Hengsten vlecht op wedstrijd bij KWPNer, mooi of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Hengsten vlecht op wedstrijd bij KWPNer, mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 22:04

Ik zit er over te denken om de traditionele knotjes op een wedstrijd maar te verruilen voor een hengstenvlecht. Normaal maak ik zo'n 20 knotjes, en aan het eind is mijn paard helemaal gaar van het getut en gevlecht. Daarom zou het makkelijker zijn om een hengstenvlecht te maken, want die doe je er in op de dag dat je wedstrijd hebt, en het kost nog geen 10 min om het netjes neer te zetten. Groot voordeel voor mijn paard dus. Aan de andere kant vergen lang gegroeide manen wel meer onderhoud dan korte. (borstelen, wassen etc.) Wat vinden jullie? Manen kort en knotjes, of manen lang en hengstenvlecht, en vertel je er ook maar bij waarom je dat vind Haha!

Joica

Re: Hengsten vlecht op wedstrijd bij KWPNer, mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:06

ik vind knotjes er netter en mooier uitzien Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:35

Ik vind een hengstevlecht echt niet mooi.

Hoe lang doe je dan over knotjes?
Misschien kun je 10 dikkere ipv 20 dikkere, dat gat sneller en staat ook netjes

Edit: even in je profiel gespiekt, ik neem aan dat het om Tatort gaat?
Bij zo`n paardje vind ik een hengstevlecht niet zo passen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:44

Op zich vind ik een hengstenvlecht wel heel mooi en weer eens wat anders. Maar ik vind langere manen echt lelijk, daarom zou ik het dus niet doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:13

Het ligt eraan wat voor manen je paard heeft, het zal waarschijnlijk niet al te dik zijn en dan vind ik het er niet zo verzorgd uitzien.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:15

ik wou dat ook doen bij mijn kwpn er maar blijkt dat dat niet mag Bloos het mag alleen bij shetlanders haflingers friezen shires en andere koudbloeden, maar niet bij kwpners dus voor mij is de beslissing snel gemaakt
Knipoog

toch maar knotjes dus Vingers aflikken Vingers aflikken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:18

Met knotjes maken ben ik meestal maar een half uurtje bezig en kan me niet voorstellen dat je paard daar "gaar" van zou worden. En 13/14 knotjes is echt wel genoeg Knipoog

Bij en KWPN-er lukt het meestal niet om mooie lange manen te krijgen.....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:20

Nibbit schreef:
Ik vind een hengstevlecht echt niet mooi.

Hoe lang doe je dan over knotjes?
Misschien kun je 10 dikkere ipv 20 dikkere, dat gat sneller en staat ook netjes

Edit: even in je profiel gespiekt, ik neem aan dat het om Tatort gaat?
Bij zo`n paardje vind ik een hengstevlecht niet zo passen

typefoutje, moet natuurlijk dunnere zijn

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:22

Ik vind de traditionele roosje die je met naald en draad maakt het mooiste. Zit er zo in hoor! 20 Knotjes vind ik ook wel erg veel, misschien dat je inderdaad je moet beperken tot 10 a 12 knotjes. Kost minder tijd en het is (vind ik) ook mooier.

Henstenvlechten en lange manen vind ik alleen mooi bij bepaalde types paarden. Friezen, haflingers, tinkers enz. Niet bij een kwpn'er. Maar dat ieder voor zich natuurlijk. Overigens wist ik ook niet dat het niet mag, een hengstenvlecht bij een kwpn'er.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:28

Wat maak jij er veel! Wow! Ik heb er meestal iets van 9..
Knotjes vind ik mooier. Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:30

Ik heb even in je profiel gekeken en ik zou er niet aan beginnen. Je paard heeft "flutmanen" Knipoog, je kan er dus ook nooit een mooie hengstenvlecht van maken. Als je echt lui bent, dan scheer je ze gewoon af. Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:33

ik heb meestal 12 knotjes, zoiets. ik doe daar ongeveer een half uur over, incl. voorpluk. da's toch te overzien voor het paard?
ben jij zoveel langer bezig, dan?

vind lange manen bij een WPN'er persoonlijk erg lelijk. Bloos zou ik zelf dus nooit doen.

op zich is vlechten geloof ik niet verplicht; je mag ook netjes getoiletterde losse manen, meen ik. kijk het eens na op de KNHS site anders. succes!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:40

Nou, mijn paard begint na 10 min al te frummelen, en na 15 min is het bijna onmogelijk om hem 3 sec stil te laten staan om het elastiekje vast te maken, of het draadje door te rijgen. Ik zit dan op 10 knotjes. Ik maak nu al dikkere knotten, want je ziet het op het eerste gezicht niet, maar vooral in het midden van zijn nek heeft hij super dikke manen. Hij is echt een frummel, als ik zijn baard wil wegscheren (duurt ± 5 min) is hij na 2 min het gefrummel al zat. Als ik nu voor een wedstrijd knotjes ga maken doe ik daar 3 dagen over. Vrijdag maak ik staartjes, zaterdag vlechtjes en zondag knotjes, anders is het niet echt uit te houden voor hem.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:00

poeh, lastige jongen, dat paard van jou.
kun je 'm daar niet een beetje in trainen dan?

