Pony laat zich met geen mogelijkheid vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Pony laat zich met geen mogelijkheid vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:36

Nergens niet, niet in de wei, niet in de paddock, niet in de binnenbak. Scheve mond

Sinds een dikke 2 maand laat mijn pony zich met geen mogelijkheid meer vangen. Eerst wou ze niet uit de wei komen, maar tegenwoordig wil ze gewoon helemaal niet meer komen. Alleen na het rijden, als ik haar even los laat in de binnenbak. We hebben veel geprobeerd; lokken met eten, eerst haar weidemaatjes eruit halen, zeggen hoe braaf ze wel niet is, we zijn zelfs kruipend naar haar toe gegaan. Maar niets helpt. Als we haar willen insluiten zonder longeerlijn rent ze ons ondersteboven, en met longeerlijn raakt ze helemaal in paniek, dus dat lijkt me ook niet echt de goede oplossing, daarnaast ben ik ook vaak alleen op stal rond de tijd dat ik haar eraf wil halen, dus niemand kan me helpen.

Laatst had ik haar eindelijk te pakken, en daarna heb ik haar direct laten rennen, onder het mom van; als jij wilt rennen, ga je lekker rennen. Dit heeft geen zin gehad. Dus ik heb het ook op de lieve manier geprobeerd; haar helemaal verwennen toen ze de wei uit kwam, ook dit had geen effect.

Ik ben een tijd geleden van stal verhuist, en nou staat ze in een veel grotere wei, en ze staat er veel langer in. Vaak vanaf 11u s'ochtends, en dan wil ik haar rond half 5 weer binnen zetten, maar dat word uiteidelijk vaak 6 uur. Als echt iedereen van de wei af is, dus ook de paarden uit de andere weides, dan wil ze wel komen, ookal duurt het dan nog even. Maar ik wil gewoon dat ze komt wanneer ík dat wil, en niet wanneer het haar uitkomt.

Het is al in me opgekomen om haar gewoon een keer een nacht te laten staan, maar aangezien het nog wel een schijterd is ben ik bang dat ze ontsnapt. Ook dacht ik eraan om haar gewoon een tijdje helemaal niet meer op de wei te zetten, maar dit is ook geen goede oplossing aangezien ze atrose heeft, en ze vrijheid echt nodig heeft.

Is er iemand hier met een gouden tip? Lachen

hokke

Re: Pony laat zich met geen mogelijkheid vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:42

ik denk dat ze je een beetje uitprobeerd en dat jullie er zijn ingetrapt ze heeft gewoon geen zin. dus opnieuw opvoeden mbv natrural methoden mischien (weg jagen, laten volgen, en als je niet wil komen dag paard

Vooral als ze komt vreselijk belonen of ze de miljoen heeft gewonnen

veel succes ermee

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:45

Ik zou het paard gewoon snachts ook op de wei laten staan. Ik ken veel paarden die van veel schrikken en toch dag en nacht buiten staan. (is denk ik nog beter voor die artrose).

Nu het pakprobleem: Ik zou in een round pen of in een longeercirkel een join up proberen te doen. Normaal gezien moet het dan wel gaan beteren.

En ook als je ze dan kunt pakken niet altijd uit de wei halen. Gewoon eens een halstertje om doen. Wat strelen en dan vrij laten. Dan betekent gepakt worden niet altijd van de vriendjes gehaald worden.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:46

Inderdaad opnieuw opvoeden met grondwerk leren gehoorzamen, ze doet nu waar ze zin in heeft en bepaald nu wanneer ze naar je toe gaat komen en dat geeft haar macht.

En ook gewoon naar der toe lopen en vastpakken en belonen en niet alleen om haar uit de wei te gaan halen.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 15:58

hokke; Je hebt gelijk, in het begin liep ik achter haar aan als ze weg liep, dat vond ze geweldig, als ze nou weg loopt blijf ik staan, dan is de lol er ook sneller af voor haar. (maar voor mij nog niet snel genoeg) Maar het gekke is, ze heeft het nooit gedaan, ik heb haar nou 4jaar, en ze doet het sinds 2maand ineens uit het niets?

