Kan ik hiervoor de DB bellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Kan ik hiervoor de DB bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:02

Ten eerste ga ik absoluut geen namen noemen, ik, de instructie, mijn moeder zelfs een ex-fokker die naast ons op de wei staat heeft haar dit al (subtiel) willen duidelijk maken dat dit gewoon niet kan.
Ik heb haar zelfs aangeboden om ons andere paard te komen rijden en haar pony nog een tijdje jong te laten zijn (dit wilde ze wel, maar mocht niet van haar ouders).

Ik had geloof ik vorige maand een topic aangemaakt van een 2 jaar en 3 maanden oude pony die bereden werd.
Maargoed dit kon een grap zijn omdat ik het immers niet zelf had gezien.

Tot ze met deze pony een weekendje bij ons kwam logeren (ruzie geloof ik op haar stalling), pony keek gedrogeerd uit zijn ogen, ondervoed (zelfs onze 1,5 jarige was nog dikker, en die is al schaars), het leek alsof hij kon omvallen met 1 zuchtje wind (wordt alleen gevoerd als madam zin heeft om eens langs te gaan), zat bovendien ook onder de wonden omdat hij sociaal gestoord is (heeft het eerste jaar nadat hij afgespeent is ook alleen gestaan).

Het ergste komt nog, ze rijdt hem inderdaad, met slof om hem aan de teugel te laten lopen (heb er een foto van overigens omdat ikzelf dit dus ook niet zou geloven), met zweep omdat hij niet vooruitkomt en dan is 1 uur nog wel het minste wat ze rijdt.

We hebben geprobeerd subtiel haar over te halen om ermee te stoppen (door te zeggen dat ze ons andere paard fulltime mocht komen rijden mits ze haar pony in de wei zou laten staan en netjes ging voeren), dit was bijna gelukt tot haar ouders hier een stokje voor staken omdat dit haar pony was, die ze moest rijden zodat ze hem kon uitbrengen op wedstrijd. (ook heb ik gezegt dat dit nog niet mocht omdat ze niet op papier hadden dat hij 4 jaar oud was, wat ze beweren).

Nou zijn ze op vakantie geweest, en heeft dat dier dus 3 dagen geen biks gehad, hooguit het kleine beetje gras wat er nog in dat weitje stond en wat hooi wat ze smorgens krijgen daar.

Overigens weet ik dat deze pony nu 2 jaar en 5 maanden is omdat hij excact 6 maanden voor onze jaarlinger is geboren (die nu 23 maanden is).

Graag zou ik 1 kort antwoord willen, ik wil met dit topic absoluut geen rel uitlokken (waar ik wel bang voor ben), bij voorbaat dank.

Pluttersput

Re: Kan ik hiervoor de DB bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:04

Ik denk niet dat de DB hier veel aan gaat/wil doen.. Maar je kan het altijd proberen Lachen
Groetjes, mij

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:05

Ik heb het vooral over het punt dat hij eruit ziet alsof hij niet lang meer heeft, er steekt vanalles uit wat niet hoort uit hoort te steken, hij ziet er echt gewoon niet meer gezond uit, doet de DB hier wat tegen?

Dat rijden is op dit punt het minste probleem, het gaat me hier echt om dat die pony als dit zo door gaat gewoon echt niet lang meer heeft.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:08

Weet niet zeker of je hiermee bij de DB terecht kan, maar zou in ieder geval eens bellen zodat hun langsgaan om te kijken. Als het beestje er op het 1e gezicht al niet goed uit ziet gaan ze dat wel in de gaten houden, het rijden is dan nog maar de vraag of ze daar wat aan kunnen doen, aangezien ze haar natuurlijk niet zo snel "op heterdaad" betrappen.

Je kunt ook aan je eigen DA een verklaring vragen dat het onjuist is om op deze leeftijd al op zo'n manier te rijden en om te gaan met het dier. Dat kun je dan ook gebruiken om de DB te overtuigen.

Iig heel veel succes en ik hoop voor het dier dat je wat kunt bereiken!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:19

Schimpje schreef:
Weet niet zeker of je hiermee bij de DB terecht kan, maar zou in ieder geval eens bellen zodat hun langsgaan om te kijken. Als het beestje er op het 1e gezicht al niet goed uit ziet gaan ze dat wel in de gaten houden, het rijden is dan nog maar de vraag of ze daar wat aan kunnen doen, aangezien ze haar natuurlijk niet zo snel "op heterdaad" betrappen.

