hoe paard aanleren om bal te vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minker

hoe paard aanleren om bal te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:46

Hey

Ik heb zo een jolly bal gekocht.
In het begint vond men 2 jarige dit super, maar nu is hij erop uitgekeken.

Nu dacht ik van hey, ik zal hem eens leren om de bal op te pakken en weg te gooien of hem terug te gaan halen.
Maar hoe begin je hier aan???

A_mieke

Re: hoe paard aanleren om bal te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 00:20

Als je je paard wilt leren apporteren, zul je het stapsgewijs moeten aanpakken. Eerst moet je je paard motiveren met je te willen werken (beloningssysteem bedenken). Je kunt met brokjes en een commando (bridge) of geluid (clicker) gaan belonen.
Als je wilt dat je paard de bal gaat aanraken en hij doet dat, zeg je bv. 'juist' of click je met een clicker en geef je direct een beloning. Dat oefen je een paar keer per week. Inge Teblick heeft veel over clickertraining op haar site geschreven.
Vervolgens zou je je paard kunnen leren de bal bij het handvat aan te raken, daarna op te pakken, of steeds verder van je vandaan aan te gaan raken.
Belangrijk is dat je de oefening in stukken verdeelt, op het juiste moment beloont èn op het juiste moment ook weer stopt met de oefening. (teveel is ook niet goed, net als wanneer je zelf te lang hebt zitten blokken)

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 06:51

Idd wat Mieke zegt je zult hem eerst het een en ander moeten leren voor je hem dit goed en makkelijk aangeleerd krijgt.
Natuurlijk kun je met deze oefening beginnen maar het is zoveel makkelijker als je paard eerst goed op commando kan stil staan en ook kan blijven staan.
Je kunt idd voor het clicker systeem kiezen maar je kunt ook je stem als beloning gaan gebruiken.
Ik heb mijn paarden eerst met 'handtarget' kennis laten maken.
Dus steeds als ik mijn hand aanbood moest hij die met gesloten mond aanraken en kreeg hij een 'goedzo' en een snoepje.
Later bouw je de snoepjes wat af tijdens de oefening en neemt het 'goedzo' die plaats grotendeels is.
Pas als je paard je hand goed aanraakt waar je je hand ook houd pas dan kun je hem andere dingen laten aanraken en verder werlen met andere oefeningen.
Maar natuurlijk zijn er meerdere manieren om je paard iets te leren he dus het zal je misschien zonder deze 'basis' ook wel lukken alleen is dat veel lastiger.

Mijn paard kan sinds kort apporteren en ik moet zeggen dat het er vrij snel in zat.
Een week of twee deed ik er over en nu zijn we zover om het met andere voorwerpen te oefenen.

Succes!!

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 13:13

Het aanraken van de hand kan hij al wel en het belonen enzo kent hij ook goed.
Ik heb hem alles op deze manier aangeleerd (snoepje zoeken in de juiste hand, aan een touw staan,...) met belonen.
Zowel het snoepje al stem kent hij.

Alleen het aporteren is een stapje moeilijker, maar ga het nu zeker proberen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:39

Ik weet niet of je paard uit zichzelf al veel dingen in zijn mond pakt? Die van mij wel, en toen was de stap naar het apporteren niet zo heel moeilijk. Heb je een paard dat eigenlijk nooit iets vanzelf vast pakt, dan wordt het wat moeilijker denk ik. Het is makkelijk als je een beloning kunt koppelen aan gedrag dat hij uit zichzelf vertoont. Eerst heb ik hem geleerd iets uit mijn hand te pakken op commando, toen loslaten, daarna steeds mijn hand ietsje verder weg, totdat hij het echt kwam brengen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:48

Minker schreef:
Hey

Ik heb zo een jolly bal gekocht.
In het begint vond men 2 jarige dit super, maar nu is hij erop uitgekeken.

Nu dacht ik van hey, ik zal hem eens leren om de bal op te pakken en weg te gooien of hem terug te gaan halen.
Maar hoe begin je hier aan???

Hallo ... hij is toch geen hondje Haha! !? Ga leuk iets anders met hem doen, zoals grondwerk!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:51

Die van mij lijkt af en toe verdacht veel op een hondje anders Clown!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:57

Lachen mijn paard kreeg ook zo'n bal en die pakte hem vrij snel al uit zichzelf op en gooit en voet (eh hoef) balt ermee...

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:22

Die van mij heeft toch ook veel weg van een hondje.
En ik wil eens wat anders met hem doen.
Wat grodnwerk betreft doet hij al veel, stappen over plastiek, vanalles op zijn hoofd,... vind hij allemaal ok.

Ik wil nu eens iets anders met hem doen.
Maat longeren, leren steigeren enzo wil ik hem nu nog niet leren.
Hij is nog maar twee dus vind dat nog te belastend, wil hem graag zo lang mogelijk jong laten zijn.