bandages

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:33

ik vind dat mijn paard bescherming nodig heeft met rijden en dan dus ook met dressuur.... maar met dressuurwedstrijden mag je geen bandages en geen beenbeschermers. Huilen Huilen
en aangezien mijn paard nog wel eens een bordje eraf loopt is het niet fijn als hij dan een pees scheurt of een blessure oploopt

maar bandages mogen niet omdat het het beeld van de gangen van het paard veranderd.... Ach gut Ach gut

ik vind dat zo'n onzin. als je nou de kleur van de benen van je paard neemt is dat probleem toch opgelost, iedereen is altijd zo van voorzichtig met je paard zijn maar als het om regels gaat van dressuur doen ze zo moeilijk
dat slaat nergens op Boos! ik kan hier zo kwaad om worden

wat vinden jullie hier nou van en is er misschien een oplossing om toch de benen te beschermen en toch volgends de regels te rijden??? ik hoop dat jullie hier wat op weten

Sim

Re: bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:32

Kortweg gezegd, nee, die is er niet en beenbescherming is nou eenmaal niet toegestaan. Je kunt dispensatie aanvragen, maar daar wordt toch geen gehoor aan gegeven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:34

helaas, enige mogenlijkheid : stoppen met wedstrijden.

Aanvragen heeft geen nut.
maarehmm.. van een bordje omstoten scheurt je paard niet meteen een pees, mischien gewoon voorzichtig langs de bordjes rijden ipv eroverheen, jij hebt het stuur in handen Lachen

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:39

Volgende keer langs het bordje lopen Tong uitsteken

En als het goed is heeft een paard wat goed loopt met dressuur geen bandages of peesjes nodig.
Met springen uiteraard, maar met dressuur??

Dit is trouwens niet banketstaaf of gemeen bedoeld

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:43

als het goed is,mag het wel op het inrijterrein ( en anders zijn er verdomd veel illegalen daar Knipoog )
rij daar gewoon in met bescherming en doe ze net voor de proef af.
die 6/7 minuten zonder overleeft hij echt wel, anders moet je je toch afvragen of er wat mis is met je paard, want elk gezond dier kan zonder beenbescherming lopen in de proeven.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:25

Inderdaad wat lowara zegt, je kan met het losrijden gewoon met bescherming rijden en ze dan afdoen als je de proef gaat rijden. Die paar minuten overleeft hij wel. En anders is er inderdaad maar 1 oplossing: stoppen met wedstrijden.

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:01

Ik wist eerst ook niet dat ik niet met Bandages moest rijden en toen ging ik de ring in en toen zeiden ze pas nadat de proef was afgelopen dat ik gediskwaliceerd was omdat ik met bandages reed en ik dat niet wist :S egt raar

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:17

zonde dan he? nou ja, weet je het voor de volgende keer Lachen ikzelf ben altijd erg voorzichtig met afdoen dat ik het niet vergeet. een keer bij het springen per ongeluk mijn gewone jas aangehouden ipv rijjasje. kwam er pas achter toen ik klaar was en iemand mij erop wees Nagelbijten / Gniffelen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:48

Ik heb ook weleens met springschoenen een proef gereden, heeft de jury nooit wat over gezegd dus waarschijnlijk hebben ze het niet eens opgemerkt Schijnheilig
Ik let er nu in ieder geval altijd goed op dat alle beenbescherming afgaat voor ik de proef inga Haha!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:33

Het gaat er niet om dat een kleur de gangen van je paard verandert, het gaat erom dat je gewicht in de bandage of peesbescherming stopt waardoor het paar meer van de grond zou komen.
En die kan jij ook in die bandage stoppen die dezelfde kleur als jouw paard heeft. Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:39

ja bandages of peesjes mogen inderdaad niet.
Ik heb ee keer een uitzondering meegemaakt.
Toen was de grond zo blubberig dat de jury auto's naar de ring TOEgetrokken werden.
er was al 3 dagen concourse geweest en 3 dagen heftige regenval.
de ringmeester is toen bij alle jury's langs geweest en iedereen mocht toen de bescherming omhouden behalve de Z en Z2 ringen. die jury's stemden als enige niet toe.

Normaal gesproken kan een paard die paar minutjes wel zonder bescherming, maar toen was het zo blubberig en die jonge beestjes die nog wat balans missen.. pfoe moet er niet aan denken.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:15

Ik rijd nooit met bescherming.
alleen met springen. met dressuur vind ik dat niet echt nodig.
of je paard moet zichzelf aantikken.. dan is het een ander verhaal

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:22

Mo0wtjee schreef:
Ik rijd nooit met bescherming.
alleen met springen. met dressuur vind ik dat niet echt nodig.
of je paard moet zichzelf aantikken.. dan is het een ander verhaal

Ja die van mij tikt dus op sommige momenten.
Vooral met stress en spanning dan wil ze nog wel eens maf doen en anders lopen.