Je kunt ook aan je eigen DA een verklaring vragen dat het onjuist is om op deze leeftijd al op zo'n manier te rijden en om te gaan met het dier. Dat kun je dan ook gebruiken om de DB te overtuigen.

Iig heel veel succes en ik hoop voor het dier dat je wat kunt bereiken!

Dat kan de DA denk ik niet bepalen. Even helemaal offtopic, mar renpaarden worden als 2 jarige ook al in koersen gezet..
Maar ik denk dat je idd voor het uiterlijk wel de DB kan bellen, die zullen, als het ze niet bevalt, vaker in de gaten houden waarschijnlijk.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:23

Dta is inderdaad een moeilijk punt. Als het paard er vermagerd uitziet en er gewoon niet goed uitziet kun je de DB wel bellen, maar ze doen er vrij weinig tot niets aan, weet ik uit eigen ervaring.

Succes en hou ons op de hoogte

zielig dat mensen zo kunnen zijn..sorry moest ik nog even kwijt..

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:32

Gewoon bellen. De DB kan je dan zelf zeggen of ze iets voor de pony kunnen doen.
Het zou al schelen als ze alleen maar met haar ouders zouden kunnen praten. Misschien zien die dan in dat ze fout bezig zijn.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:37

hoe erg is hij vermagert,dat zal vooral voor de asielen de reden zijn om hem mee te kunnen nemen.
En als hij water heeft en wat eten doen ze er nog niks aan,als je naar mijn topic kijkt dan kan je kijken of hij zo mager is als onze poeka,of dikker,want als hij als poeka eruit ziet,naamt de db hem onmiddelijk mee.
(topic in onderschrift''blijf leven)

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:03

ik zou gewoon bellen,, niet geschoten is altijd mis.. zelf ook een keer gebeld en ze mochten niet van die stal eigenaar op het terrein helaas.. maar gewoon proberen en ik zou denkik het doorgeven en zoveel mogelijk mensen die er misschien verandering in kunnen brengen.. want zoals ik het lees is dit echt een pretje en elke paardenliefhebber ziet dit toch!! zo blind is dat meisje nou denkik ook weer niet.. en het paardje dagen geen voer geven als hij/zij dit eigenlijk gewent is.. zeker not done.. die zouden ze het paard gewoon moeten afnemen en een verbod opleggen totdat ze weet hoe het moet en het ook doet!!!

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:00

laartjuh schreef:
Ik heb het vooral over het punt dat hij eruit ziet alsof hij niet lang meer heeft, er steekt vanalles uit wat niet hoort uit hoort te steken, hij ziet er echt gewoon niet meer gezond uit, doet de DB hier wat tegen?

Dat rijden is op dit punt het minste probleem, het gaat me hier echt om dat die pony als dit zo door gaat gewoon echt niet lang meer heeft.

Ik zou ook eens informeren bij de db of hun er wat aan kunnen doen of wat voor mogelijkheden hun je aan kan dragen om stappen te ondernemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:07

Als dit vreselijke verhaal waar is, mag ik toch aannemen dat de DB hier iets aan doet???? Verward
Het is toch niet te geloven dat zo'n instantie hier niets aan kan doen???? Ik heb zelf dan geen echt hoge pet op van deze instantie, maar dit zou in mijn ogen het zoveelste minpunt (en dan druk ik me nog zachtjes uit) zijn. Gestoord

Dit KAN gewoon NIET!!! Dat arme, arme dier...... Heb er totaal geen woorden voor. Ja, ik zou die griet er keihard afsleuren als ik zoiets zou zien gebeuren met een paard. Stoom uit je oren

Laartjuh, heb je de DB al gebeld? Wat zeggen ze?
Als ik lees dat ze verwaarloosde, vermagerde, ongezonde dieren innemen, moet dit toch ook wel een case voor ze zijn???

