Als wedstrijdsecretaris van een kleine vereniging ben ik al een paar maanden bezig met het veiligheidscertificaat. Wij huren in de winter de accomodatie van een kleine manege, die wellicht geen 5 sterren stal is ( volgens de FNRS normen dan, als klant ben ik uiterst tevreden), maar waar alles netjes en veilig is. De eisen die voor het veiligheidscertificaat gesteld worden, gaan ons ( eigenaar en vereniging ) echter zo veel geld kosten, dat we erover na zitten de denken of het nog wel rendabel is om wedstrijden te organiseren. Het gaat om zaken die in principe niets met de (indoor)wedstrijden te maken hebben, over plekken waar onze deelnemers niet eens mogen komen.
Zo moeten we de buitendressuurbanen afzetten met een hekwerk van minimaal 1 m. Waarom is ons een raadsel? Maar het gaat wel weer aardig wat geld kosten.
Ik vraag me af of er meer verenigingen zijn die in de problemen komen door deze eis van de KNHS? Ik weet dat er hier in de buurt meerdere stallen zitten met ongeveer dezelfde problemen als wij, maar ik heb op bokt nog niks gehoord?