Ruin toont hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UpToDance

Ruin toont hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:31

Hallo,
Wat mij de laatste tijd erg opvalt is dat mijn paard af en toe hengstengedrag vertoond. Het begon met veel hinniken naar andere paarden(vooral naar ruinen). Daarna werd hij fel tegen andere ruinen. Niet echt gemeen ofzo maar ik kan niet in de wei langs een ruin lopen, dan draagt hij meteen zijn nek 5meter hoger en begint hij erg dominant te doen. In de wei stond hij eerst naast het weiland van dé ruin op stal, maar aangezien ze alleen maar liepen te kloten met elkaar heb ik hem al verplaatst. Laatst toen hij in de wei stond stond hij de heletijd kleine beetjes te plassen en eraan te ruiken. Vandaag liep hij in de bak met een merrie en ging hij steeds kleine beetjes poepen, weer aan ruiken en het uitspreiden met ze hoef. Ook heeft hij de heletijd zijn koker eruit hangen terwijl hij dat eerst alleen deed als hij moest plassen.
Wilt hij gewoon het 'heertje' zijn of is dit niet normaal voor een ruin?

Groetjes, Laura.

trustHim

Re: Ruin toont hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:34

hoe lang heb je je paard??? het zou kunnen dat het een klophengst is, vandaar het hengstengedrag.

misschien is hij lang hengst geweest??

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:39

eff laten controleren of hij geen klophengst is

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:40

heb in je profiel gespiekt, hij heeft best een flinke hals dus ik gok lang hengst geweest,

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:41

Ik heb hem nu een halfjaartje. Geen idee wanneer hij is gecastreerd. Zal wel rond ze 3e/4e zijn geweest denk ik.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:43

je kan je ruin laten testen op testosteron dan weet je zeker of je geen hengst hebt, want het gedrag klinkt erg als een hengst

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:53

Tegen merries toont hij niet dit hengstengedrag. Hij kijkt niet echt naar ze om ofzo..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:55

als je zekerheid wilt zou ik die test laten doen, anders blijft het gissen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:58

Het lijkt wel of je het over mijn pony hebt! Haha!

Victor is ook laat gecastreerd (was ruim 4 jaar) en mogelijk klophengst. Ik heb hem (nog) niet laten onderzoeken of ie een klophengst is, misschien doe ik het ooit nog wel eens...Ik heb er verder geen problemen mee.

NickyMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:59

Het kan zijn dat jouw ruin een klophengst is (er is dus één bal blijven zitten tijdens de castratie..)
Ook kan het zijn dat jouw paard tijdens het castreren "lang gesneden" is. Er is dus nog een lang stuk leider blijven zitten wat hormoonlijke cellen naar de ballen leidt.
Dit zorgt er voor dat er nog hormonen aangemaakt worden, want kan leiden tot hengsten gedrag.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:56

Het kan misschien zijn dat jouw ruin een klophengst is, of hij is gewoon te laat gecastreerd.

Mijn ruin, is te laat gecastreerd, en denkt nog steeds dat hij ballen heb Clown
Als er een merrie langs komt, spant hij zijn nek, laat zijn slungel zakken en probeert erop te springen.

Verder heeft hij ook hengstenstreken, maar hij is zeker geen klophengst, mijn vriendin van mij was bij de castratie en zag echt dat bijde ballen niet zijn blijven zitten maar bijde verwijderd zijn Knipoog.

Wat je eraan kan doen?
Het hengstengedrag zal hij altijd wel houden, maar je moet altijd gewoon goed consequent blijven en goed het verschil laten zien wat braaf is en wat stout is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 01:12

Victory-Boy schreef:
Het lijkt wel of je het over mijn pony hebt! Haha!

Victor is ook laat gecastreerd (was ruim 4 jaar) en mogelijk klophengst. Ik heb hem (nog) niet laten onderzoeken of ie een klophengst is, misschien doe ik het ooit nog wel eens...Ik heb er verder geen problemen mee.

Mijn ruintje deed het ook hoor..
Helaas is hij er niet meer.
Maar die was wel echt ruin, alleen wel laat gecastereerd!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 06:51

Ik heb ook heeel even een klophengst gehad, maar die sloopte ook bijna gelijk 2 ruinen toen hij de wei inging, naar de merries keek hij niet om. Dus ik zou dat toch echt even laten checken.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:38

daantjuhhh schreef:
Mijn ruintje deed het ook hoor..
Helaas is hij er niet meer.
Maar die was wel echt ruin, alleen wel laat gecastereerd!

Ik vermoed ook dat Victor gewoon helemaal ruin is, hoor, maar echt zeker weten doe ik het niet. Andere mensen kwamen op het idee dat hij mogelijk een klophengst is door z'n karaktertje. Tong uitsteken
Sinds kort staat er bij de 2 Belgische Trekpaarddames van de buurman een echte (Noriker??)hengst. Victor werd helemaal gek toen die hengst kwam en nog steeds staan ze regelmatig naar elkaar te schreeuwen. Helaas krijgt Mouse nu wat vaker "op z'n donder" van Victor, alsof hij tegen die hengst wil zeggen dat Mouse iig helemaal alleen van hem is. Hij houdt ze ook uit elkaar (dwz dat Mouse en die hengst absoluut geen contact met elkaar mogen zoeken) en probeert de dames voor zich te winnen. Clown
Gelukkig zit er een sloot en twee rijen schrikdraad/lint tussen beide weitjes, anders werd het vast knokken...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:11

mijn ruin doet het ook, springt ook achterop onze merries als ze hengstig zijn, onder het rijden heb ik hem makkelijk onder controle gelukkig;) het kan indd een klophengst zijn, mijn instructeur zegt dat je een ruin met hengsten gedrag in een wei moet zetten met een drachtige merrie dan leert hij het wel af, ik heb het nog niet geprobeert maar misschien een tip?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:38

ELpatcho schreef:
mijn ruin doet het ook, springt ook achterop onze merries als ze hengstig zijn, onder het rijden heb ik hem makkelijk onder controle gelukkig;) het kan indd een klophengst zijn, mijn instructeur zegt dat je een ruin met hengsten gedrag in een wei moet zetten met een drachtige merrie dan leert hij het wel af, ik heb het nog niet geprobeert maar misschien een tip?

dit vind ik wel een heel vreemde tip, wat als die ruin/klophengst op die merrie springt en haar verwond, waardoor het veulen kan worden afgestoten, dit zou ik niet gaan uitproberen, het enige wat zekerheid geeft is die bloedtestosterontest bij de DA

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:30

Toen mijn hengst nieuw op stal kwam, was er één hele brave ruin die ineens weer hengstengedrag ging vertonen. Heel heftig hengstengedrag zelfs ook naar zijn eigenaar toe, pas na twee weken kwam hij weer tot rust.

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:48

het kan ook zijn dta ie een merrie leuk vin en dat ie daarom zo doet en misschien heeft ie vroeger ook gedekt
en hoelang heb je hem al het kan ook zo zijn dat die pas gecastreerd is

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:46

sjorsie schreef:
ELpatcho schreef:

dit vind ik wel een heel vreemde tip, wat als die ruin/klophengst op die merrie springt en haar verwond, waardoor het veulen kan worden afgestoten, dit zou ik niet gaan uitproberen, het enige wat zekerheid geeft is die bloedtestosterontest bij de DA

neej hoor als de hengst erop springt trapt een drachtige merrie de ruin/hengst er keihard af geloof me die zit op zown moment daar niet op te wachten. daardoor leert de ruin het snel genoeg (hardhandig) af. hij doet het altijd met zijn ruinen en die gedragen zich prima