Help mijn jaarling slaat mensen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

Help mijn jaarling slaat mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 07:44

Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om volwassen mensen met meerdere paarden

We hebben op de wei onze quartermerrie van 4 lopen samen met mijn jaarling kruising tinker NRPS van nu al 1.68
Als we in de wei bezig zijn (water geven, paarden poetsen weideonderhoud of wat dan ook) komt onze NAARling kijken. Ze is vriendelijk en lief totaal niet agresief.
Totdat je zo opeens met 2 gerichte achterbenen een klap krijgt.
Verder is ze wel onderdanig naar mensen toe.
Dit is inmiddels al enkele malen gebeurt waarvan 2x goed raak (1x vriend met blauw bovenbeen, en een keer in mijn buik)

We proberen ons nu nog dominanter op te stellen naar haar, ze krijgt brokken in de bak en moet dan wachten tot wij zeggen dat ze mag eten enz
Op moment dat ze mept krijgt ze een schop terug natuurlijk.

Iemand nog tips, om me heen krijg ik nutteloze adviezen als slager en verkopen
Ik wil haar niet kwijt maar als het niet anders gaat moet ze idd de verkoop in.

Wie weet een oplossing.

De opfok in is geen oplossing want dan heb ik mijn quarter alleen staan en dan komt ze helemaal niet meer in contact met mensen

Evelijn

Re: Help mijn jaarling slaat mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:50

Ik zou haar niet meer laten kijken, ook al is dat vriendelijk, als jullie met iets anders bezig zijn. Ik denk dat ze wel iets meer stimulatie nodig heeft, die zou ze in een opfok wel krijgen. Dan kan ze gewoon de hele dag met leeftijdsgenootjes steiger spelletjes spelen. Dat wil ze kennelijk nu met jullie doen en dat levert gevaarlijke situaties op.
Je merrie van 4 wil waarschijnlijk ook niet alle paardenkleuterspelletjes met je jaarling spelen. Als je er ruimte voor hebt misschien nog een jaarling zoeken als je haar persee niet naar de opfok wil doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:55

Ik ben het met Evelijn eens, een jaarling moet uitgedaagd worden om te spelen, en dat wordt ze nu waarschijnlijk niet. Dus gaat ze haar energie maar op een andere manier botvieren.
Ik ben er sowieso voorstander van dat jonge paarden op de opfok gaan. Dat ze dan minder in aanraking komt met mensen is juist positief, dan kan ze dit soort wangedrag ook niet aanleren.
Dat sluit niet uit dat ze gewoon respect moet hebben voor jullie. Als jullie bezig zijn, moet ze nog steeds jullie ruimte respecteren en dat mag je haar goed duidelijk maken. Ga niet wachten tot ze uithaalt, los dit eerder op. Ze ziet jullie nu als speelmaatje, en dat is niet de bedoeling. je bent er niet om je paard te vermaken. Maar ik denk dat een speelmaatje in jullie situatie dan de beste oplossing is, als je haar niet op de opfok wil zetten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:59

Ik kan niet uit je berichtje opmaken of ze wel eens in de hand komt? Of je haar dingen leert zeg maar, of dat ze gewoon in een soort van opfok staat en dat was het? Sommige paardjes vinden het namelijk idd leuk om te spelen, (kan je opvangen met Parelli spelletjes uiteraard wel los etc.) maar als ze zoals hierboven wordt gezegd, geen speelkameraadjes hebben gaan ze zich vervelen en op een negatieve manier aandacht vragen. Geef haar op een leuke manier als ze naar je toe komt aandacht, poetsen, noem maar op. En ze zal moeten leren dat jullie uitmaken wanneer de tijd voor aandacht is, en niet zij. Dus idd, als je met iets bezig bent haar wegsturen of wegleiden, en haar daarna laten komen etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:44

Waarom stel je opfok gelijk aan niet meer in handen komen? Er zijn gerust opfokadressen te vinden waar dat wel gebeurt. In zou je jaarling iig inscharen. Dat getrap kan dus best komen omdat je paard geen leeftijdsgenootjes heeft waar hij mee kan spelen en zich uit kan leven.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:51

Ik heb die van mij ook in de opfok staan. Nou ja goed opfok, ik heb een aparte weide en lopen nu drie jaarlingen op. Daarnaast komen ze dagelijks in handen, worden bijgevoerd en dagelijks van top tot teen bijgehouden en gecontroleerd. Mijn merrie sloeg ook. Doet ze nu niet meer Clown Heeft ze wel afgeleerd. Ook al schrikt ze van je, tikt ze nog niet naar achter.

Een jong paard moet ergens met zijn leeftijdsgenootjes op de wei, omdat die dan respeckt leert te krijgen, en de rangorde leert, leert wie de baas is etc.

