar ben ik dan totaal niet blij mee.
Ze zijn druk, knuffelen... dingen waar mijn pony dus een hekel aan heeft.

Als hij ergens niet langs durft, durft hij dat weer wel als ik het durf.

Ik denk dus dat we een band hebben, maar als iemand met ongeveer hetzelfde karakter als mij voor hem gaat zorgen het ook zeker goed gaat komen, en dat ze een goede band op zullen bouwen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 10:58

Vraagje: In het wild zie je dat merries of familie zijn of een vriendschap met elkaar afsluiten. Er zijn observaties waarbij de merries de kudde (harem) samen verlaten als de hengst zijn taak niet goed uitvoert.
Zou het niet zo kunnen zijn dat paarden een vriendschap met een mens aangaan?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:09

Ik denk dat een band vriendschap wordt als de individuen lang met elkaar optrekken. Mens en paard zijn kuddedieren en heb je dus voordeel aan om van elkaar steun en hulp te krijgen.
Nu denk ik dat twee paarden die dag en nacht met elkaar in de wei of in het wild een veel sterkere band mat elkaar hebben dan een paard en mens die elke dag elkaar hooguit twee uurtjes zien.
Ik heb mijn paard al 17 jaar en heb een goede band met hem. Dit heeft ook te maken dat hij erg vroeg van zijn moeder gescheiden is. Ik ken hem al 17 jaar en merk dat de band steeds hechter wordt met de jaren. Zou ik echt een superband met hem willen hebben, moet ik met hem in het wild kunnen leven en elke dag de hele dag meemaken. Ik denk dat de Indianen vroeger een echte vriendschapsband hadden met hun paard. Zij waren dan ook afhankelijk van elkaar en leefde echt samen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:54

Mijn veulen heb ik een geweldige band mee, ze loopt liever met mij mee dan met mams. Als ik haar in de wei eenmaal een aai over d'r bol heb gegeven dan volgt ze me overal waar ik ga, wanneer ik dan de wei uitga staat ze zeker 3 minuten te hinniken en heen en weer te lopen voor het hek. Mijn merrie heb ik niet zo'n geweldige band mee, die is meer gek op wat ik haar geef aan eten dan op mij. Mijn arabier heb ik pas 2 maanden, dus dat is nog even wennen. Maar daar kan ik het ook prima mee vinden. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:04

Ik heb al een paar keer iets vreemds met Anouar mee gemaakt.
Op een gegeven moment kreeg hij een scheur in z'n linkerhoef (horizontaal), de volgende dag stoot ik keihard m'n teen en zit er een grote scheur dwars over m'n teennagel.
Paar weken later stoot ik m'n knie, schaafwondje. Wat zie ik diezelfde dag bij Anouar, schaafwondje op z'n knie.
We hebben ook allebei een litteken net onder de rechterknie (en m'n moeder ook)
Het kan toeval zijn, maar ik vind het dan wel erg toevallig.

Met Macy heb ik helemaal niet zo'n speciale band. Tussen ons is er vriendschap, maar heel anders dan met Anouar.
Met Anouar is het gevoel anders, al vanaf de eerste dag dat ik hem ken.
Het is niet zo dat hij helemaal aan mij hangt, hij is heel zelfstandig, maar er is iets tussen ons dat ik niet kan beschrijven.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:40

Lenneke_ schreef:
Ik heb al een paar keer iets vreemds met Anouar mee gemaakt.
Op een gegeven moment kreeg hij een scheur in z'n linkerhoef (horizontaal), de volgende dag stoot ik keihard m'n teen en zit er een grote scheur dwars over m'n teennagel.
Paar weken later stoot ik m'n knie, schaafwondje. Wat zie ik diezelfde dag bij Anouar, schaafwondje op z'n knie.
We hebben ook allebei een litteken net onder de rechterknie (en m'n moeder ook)
Het kan toeval zijn, maar ik vind het dan wel erg toevallig.

Met Macy heb ik helemaal niet zo'n speciale band. Tussen ons is er vriendschap, maar heel anders dan met Anouar.
Met Anouar is het gevoel anders, al vanaf de eerste dag dat ik hem ken.
Het is niet zo dat hij helemaal aan mij hangt, hij is heel zelfstandig, maar er is iets tussen ons dat ik niet kan beschrijven.

