paard voor het eerst in tweepaardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

paard voor het eerst in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:20

ik wou graag tips over hoe ik het beste mijn paardje voor het eerst
in de trailer met een ander paard kan doen.het word de eerste x
dat ze samen in de trailer gaan.wat is het best om te doen
eerst die van mij erin? of eerst dat andere paard?
ze zijn allebei niet echt makkelijk te laden.die van mij is gewend om
altijd in een anderhalf paards te gaan.

alle goeie tips zijn welkom.

feliciaa

Re: paard voor het eerst in tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 15:19

Ik zou ze zowieso eerst aan mekaar laten wennen als ze me kaar nog niet zo goed kennen. Als het andere paard al vaker in een 2 paards trailer heeft gestaan zou ik eerst het andere paard laden en dan die van jou. Ook (vind ik zelf) is transport bescherming vooral in een 2 paards trailer erg belangrijk. Stel je voor dat ze herrie gaan schoppen en dat ze me kaar kreupel slaan...
Meer tips heb ik niet echt..
Succes!!

Minker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:37

Ik laat altijd eerst de oudste en grootste merrie in.
Dus ik zou je ook aanraden om het meest "ervaren" paard eerst te laten gaan.
En natuurlijk zoals gezegt is, ze even eerst samen op een weide ofzo te zetten om ruzie op de trailer te vermeiden.

Vergeet ook echt niet om ze goed in te pakken.
Transportbeschermers en eventueel een dun deken is zeker geen overbodige luxe als ze met twee staan

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 17:41

nou ik wou eigenlijk graag tip over het laden zelf.dat inpakken enzo dat is allemaal logisch. maar ze zijn allebei dus niet ervaren hiermee en helaas allebei even koppig.daarom wou ik tips van mensen wat het beste is te doen.wij gaan samen naar holten endurance wedstrijd en de paarden staan allebei op een andere stal. waar ik bang voor ben is dat als ik bijv. eerst ga laden of zij dat 1 van hun in paniek raakt in de trailer of dat soort enge dingen. we hebben alleen 1 tweepaard trailer tot onze beschikking dus wat is het beste om te doen was/is mijn vraag. misschien ben ik nu wat duidelijker...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:56

Als ik jou was zou ik heb paard dat over het algemeen het rustigst is in een trailer eerst in laden.
En wat het laden zelf betreft. Wat ik altijd doe met moeilijke paarden is heel rustig blijven en gewoon proberen er op te lopen (iemand aan de zijkant om te zorgen dat ie niet van de laadklep afstapt, en als hij dan weer achter uit gaat mee lopen (als hij bang word hem gerust stellen) en dan nog een keer proberen er op te lopen. Je moet er gewoon de tijd voor nemen en ik zou zelf nooit een paard dwingen de trailer op te gaan als hij dit nog nooit heeft gedaan.
Misschien is het handig als je een paar dagen vantevoren even oefent met in en uit laten met die 2 paards trailer en eerst de paarden aan me kaar laten wennen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:09

Als de paarden elkaar niet kennen, dan zou ik het alleen doen als er een zogenaamd hengstenschot in de trailer zit, zodat de paarden niet bij elkaar kunnen komen.

Verder zeg je dat de paarden op een andere stal staan. Ze kennen elkaar dus niet. Je moet eerst het ene paard ophalen, en dan doorrijden naar de andere stal?? Met een moeilijk te laden paard gaat dat heel moeilijk worden, gok er dus niet op dat het je wel in 1 keer gaat lukken, en oefen het laden van beide paarden en het rijden ermee dus al voor de wedstrijd.