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:55

Ik rij nooit met bescherming, paard heeft dat in princiepe ook helemaal niet nodig.
Vind je hierdoor wedstrijden niet leuk dan kan je er beter mee stoppen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:01

Novice schreef:
Het gaat er niet om dat een kleur de gangen van je paard verandert, het gaat erom dat je gewicht in de bandage of peesbescherming stopt waardoor het paar meer van de grond zou komen.
En die kan jij ook in die bandage stoppen die dezelfde kleur als jouw paard heeft. Knipoog

Die regel vind ik gewoon onzin. Springruiters mogen ze wel omdoen. Dan zou het pas echt fraude zijn als het paard daardoor nog meer van de grond af komt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:31

Ik heb nog maar een ruiter geweten die met haar paard dressur startte met bandages en dat was omdat het paard blind was!
Verder is het vreselijk onhandig op wedstrijd. Dit jaar nog zag ik een paard op hol slaan omdat de groom juist de bandages aan de achterbenen los maakte, juist op dat moment stampte het paard naar een vlieg, de bandage zwiepte even tegen zijn been en paniekeerde. Hij bleef uitslaan en bokken tot de bandage uit zichzelf los was.
Maar wat ik nu ga schrijven zal wel voor veel opschudding zorgen : bandages zijn SLECHT voor de benen van de paarden. Schijnheilig
Er is een medisch onderzoek naar uitgevoerd, hieruit blijkt dat bandages, ook correct aangebracht, en welk materiaal dan ook, de limfeklieren deels afsluiten. Ze verzwakken het weefsel en laten de temperatuur aan de benen onnodig stijgen. Hierdoor KAN er een hogere productie van tussengevrichtsvloeistof ontstaan en ontwikkelen er zich gallen. Ik zeg wel KAN, niet bij alle paarden. Bandages bieden ook geen steun aan de pezen, hoogsten tegen het aantikken.( bij de landing van na een hindernis van 1.10m, draagt het paard op zijn voorbenen meer dan 3 ton, dus denk niet met bandages verstevig ik de pezen van mijn paard, ze zijn sterk genoeg!!)
In de winter, als het heel koud is, kunnen bandages wel nuttig zijn, gezien de pezen dan sneller op arbeidstemperatuur komen en tijdens de kleine tussenpauzen niet te snel afkoelen.
Zelf gebruik ik gewoon getten voor en achter, ook tijdens het inrijden op een wedstrijd, veel sneller en minder waswerk.
Bij paarden die last hebben van artrose of andere aandoenigen kunnen bandages tijdens het rijden wel verlichting bieden, gezien ze een opwarming veroorzaken, waardoor de gevrichten sneller soepeler worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:18

Citaat:
bandages zijn SLECHT voor de benen van de paarden.

Ik mag toch hopen dat je niet denkt dat je nu iets nieuws verteld hè? Ieder weldenkend mens weet inmiddels dat bandage meer schade aanrichten dan ze goed doen, maar sommige mensen willen er gewoon niet aan.

Ontopic:
Inderdaad is het afgeschaft toen er misbruik van gemaakt werd, dmv gewichten, maar ook bijvoorbeeld punaises. hierdoor kreeg het paard meer "knie actie". Ja, nogal wiedes. uiteindelijk is het toen verboden, ook vanuit de gedachten dat een paard gewoon gezond moet zijn en 4 gezonde benen moet hebben om in de dressuur te lopen, en dus geen beenbescherming nodig heeft.

In het springen ligt dat wel iets anders, want daar is aantikken wel degelijk een reeel risico. Bij het springen mag het dus wel, maar gewichten in bandages laten het paard niet hoger springen hoor. Bovendien (al gebeurt het (Zeker in de basissport) niet veel) mag er van je gevraagd worden de beenbescherming te verwijderen om te controleren of het echt alleen beenbescherming is.

Het is dus géén onzinregel, dus accepteer gewoon dat hij er is en rij zonder.

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:32

dat vind ik ook wel heel dwaas dat ge geen beenbescherming om mag .
als je paard dan rap blessures krijgt enzomeer kan je geen wedstrijdrijden vind ik wel heel dom hoor Boos!

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:32

Het is dwaas om bandages om te doen. Zoals hierboven al goed is uitgelegd richten bandages meer kwaad aan dan dat ze goed doen. En als je dan toch beslist met bandages wilt rijden dan mag je je afvragen hoe veel je werkelijk voor je paard over hebt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:32

Citaat:
Ik mag toch hopen dat je niet denkt dat je nu iets nieuws verteld hè? Ieder weldenkend mens weet inmiddels dat bandage meer schade aanrichten dan ze goed doen, maar sommige mensen willen er gewoon niet aan.

Wees gerust, ik weet het.

Maar in België zijn ze op veel paardenkennis vlakken nog 10 jaar achter... Haha! Haha! Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:49

Mijn pony heeft een peesblessure gehad en met warm weer rij ik hem zeker zonder peesbeshermers. Kan de warmte makkelijker bij de pees weg. Bandages rijd ik nooit mee, vind ik onzin. Mijn paard heeft 2 behoorlijke schieffels en die rij ik ook regelmatig zonder bescherming. Alleen niet bij springen en cross. (maar dan nog geen bandages)

Als je paard niet zonder bescherming kan lopen is er iets met hem aan de hand, wsl zit het meer tussen jou ooren dan dat je paard niet zonder kan Knipoog

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:51

Tja, ik zou toch ook wel graag met beenbescherming willen rijden op wedstrijden nadat mn paard met zn kalkoen in zn kogel is gaan staan...

Maar aan de andere kant; rij al 3 jaar met hem en nog nooit wat gebeurt. Dit was gewoon pech maar je wordt toch voorzichtig...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:07

TeeGee, ik rijd mijn paarden altijd met "pony" kalkoenen en dan nog de meest afgesleten voor binnen voor. Mijn paarden lopen ook fijner met die kleine stiften. Alleen een cross (wedstrijd) loopt ze met punten. Misschien ook een idee voor jou paard als hij weer beter is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:18

Ik had er behoorlijk punten in, maar heb ook een behoorlijk groot paard. Was ook de hele dag al slecht weer geweest.

Hij heeft met rechtsachter op zn linkachterkogel gestaan. Had zelf bedacht of iig aan de binnenkant erge kleintjes te doen of helemaal geen. Op dit moment rij ik wel weer iets maar kan er geen bescherming om omdat het been gewoon nog heel dik is.