advies nodig ivm. keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

advies nodig ivm. keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:30

Sinds kort ben ik weer op zoek naar een nieuw paard. Onlangs heb ik er een gevonden, maar helaas werd die bij de rontgenlogische keuring afgekeurd op OCD in een knie. Achteraf was ik dus blij dat ik voor een rontgenlogische keuring had gekozen, want een 3 jarige met een flinke OCD dat vind ik een te groot risico. Het paard was klinisch perfect in orde overigens!

Nu kijk ik in een prijsklasse van +/- 3500 euro en veel mensen vinden het dan onzin om rontgenlogisch te keuren. Nu heb ik opnieuw een 3 jarige merrie op het oog, en weer slaat de twijfel toe wat te doen. De verkoper heeft aangegeven de kosten van rontgen niet te willen betalen bij afkeuren, wat ik dan ook wel weer kan begrijpen. Het is een paard waar nog niets mee gedaan is.

Ik wil mijn paard in de toekomst gaan gebruiken voor de basissport en recreatie. Geen zware dagelijkse arbeid dus. Waar doe ik nu verstandig aan, net als bij de vorige klinische en rontgenlogisch of nu alleen klinisch, want bij elk afgekeurd paard lopen de kosten maar op en heb ik nog geen paard.

Zappa

Re: advies nodig ivm. keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:33

ik denk dat de kosten van keuren niet afwegen tegen eventuele dierenarts kosten mocht er toch wat met het paard aan de hand zijn
dus ik zou toch wel klinisch en rontgenologisch doen

ik zou gewoon laten keuren
en ik vind 3500 veel geld en het zou ook absoluut sneu geld zijn dan als er wel wat mee blijkt te zijn

ik hoop dat dit paardje wat voor je is en succes
Laatst bijgewerkt door Zappa op 11-08-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:33

Je kan haar ook eerst klinisch laten keuren en als de DA aanleiding ervoor ziet rontgenologisch.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:53

Voor mij is 3500 euro ook veel geld, veel handelaren en andere verkopers doen alsof het een scheintje is en dat het in geen verhouding staat om dan rontgenlogisch te laten keuren. Ik ben het daar dus niet mee eens, je wilt toch weten wat je koopt, of het nou een paard is van 3000 of van 10.000 euro.

Ik neig er inderdaad toch weer naar om volledig te laten keuren

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:04

Persoonlijk zou ik kijken of de eigenaar 50% wil betalen bij afkeuren en als dat niet zo is dan is het jammer maar ga ik op zoek naar een ander paard.
Zonder complete keuring kopen vind ik erg onverstandig en als je zelf afkeuringen moet gaan betalen dan loop je het risico dat je na een paar afgekeurde paarden 50% van je budget kwijt bent.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:27

Ik neem aan dat dit ook voor een belangrijk deel met verzekering te maken heeft?
Zo ja....als je paard met alleen een klinische goedkeuring de verzekering inkomt, zou ik alleen klinisch laten keuren.
Je geeft het zelf al aan: voor dit bedrag is bijna geen verkoper te vinden die de kosten van een rontg. afkeuring gaat betalen en straks ben je 6 paarden verder en heb je nog niets en ben heel veel geld lichter.
Ik heb het met mijn huidige paard ook niet laten doen hoor, die kon gewoon met klinische keuring de verzekering in. En t klinkt misschien heel hard, maar mocht ie ooit wat gaan mankeren waardoor hij niet meer kan functioneren als rijpaard, gaat ie toch echt weg en krijg ik mijn geld.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:38

De mijne zit in de verzekering (Equine Risk) voor 4000,- en een klinische keuring was voldoende.

Veel eigenaren willen een rontgenkeuring niet betalen, want het is gewoon stervensduur, zou het zelf in zo'n geval ook niet betalen als ik eigenaar was.
Mijn paard (ong. jouw prijsklasse) is klinisch gekeurd op een goede kliniek (Wolvega).
Persoonlijk zegt mij dat genoeg.
Rontgen is leuk, maar een goede klinische betekent voor mij meer. Ik ken teveel paarden die op de foto's super zijn, onder het zadel gewoon rad lopen, maar waarbij 't nergens meer naar lijkt als je ze kort op de volte zet of een buigproef doet. Zo'n dier krijg je echt wel een keer ellende mee als je verder dan het B-L komt en ie er wat meer aan moet gaat trekken.
Als ik jouw was zou ik klinisch laten keuren en bloed laten trekken zodat je weet dat er niet is gesjoemeld en het paard geen verdovend goedje heeft gehad, dan weet je waar je aan toe bent. Twijfel of iets wel helemaal okee is? Niet kopen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:15

