Help! Mijn pony is depressief.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Help! Mijn pony is depressief.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:54

Hoi Bokkers.

Ik heb voor twee weken geleden mijn allereerste pony terug gekregen. (16 jaar nu)
Ik was helemaal blij met haar komst, maar sinds ze weer "thuis" is heb ik het idee dat ze heel afstandelijk is geworden.
Ook met rijden is het niet de oude pony van toen.
Ik heb haar na een lekkere buitenrit daarna ook alleen nog maar gelongeerd en niet meer bereden.
Ze heeft 9 jaar bij andere mensen gestaan en ik dacht dat ze gewoon iets heimwee had.
Dit blijkt echter niet het geval.
Ik was gisteren met haar bij een goede kennis en zij heeft haar gependeld.
Nu blijkt haar nieren niet 100% werken, maar dit is met een middeltje op te lossen.
Verder is ze lichamelijk helemaal in orde.

Deze kennis werd ineens heel erg emotioneel en zei me dat Vossie heel erg depressief is.
De reden zeg ik liever niet, mag je via pb altijd weten.
Ook iets dat meespeelt aan haar depressiviteit is dat de vorige eigenaren haar alleen hebben gezien als "opfleuring van de weide" en haar dan ook nooit echt even hebben geknuffeld.
Mijn lieve pony vond het zelf niet nodig om langer te blijven leven, ze zag er het nut niet van in.

Geestelijk is ze dus een wrak. Huilen

Ik was er echt helemaal kapot van.

Volgens deze kennis kan ik haar wel laten readen, maar of ik haar ermee beter maak was een tweede.
In de korte tijd dat ze bezig is geweest ben ik zoveel te weten gekomen die met elkaar in strijd zijn.
Wat moet ik doen?

Ik moest haar gewoon heel veel liefde geven en haar laten weten dat ze wel degelijk iets waard is om te blijven leven.

Tranen biggelden over mijn wangen.
Nu nog steeds.......

Hebben jullie misschien een suggestie?

Dit is de lieve schat met haar allereerste veulen:
Afbeelding

En zo was ze vorige week bij ons in de weide:
Afbeelding
Je ziet gewoon het verdriet in haar ogen Verdrietig

Bedankt voor het lezen,
Karin.

Milou90

Re: Help! Mijn pony is depressief.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:47

Ik ken natuurlijk het hele verhaal niet. Het lijkt me alleen wel heel goed dat ze nu weer bij jou is!

Ik heb niet veel verstand van psychologische dingen en al helemaal niet bij paarden, maar dat ze zich niet happy voelt wordt wel duidelijk uit je verhaal.
Je kunt haar laten readen, maar wat schiet je daar mee op.. waarschijnlijk komt er gewoon uit dat je paardje geen fijn verleden achter zich laat en dat ze daar het een en ander aan trauma's (?) aan over heeft gehouden; wat je al wist.

Ik denk dat heel veel liefde en aandacht geven het beste is wat je kan doen. Misschien fleurt dat haar na een paar weken of maanden al weer een beetje op. Eventueel kan je er iemand bijhalen die hier meer verstand van heeft en je kan vertellen wat je het best kan doen? (bestaan er zulk soort mensen?) Die weet vast hoe je het best kan handelen.

Heel veel succes!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 23:50

Je weet maar nooit, maar misschien kan homeopathie helpen met verwerken.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:18

Staat je pony alleen? Zo nee, mijn ervaring is eigelijk dat alleen een ander paard je paard kan opfleuren.

welja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 01:51

Helemaal eens met Vonnie84.
Zodra een paard z'n natuurlijke gedrag weer helemaal kan manifesteren, en de dingen ervaart die hem/haar plezieren, komt het allemaal weer goed.
Ik kreeg vorig jaar een zwaar geval in de wei, mager, wilde niet aankomen en alleen met rust gelaten worden.
De DA op zijn oude adres had geconcludeerd dat ie niet gelukkig kon zijn, want fysiek was ie helemaal gezond.
Daarop is ie naar ons verkocht met vermelding van reden.
Hij kwam bij ons in een groep, kreeg aandacht, zorg en afleiding
en geen onnatuurlijke belasting door werk, stress of huisvesting.
Na 5 a 6 maanden was ie er weer helemaal bij.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 03:26

Idd gewoon goed voor zorgen en veel aandacht geven. Dan komt het vast weer goed..
Mijn paardje heeft echt een rot verleden gehad en heeft enorme moeite met mensen vertrouwen en is abnormaal bang voor van alles. Maar sinds hij bij mij is gaat het echt met grote stappen beter.
Niet meer bang voor mensen, het is echt een enorme lieverd.
Hij is nog wel een bangerd, maar dat maakt hem ook wel weer grappig. En het wordt ook steeds minder..

Dus gewoon veel tijd erin stoppen en heel veel liefde dan komt het helemaal goed!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 04:06

Staat jouw paard alleen?
Dan kan het inderdaad zijn dat je paard zich zo gedraagt.
Mijn vorige paard stond ook 1 maand alleen omdat alle paarden van de stal weggingen, en gedroeg zich ook zo als jij het verwoord.

