wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siouk

wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:37

hallo bokkers Tong uitsteken
ik krijg binnenkort een shetlander (eindelijk) maar er staan waar ik er 1tje mag kiezen een stuk of 20 shetlanders. nu vroeg ik me af. wat moet ik doen?
waar dat de mijne komt te staan staat ook mijn verzorg shet hij is een hengst dus?
maar kan ik dan wel een merrie pakken? want krijg ik dan geen ambrass omdat de hengst naar de merrie wil en omgekeerd?
ojah, er staat daar ook een heel leuk veulentje van een jaartje. een hengstje maar nu wou ik weten wat kan je zoal doen met een jaarling?
omdat ik geen pony wil verpesten zou ik heel graag het antwoord weten.
en 2 hengsten bij elkaar gaat dat?

he, dat waren zo een beetje de vragen.

greetz siouk
(ojah, kan het kwaat als je een jong paard bij een paar geiten en een schaap zet?)

dolor

Re: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:31

een jong paard kun je niet alleen bij geiten en schapen zetten. ik neem aan dat je die jaarling bedoelt? die heeft leeftijdsgenootjes en andere paarden nodig om te spelen en om van te leren. dus die kan absoluut niet alleen bij geiten en schapen. voor de rest zou ik ook geen merrie nemen, want je hebt kans dat de hengst haar dekt en dan heb je een probleem. gewoon een ruin. dat is het makkelijkst om bij een hengst te zetten. met een jaarling kan je niet zo veel doen. je kan hem leren voetjes geven en hem poetsen en er mee lopen. alleen een jaarling en ook 2 jarige enzo kunnen zich maar erg kort concentreren. dus je kan er maar 10 minuten mee bezig zijn en dan heeft de jaarling het wel weer gezien.

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 12:47

okeej, bedankt al! als ik een merrie krijg dan komen de hengst en de merrie niet tesamen op de wei hoor Haha! uhu, dan kijk ik voor een ruintje. en shets onder elkaar gaat dat een beetje?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:49

hengsten kán goed gaan, kan ook vaak niet. Als de rangorde bepaald is, zou het theoretisch goed moeten kunnen gaan met een ruin en een hengst, twee hengsten zal moeilijker worden. De merrie en de hengst kan ook, maar je moet niet versteld staan als je straks nóg een kleintje hebt Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:58

2 hengsten bij elkaar kan alleen als er geen merrie's bij staan.
Een jaarling hoort tussen andere soort- en leeftijdsgenootjes, een paar geiten en een schaap is niet eerlijk tegenover het dier.
En een merrie bij een hengst zetten is ook vragen om veulentjes...die je tegenwoordig ook niet meer zo snel verkocht krijgt.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:42

Advies is eigenlijk al gegeven. Ik zou uiteindelijk voor een ruintje gaan. Lachen

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:13

Ik zou ook voor een ruintje gaan

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:27

ik ook Lachen

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:32

Ik zou ook voor een ruintje gaan en dan geen jaarling Knipoog .