Paard springt de bak uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JuulenJulia

Paard springt de bak uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:02

Mijn pony wil met longeren of losgooien niet op de rechterhand galoperen. Hij probeert alles om eronderuit te komen. Zo kruipt onder het touw door, en gister sprong hij zelfs over de bakrand. ( die toch 1.20 m hoog is ongeveer. )
Hij kan makkelijk in de rechtergalop , maar zodra die 1 rondje in de rechtergalop heeft gezeten, probeert ie eronderuit te komen.
Ook als er iemand in de hoek van de bakrand staat, dan galoppeert hij ook gewoon rechtsom.
Zijn dit nou gewoon streken?

CM_

Re: Paard springt de bak uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:03

streken of wellicht een lichamelijk probleem.
hoe doet hij het onder de man dan rechtsom?

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:20

crossmonster schreef:
streken of wellicht een lichamelijk probleem.
hoe doet hij het onder de man dan rechtsom?

We hebben nog niet onder de man rechtsom en linksom gegallopeert, het is nog maar een 3-jarige.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:21

mijn pony deed dit ook, wat blijkt nu; een blokade in de rug en ontsteking aan de eierstokken dus laat hem maar even nakijkn mss

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:24

idd misschien lichamelijke problemen..

da's dan een goede springer..!!!

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:28

Eddie schreef:
mijn pony deed dit ook, wat blijkt nu; een blokade in de rug en ontsteking aan de eierstokken dus laat hem maar even nakijkn mss

Eierstokken lijkt me onwaarschijnlijk, het is een mannetje.
Die blokkade kan misschien best zijn, ik zal het zeggen tegen mijn baas ( het is namelijk mijn verzorgpony).

ceasarlover: Hij haalde het niet, hij bleef haken met zijn voorbenen en maakte toen een salto. Daarna ging hij rustig staan grazen op het bospad en konden we hem pakken.
We hebben toen ff gekeken of hij iets had, maar hij draafde en stapte gewoon normaal.
Misschien dat hij vandaag dikke benen heeft.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:14

Ik zou hem zeker na laten kijken door DA of ostheopaat, zeker nu hij een salto heeft gemaakt. Wij hebben hetzelfde gehad en alles geprobeerd. Bleken er allemaal wervels vast en scheef te zitten. Kon mezelf wel voor m'n hoofd slaan dat ik dat niet eerder bedacht had. Na laten kijken dus, voordat je echt ongelukken krijgt.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:18

Hoe oud is die? Hij kan je gewoon in de maling nemen, als er wat mis zou zijn is er een grote kans dat die gewoon overgaat in draf, lijkt me stug dat die dan door galopeert en dan probeert weg te komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:30

Lezen, paard is 3.

Ik denk aan persoonlijke voorkeur voor een bepaalde kant/hand, dus puur uitproberen. Ik zou alleen - nu hij over de kop is gegaan - er wel een Osteopaat bijhalen. En als je weet dat hij over de omheining springt, hem in het vervolg met lijn longeren.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:45

Sorry had beter moeten lezen. Blijf bij mijn punt maar zou idd wel kijken of er niks fout is gegaan toen die over de kop ging.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:21

Ik zou er ook een DA of een osteopaat bijhalen, als je denkt dat het niet uitproberen is

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:06

Als je een longeercirkel hebt kan je het is los proberen.. doet hij dan nog zo gek zou ik dr even een da bij halen.. succes

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:40

We longeren hem met touw, alleen onze kleine bak ( waar we longeren ) moet dicht met een touw ( ongeveer 3 meter lang ) voor de rest is het gewoon dicht ( +/- 1,20 m hoog ).
In de kleine bak kruipt hij dus gewoon onder het touw door, ook al zit hij aan een longeerlijn vast en ook al staat er iets.

Gister hebben we hem weer gelongeerd in die kleine bak, hij heeft nu in draf er 2x eruit proberen te lopen, de 1e keer is het hem gelukt om onder het touw door te kruipen, de 2de keer niet. Toen hebbenm we hem in de hoek bij het touw laten aangalloperen. De 1e keer sprong hij fout aan, dus na een half rondje ( voor dat het touw begint ) laten draven.

