Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Idd gewoon nog een keer vastzetten, en dit keer een ander/sterker touw, sterker halster en sowieso een sterkere paal of ring aan een stevig muurtje gebruiken. Als ze eenmaal doorhebben dat ze los kunnen is het hek van de dam...

eilleen333 schreef:Cassidy schreef:Idd gewoon nog een keer vastzetten, en dit keer een ander/sterker touw, sterker halster en sowieso een sterkere paal of ring aan een stevig muurtje gebruiken. Als ze eenmaal doorhebben dat ze los kunnen is het hek van de dam...
Dat is waar, maar aan de andere kant... Dat hangen veroorzaakt grote schade aan de atlas, dus ik zou er wel voor zorgen dat iets meerekt. Je hebt van die 'springveren' om ze aan vast te zetten. Dan kunnen ze eerst heel ver naar achter vorodat ze gaan hangen. Hou hem zelf dicht bij het hek. Als hij naar achter loopt heb jij nog genoeg tijd om hem los te maken, of bij het halster te pakken, en weer naar het hek te leiden.
Diablo schreef:Ik had dat ook bij mij merrie. Ze is 13, dus het is geen puberen.
Ze kan ook heel erg gaan hangen als ze vaststaat (dan 'schrikt' ze van iets wat ze anders heel normaal vindt) en zo heeft ze zich ook inderdaad eens losgetrokken door haar halster in tweeën te trekken.
Daarna heeft ze een leren halster om gekregen. Ze heeft het nog wel weer geprobeerd, maar dit halster gaf niet mee, geen succes voor haar dus. Daarna heeft ze het nog niet weer gedaan.....
Cassidy schreef:Meerekkende dingen zullen bij een echte hanger ook niets uithalen, die gaan door tot ook dat breekt. En als die dan breken klapt het paard te vaak achterover, met alle mogelijke schade van dien (tot gebroken rug of net aan toe).
Diablo schreef:Diablo schreef:Ik had dat ook bij mij merrie. Ze is 13, dus het is geen puberen.
Ze kan ook heel erg gaan hangen als ze vaststaat (dan 'schrikt' ze van iets wat ze anders heel normaal vindt) en zo heeft ze zich ook inderdaad eens losgetrokken door haar halster in tweeën te trekken.
Daarna heeft ze een leren halster om gekregen. Ze heeft het nog wel weer geprobeerd, maar dit halster gaf niet mee, geen succes voor haar dus. Daarna heeft ze het nog niet weer gedaan.....
Ik heb te vroeg gejuichd, mevrouw heeft zonet haar leren halster kapot getrokken....

eilleen333 schreef:Cassidy schreef:Meerekkende dingen zullen bij een echte hanger ook niets uithalen, die gaan door tot ook dat breekt. En als die dan breken klapt het paard te vaak achterover, met alle mogelijke schade van dien (tot gebroken rug of net aan toe).
Iets dat niet meerekt knapt ook ineens, dus dan zou het paard toch ook achterover kunnen vallen? Ik denk dat iets dat meerekt wel beter is. Het zal wel knappen, maar later, dus dan heb je evetueel nog kans in te grijpen. Altijd beter dan niets toch?
Cassidy schreef:Wat jij wilt.
Ik zou op dat moment al meteen naar lasso om de buik grijpen, ipv geld uitgeven aan allerlei meerekkende gadgets.

eilleen333 schreef:Cassidy schreef:Wat jij wilt.
Ik zou op dat moment al meteen naar lasso om de buik grijpen, ipv geld uitgeven aan allerlei meerekkende gadgets.
Rustig, rustig...
Geld utigeven aan allerlei gadgets? No need to. Mijn paard hangt zich nl niet op.
Een lasso om de buik is ook wel leuk, maar erg handig ook met opzadelen... En in plaats van naar een lasso om de buik te duiken zou ik eerder het uiteinde van mijn veiligheids knoop pakken, zodat je gewoon het touw los kan maken. Kost evenveel tijd, en is denk ik wat effectiever...
Cassidy schreef:Lasso gebruiken bij een paard dat moet leren vast te staan. Opzadelen moet toch eigenlijk kunnen bij een paard wat losstaat. Ground Tie aanleren, maar goed, dan ben je ook al wat verder. En dan is er ook geen reden voor om naar touwen te gaan duiken omdat ze gaan hangen.
. eilleen333 schreef:Touwhalster? De gouden regel van het touwhalster is dat je je paard er niet aan vast moet zetten omdat het niet breekt... Als je paard dan echt in paniek is, heb je meteen beschadiging aan de nek. Met je schaartje ben je er dan echt niet op tijd bij hoor...
Riant schreef:eilleen333 schreef:Touwhalster? De gouden regel van het touwhalster is dat je je paard er niet aan vast moet zetten omdat het niet breekt... Als je paard dan echt in paniek is, heb je meteen beschadiging aan de nek. Met je schaartje ben je er dan echt niet op tijd bij hoor...
Juist omdat het niet breekt wel dus daar is het voor gemaakt namelijk.. en als je even verder leest zet ik erbij dat je dus moet zorgen dat je eenschaat o.i.d kort bij moet hebben voor het geval dat.
Die van mij (1.78 hoog) had het na 3 keer afgeleerd ik bleef halsters kopen met haar ze trok ze op een gegeven moment voor de lol gewoon kapot om niks.
. 
Cassidy schreef:Touwhalster zou ik in een dergelijk geval alleen gebruiken om het paard te leren wijken voor druk aan het hoofd, maar hem er niet mee vastzetten. Een touwhalster is een werkhalster, en geen quick fix...
. Dus ik denk, ik zeg maar niets
.