Inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WilDhoeF

Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:09

Hee!!
weet iemand, wat er kan gebeuren als je je paard laat inslapen?
Ja natuurlijk dan aat ie rustig dood, maar kan het ook mis gaan?Zelf heb ik geen eigen paard of pony hoor, maar
Ik zou het graag willen weten. Bloos

bedankt alvast!! Haha!

Yffiejj

Re: Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:10

Volgens mij kan er niks mis gaan..
Ik heb er geen ervaring mee .. alleen met me oude kat .. die is gewoon in slaap gevallen ...
Maar ik weet eigenlijk niet of er echt wat mis kan gaan..

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:14

°°weet niemand hier iets vanaf????°°

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:16

mijn verzorgpaard is ook ingeslapen, dit is heel rustig en vredig verlopen....maar ik heb ook weleens van bokkers gehoord dat hun paard zich aan het verzetten was. Als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je hier wel topics over Lachen

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:20

_Skess_ schreef:
mijn verzorgpaard is ook ingeslapen, dit is heel rustig en vredig verlopen....maar ik heb ook weleens van bokkers gehoord dat hun paard zich aan het verzetten was. Als je de zoekfunctie gebruikt dan vind je hier wel topics over Lachen

heb k al gedaan, maar er zijn wel 15151 berichten over!!! Clown

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:21

Ja dat kan zeker weten wel. Je paard kan tegen de spuitjes gaan vechten waardoor ie dr alleen maar meer moet om echt in te slapen. Een kennis van me heeft 3 paarden moeten laten inslapen en 2 daarvan gingen echt vechten ertegen. Ze heeft op de hals/hoofd van 1 paard moeten zitten van de DA omdat ie zo 'spartelde' en probeerde op te staan..niet echt fijn dus Boos!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:23

Ook inslapen gaat niet altijd goed. Ik heb het in de loop der vele jaren denk ik 3 keer meegemaakt dat het paard of pony echt niet wilde gaan. En dat is geen pretje om mee te maken. Maar het is dan ook NOOIT leuk, of je ze nu naar de slacht brengt ( is wel veel sneller ) of een spuitje geeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:35

wat ik wel weet is dat ze eerst een narcose krijgen en dan pas de definitieve injectie, ik zou het wel veel moeilijker vinden als mijn paard dan vreselijk zou gaan vechten tegen de narcose...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:44

Daar gaat het dan ook meestal mis. Nou ja, gelukkig niet MEESTAL, 99% gaat gelukkig wel heel vredig.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:33

Ik stond een jaar geleden voor de keuze, slachten of in laten slapen.
Mijn merrie had haar been gebroken en na overleg met de slager en DA bleek dat mijn paard vorig jaar een spuit had gehad tegen koliek die niet goed was.
Het vlees werd op voorhand al afgekeurd voor consumptie.
Toen heb ik haar heel vredig in laten slapen.
Ze stond nog op 3 benen in de weide en na de eerste spuit zakte ze door haar benen heen.
Dat was heel erg om te zien, vooral omdat haar achterbeen dwars door midden was.
Gelukkig lag ze goed.
Toen heb ik haar omarmt en de DA heeft haar de tweede spuit gegeven.
Ze is heel vredig heengegaan.

Mijn buurman heft haar met de shovel heel voorzichtig opgepakt en haar aan de kant van de weg gelegd.
Toen ene zeil eroverheen gedaan voor de toeristen.

Het allerergste is dat ze 3 dagen aan de kant van de weg heeft gelegen op de destructiewagen wachten.

Mijn vader was erbij toen ze werd "ingeladen".
Dit is allemaal met veel respect voor haar gedaan.
Mijn pa heeft de chauffeur vriendelijk bedankt voor het netjes laden van haar.

In mijn geval ging het dus vredig.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:03

hoi,
mijn paard is ingeslapen door een oude darmbeschadiging die hij op heeft gelopen bij zijn vorige eigenaars, door niet te ontwormen, opeens kreeg hij bij ons een hevige koliek en kwam hij er niet door, dus hebben we hem moeten laten inslapen Verdrietig
toen ze hem insliepen lag hij gewoon op de grond en we dachten dat het gedaan was, 1 minuut lang hefet hij daar gelegen, toen ik me wilde omdraaien en weggaan hief hij zijn hoofd op en klonk er een hulpelooze hinnik, ik was me dood verschoten, ik liep onmiddelijk naar hem toe om bij hem te zijn, ook al hadden ze gezegd dat je dat beter niet doet omdat hij kan beginnen paniekeren, en toen vielen zijn ogen toe en lag hij met zijn hoofd op mijn schoot, ik heb daar een tijd zo gezeten, toen de tweede spuit, en na een paar minuten voelde ik zijn adem niet meer en was hij weg!

ik dnek niet dat het zo fout ging, ik denk dat het wel behoorlijk pijnloos is geweest, maar het was een serieuze inzinker van schuldgevoel, toen ik hem zo hoorde dacht ik 'hoe kon ik dit nou doen'!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:53

Bij het inslapen krijgt een paard een narcose, en aansluitend pas de dodelijke spuit. Een paard kan moeilijk doen bij het geven van die narcose en echt niet weg willen raken/gaan liggen, en hij kan ook stuipen krijgen als ze in narcose zijn (wat er voor de omstanders niet zo fijn uitziet, maar het paard krijgt daar niets meer van mee).