Als je dit paard gaat kopen met de bedoeling dat je er heel lang plezier van gaat hebben, zou ik 'em zeker laten keuren. Als later blijkt dat er iets aan de hand is, gaat het je heel snel zoveel geld kosten dat de kosten van keuren daarbij in het niet vallen. Ben het er mee eens dat foto's niet alles zeggen, maar daarover kun je overleggen met je dierenarts, wat het risico is van event. afwijkingen.

Of je 't er voor over moet hebben: er zijn veel paarden in Nederland. Als een eigenaar absoluut niet mee wil werken, zou ik serieus op zoek gaan naar een ander paard.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:44

Ik zou ook nu weer klin. en rontg. keuren. Als je dat bij de vorige niet had gedaan, had je ook niks geweten van de OCD en hem waarschijnlijk gewoon gekocht. Je hebt dat paard toen laten staan vanwege de OCD, dus dan zou ik nu niet opeens wel het risico nemen van alleen klinisch keuren, maar dat er naderhand op de foto's iets blijkt te zijn bij het paard wat je nu op het oog hebt. Bij genoeg paarden zal er altijd wel iets te vinden zijn op de foto's, de vraag is alleen in welke mate en of het kwaad kan voor het gebruiksdoel dat jij voor ogen hebt. Dat zou ik altijd met de DA overleggen.
Als je écht in je maag zit met de kosten van de foto's en de eigenaar niet bereid is bij afkeuring de kosten van de foto's te delen, kun je nog besluiten verder te kijken naar andere paarden.
Succes!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:19

Ik ga vanavond voor de 2e keer kijken, en als ze me nog steeds bevalt wil ik haar volledig laten keuren, dus klinisch en rontgenlogisch. Ik wil gewoon dingen kunnen uitsluiten, ik weet dat een keuring geen garantie geeft, maar ik kan mezelf dan achteraf niet verwijten dat ik het niet gedaan heb. En inderdaad de kosten van een keuring wegen niet op tegen de eventuele operatiekosten etc. die je anders voorgeschoteld krijgt.
Ik hoop dat het allemaal goed komt, ben echt weer toe aan een nieuwe uitdaging !!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:45

Ik zou zeker rontgen laten keuren. Je hoort zo vaak dat een paard klinisch 100% is en dan toch 3en scoort op de foto.
Als de eigenaar niet wil betalen in geval van afkeuring dan zou ik op zoek gaan naar een ander paard.

lindaranea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:24

Ik heb mijn nieuwe paard ook klinisch en rontgen laten keuren, maar alleen omdat wij dat een fijn idee vonden. Wij kochten hem voor "altijd", dus we wilden gewoon weten hoe zn gezondheid ervoor stond. We hebben van tevoren afgesproken dat het klinische deel eerst zou worden gedaan, bij afkeuren zou de verkoper de kosten betalen, en dan hield het op, bij goedkeuren betaalden wij de kosten van het rontgendeel (en dan dus ook van het klinische deel). Bij rontgen-afkeuren zouden wij ook de kosten van de keuring betalen, wat wij zonder morren zouden hebben gedaan. Dit is meestal niet gebruikelijk, dat je ook betaald als ie afgekeurd wordt, maar dat hangt af van de omstandigheden, ik zou dit namelijk niet zomaar gedaan hebben, en de kans is groot dat als ik een ander paard en een andere verkoper had gehad, ik nooit accoord was gegaan.....
Het keuren was dus best duur, maar zoals gezegd, een paard voor een langere tijd onderhouden is ook duur, en al helemaal als ie iets blijkt te hebben wat je van te voren misschien had kunnen weten.... Als je de keuringskosten omrekent naar hoe lang je van je paard kunt genieten, dan is dat toch een van de kleinste kostenposten, toch Pling ?
Bovendien was het voor ons een heel fijn idee om een goedgekeurd paard mee naar huis te nemen, en niet te blijven zitten met een beetje (meer) twijfel (je weet immers maar nooit wat je koopt, totdat je achteraf kun zien of je mazzel of pech hebt gehad...).