anders de KNHS eens mailen/bellen en je 'geval' uitleggen. wie wete kun je dispensatie krijgen?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:03

dispensatie? Ik denk echt niet dat je met die vraag af moet komen hoor.... Vlechten is niet verplicht, je mag ook met losse manen rijden, mits deze van gelijke lengte zijn en netjes onderhouden. Je loopt dan wel altijd kans dat je een lager punt krijgt voor je verzorging.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:09

superwoman schreef:
Met knotjes maken ben ik meestal maar een half uurtje bezig en kan me niet voorstellen dat je paard daar "gaar" van zou worden. En 13/14 knotjes is echt wel genoeg Knipoog

wou net zeggen, die van ons heeft toch echt wel een dik pak. Maar ik blijf het niet mooi vinden, geeft zo'n onverzorgde uitstraling vind ik. Daarom heeft m'n pony ook een mooie punk hanekam Haha! Mag je daar eigenlijk mee starten een hanekam? Want als dat ingevlochten moet gaan worden ga ik het ernstig moeilijk krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:37

woeliej schreef:
superwoman schreef:

wou net zeggen, die van ons heeft toch echt wel een dik pak. Maar ik blijf het niet mooi vinden, geeft zo'n onverzorgde uitstraling vind ik. Daarom heeft m'n pony ook een mooie punk hanekam Haha! Mag je daar eigenlijk mee starten een hanekam? Want als dat ingevlochten moet gaan worden ga ik het ernstig moeilijk krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Ja dat mag mijn pony (fjordXappaloosa) heeft het ook!
even ontopic; ik vind kort en knotjes mooier dan een hengstenvlecht

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:24

Heb je al in het wedstrijdreglement gekeken of je überhaupt wel mag starten met een hengstenvlecht als je een KWPN'er hebt? Ik durf het niet te zeggen namelijk. Schijnheilig Zoals eerder gezegd, als je KWPN zijn manen niet dik genoeg zijn wordt het waarschijnlijk niet mooi. Zijn ze wel dik genoeg dan is het natuurlijk heel handig en bespaart het tijd en gefrummel. Ik denk dat bij een KWPN knotjes een stuk mooier zijn, maar ik weet niet eens hoe het staat met een hengstenvlecht dus weet wie het beoordeelt. Knipoog Volgen smij staat in het proevenboekje dat je met afgeschoren manen (o.i.d.) mag starten.. maar hoe lang die afgeschoren manen enzo dan mogen zijn dat weet ik niet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:49

als je een mooie vlecht wil maken ben je ook wel een tijdje bezig, daarnaast blijven ze vaak niet zo erg mooi zitten.

Je kan ook proberen de manen zo kort te maken dat hij een fjorden kapsel krijgt, hoef je helemaal niet te vlechten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:52

mmmm ikzelf heb een tinkermerrie die ik start en daar staat een hengstenvlecht erg mooi.
maar bij een KWPNér krijg ik toch meer het idee van een 10 jarig meisje die overblij een vlechte heeft gemaakt als je zoiets in doet denk ik Nagelbijten / Gniffelen Ook hebben veel KWP'Nérs vaak geen hele dikke manen,waardoor je een dunne hengstenvlecht krijgt. dit staat echt heel lelijk. Doe het dus alleen als je paard een mooie dikke nek heeft en dikke manen, anders is het geen porem.
maar op zich. met een dikke nek en manen geeft het wel extra de nadruk op de hals en de hoofd/hals houding en dus een chique effect.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:13

Nou, zijn manen zijn vooral in het midden erg dik. Als ik ze net kort heb geknipt dan heb ik in het midden een super dikke waaier van haar. Het loopt dan zegmaar helemaal van de hals tot rechtopstaand. Op stal hebben we trouwens een meisje die een hele mooie hengstenvlecht kan maken, helemaal recht over de manenkam zegmaar.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:22

Persoonlijk hou ik van lange manen.
Zoals al eerder gezegd is het (helaas) niet toegestaan om een kwpn'er met hengstenvlecht te starten.
Alsjeblieft, scheer zijn manen niet.. vind ik zo zonde!

Ik vind het wel slim van je dat je het over 3 dagen verdeeld. Zoals al eerder gezegd kunnen minder knotjes misschien de oplossing zijn.
Succes!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:26

hoezo is het niet toegestaan dan? mag je alleen knotjes of manen aan een kant? heb zo even niet het boekje bij de hand,maar volgens mij mogen hengstenvlechten toch wel?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:28

Alleen bij bepaalde rassen, uit mijn hoofd : friezen, tinkers, haflingers, de wat zwaardere paarden dus..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:25

Uit het dressuurboekje:

De manen:
a) enkele rij vlechtjes evt maantop los
b)los gedragen naar 1 kant
c) op andere wijze dan onder a aangegeven ingevlochten manen
d)afgeschoren

het mag duidelijk wel Knipoog