Als het paard meteen de dodelijke injectie krijgt (en soms wordt daarvoor gekozen omwillen van kostenbesparing) , is dat heel pijnlijk en kan met heftige krampen en reacties gepaard gaan. De narcose uit kostenbesparing overslaan en meteen met de dodelijke injectie komen is ronduit dierenmishandeling!

Als je een topic wilt lezen over de voors en tegens van slachten/inslapen, kan ik je naast die -tig resultaten die de zoekfunctie je gaat geven dit topic adviseren:

viewtopic.php?f=1&t=691195

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:45

wwoow, bedankt allemaal. Heftige verhalen!! ik wens jullie allemaal sterkte met het verlies van een paard/pony waar je van hield.

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:53

Een pensionklant bij ons liet hier haar arabierXwelsh inslapen. hij kreeg een spuit viel meteen dood neer, maar z'n spieren reageerde nog, dus t was net als of lag te spartelen, terwijl ie in z'n hoofd waarschijnlijk al dood was. het was wel echt een verschrikelijk gezicht.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:57

paarden krijgen vaak een spierverslapper om dat te voorkomen, dan worden ze lam en sloom en daarna krijgen ze dodelijke injectie

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:58

_Skess_ schreef:
paarden krijgen vaak een spierverslapper om dat te voorkomen, dan worden ze lam en sloom en daarna krijgen ze dodelijke injectie

nou hadden ze dat maar gedaan, t was echt verschrikkelijk, zie het nog voor me.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:05

Ik kan me nog een verhaal herinneren van een stalgenootje, die haar paard liet inslapen. Het leek allemaal gebeurd, en de dierenarts was al vertrokken, maar toen begon hij weer adem te halen/zijn hart begon weer te kloppen. Toen kon de dierenarts terug komen. Dit lijkt me persoonlijk verschrikkelijk moeilijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:10

Het paard waarbij ik het heb gezien kreeg gewoon eerst een narcose-spuit en toen hij ging liggen "slapen" kreeg hij pas de .. hoe heet zoiets? de dodelijke injectie zeg maar Tong uitsteken Bij andere paarden was ik er niet bij, maar heb nog nooit gehoord dat een paard ertegen heeft gevochten..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:14

Ik heb beide ervaringen.

Het kan heel rustig en vredig gaan, maar het kan ook gruwelijk mis gaan. ( zie link helemaal onderaan in mijn profiel voor volledige verhaal..)
Hangt van het type paard af en van de deskundigheid van de dierenarts.
Ik had een vechter van een paard en een lapzwans van een Da.

Over het laatste scenario heb ik nog nachtmerries en heeft me doen besluiten voortaan mijn dieren te laten schieten.
Ondanks dat ik ook dieren heb laten gaan middels injecties.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 15:50

jee, allemaal trieste verhalen........................
ik zit echt na te denken, dat als ik later een paard heb en als ie ongeneeslijk ziek wordt (moet k niet aan denken mja) m naar de slacht zal doen of m in zal laten slapen........ik denk inslapen..

kan je m ook eerst laten inslapen en dan naar de slacht doen? (niet dat ik dat van plan ben hoor)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:07

Je bedoelt voor het vlees?
Nee, zou ik niet doen.
Kost meer dan dat het oplevert. om heel kort door de bocht te gaan.
Ik heb altijd gezegd dat als er een dood moet, ik liever naar de slager heen rijd.
Met Roos kon dat toen niet.
Gelukkig, na alle horrorverhalen hier, is het bij mij goed gegaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:14

Een eenmaal ingeslapen dier kan niet meer geslacht worden.

WilDhoeF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:28

waarom kan dat niet?
door het gif in het spuitje ofzo?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:35

Een geslacht paard wordt meteen na het schot leeggebloed, het hart slaat nog door en zo kan al het bloed uit het lichaam verdwijnen.

Een paard wat dood spontaan dood neervalt of zijn nek breekt kan bijvoorbeeld nog wel voor diervoer/dierentuinen ed worden gebruikt, maar niet meer voor menselijke consumptie, maar als er idd eenmaal medicijnen zijn gebruikt, of het middel om een paard in te laten slapen, is hij niet meer geschikt voor de slacht. Ook niet voor dierenvoer.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:36

Ja. Dat is dan in de bloedbaan gekomen en al het vlees is dan "besmet". Of hoe ze het ook noemen.
Maar ook zou de DA thuis een noodslachting doen, dan kun je het dier ook naar het slachthuis brengen, maar de kosten daarvan zijn hoger dan de baten. En dan is het ook nog de vraag of het vlees goedgekeurd wordt.
Dus mocht het zover komen, weet dan wel wat je zelf graag voor je paardje wil.
Succes met het maken van een keuze.