lindake; Ik kan haar echt niet s'nachts alleen laten, ze springt me dan echt over het lint, dat is al vaker gebeurd. En op de stal waar ik sta moet je je paard eigenlijk s'nachts binnenhalen. Helaas hebben we niet de beschikking over een longeercirkel. Scheve mond

isaja; Ik kan überhaupt niet bij haar in de buurt komen. (niemand trouwns) Ookal wil ik haar bv een wortel geven, ze loopt gewoon van je weg. Dus ik kan haar ook niet aaien om haar vervolgens weer vrij te laten. Nagelbijten / Gniffelen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:28

M, ik zou misschien eerst eens gaan kijken naar de aard van het probleem. Je zegt dat ze het pas sinds 2 maanden doet, daarvoor nog nooit gedaan. Heb je iets verandert in die 2 maanden? (Bijv. intensiever gaan rijden of bijv. met een slof/halsverlenger oid. Misschien iets in het voerpatroon verandert, van stal verandert, ander maatje naast haar box. Nieuw tuig, nieuwe bijrijder, maakt niet uit), kijk of je dat misschien kunt terug draaien en kijk naar het resultaat of je weer komt in de wei.

Verder verdiepen in NH/join uppen ed. Dat kan ook goed helpen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:32

dit volg ik even Lachen
de pony van mijn zus heeft er ook een handje van Clown

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:33

Wat gebeurt er als je gewoon het hek opengooit? Komt ze dan ook niet?
Waarvoor haal je haar van de wei af? Als ze binnen moet komen voor haar brok dan wedt ik dat ze wel wil komen. En niet erachteraan gaan jagen, maar gewoon het hek openzetten. Werkt dit allemaal niet, dan zou ik haar gewoon eens een paar nachten laten staan. Kijken of ze het dan nog zo naar haar zin heeft. Maar dan ook geen eten brengen op de wei. Ze moet weten dat ze voor brokjes en hooi op stal moet zijn. Daar zijn ze toch meestal wel gevoelig voor, als het om hun eten gaat Haha!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:53

Tja dat komt me bekend voor. Óf niet op het land zetten, als ze in haar eentje de hele dag op stal staat heeft ze na 1 dag haar lesje wel geleerd. Óf idd in het weiland laten staan, niet de hele nacht maar gewoon 3 uur ofzo, dan leert ze haar lesje wel hoor. Dat deed mijn beestje ook.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 19:32

Focussed; Ik ben een half jaar geleden naar een andere stal verhuist, de stal waar ik nou sta staat ze veel langer op de wei, dus ik snap niet waarom ze niet wil komen als ze 6u op de wei staat, maar wel als ze er 2u op staat. (op die vorige stal stond ze er 2u op, en was ze zonder moeite te vangen) Overigens is ze nou ook niet meer te vangen na 2u hoor. Knipoog Maar ben niet van plan om weer terug te gaan naar de vorige stal, haha. En ik zal me eens verdiepen in NH/Join uppen, ik hoor er meer mensen over!

maikeltje; Ik ga het hek echt niet opengooien, voor hetzelfde geld rent ze me de straat op, of überhaupt het erf af. Dat heb ik één keer meegemaakt met een ander paard, en dat wil ik niet nog een keer meemaken. En ik haal haar er altijd rond etenstijd af (tenminste dat is mijn bedoeling), maar het maakt madam niets uit dat ze eten heeft in haar bak. En zoals ik al zei; nachten laten staan is ook niet echt een optie. Aangezien ze er nog wel een handje van heeft om over het draad te springen, als het haar echt niet meer bevalt.

Liedje_; Misty staat zowieso al langer dan 3u op de wei. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:47

Een join up vind ik anders erg ingrijpend voor dit probleem. Bovendien kun je alleen maar meer schade en verlies van vertrouwen bij je pony aanrichten wanneer je niet weet waar je mee bezig bent met een join up.

Is die wei enkel afgezet met draad dan? Want als ze haar lesje niet leert dan krijg je dit probleem er niet uit.
En als je het hek open zet, kun je het dan niet afzetten met schrikdraad tot de stal? Of is het een heel eind naar de stal?