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:35

savath schreef:
hoe erg is hij vermagert,dat zal vooral voor de asielen de reden zijn om hem mee te kunnen nemen.
En als hij water heeft en wat eten doen ze er nog niks aan,als je naar mijn topic kijkt dan kan je kijken of hij zo mager is als onze poeka,of dikker,want als hij als poeka eruit ziet,naamt de db hem onmiddelijk mee.
(topic in onderschrift''blijf leven)

Nee hij is (nog) niet zo erg vermagert, maar als dit zo doorgaat gaat dat niet meer lang duren, de bekken, ruggegraat en ribben steken in dit geval ook redelijk uit maar lang niet zo erg als bij poeka, sjee, goed dat je je daar voor inzet!.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:50

Als de botten uitsteken zoals je zegt,zal de db wel iets doen hoor,tenzij hij in behandeling is door dierenarts(dus geen nalatigheid van de eigenaars is)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:57

Wat houdt je tegen te bellen? Niet geschoten is altijd mis. Misschien dat een inspecteur van de DB wel een beetje verstand in de koppen van die ouders krijgt. Soms is een autoritair figuur voldoende...

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:54

Wat een verhaal! De DB zou ik zeker proberen te bellen, denk dat de pony zeker in aanmerking komt.

Uit je bericht begreep ik dat je het meisje hebt aangeboden om fulltime op jullie andere paard te laten rijden. Ik vind het goed van je dat je wil dat haar pony het wat beter krijgt, maar aan de andere kant hoef jij (vind ik) je paard toch niet aan te bieden als zij haar eigen pony zo verwaarloosd! Verward Dat verdient ze naar mijn mening niet echt. Ok, misschien is het geen kwade wil van haar (en als ik het zo las in je bericht hebben haar ouders ook nogal invloed), maar je hoeft haar geen paard aan te bieden. Uiteindelijk is het haar probleem (en hopelijk niet lang meer ook die van haar pony)

Overigens weet ik niet wie die 'ze' is, dat kon ik er niet uithalen. Weet dus ook niet hoe dicht ze bij je staat en of je misschien een heel goede reden hebt om haar te helpen (dat je vaak met haar omgaat o.i.d).

In ieder geval sterkte en de DB proberen in te schakelen!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:32

merelmeis schreef:
Wat een verhaal! De DB zou ik zeker proberen te bellen, denk dat de pony zeker in aanmerking komt.

Uit je bericht begreep ik dat je het meisje hebt aangeboden om fulltime op jullie andere paard te laten rijden. Ik vind het goed van je dat je wil dat haar pony het wat beter krijgt, maar aan de andere kant hoef jij (vind ik) je paard toch niet aan te bieden als zij haar eigen pony zo verwaarloosd! Verward Dat verdient ze naar mijn mening niet echt. Ok, misschien is het geen kwade wil van haar (en als ik het zo las in je bericht hebben haar ouders ook nogal invloed), maar je hoeft haar geen paard aan te bieden. Uiteindelijk is het haar probleem (en hopelijk niet lang meer ook die van haar pony)

Overigens weet ik niet wie die 'ze' is, dat kon ik er niet uithalen. Weet dus ook niet hoe dicht ze bij je staat en of je misschien een heel goede reden hebt om haar te helpen (dat je vaak met haar omgaat o.i.d).

In ieder geval sterkte en de DB proberen in te schakelen!

Ik hoef het idd niet, maar dit paard staat op dit moment stil en ik vond het een goede oplossing om haar zo (subtiel) van haar pony af te houden, wat ook bijna gelukt was.
Ze is iemand die ik nu z'n 6 jaar ken, nooit echt super close geweest omdat ze nogal arrogant en egoistisch uit de hoek kan komen, zoals hier met haar paard.
Haar ouders hebben idd een grote invloed, deze pony zou bij ons op de wei mogen komen staan zodat hij samen met nog 2 jongere pony's nog een jaartje of langer kon spelen, zodat zij idd ons andere paard kon rijden.
Vond ze ook helemaal geweldig, maar de ouders wilden niet dat de pony nu stil kwam te staan of zo iets.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:57

Ik begrijp iets niet: ouders willen dat zij persé dat paardje rijdt omdat ze naar wedstrijden moet... maar hoe denken ze dat klaar te spelen? Zo te lezen redt het beestje de eerste wedstrijd nog niet eens. Wat zijn dat voor mensen? Waarom hebben ze dan geen sportpaard gekocht dat er al wel klaar voor was als ze geen tijd en geld willen 'verspillen' aan een paard dat nog minstens een jaar de wei op moet?

