Leeftijd pony ook van invloed op promotie springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leeftijd pony ook van invloed op promotie springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:41

Misschien een onduidelijke titel maar dit is mijn vraag:

Moet een pony (of paard) aan een bepaalde leeftijd voldoen voor ze mogen starten in een bepaalde springklasse, net zoals bij dressuur? Om het specifiek te maken; mag een 4 jarige pony al promoveren naar de klasse L?

Ik heb de reglementen er op nageslagen maar kan er niks over vinden (niet in de laatste plaats omdat ik ze zo onduidelijk vind) en in de Wiki staat ook niks.

gomir

Re: Leeftijd pony ook van invloed op promotie springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:53

Voor de paarden is dat zeker van belang! Ponies weet ik niet precies, dat liep vroeger nooit gelijk met de paarden maar dat is wel veranderd vorig jaar.
Kan het hier niet nazoeken in het reglement, want heb geen acrobat op de computer op stage Clown

-4-jarigen mogen pas B en L springen starten op 1 april van het jaar dat ze 4 worden.
-5-jarigen mogen pas M-springen starten op 1 april van het jaar dat ze 5 worden.
-6-jarigen mogen dan wel weer op 1 januari van het jaar dat ze 6 worden promoveren naar het Z geloof ik (dat was tot 1 april van dit jaar ook 1 april Clown )
-7-jarigen mogen vanaf 1 januari van het jaar dat ze 7 worden promoveren naar het ZZ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:56

Ernstig, het staat op bladzijde 4 van het reglement Lips are sealed

Dank je wel Gomir!

Paarden en pony's waarmee aan springwedstrijden wordt deelgenomen dienen tenminste de volgende leeftijd te hebben bereikt:
Pony's:
Klasse A, B en L Minimaal 4 jaar
Klasse M Minimaal 5 jaar
Klasse Z en ZZ Minimaal 6 jaar

Paarden:
Max. hoogte 1.10 m (A, B en L) Minimaal 4 jaar
Max. hoogte 1.20 m (M) Minimaal 5 jaar
Max. hoogte 1.40 m (Z, ZZ, D, C, en B (1.40 m)) Minimaal 6 jaar
1.50 m en hoger (A (1.50 m)) Minimaal 7 jaar

De leeftijd van paarden en pony’s wordt berekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met één jaar verhoogd. Voor paarden en pony’s t/m 4 jaar geldt dat pas vanaf 1 april van het jaar waarin het paard de vereiste leeftijd heeft bereikt, het paard/ de pony uitgebracht mag worden in de hogere klasse. ( In overeenstemming met de startgerechtigdheidstabel )

Indien een paard/ pony in een bepaalde klasse voldoende winstpunten heeft behaald om te promove-ren, maar op grond van leeftijdbeperking nog niet mag promoveren, dan dient het in dezelfde klasse te worden gestart tot 1 januari daaropvolgend. Voor paarden en pony’s t/m 4 jaar geldt dit tot 1 april van het daaropvolgende jaar.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:03

Ik zat er dus toch ook een beetje naast Clown
wist niet dat 6-jarigen ook al 1.35 en 1.40 mochten lopen Haha!

En voor de 5-jarigen de grens nu dus ook weer naar 1 januari, dat had ik ook even niet opgeslagen. Die 1-april regel was blijkbaar teveel werk, die hebben we ook wel 1 jaar gehad Knipoog

Had zelf ook geen jong paard te rijden dus het was voor mij ook niet zo belangrijk om te onthouden Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:09

Zie KNHS reglementen, vandaar een slotje.