Op stal laten staan is in mijn ogen geen optie, ze moet gewoon op haar nummer gezet worden. Ze ziet jou denk ik niet als leider. Hoe gaat het als je haar op de wei zet. Loopt ze voorop en trekt ze, of loopt ze netjes schuin achter je zoals het hoort? Ik denk nl dat ze gewoon een spelletje met je speelt en nu iets nieuws ontdekt heeft. Maar onervaren een join up gaan doen is echt geen optie.

Siilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:54

Volgens mij is een join up ook een heel goed idee,, vertrouwen kan wonderen doen!
en om haar te pakken te krijgen zonder join up?!
rustig een opgerold touw meenemen en rustig (zigzaggend, neerslachtig) naar haar toe gaan , als ze wegloopt beetje met touw tegen je heup slagen en een beetje opjagen! rustig terug op aflopen en telkens herhalen ze zal zig na een tijdje zeker laten vangen! zelfs paardenfluisteraars doen dit uit noodzaak soms! wegjagen lijkt misschien stom maar ze zal naderhand wel leren begrijpen (zeker met een join up) dat ze je kan vertrouwen!

groetjees!!

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:43

je kan ook proberen als je erheen loopt en je wilt haar pakken en ze wil wegrennen dan moet je met jerug naar haar toe gaan staan want dan word ze nieuwsgierig en dan komt ze naar je toe en dan kan je haar pakken bij de meeste paarden die ik ken is het gelukt ik hoop dat je hier wat aan hebt Pling

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:08

Ik ben het helemaal eens met maikeltje, een join up vind ik net iets te heftig voor dit probleem. Zeker omdat je er zelf nog niet erg veel over weet (van horen zeggen wel, maar daarmee ben je niet veel).

Ik voel zelf ook meer voor het voorstel om het hek open te zetten en haar in de wei te laten totdat ze zelf komt, je kan ook zorgen dat er meerdere mensen op het terrein staan om haar mee op te vangen of een weg afzetten naar de stal zodat ze niet anders kan. Als je eens een dag veel tijd hebt ga je rond voedertijd zelf bij het hek staan, zet dit open en laat haar zelf komen, komt ze snel: naar de stal, eten geven en verwennen. Komt ze niet? gewoon blijven wachten, je zegt zelf dat ze het beu word als alle andere paarden binnen zijn, misschien sta je de eerste keer wel enkele uren aan de wei maar het zal snel wel beter gaan!

Ik hoop dat je een andere weg kiest dan een JU, join up lijkt mij werkelijk geen geen oplossing hier!

OP

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:10

gewoon geen voer geven, ze krijgen vanzelf honger

Birgitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:29

Wij hebben ook een paard op stal staan dat zich niet liet vangen in de wei.

Wij hebben het opgelost door het gedrag van het paard over te nemen. Als we het paard gingen pakken en het liep weg, liepen wij ook weg. Stond het paard weer stil, gingen we weer naar hem toe, liep hij weg, liepen wij ook weer weg. Dit deden we net zolang totdat we het paard konden pakken. Het ging elke dag beter en vlugger om hem te pakken. Na een paar dagen tot een week kwam het paard naar je toegelopen als je de wei in kwam of als je hem riep.

Bij ons heeft het geholpen, of je er iets aan hebt en of het bij jou paardje gaat lukken weet ik niet, maar je kan het altijd eens proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:56

Zucht.

En nog een keer een hele diepe zucht.

Waarom wordt er iedere keer weer met die Join-Up gesmeten als dingen niet lukken? Daar is de Join-Up niet voor! Het is geen wondermiddel dat je iedere keer maar toe moet passen als je paard zich een keer niet laat pakken. Het probleem is dat je paard al te vaak gewonnen heeft, dat jullie opgegeven hebben nadat hij een keertje duidelijk heeft aangegeven dat hij geen zin had om te komen. Dat jullie hem toen maar hebben laten begaan.

Als je met paarden omgaat, moet je geen rekening houden met tijd. Als je je paard pakken wilt, en hij wil niet komen, moet je doorgaan tot je hem hebt. En niet voor die tijd stoppen omdat je moet eten, of een afspraak hebt, of het donker wordt, of omdat het gaat regenen, of omdat er iemand anders die bak in wil/moet/mag. Ja, dat gaat je hele schema overhoop gooien, en nee, dat is op dat moment even niet anders op te lossen. Alle afkortingen die je gaat gebruiken om je paard dan toch te pakken te krijgen gaan uiteindelijk tegen je werken.