Je moet niet dat meisje overhalen, maar die ouders aanpakken. Als dat niet via de vriendelijke weg kan (via praten) dan maar via de harde weg (via DB of dierenarts). Je vertelt in je beginpost dat iedereen al heeft geprobeerd ze te overtuigen. Maar hebben die mensen dan alleen met dat meisje gepraat of zijn ze ook met die ouders gaan praten.

Als ze zo wedstrijdgericht zijn, laat een DA ze dan vertellen dat ze op deze manier nooit een wedstrijd zou kunnen rijden. Niet vanwege het op jonge leeftijd berijden van paard, niet vanwege het veel te magere rantsoen, niet vanwege de omgang met structuur (maar voeren wanneer het hun uitkomt), gewoon helemaal niet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 16:55

@duke, die mensen weten heel weinig van paarden, ze hebben wss ergens gehoord dat paarden die hoog in de dressuur meer waard zijn. Ik heb het idd ook al verteld dat ze nog niet mocht starten, maar daar was ze het niet mee eens want hij was immers al 4 (die week ervoor was hij nog net 3 volgens haar).

Cayenne heeft voor me iemand van de DB zelf gevraagd of hier wat tegen gedaan word, ik ga vandaag of morgen mijn moeder laten bellen en dan hoop ik dat het goed komt. (ivm omdat ik nog niet meerderjarig ben).

En het feit dat ze geen sportpaard hebben gekocht, ja wss omdat dat meisje maar 400 euro uit te geven had.

NickyMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:53

Hier is sprake van ondervoeding en geestelijke mishandeling. Als jij dit meldt bij de dierenbescherming (wat anoniem kan), dan zullen zij hier zeker wat aan gaan doen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:00

Ik ben bang dat de DB er weinig aan doet, maar als het dier er ook niet goed uitziet, en je foto's en bewijzen hebt, dat zij hier inderdaad dan zeker wat aan zullen doen.

Proberen kan altijd!
Als je het gedaan hebt, dan weet je in iedergeval dat jij gedaan hebt wat je kon.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:56

Even helemaal offtopic, mar renpaarden worden als 2 jarige ook al in koersen gezet..
Maar ik denk dat je idd voor het uiterlijk wel de DB kan bellen, die zullen, als het ze niet bevalt, vaker in de gaten houden waarschijnlijk.[/quote]

Maar hoe oud worden renpaarden? Ook niet oud.

Ontopic. Ik zou echt de DB bellen en misschien ook een veearts, zodat hij, zoals al eerder is gezegd, een rapport kan maken wat de DB kan gebruiken mochten ze wat gaan ondernemen tegen deze mensen, want dit kan natuurlijk echt niet.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:33

ik zou ook zeker de DB bellen
je krijgt er spijt van als je het niet doet, en dat beestje vroeg of laat overlijd
dit is toch ook de bedoeling van de DB? de baasjes van dieren die niet goed behandelt worden vriendelijk uitleggen dat ze het anders moeten doen, en anders nemen ze het dier toch mee ?
dit is mij iig altijd uitgelegd

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:05

ik hoop dat die mensen een een of andere heldere blik krijgen of zo en in zien dat het zo niet gaat .

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:11

Er is in Nederland geen wet waar in staat "Pas op paarden stappen van zoveel jaar en ouder, anders....".
Ik ben bang dat de DB hier geen drol aan doet, maar de zaak aankaarten kun je natuurlijk altijd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:24

Ik denk dat de DB ook weinig kán doen.
Zolang een dier droog kan staan, water heeft en een beetje eten, mag de DB er toch niets aan doen?
Of heb ik dit nu helemaal fout?

Natuurlijk kan dit zo niet met die pony, hij word gewoon geestelijk mishandeld. Hij hoort nog lekker een jaartje op de wei te staan, en daarna pas rustig aan inrijden.
Om over het voeren maar niet te spreken (wat dat meisje dus alleen doet als ze er zin in heeft?)
Ik vind het echt niet kunnen, en ik hoop ook echt dat de DB toch iets kan doen, desnoods met die mensen praten.

Hou ons op de hoogte! Lachen