Is de eetlust ect. ook minder geworden?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 04:08

O trouwens,
Sommige paarden zijn heel erg gevoelig voor het veranderen van stal.
Mijn vorige paard waar ik het net over had, die was daar in het begin heel gevoelig om.

We hadden haar laten readen, en bleek het dat zij iets miste, en dat bleek dus haar weidemaatje te zijn van de vorige stal.

Zou ik via pb mogen weten wat er is gebeurt in het verleden met jouw paard?
Als je het niet wilt vertellen hoeft het natuurlijk niet, maar als ik het weet kan ik de situatie ook wat meer indenken Lachen .

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 09:19

Iedereen bedankt voor jullie reactie. Lachen

Om het iets duidelijker te maken:

We konden haar alleen terug krijgen als haar maatje, een mini-shet die heel erg hoefbevangen is geweest mee mocht.
Natuurlijk stemden we daarin mee.
Wat eet z'n kleine nu extra op vergeleken met een groot paard.

Haar eerste veulen is nog steeds in ons bezit, dus de dochter van Vossie.
En ik heb nog een 5 jarig rijpaard, ruin.
De eerste dag allevier in koppels van twee gescheiden laten lopen.
Toen hebben ze kennis gemaakt en heeft Lady, haar dochter direct de taak van Vossie over genomen.
Zei zorgde ineens voor de shet.

Ze was ook heel erg hengstig, dus stond ze continue te vrijen met de ruin.
Maar nu twee weken later heeft ze nog steeds dat afstandelijke gedrag.
Ze staat 's avonds met ollie op stal en joris en lady staan om de hoek.

Nu staan Lady en Ollie bij elkaar in een voedselarme weide, omdat ze beiden niet teveel eiwitten mogen hebben.
En Vossie en Joris, de ruin staan op een vollere weide.

Ze heeft dus degelijk dag en nacht contact met soortgenoten.
Dat stelt ze ook heel erg op prijs, merk ik.

Alleen dat depressieve gedrag.

Ik knuffel haar en geef haar zoveel mogelijk liefde als ik kan
en idd readen geeft alleen aan wat er in het verleden is gebeurd.
Dat weet ik nu, alleen voor de details zou ik het kunnen doen.

De kennis die haar gependeld heeft zei ook tegen mij dat het weinig zin had, ik had haar terug en ze was lichamelijk 100%, dus niet kapot gereden. Ze heeft alleen fysiek een flinke klap gehad.

Tja...................

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:24

Kun je mij een pb sturen over waarom ze depressief is?
Mijn merrie is ook depressief geweest namelijk. Ze is nu een vrolijke jonge merrie Ja

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:25

Moschino schreef:
Ik ken natuurlijk het hele verhaal niet. Het lijkt me alleen wel heel goed dat ze nu weer bij jou is!

Ik heb niet veel verstand van psychologische dingen en al helemaal niet bij paarden, maar dat ze zich niet happy voelt wordt wel duidelijk uit je verhaal.
Je kunt haar laten readen, maar wat schiet je daar mee op.. waarschijnlijk komt er gewoon uit dat je paardje geen fijn verleden achter zich laat en dat ze daar het een en ander aan trauma's (?) aan over heeft gehouden; wat je al wist.

Ik denk dat heel veel liefde en aandacht geven het beste is wat je kan doen. Misschien fleurt dat haar na een paar weken of maanden al weer een beetje op. Eventueel kan je er iemand bijhalen die hier meer verstand van heeft en je kan vertellen wat je het best kan doen? (bestaan er zulk soort mensen?) Die weet vast hoe je het best kan handelen.

Heel veel succes!!

Een reading is misschien niet eens zo'n gek idee, zo kun je er wel achter komen wat er gebeurd is met je paard en hoe ze zich voelt. Van daaruit kun je haar misschien op een bepaalde manier benaderen. Ik denk dat een reading ervoor kan zorgen dat je je paard beter leert begrijpen.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:25

Wat rot voor je pony zeg!
Denk dat aandacht het beste helpt. Poets/knuffel haar lekker veel ( en dan tijdens het poetsen goed tegen haar praten) of ga lekker met haar wandelen. Dan is ze er even uit, wordt niet lichamelijk aangetast en krijgt ze 100 % aandacht!

Ben ook benieuwd wat de reden van de depressiviteit is!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 09:29

Mijn postbus wordt helemaal overstroomd met pb-tjes:

De pony is verkocht en heeft een paar dagen bij een handelaar gestaan. Daarna is ze verkocht aan de vorige eigenaren.
Nu blijkt dat ze daar niet altijd heeft gestaan.
Ze heeft bij ons thuis 3 veulens gehad.

ergens anders heeft ze nog een veulen gekregen en dat is voor haar ogen verongelukt.
Sindsdien vind ze het niet meer waard om te leven.......

Dit heeft de kennis mij verteld.

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:37

Woow echt zoo heftig!
Ik zou idd ook heel veel aandacht geven zodat ze niet het gevoel is dat ze er alleen voor staat!
Ik weet hoe het is als je pony geen zin meer heeft, ik heb hetzelfde meegemaakt maar ik had een ongeluk samen met m'n pony gehad (in het prikkeldraad gelegen) en toen hebben we haar daarna heel veel aandacht gegeven en dingetjes gedaan en ze knapte daarna steeds meer op!

