tips veulen handmak maken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

tips veulen handmak maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 09:28

ik verzorg samen met lisaamor@bokt 4 mini appaloosa's waarvan ook 1 veulentje. Alleen het veulentje is heel erg schuw, je kan net even over haar neusje en voorhoofd aaien en een paar stukjes biks geven, maar verder ook echt niet, ook de eigenaar komt niet verder.
Maar over 2 weken is de keuring! De eigenaren hebben gezegd dat wij mogen proberen om het veulen handmak te maken, wat tot nu toe nog niet zo lukt.. Hebben jullie misschien tips om het vertrouwen van het veulen te winnen? De moeder is overigens niet schuw.
Hier even een fototje van het veulentje:
Afbeelding

bedankt!

Angela

Re: tips veulen handmak maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:01

Als je moet vragen hoe je het moet doen, betekend het eigenlijk dat je het niet voor elkaar gaat krijgen.. het handmak maken van een veulen vereist een goede timing in wanneer je wat moet doen, hoe lang je iets moet aanhouden, en wanneer je het veulen weer met rust moet laten en dat moet je leren door te kijken naar iemand die het wel kan.

Ken je niemand die meer ervaring heeft met veulens die je kan helpen??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:05

_angela_ schreef:
Als je moet vragen hoe je het moet doen, betekend het eigenlijk dat je het niet voor elkaar gaat krijgen.. het handmak maken van een veulen vereist een goede timing in wanneer je wat moet doen, hoe lang je iets moet aanhouden, en wanneer je het veulen weer met rust moet laten en dat moet je leren door te kijken naar iemand die het wel kan.

Ken je niemand die meer ervaring heeft met veulens die je kan helpen??

nee die ken ik niet, en de eigenaar zegt dat je gewoon moet gaan zitten en dan komt het veulen wel, ja dat klopt wel maar dan kom je niet verder dan haar hoofdje te aaien.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:07

appaloosa keuring is as zaterdag al Knipoog lijkt me niet erg op tijd als je er nu nog mee moet beginnen..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:08

Draak schreef:
appaloosa keuring is as zaterdag al Knipoog lijkt me niet erg op tijd als je er nu nog mee moet beginnen..

nee leek me ook al niet... Ik vind het ook raar dat de eigenaren niks met ze hebben gedaan, want we verzorgen ze pas sinds net...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:13

Stja mijn veulen is op een hele verkeerde manier handmak gemaakt. Die stond in het land en moest behandeld worden. Wij waren toen genoodzaakt om hem op te sluiten en te gaan behandelen. Wel hebben wij geprobeerd alles zo rustig te laten verlopen en zonder te veel stress. En eigenlijk ging dit enorm goed en na 3 x was hij vertrouwd aan ons.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:14

nou ja, als het veulen niet handmak is voor de keuring, gaat ie niet door, maar ja dat is wel zonde.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:58

Handmak maken begint al vanaf de geboorte.
Een veulen aanraken, na de geboorte over heel z'n lichaam.
Zo geraakt hij gewend aan aanraking.

Maar dat is bij dit veulentje dus duidelijk niet gebeurt, waardoor het alleen maar moeilijker word.
Als het veulentje bij de moeder is, is het dan niet wat meer op z'n gemak?
Als een van jullie de moeder dan vasthoud kunnen jij rustig het veulentje benaderen en een snoepje geven.
Als je het veulentje aait, en het blijft mooi stil staan, of het geraakt niet in paniek, stop je.
Zo word het gewoon , dat als er gevaar is, en als het rustig blijft, het gevaar vanzelf weer weg gaat.
Dit doe je keer na keer en telkens ietsje langer.

ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!
Nog veel succes.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:00

Gewoon lekker mee bezig zijn, mijn veulen (shet) zat al na 3 weken bij me op schoot. Dus het gaat heel snel. Hangt er ook deels vanaf of hij/zij van zichzelf al sociaal is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:00

Karen_enter schreef:
Handmak maken begint al vanaf de geboorte.