Op de Bokt Wiki staat tips hoe je je paard kunt gaan vangen.

http://www.bokt.nl/wiki/Vangen

En mijn tips staan in deze topics:

viewtopic.php?f=119&t=800221

viewtopic.php?f=119&t=800216

viewtopic.php?f=119&t=788558&p=26900948

viewtopic.php?f=119&t=732834&st=0&sk=t&sd=a&

En als allerlaatste waarschuwing om vooral de Join-Up niet mee te nemen, hier nog een keer de link naar de Sticky, zodat je weet wat hij inhoudt. Het probleem is toch echt op een andere manier op te lossen zonder dat je je paard meteen met de dood bedreigd

viewtopic.php?f=125&t=556025

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 11:47

maikeltje; De weg van de wei tot stal afzetten is geen optie, deze weg is veel te lang, en bevat teveel bochten. Als ik haar op de wei zet loopt ze gewoon rustig achter me. Staat ze bv los, na het rijden oid en ze wil een pas verzetten zeg ik 'ehh', en dan blijft ze netjes staan, dus in dat opzicht heeft ze wel weer respect.

Siilke; Ik zal het eens proberen, je zig-zag tip. Knipoog

Miss_Jess; Dat heeft ook niet echt zin bij Misty, heb het wel eens vaker geprobeert, maar madam blijft gewoon gras eten. Maar bedankt voor je tip!

Orange_peach; Bedankt, ik wist niet dat het zo'n heftige inwerking had. Toch wil ik me er wel eens in gaan verdiepen, maar dan pas (eventueel) later toepassen. Iedereen is in het begin natuurlijk nog onervaren, en moet leren hoe het in elkaar zit.

Birgitte; Deze methode heeft een stalgenoot van me ookal geprobeerd, en paar dagen achter elkaar, maar het leverde niet veel op, na 4 dagen moesten we er nog 1.5 uur wachten voordat we der hadden.

Cassidy; Ik ben zelf slim genoeg om me eerst in iets te verdiepen, voordat ik het toepas. En als ik zeg dat ik me eens in Join-Up wil verdiepen, meen ik niet dat ik het direct wil toepassen, het moet wel iets zijn wat mij ook aanstaat. De eerste maand dat ze begon te klooien hebben we er zonder stop achteraan lopen vangen, we hebben haar geen één keer laten staan, maar blijkbaar moet ik er eerst een jaar elke dag 1-2u achteraan vangen voordat ze zich eens uit zichzelf laat vangen. En nee, hier heb ik geen tijd/geduld voor. Bedankt voor je links, ik zal ze eens doornemen! Lachen

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:37

Suziej schreef:
Liedje_; Misty staat zowieso al langer dan 3u op de wei. Knipoog

Ik bedoel in haar eentje. Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:31

Als je geen tijd wil uittrekken voor wat Cassidy hier beschrijft (wat toch ECHT de aller-allerbeste methode is) dan vraag ik me af hoe graag je het probleem nu eigenlijk opgelost wil hebben?
Misschien moet je je eens verdiepen in het wezen paard ipv in een join up.
Als je geen geduld op kunt en wilt brengen dan moet je niet aan een paard beginnen, zo simpel is het.

Wat maakt het nu uit om een weekend ervoor uit te trekken? Je moet er iets voor over hebben om je probleem op te willen lossen, toch?

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:08

maikeltje; Ik denk dat jij het ook wel een keer zat bent, om er 2maand, elke dag, 1.5u achteraan te vangen. Dan raakt jou geduld ook wel een keer op. Ik heb er vaak genoeg een dag voor uitgetrokken om een manier te vinden waarop ik haar het beste te pakken krijg. En je gaat me niet vertellen dat jij elke dag naast het rijden, poetsen en stal uitmesten ook nog eens 1.5u de tijd hebt om een pony te vangen. En ik weet dat 't makkelijk is om te zeggen 'dan ga je toch niet rijden', maar dat is ook geen optie, Misty heeft haar beweging hard nodig.