Ik zou het meest rustige paard eerst laden. Als je 2 paarden op de trailer moet hebben, en er staat een onrustig paard al op de trailer, dan wordt het nog moeilijker om het 2e paard erop te krijgen.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:22

_angela_ schreef:
Ik zou het meest rustige paard eerst laden. Als je 2 paarden op de trailer moet hebben, en er staat een onrustig paard al op de trailer, dan wordt het nog moeilijker om het 2e paard erop te krijgen.

ze staan wel vlakbij elkaar.dus ik loop die 10min. naar de stal waar de ander staat zodat we er samen kunnen gaan klungelen. die van mij is zoiezo al erg nerveus maar het paardje wat mee gaat iets rustiger. die van dat andere meisje kan in 1x hard achteruit gaan lopen als ze er 1maal instaat. die van mij is er 1 met een grote trucendoos en de ene keer loopt ze er zo in.maar vaak gedraagt ze zich als een ezel.
vandaar dat ik gewoon niet weet wat mij te wachten gaan staan.we delen nu eenmaal de trailer dus we moeten dan maar gaan oefenen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:17

Het is zoiezo verstandig om het laden van de paarden vaak te oefenen. Mijn paard was ook een niet-vriendelijk-te-laden paard. Door echter veel tijd in Parelli te steken, en het doen van alle games, kan ik hem nu in mijn uppie binnen 30 seconden laden, in alle rust, op iedere plaats. Mijn paard deed 2 dingen: eerst de trailer niet op willen, en als hij er eenmaal een beetje op stond, weer met alle kracht achteruit komen. Dit is helemaal opgelost Lachen , en we waren er regelmatig een uur of 2 mee bezig om hem de trailer op te krijgen... Een makkelijker te laden paard als hij nu geworden is kan ik me niet voorstellen, of je moet er 1tje hebben die ook de stang nog voor je dicht doet Clown

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:32

Je paard heeft wel in een ander half trailer gestaan zeg je.
Hoe doet hij dat met rijden???
Kijk er zijn meer paarden die wat moeilijker de trailer in lopen.
Maar bij sommige helpt het wel weer als er al een in staat.
Net wat iemand hier al zegt ik zou wel een hebngstenrek er tussen doen als je maar het idee hebt dat ze niet zo lief tegen elkaar zouden doen.
En als ze er dan in staan maak eerst eens een keer een klein blokje om met ze.
En kijk dan hoe ze onderweg zijn.
Vaak zat merk je dat al direkt als je weg rijd en ze blijven onderweg gek doen dan ben je niet te ver van de stal en kan je desnoods er nog een uit halen en terug lopen.

Mijn paard doet het prima in een trailer maar is wel op en top alfa merrie.
Dus ik zou haar niet zomaar dan met een ander paard in de trailer zetten.
Dus wat ik hier mee bedoel is dat je ook moet kijken wat het karakter is van je paard voor dat je hem/haar naast een vreemd paard gaat zetten.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:42

we gaan het weekend even oefenen met laden samen.ik ben benieuwd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:51

Als je bang bent dat het een probleem op gaat leveren, bijvoorbeeld omdat het niet de makkelijkste viervoeter is zou ik rustig beginnen met het lopen tussen cavaletties door.
Dan zet je een keer 2 hindernissen op een meter van elkaar en loop je daardoor heen. Gaat dat goed, zet het paard dan even tussen de hindernissen stil. Zo went het paard om te lopen en stil te staan tussen 2 wanden. Ook kan je oefenen dan weer recht achter uit te lopen.
Ondanks dat de meeste zeggen dat je het paard dat voor het eerst wordt ingeladen als 2e er in moeten zetten, zou ik die juist als eerste er in zetten, omdat je dan het middenschot wat kan verplaatsen, zodat het paard een niet zo heel smal gangetje in hoeft te lopen.
Ook zou ik ervoor zorgen dat je het deurtje aan de voorkant van de trailer open zet, zodat ze meer zien dan alleen de wand en dus het idee krijgen niet een doodlopende weg in te lopen.
En natuurlijk: rust, rust en nog een de rust bewaren.
Veel succes ermee!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:28

dankje voor je tip.alleen.....die van mij is een merrie met een trucendoos,de ene keer loopt ze er zo in.maar vaak dus gewoon niet en gedraagt ze zich als een ezel.ze gaat ook over smalle bruggetjes en kan dan ook stilstaan en dat soort dingen. ik weet niet wat er in mijn paardje haar hoofd omgaat.maar ze neemt ons vaak in de maling.zeg maar 5 van de tien keer ging ze er zo in en ook normaal uit.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:00

Hmm, dat soort dingen maken een verhaal vaak complexer EN zorgt er vaak voor dat je niet altijd een eenduidig antwoord kan geven over het hoe en waarom en wat te doen...