De 2de keer sprong hij wel goed aan, we hebben hem voor het touw weer laten draven ( zodat hij in galop er niet uit kan kruipen ). Nadat hij uit de galop ging heeft hij het niet meer geprobeerd. Dus daar ben ik blij om!

Ik heb nu afgesproken met diegene die mij helpt, dat we het gewoon proberen op te bouwen, 1e keer half rondje in galop, 2de keer heel rondje enz.

Zelf denk ik ook dat hij ons uit probeert...

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:57

JuulenJulia schreef:
Mijn pony wil met longeren of losgooien niet op de rechterhand galoperen. Hij probeert alles om eronderuit te komen. Zo kruipt onder het touw door, en gister sprong hij zelfs over de bakrand. ( die toch 1.20 m hoog is ongeveer. )
Hij kan makkelijk in de rechtergalop , maar zodra die 1 rondje in de rechtergalop heeft gezeten, probeert ie eronderuit te komen.
Ook als er iemand in de hoek van de bakrand staat, dan galoppeert hij ook gewoon rechtsom.
Zijn dit nou gewoon streken?

Streken, om wat te bekomen en alleen de ene kant?
neen hoor Lachen je paard vertelt je dat hij wellicht pijn in de rug heeft of een andere medische oorzaak heeft waarom hij niet andersom galoppeert.
osteopaat bij halen

Groeten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:00

Als de accomodatie niet ernaar is om goed met je paard te kunnen gaan werken, doe het dan niet. Een longeerkraal die alleen met touw dicht kan is vragen om ongelukken! En een paard dat er in draf uitloopt is gewoon vreselijk aan het zieken en heeft geleerd zijn kracht met succes tegen jullie te gaan gebruiken. Acuut mee stoppen, paard uit handen geven voordat jullie problemen nog verder gaan bevestigen die je er zelf ingebracht hebt. Misschien kan dit gedrag nog snel gecorrigeerd worden...als je langer blijft aanmodderen ben je er niet meer zo snel van af.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:18

Laten nakijken (altijd verstandig) en anders, als het gewoon zijn moeilijke kant blijkt te zijn, langzaam opbouwen. Aanspringen in de goede galop? Belonen en weer laten draven. In het begin had Waldi (3) ook veel moeite met rechtsom lopen (alle gangen) en probeerde hij van alles om eronderuit te komen. Langzaam opbouwen, zodat hij het lichamelijk beter aan kan. Ook kan het wel eens helpen na een stukje (hoeft geen rondje te zijn, paar passen bijv.) brave rechtergalop te stoppen. Dat is immers de beste beloning!

JuulenJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:25

Safiera schreef:
Laten nakijken (altijd verstandig) en anders, als het gewoon zijn moeilijke kant blijkt te zijn, langzaam opbouwen. Aanspringen in de goede galop? Belonen en weer laten draven. In het begin had Waldi (3) ook veel moeite met rechtsom lopen (alle gangen) en probeerde hij van alles om eronderuit te komen. Langzaam opbouwen, zodat hij het lichamelijk beter aan kan. Ook kan het wel eens helpen na een stukje (hoeft geen rondje te zijn, paar passen bijv.) brave rechtergalop te stoppen. Dat is immers de beste beloning!

We bouwen het ook langzaam op. Diegene die mij helpt zegt dat hij gewoon moeite heeft, en er gewoon onderuit probeert te komen zoals jij zegt Knipoog .

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:08

is het mischien zo dat je pony een gedeelte in de bak heeft die die eng vind?
dat hij er niet goed langs durft en er daarom vandoor gaat.
mijn pony heeft dit ook. die vind de hoek achte in de bak eng en draait zich dan om en rent weg. ze doet dit aan 1 kant ( kan het zijn dat er dan iets mis is met haar rug?) mischien kun je de bak beter afzetten? ik weet niet mischien kun je er een lintje nog boven spannen ofzo.