Echt hartstikke veel suc6 meisje Lachen ik leef echt helemaal met je mee!! [L]

xxx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:08

Mijn advies is dat je haar eventueel nog een keertje zou moeten laten dekken, zodat ze weer een veulen heeft waarvoor ze kan leven. Besteed veel tijd met haar, geef haar veel liefde, maar vooral: een taak!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:10

Ja. Bedankt allemaal.

Toen ze voor 2 weekjes geleden bij ons kwam was ze ook mega-hengstig.
Heb dat nog nooit met een merrie meegemaakt.
Denk dus dat ze erg graag een veulentje weer wil en omdat ze er al 4 heeft gehad gaan we ervan uit dat het op 17-jarige leeftijd best haalbaar is.
Nu nog een mooie hengst voor haar zoeken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:13

Ben het eens met Cassidy..

Wat een verhaal zeg!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:14

17jarige leeftijd kan nog hoor, toen heeft mijn pony Veronica ook nog een veulen gekregen Lachen

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:14

Cassidy schreef:
Mijn advies is dat je haar eventueel nog een keertje zou moeten laten dekken, zodat ze weer een veulen heeft waarvoor ze kan leven. Besteed veel tijd met haar, geef haar veel liefde, maar vooral: een taak!

Is er dan geen kans dat ze het veulen "verstoot",zeg maar ?
Het zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn,maar als het verdriet écht om dat dode veulen gaat,zou ze dan de taak als moeder voor een nieuw veulen nog goed volbrengen ?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:17

Saltoke schreef:
Cassidy schreef:

Is er dan geen kans dat ze het veulen "verstoot",zeg maar ?
Het zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn,maar als het verdriet écht om dat dode veulen gaat,zou ze dan de taak als moeder voor een nieuw veulen nog goed volbrengen ?

Daar zet je mij aan het denken.
Ik denk dan toch dat ik haar maar ga laten readen.
Misschien dat ik daarover dan wel een antwoord krijg.
Het zou idd heel erg zielig zijn als ze het veulen verstoot.
Eerlijk gezegt ben ik er niet bang voor, omdat ze over Ollie al zo waakzaam is, maar het is goed om het toch uit te laten zoeken.
we wachten toch niet op een moederloos veulentje.

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:28

Ik wil je niet doen twijfelen ofzo,
al bij al lijkt het me een goed plan.
Ze kan zich weer helemaal toewijden aan iets,zoals Cassidy zegt : ze heeft een taak.
Moest ik jou zijn zou ik ook twijfelen,maar als ze al voor 4 veulens een toegewijde moeder is geweest lijkt het me raar moest ze dat nu niet meer zijn.
Voor de rest zou ik haar zo veel mogelijk bezig houden,afleiding geven.
Toen één van onze paarden stierf liep de andere echt helemaal gek in het begin.Volgens mij wíst ze echt wat er gebeurd was.
Later werd ze héél triest en alle leven leek eruit.
We hebben toen een ander paardje gekocht,en ze was het voorval weer net zo gauw vergeten.In die periode zijn we echt constant met haar bezig geweest,en dat hielp écht wel.
Je kan je inschrijven voor een paar cursussen bijvoorbeeld.
Als het rijden niet zo goed meer lukt kan je ook altijd aan je grondwerk timmeren,is altijd leuk!
Veel succes ermee,ik hoop echt dat het goed komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:31

Een merrie kan zeer zeker verdriet hebben om een overleden veulen, maar een nieuw veulen kan haar dat verdriet wel degelijk laten vergeten. Verder zou ik haar uitdagen, ga Parelli met haar doen!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:35

op 17 jarige leeftijd kan het zeker. De merrie van mijn zwager heeft dit jaar haar laatste veulen gekregen, ze is nu 20 vorig jaar heeft ze ook een veulen gehad na een heeeeele lange tijd veulenloos geweest te zijn.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:37

Dank je wel.
Heb net via pb misschien iemand gevonden die haar wel wil rijden en heel veel liefde geven.
Ik heb nu 4 paarden en moet natuurlijk iedereen evenveel aandacht geven.
Het zou dan heel fijn zijn als ik er iemand bij zou kunnen krijgen die haar als eigen beschouwd.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle lieve woorden.
En ik denk ook dat ze inderdaad wel goed voor het veulen zal gaan zorgen.

Ik wil er persoonlijk wel van alles mee doen, maar paps ligt in het ziekenhuis.
Moet alle paarden verzorgen, de honden 3 keer per dag uitlaten.
Huishouden van inwonende oom doen, eigen huishouden, vriendlief tevreden houden en dan ook nog allerlei bezigheden omtrent het opstarten van mijn eigen bedrijf.
Ben bang dat parelli erbij mij iets te veel word.
Vandaar de kans aangrijpen van een verzorgster. Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:44

Probeer met deze toch echt alleen om te gaan, ze heeft een persoon nodig om weer een beetje los te komen, en geef het even de tijd!