Maar is het soms zo dat de mensen veranderen met wie je inlaadt? En dat ze daarom de ene keer wel en de andere keer niet naar binnen loopt?

Ik had namelijk een hele dominante merrie als verzorgpaard en als je boos op dr was ipv alles netjes vroeg kon je het wel vergeten. De eigenaar was meer van het schreeuwen en meppen om een paard de trailer in te krijgen: het gevolg als hij - zoals hij dat elke maandag deed - zijn sigaren uit het huis ging halen draafde een vriendin en ik met mijn verzorgpaard naar de trailer en zette haar er netjes in (wel in stap hoor, maar anders hadden we kans dat de eigenaar er alweer was). Als de eigenaar erbij was stond ze ook als een ezel stil en als ze iets deed, dan was dat met voor of achterbenen de lucht in gaan.

Het kan ook zijn dat je soms onbewust zelf al bezig bent met het feit dat het niet gaat lukken en dat ze dan jouw onzekerheid voelt en het juist dan niet lukt.
Heel veel succes ermee!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 09:16

ja dat is het em nou juist.er is naar mijn wete geen reden om er niet in te gaan.soms gaat ze er met mij zo in en met andere ook.en ja het verschilt altijd.maar ik weet niet wat het voor haar anders is.tsja de laatste x was het een tweepaardstrailer en ik was erg nerveus op dat moment daarom liet ik het iemand anders doen.en daar had mevrouw geen zin in. uiteindelijk maar 10 min. zitten klooien maar het was toch vervelend.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:17

zorg eerst dat ze normaal laden. dan maakt het niet uit welke eerst gaat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 09:19

Hmm, misschien is jouw gevoel wel zo verschillend dat het daarom de ene keer wel lukt en de andere keer niet?
Sommige paarden zijn daar zo mega gevoelig voor, dat dat misschien ook wel de oorzaak kan zijn als je geen verdere oorzaken kunt bedenken.

Er wordt ook altijd rustig geremd en opgetrokken, rustig door de bochten gereden enzo neem ik aan. Want dan zou dat nog wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Succes ermee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:13

hou er rekening mee dat als je de onderdanige het laatst laad, die wel eens dermate onder de indruk kan zijn van de achterbenen van het andere paard waardoor ie dan niet meer de trailer in durft.
De dominantste dus als laatste laden. Nou nog uitvlooien wie dat is...

Ideaal zou zijn als je ze eerst afzonderlijk van elkaar braaf leert laden en dan pas bij elkaar zetten. Nu wil je twee moeilijk te laden paarden bij elkaar zetten en dat is vragen om problemen.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:54

neem de tijd en doe het kalm aan dan komt het allemaal goed
begin eerst met kleine stukjes rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:34

Ga met Sissy mee. Laden moet voor beide een positieve ervaring worden, maar leer het ze afzonderlijk voordat je ze samen wilt gaan laden.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:18

Als ze elkaar vertrouwen kan het in je voordeel werken, eerst de andere erop zetten (die is rustiger zeg je), en dan je eigen.
Of andersom, en gewoon er naar toe lopen en doen alsof het heel normaal is.
Wij hadden op stal zo'n pony, een ontzettende klier en werd naar de manege gebracht van de staleigenaresse (daar is hij nu veel braver. Lachen ), was ook een 2 paards trailer, al ging hij alleen, maar ze liep voor hem en gewoon door, niet achterom kijken als het niet 'nodig' is, en gewoon lopen, eerste keer de trailer op en hij ging gewoon.
En zorgen dat er extra mensen zijn die je kunnen helpen.