Maar dat is bij dit veulentje dus duidelijk niet gebeurt, waardoor het alleen maar moeilijker word.
Als het veulentje bij de moeder is, is het dan niet wat meer op z'n gemak?
Als een van jullie de moeder dan vasthoud kunnen jij rustig het veulentje benaderen en een snoepje geven.
Als je het veulentje aait, en het blijft mooi stil staan, of het geraakt niet in paniek, stop je.
Zo word het gewoon , dat als er gevaar is, en als het rustig blijft, het gevaar vanzelf weer weg gaat.
Dit doe je keer na keer en telkens ietsje langer.

ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb!
Nog veel succes.

Ja Ja Zo doen wij het ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:09

rustig in de wei gaan zitten met een lekker snoepje Ja dan went het veulen vanzelf een beetje aan jullie, en de moeder gaan poetsen, dan komt het veulen er waarschijnlijk ook bij staan, in het begin een beetje negeren en langsamer hand wat met het veulentje gaan doen Knipoog

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:16

saskiakefie schreef:
Karen_enter schreef:
[i]Handmak maken begint al vanaf de geboorte.

meteen naar zijn geboorte hebben ze de merrie + veulen naar de hengstenboer gebracht sammen met shenkie toen is het mis gegaan de hengsten boer heeft ze in de wei laten staan en niet naar omgekeken

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:17

ff tussendoor... Heet die shenkie??? Hahaha Tong uitsteken

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:18

Draak schreef:
ff tussendoor... Heet die shenkie??? Hahaha Tong uitsteken

jaa Clown

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:18

Whaha geweldig!!!
"Waar is die??" Ja in de koelkast..

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:20

Draak schreef:
Whaha geweldig!!!
"Waar is die??" Ja in de koelkast..

Pling

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:21

Ik heb mijn veulen gewoon een paar keer gevangen in de box en haar toen verplichte knuffelsessies gegeven. Gewoon erbij in de box je armer er omheen slaan en maar aaien en knuffelen. Dan gaat het best snel, hangt ook een beetje van het veulen af, de ene is wat dapperder dan de andere.. Denk er wel om dat een angstig veulen een keer kan trappen!!
Vaak vinden ze het heel lekker om even gekriebeld te worden, vaak blijven ze na een paar keer al zelf bij je staan na het vangen om even lekker gekriebeld te worden en gaan ze je ook terug kriebelen..
Daarna ga je alle delen aanraken, dus hoofd, kont, beentjes, buikje e.d. Dan raken ze ook goed gewend aan de aanraking. Als ze het op het hoofdje goed vinden doe je eens een halstertje om en zo verder..

Je moet trouwens niet bang zijn om het veulen te straffen als het iets doet wat niet mag, het hangt alleen van het veulen af hoe je het doet. Een schuw veulen heeft soms een duwtje nodig of gewoon ophouden met kriebelen een dapper veulen kan soms al een behoorlijk afstraffing gebruiken.. Ik neem aan dat die van jullie schuw is!!

Ik weet niet of je een boxje kunt gebruiken om het veulen te vangen en of jullie nog genoeg tijd hebben om hem mak te maken..

Ik heb trouwens bij mijn eerste veulen een andere tactiek gebruikt.. Ik heb het veulen in de box geimiteerd, dat wekte wel nieuwsgierigheid, hihi.. Dus in het stro gaan liggen schrapen draaien e.d. Veulen stond me aan te kijken van wat doe jij nou en kwam een kijkje nemen..
Ik gebruik de techniek nog wel eens om op mijn werk een veulen te vangen, tot grote hilariteit van andere mensen die er rondlopen.. Clown

En hoe bedoel je met er niet naar omgekeken, verwaarloost of niet met het veulen bezig geweest. Dat laatste kun je immers ook niet verwachten van een hengstenboer, die heeft wel meer te doen dan alle veulens handmak te maken!!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:05

Denk als je dit voor zaterdag moet hebben bereikt, dit niet gaat lukken.. dan moet je veel te overhaast te werk, wat het vertrouwen van de veulen niet ten goed komt..

Succes iniedergeval.