Veulen vervoeren, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Veulen vervoeren, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:47

Begin september kan ik mijn pas aangekochte veulen ophalen Haha! Diertje is dan 6 maanden oud, en voor zover ik weet nauwelijks in de hand geweest. Ben bang dat het veulen niet gewent is om aan een touwtje mee te lopen en al helemaal niet vast kan staan.
Voordat we hem gaan halen gaan we nog wel een keertje kijken, maar in die ene tijd heeft het geen zin om vanalles met hem te gaan oefenen.

Mijn vraag is nu hoe we hem het beste kunnen vervoeren. Reis zal zo'n 3 uur duren, het is dan ook geen optie om mams mee te nemen.

Help? Haha!

Dobel

Re: Veulen vervoeren, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:49

ander veulen mee ofzo en gewoon los in de trailer doen wij, maar dan wel meerdere veulens ik weet niet hoe groot het veulen is want bij ons gaat het om Shetlanders.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:52

los in de trailer is dan het beste en uteraard rustig rijden, maar goed dat moet met elk paard wat je vervoert.
En gewoon de tijd nemen om het beestje op zijn gemak te stellen, regelmatig tussenstops maken en zorgen dat je lekkere dingen (omkoopmateriaal Knipoog) mee hebt om onderweg te geven.
Zo gaat ie het ook met leuk associeren.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:58

Ander veulen mee is geen optie. Het gaat trouwens om een KWPN veulen.

Stippie: Ik had idd ook gedacht hem los te vervoeren, maar hoe doe je dat dan met de voorboom enzo? Verder lijkt het me niet verstandig om tussenstops te maken maar gewoon door te rijden tot je er bent, en vooral alles stevig dicht te houden? Leuk associeren lijkt me van latere zorg, dat komt wel als ie wat meer kent...

Maar nogmaals, ik weet het ook niet, dus suggesties of andere meningen zijn van harte welkom!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:33

als er echt geen optie is om mams mee te nemen dan trailer aan de voorkant tot boven de stang dichtbouwen met pakjes hooi/stro (let op dat je touwtje niet aan kant van de benen legt) veulen los en trailer met deurtje boven de klep zien te regelen ipv zeiltje (of vrachtwagentje).
Niet stoppen onderweg om eten te geven want zodra je deurtje opendoet kan ie daardoor proberen te ontsnappen (als je er hooi voor hebt gezet kan het deurtje niet eens open...)
liefst nog trailer met camera erin zodat je m onderweg in de gaten kunt houden. Rustig rijden lijkt me logisch.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:55

Gewoon los in de trailer, zeiltje dicht en de stangen laten zitten. Na het inladen meteen gaan rijden en ook niet stoppen onderweg. Je kunt wat hooi los op de grond leggen en een dikke laag stro op de grond. Mocht hij/zij dan willen liggen dan kan dat ook. Succes met je aankoop!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:51

In de Wiki is uitgebreid omschreven hoe je een veulen het beste vervoert Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:46

Mijn tweejarige heb ik destijds als 6 maanden oud veulen opgehaald. Gewoon los in de trailer gezet, alle stangen +schot eruit gehaald en een dikke laag stro er in en het achterzeiltje goed dichtmaken. We hebben een rit van 2,5 uur gemaakt en zijn onderweg 1x gestopt. Ik zou het een volgende keer zeker weer zo doen, gewoon alles stangen en alles eruit en zo weinig mogelijk stoppen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:01

ik zou een trailer met veulenrek regelen / gebruiken. veulen los in de trailer en stangen eruit halen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:54

Als je de stangen uit de trailer haalt, is ook de stabiliteit van de trailer weg, kan dus heel gevaarlijk zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:55

Dat ligt dus aan het merk, type
trailers met een paniek sluiting hebben ook geen stabilitiet door die tussenstangen omdat het los zit.

Maar alleen een zeiltje dicht doen?
Is dat wel genoeg?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:06

beetje sadalin erin, alles uit de trailer halen, veel stro en idd goed zeiltje dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:20

@ Runningkawa: Bij die van mij was alleen zeiltje genoeg, zodra we gingen rijden was hij zo mak als een lammetje. Op de rit van 2,5 uur zijn we 1x gestopt, toen stond hij achterstevoren in de trailer te suffen. Ik denk dat hij nogal onder de indruk was en vrij moe werd van het evenwicht houden. Trouwens, toen we aankwamen bij de opfok stal wilde hij de trailer bijna niet meer uit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:37

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met alleen een zeiltje
vind het zelf wat eng...maar als er veel goede ervaringen zijn... Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:24

Als het even kan is ipv het zeiltje een degelijk schot natuurlijk veel wenselijker, maar dan moet je maar net iemand met zo'n trailer kennen. Belangrijkste is dat het veulen geen opening ziet waardoor het denkt naar buiten te kunnen.