Vandaag had ik alle tijd, en heb eens wat heel anders geprobeerd, ik ben eerst midden in de wei gaan zitten, nadat ze na 1uur nog geen stap dichterbij was gekomen ben ik gaan proberen om langzaam naar haar toe te kruipen. Dit werkte goed, maar zodra ik om mijn hurken ging leunen was ze weer weg, ik moest dus echt op mn knieén blijven. Zo kon ik langzaam naar haar toe, en uit het niets kwam ze ineens naar me toe gelopen, ik ben op mn knieén blijven zitten en heb haar een stukje wortel gegeven, toen ging ik langzaam opstaan, eerst heb ik haar geaaid, toen kon ik haar pakken. Ik heb haar meegenomen naar het hek, daar heb ik haar weer een stuk wortel gegeven, en toen heb ik haar weer vrij gelaten. Dit heb ik 2x gedaan, de 2e keer ging het al een stuk sneller, de 3e keer heb ik haar uit de wei gehaald. Ik hoop dat deze methode blijft werken, en dat ik na een tijdje gewoon op haar af kan lopen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:09

Suziej schreef:
De eerste maand dat ze begon te klooien hebben we er zonder stop achteraan lopen vangen, we hebben haar geen één keer laten staan, maar blijkbaar moet ik er eerst een jaar elke dag 1-2u achteraan vangen voordat ze zich eens uit zichzelf laat vangen. En nee, hier heb ik geen tijd/geduld voor. Bedankt voor je links, ik zal ze eens doornemen! Lachen

Take the time it takes, so it takes less time. Je hebt de tijd niet om iedere dag 2 uur achter haar aan te lopen, maar je neemt ook niet de tijd om dit probleem in een keer goed aan te pakken. Dus ben je uiteindelijk meer tijd kwijt....

Als je haar de eerste tijd na het vangen uitvoerig had beloond, meteen weer had losgelaten en weer was gaan pakken, had je gemerkt dat de tijden die nodig zijn om haar te pakken steeds korter waren geworden. En dat je haar uiteindelijk zo kunt pakken, omdat ze merkt dat het toch niet werkt.
Zorg ervoor dat er wat lekkers in haar box ligt als je haar gaat pakken. Ga daarnaast ook aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en realiseer je hoe je op je paard afloopt en wat je signalen zijn als je naar dat paard loopt. Misschien doe je onbewust wel iets (zoals het kijken naar haar ogen) waardoor je haar van je wegjaagt, ipv naar je toe vraagt. Of je loopt in een te rechte lijn op haar af, hard zwaaiend met je armen, en kijkt daarbij naar haar ogen: dan heeft een pony helemaal een reden om bij je vandaan te blijven.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 19:26

Cassidy; Het was toen niet in me opgekomen om haar weer los te laten als ik der eenmaal had, ik was al blij genoeg dat ik der eindelijk had. Maar wel heb ik haar uitvoerig beloond toen ik der had, en kreeg ze een worteltje oid.

Vandaag heb ik me weer klein gemaakt toen ik op haar af ging, ze bleef braaf staan. Toen heb ik der een stukje brood gegeven, en ben weer weggelopen. Toen ik haar een paar uur later 'echt' wou pakken bleef ze braaf staan, en liet zich zo vangen. Ik hoop dus dat het probleem bij deze is opgelost! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:46

De tijd zal het leren of dit echt een definitieve oplossing is.

Ik vermoed zomaar dat, als je pony blijft staan als jij je klein maakt, je de afgelopen maanden te agressief bent geweest met het op haar aflopen als je haar wilde pakken.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:13

ow ow ik ken het probleem op de manege zijn er ook een paar van die slimme paardjes! we doen ze meestal een halster om zodat we ze wel te pakken kunnen krijgen ipv de kuif eraf trekken.. ik vind het dan wel niet geweldig een halster om in de wei maar bij deze paardjes moet het gewoon anders staan we 3 uur in de wei!
het werkt trouwens ook altijd goed om niet in een rechte of directe lijn naar hetpaard toe te lopen maar een beetje van links naar rechts te gaan misschien wel is een keertje naar een ander paard toe lopen! en die aandacht geven! op die manier lukt het eigelijk altijd wel om ze te vangen terwijl ze toch heel erg slim zijn trappen ze er iedere keer weer in!
en bij mij thuis komen de paarden gewoon aangerend als ik fluit want ik geef ze altijd allemaal een koekje nou dat werkt ook goed!!