Dit kan je zelf niet oplossen aan de hand, wegjagen kan wel.. wat je wil Lachen Maar geloof me als ze 3 is kom je der erger mee in de knoop, omdat ze geen respeckt heeft..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:58

Ik zou ze toch in de groep met leeftijdgenootjes gooien..
Hier wordt ze opgevoed door soortgenoten, wat overigens niet wil zeggen dat ze anti-mens gaat worden..

Het ravotten met andere jaarlingen is goed voor de sociale contacten en de beweging..

Bovendien leert ze zo wat wel en wat niet geaccepteerd wordt.. (van een ander paard zal een trap beter aan komen als van een mens)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:59

Volgens mij wil Sies haar enter vooral niet naar de opfok doen omdat haar quarter dan alleen staat.
Als ik jou was zou ik toch maar een shet kopen als gezelschap voor de 4jarige (die het op dit moment waarschijnlijk ook niet echt leuk vindt met zo'n type bij zich in de wei) en dan de jaarling in opfok doen. Daar leren ze meer dan jij ze ooit kunt bijbrengen. Dit soort paarden blijft het proberen, die houden echt niet vanzelf op.
Eventueel vraag je of ie bij een groep tweejarigen in mag, dan is het in ieder geval zo klaar.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:39

sies krijgt ze of kreeg ze ook wel eens eten in het land? ik heb het nl met mijn pony meegemaakt. als er iemand met een bak of emmer biks het land inging, ging ze vrolijk met de oortjes naar voren naar die persoon toe, kreeg mijn pony niks dan werdt ze boos en draaide ze direct om om uit te halen. nu doet ze het gelukkig niet meer omdat iedereen zo verstandig is geen voer naar het land mee te nemen Haha!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 07:03

De jaarling speelt de hele dag met de quarter, de veel meer wil spelen dan de jaarling, de quarter is energieker en echt een speel-beest.
Ze krijgen beide tegelijk dagelijks brok in 2 aparte bakken maar ze willen ook wel samen uit de ene bak eten en dan uit de andere.
Het paard kijkt niet boos als zij trapt maar trapt wel gericht.
Ze doet dit als we door de wei lopen maar niet als we met haar bezig zijn.
Gister bijv haar manen en staart ontklit en haren uit haren oren geknipt (alleen het uitstekende omdat daar ook kleefkruid in zat) dat vind ze allemaal prima dan is ze braaf en onderdanig.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:20

zelf persoonlijk zou je ook een leeftijdsgenoot naar jezelf toe kunnen halen... gewoon in pension. die gooi je dan samen op de wei. dan staat je quater ook niet alleen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 07:22

De jaarling wordt eerder moe van de qaurterr dan andersom, de jaarling wil eten en lekker liggen enz, die quarter is een stuiterbal

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:35

Ik snap je wel. Maar dat een jaarling naar jou gericht slaat daar klopt gewoon iets niet. Het is mischien niet gemeen, maar het is wel een teken van geen respeckt, van "gewoon even slaan, das leuk" en dan niet wetende dat jij of je vriend ernstig kan verongelukken daarmee. Wat je verder doet moet je zelf weten, kan best bevatten dat je je paard lekker aan huis wil laten staan. Ik geef alleen mijn mening hierover.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 07:37

snap ik ook, maar ik wil graag andere opties dan in de opfok omdat dat geen optie is, en ik krijg alleen in de opfok als antwoord.

Het is wel gericht slaan, maar ze kijkt er niet boos bij, maar zeker ook niet uitdagend.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:18

bedoel ook niet opfok Tong uitsteken haha want weet dat je dat niet wil. Bedoel gewoon een leeftijdsgenootje erbij. Ik heb er nu drie op de wei staan met elkaar. gaat prima. van mij hoeft er ook niet meer bij Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:41

Ik denk niet dat je veulen onderdanig is. Welliswaar staat het een hoop toe, maar dat wilt niet zeggen dat het dan onderdanig is. Ik heb een super-dominante merrie, waar je alles mee kunt doen, ze werkt perfect met je mee, maar toch staat ze duidelijk in rang boven mij. Nou is ze gelukkig niet het type dat begint te trappen.. ze is passief dominant. En dat gaat prima, tot ze het idee krijgt dat je boven haar wilt staan. Dan laat ze zien dat ze een echte alpha-merrie is.

Bij zo'n paard moet je van goede huizen komen om er absoluut boven in rang te komen. Veel grondwerk is bij zo'n paard, ook al is het nog een veulen, een must. A.s. zaterdag is er in Lunteren een parelli-evenement, waarop 2 demonstraties zijn met jonge paarden. Misschien is dat interresant voor je om te zien???

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:50

En een paard weet dondersgoed waar zn achterbenen blijven..
Wil ie je raken, raakte ie je ook!
En wil ie dat niet, raakt ie je niet..

Per ongeluk slaan bestaat niet.. (of jij moet tussen 2 spelende paarden door lopen)