Lopen bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Lopen bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:14

Het paardje dat ik nu rijd wil altijd draaien en lopen zodra je het zadel oplegt. Niet alleen met het zadel trouwens, ook heb ik al gebrobeerd eerst chabrak of pad maar dan evengoed gaat ze lopen. Ook bij een longeersingel doet ze dit.
Ik heb haar gewoon vast aan een halstertje met touw en dat touw doe ik als ik ga opzadelen al wat korter zodat ze niet heel erg gaat lopen.

Ze had trouwens in het begin al dat ze dat lopen enzo deed bij opzadelen, dus niet dat ze dat opeens deed maar toen ik begon met haar te rijden deed ze dat al. Ik sta nu wel vaak buiten te poetsen en op te zadelen, buiten doet ze het wel meer als binnen dus weet niet of het daar aan ligt?
Vroeger toen ze beleerd is voor de kar hebben ze er ook een maand ofzo over gedaan en met veel geduld, voordat ze toestond dat ze een staartriem onder haar staart door kreeg, ik zal eens vragen of ze toendertijd ook zo draaide en liep toen ze een zadel oid. op haar rug kreeg.

We rijden veel buiten, en dit vind ze erg leuk, want (ik stap op voor de stallen zegmaar en dan rijd je het pad af zo de weg op richting het bos en de polder) bij het opstappen wil ze ook altijd gaan lopen, dan staat ze wel met haar neus richting het hek naar de weg. Dit doet ze ook op het terrein waar ik les heb, nu draai ik haar daar met haar neus richting de stallen wanneer ik opstap en dan loopt ze niet dus dat zal ik thuis ook eens proberen.
Verder met opstappen, in de bak oid. blijft ze gewoon netjes staan.

Ik ben benieuwd wat jullie denken/zeggen Lachen

Coconut

Re: Lopen bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:16

Ik denk dat het geen ongeduld is, aangezien ze het met shabrak en longeersingel ook doet. Ik ben bang dat ze een nare ervaring heeft gehad aan tuig of zadel opleggen, misschien past het zadel wel niet goed en doet het haar zeer? Heb je daar al eens iemand naar laten kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:17

ook mijn idee,past het zadel wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:22

Op grond van de reactie van het paard denk ik zomaar dat er in het verleden iets is gebeurd dat voor je paard een niet zo positieve ervaring is geweest, of dat je paard een vorm van singeldwang heeft. Probeer weer eens wat aandacht te besteden aan het opzadelen zelf, doe 500 keer die pad op de rug en er weer af tot ze stil staat (van beide kanten), singel op de rug en er weer af (tot ze stil staat), zadel er op en er af (van beide kanten, tot ze stil staat), en dan pas proberen aan te singelen. Dat aansingelen los en voorzichtig doen, aansluitend boel weer losmaken en afzadelen. Als je uiteindelijk opstapt, krukje gebruiken.

Paard moet leren dat jij hem geen pijn doet. Maar dan moet je wel zeker weken dat:

A- De rug goed is (osteopaat naar laten kijken)
B- Het zadel goed past.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:25

Ja dat is gedaan, en zeker weten dat dat goed past Ja er ligt ook altijd een dikke pad of bontchabrak onder dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen..

Nare ervaring zou misschien kunnen idd, ze hebben van hun merries 4 paarden van eendezelfde persoon die 4 paarden (ook dit paard) hebben allemaal problemen(gehad) met uitkrabben van de achterhoeven.. alhoewel het bij de meesten nu wel over is.
Ik weet niet of die andere 3 paarden dat ook doen, maar volgens mij niet. Ze is hier vanaf dat ze 5-6 jaar was en ze is nu 10-11 jaar. Daarvoor heeft ze volgens mij altijd bij die mensen gestaan en is ook door hun gefokt.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:27

mm oke bedankt, cassidy
maar waarom dat krukje met opstappen? Lachen ze gaat trouwens ookal lopen voordat je opstapt, dus zodra ik de teugels/zadel pak en mn voet in de beugel wil steken gaat ze lopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:39

Met krukje op stappen omdat je dan wat minder stevig hoeft aan te singelen, en als ze wel rugklachten heeft, je niet met je volle gewicht aan een kant gaat hangen.
Als je paard niet stilstaat met opstappen zou ik eens wat aan de opvoeding gaan doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:41

mijn paard had tijd singeldwang en klapte steeds achterover met opzadelen, nu draait ze ook rondjes wij laten het altijd maar gaan omdat we dit al hele verbetering vinden, word trouwens ook steeds minder!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:42

Oke,
ja maar wat ik al zei, het is alleen zo dat ze dat doet op terrein voor de stallen. Verder overal waar je opstapt staat ze netjes stil.