Zielmaatjes!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:46

Ik heb twee paarden ,een ruin en een merrie.De band die ik met beide heb is totaal verschillend.
Met mijn merrie heb ik een goede vriendschapsband,ze heeft aandacht voor mij en ik voor haar.Verder herkent ze me ook als haar maatje.Maar het is een merrie die af en toe toch haar zin wil door drijven.
Met mijn ruin heb ik een speciale band.Niemand kon met hem overweg,ook ik heb het traject gevolgd van bloed zweet en tranen(lees bokken opzij springen en vallen)
Maar na een jaar heb ik een heel aparte band met hem.Hij vertrouwd mij volledig,maar ook andersom.Ik vertrouw hem voor de volle 100 procent.Dat is wat onze band uniek maakt ondanks dat het af en toe een fraak van een best is met rijden hebben we vol vertrouwen in elkaar.
Hij gaat voor me door het vuur,accepteerd me en begrijpt me.
Het klinkt onwaarschijnlijk maar mensen die mijn paard een jaar geleden kenden weten dat het echt zo is.
Trouwens de band die mijn 2 paarden samen hebben is ook uniek.Ze zijn elkaars maatje.

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:36

Een hele goede vraag en ook erg listig!!
Regelmatig betrap ik mezelf er zo over te denken.
Toch denk ik dat een paard geen emoties heeft, maar wel gevoel.
Het is niet hetzelfde. Het gevaar van je paard menselijke eigenschappen toekennen, is dat je bijvoorbeeld bij een val denkt dat hij je een streek heeft geleverd en met het plan de bak in is gegaan om je van zijn rug te gooien.
Sorry, ik ben even aan het doemdenken, maar ik kom dit zovaak tegen bij kinderen, pubers en zelfs volwassenen die ik lesgeef.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:56

Mijn paard en ik hebben volgens mij een hele sterke band. Als ik een paar dagen niet kan ofzo kan niemand er eigenlijk veel mee. Hij luistert met grondwerk alleen naar mij. Als iemand anders hem longeert gaat hij gewoon stil staan en een beetje lopen kloten. Ik kan echt met hem lezen en schrijven. Ik heb hem al sinds hij een heel klein veulentje was, alleen stond hij toen nog in Friesland bij zijn moeder. Daarna heb ik hem toen hij een half jaar was in een veulenopfok gezet, dus toen zag ik hem ook niet elke dag. Toch kwam hij altijd naar me toe en nu ik hem elke dag gewoon doe is het echt helemaal mijn paard. Wel heel erg leuk natuurlijk. Hij kan echt heel lang met me staan kroelen en met poetsen vind hij het ook altijd erg gezellig volgens mij.
Het is echt een paard dat graag aandacht heeft, want als ik hem uit de wei haal en er zitten wat mensen op het erf, gaat hij er gezellig tussen staan en bij iedereen langs om een aai te halen enzo.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:04

Urielle schreef:
Mijn paard spiegelt heel duidelijk mijn gedrag en gevoel, maar imo heeft dat minder met onze 'band' te maken danwel met simpel kuddegedrag. Als ik gespannen en gestresst ben, is hij ook lastig om mee om te gaan. Met rijden geef je dan door gespannen spieren natuurlijk ook nog eens onbewust andere (tegenstrijdige) hulpen dus dat is helemaal duidelijk te merken. Ben ik rustig en kalm dan is hij ook veel meer op mij gefocust. Als ik hem vertrouwen geef om langs iets engs te gaan voelt hij mijn rust, en gaat hij ook min of meer braaf. Datzelfde in de omgang dus.
Ik denk wel dat wij een bepaalde band hebben, hij kijkt naar me uit, weet wie ik ben en lijkt de voorkeur aan mij te geven maar imo kan dat net zo goed gewenning zijn: hij weet dat ik zijn vrouwtje (leider) ben die altijd met hem bezig is en dat anderen naar mij luisteren waar het hem betreft.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden, zo is het bij mij ook.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:08

Normaal gesproken kunnen we het prima samen vinden. Het is een echte knuffelbeer.Ze accepteert mij ook als leider. Dat was in het begin wel anders trouwens. Toen ik haar net had hebben we er echt aan moeten werken want zie liep compleet en letterlijk over me heen Tong uitsteken Bij een ander wil ze nu nog wel eens dominant doen. Oren plat en dreigen maar.
Op dit moment kan ik mijn paard trouwens wel wurgen Bloos zie hier:
viewtopic.php?f=13&t=826112&hilit=
Haha! Haha!