Als je trouwens aansingeld staat ze wel netjes stil, het is echt alleen dat opleggen van pad/zadel/singel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:46

Probeer eens goed te kijken hoe er wordt opgezadeld? Het zadel voorzichtig op de rug leggen, niet kwakken!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:46

dan zou ik daar aan gaan werken zoals al keer genoemt is erop en eraf net zolang tot ze stil staat en dan lekker weer weiland in, zodat ze er goeie ervaringen mee krijgt, mijn paard doet ook moeilijker op ander terrein dan is de spanning meer

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:51

Cassidy schreef:
Probeer eens goed te kijken hoe er wordt opgezadeld? Het zadel voorzichtig op de rug leggen, niet kwakken!

Nee idd kwakken doe ik zoiezo niet, zadel word voorzichtig op de rug gelegd evenals met pad etc.
het is alleen zo dat op het moment dat je aan komt lopen met zadel staat ze stil, ik loop nu ook vaak rondjes om haar heen met het zadel dus onder haar hals door, achter haar heen en voor haar langs en dat staat ze netjes stil. Zodra ik het zadel of de pad optil en op haar rug wil leggen gaat ze lopen.

Ik zou er misschien nog een stap vóór kunnen doen, voor wat cassidy al zei:

pad optillen en omlaag halen todat ze stilstaat (van beide kanten)
en hetzelfde met zadel/singel

telkens die pad op de rug en weer af todat ze stilstaat (van beide kanten)
singel op de rug en er weer af totdat ze stilstaat (van beide kanten)
zadel op de rug en er weer af totdat ze stilstaat (van beide kanten)
dan pas aansingelen.

bedankt iig voor jullie reacties Lachen ik heb er zeker wat aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:02

De regels die je hebt toegevoegd vallen bij mij onder sacking out...
Probeer ook eens je paard op andere plekken met de pad te raken, terwijl ze stil blijft staan.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:04

oke goed idee.
wat is sacking out btw? Sigaar

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:10

Mijn paard had hier ook last van, die ging draaien zodra ik met de pad aankwam, ook met opstijgen liep ze weg, en heeft ze singeldwang.

Ik ben haar toen gaan belonen met heel kleine stukje appel als ze op het commando "Ho" stil bleef staan. Dat kostte heel veel tijd ik ben de eerste keer zeker anderhalf uur bezig geweest, en in het begin gingen er twee appels per keer doorheen, maar ze snapte het snel. Nu geef ik het commando als ik aan kom met de spullen, en ze staat nu netjes stil zolang nodig is. Ook stijg ik met een krukje op, ook weer hetzelfde. Hoewel ze met het krukje zelf al stil bleef staan.

Met singelen doe ik hetzelfde, ik doe dat gewoon in een keer of 3, elke keer een klein stukje lopen, stukje appel en de volgende. In het begin liep ik alle gaatjes af, nu kan ik haar in twee keer aansingelen.

Ook de tips van hiervoor, kijk of je zadel goed ligt, probeer na te gaan of ze een traumatische ervaring heeft (de mijne had een paar Penny's gehad als verzorgers, en was erachter gekomen dat als ze intimiderend doorliep, ze terug naar de wei kon....), laat haar rug ook goed nakijken etc. dan weet je zeker dat je op de goede weg bent.

succes!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:04

Ik ben begonnen met het maniertje van cassidy vanmiddag, ging eigenlijk harstikke goed Lachen
Ben gewoon begonnen met poetsen en al het tuig ed. over het hek neergelegd en ondertussen eens de pad opgelegd, begon ze te lopen en toen ze stilstond beloond, pad eraf en weer erop deed ze weer hetzelfde, toen van de andere kant en deed ze weer lopen, toen weer van de andere kant en toen bleef ze netjes stilstaan dus goed beloond en pad eraf gehaald. Weer verder met poetsen, evenlater weer de pad erop en toen bleef ze ook netjes staan dus weer beloond Lachen pad erop laten liggen, hoefjes krabben etc. toen zadel erop ging ze weer lopen, toen ze stilstond weer eraf, en even later weer erop, weer lopen. Toen ze stilstond, weer eraf, en erop, wou ze gaan lopen maar bedacht zich en bleef ze stilstaan, dus weer goed beloond OK dan! Even opgeruimd en cap op gedaan, en toen singel erop en aangesingelt. (Gaatje voor gaatje, maar dat maakt niet veel verschil want dat deed ik altijd al Knipoog )
Ging voor mijn gevoel dus al erg goed Ja en ik ga dit een tijdje aanhouden..

bedankt voor de goede tip cassidy Haha!

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:21

heb je wel een goed passend zadel? misschien heeft je paard pijn als ie gezadeld is..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:19

heel veel succes , ik hoop dat je er uit komt met de hulp van cassidy

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:28

Figo schreef:
bedankt voor de goede tip cassidy Haha!

Graag gedaan. Toch leuk om te lezen dat de western manier ook op paarden werkt die op dressuur manier worden bereden en ingereden Haha!
Want zal ik je wat vertellen? De cowboy manier is ook zo slecht nog niet Haha!