vervoer niet gechipte pony en dna registratie hoe en wat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

vervoer niet gechipte pony en dna registratie hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 09:31

omdat er waarschijnlijk een pony bij komt die niet gechipt is wil ik deze dna laten registeren,

maar eigenlijk mag ik haar dan toch niet per trailer naar mijn huis vervoeren? Als ik haar daar terplekke laat dna registreren, mag het dan wel? Want dat moet toch eerste verwerkt worden etc.. plus dat het paspoort er ook pas na 2 weken is. Wat als ik word aangehouden en ik heb dus een ongechipte/dna geregistreerde pony en geen paspoort?

Tevens kan ik haar terplekke bij de verkoop dna laten registreren en dan het paspoort aanvragen (formulier opsturen etc, faktuur betalen, paspoort thuis gestuurd krijgen)? of vervoer ik haar dan ook nog illegaal? Werkt het opvragen van het paspoort hetzelfde bij dna registratie als bij chippen of komt daaar dan ook een andere proceduren bij kijken? Moet ik ontheffing voor de chip vragen of kan ik haar gewoon dna laten registreren? Tevens wat zijn ongeveer de kosten voor dna registratie?

Een heleboek vragen, sorry daarvoor, maar ieder antwoord op één van de vragen is al heel fijn!

arno8

Re: vervoer niet gechipte pony en dna registratie hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:50

de kans dat je gesnapt wordt is heel klein en nog kleiner dat ze ook nog een chipafleesapparaat bij zich hebben. Je moet alleen niet met je trailer bij een paardenmarkt in de buurt komen, daar checken ze wel.

Hier kan je lezen hoe je DNA registratie moet aanvragen: http://www.invisio.nl/antichip/

Wij hebben met een paard rondgereden zonder chip, zonder paspoort, we zijn er mee op trektocht gegaan etc Clown *anarchie*

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:52

Paspoort is interessanter dan de registratie, bij controle (komt uiterst zelden voor) kunnen ze naar het paspoort vragen. Dan kun je toch gewoon eerlijk zeggen dat het dier net gekocht is en nog geen paspoort heeft? Ik zou het dier gewoon halen en de papierwinkel daarna in alle rust thuis afhandelen. Of je eist van de verkopende partij dat ze een paspoort regelen voor je het dier ophaald Knipoog
Ik heb pas één keer meegemaakt dat we gecontroleerd zijn, toen was er zo'n caravan-controle actie en waarschijnlijk dachten ze dat onze trailer leeg was, want de nadrukkelijk gevulde 2-paards voor ons mocht gewoon doorrijden. Onze trailer had een hoge klep en een klein paard en een kleine (maar wel sterk genoeg) trekauto ervoor Clown
Dus als je gaat reizen met deze pony, neem een royale trekauto, grote kans dat je niet wordt aangehouden Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:48

NA -> TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:10

arno8 schreef:
de kans dat je gesnapt wordt is heel klein en nog kleiner dat ze ook nog een chipafleesapparaat bij zich hebben. Je moet alleen niet met je trailer bij een paardenmarkt in de buurt komen, daar checken ze wel.

Hier kan je lezen hoe je DNA registratie moet aanvragen: http://www.invisio.nl/antichip/

Wij hebben met een paard rondgereden zonder chip, zonder paspoort, we zijn er mee op trektocht gegaan etc Clown *anarchie*

Ehm, Arno, RIJDEN is volkomen legaal hoor!!!!
Voor TS de bizarre constuctie dat het paard halen met een trailer strafbaar is, maar datzelfde paard onder-de-man naar huis rijden volstrekt legaal is!!! Dit is de bananen-republiek waarin wij wonen..........
Concreet: gewoon gaan rijden. Formeel mag het niet, maar de kans dat je geflitst wordt op te hard rijden is ongeveer 1000x groter.....
DNA is ongeveer even duur als chip. Persoonlijk zou ik voor DNA kiezen. Dat is 100% zeker zonder medisch risico voor het paard. Zeker als voldoen aan de wettelijke verplichting je enigste motivatie is.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:20

Ik heb destijds (vorig jaar) een verklaring van mijn VA gekregen dat de pony gechipt was en dat er een paspoort in aanvraag was.Misschien even met de VA die komt chippen overleggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:11

Citaat:
terplekke bij de verkoop dna laten registreren
dat gaat niet lukken, DNA moet op een lab worden vastgesteld dus dat redt je niet.
Het paspoort is al enige tijd verplicht, waarom is die pony niet allang geregistreerd door de vorige eigenaar?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:33

cissy schreef:
Citaat:
terplekke bij de verkoop dna laten registreren
dat gaat niet lukken, DNA moet op een lab worden vastgesteld dus dat redt je niet.
Het paspoort is al enige tijd verplicht, waarom is die pony niet allang geregistreerd door de vorige eigenaar?

Omdat die eigenaar dat kennelijk niet gedaan heeft. ik heb mijn ene paard ook niet niet geregistreerd. Er zijn hele kuddes paarden nog niet voorzien van registratie en ik verwacht dat dat ook zo zal blijven, zeker van de paarden die niet in de wedtrijden worden uitgebracht.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:27

ikke schreef:
Ehm, Arno, RIJDEN is volkomen legaal hoor!!!!

Nee hoor, sinds dit jaar niet meer. Sinds 1 januari moeten ALLE paarden gechipt of DNA-geregistreerd zijn, zelfs de shetlander die alleen op de wei staat. Ik had papieren aangevraagd voor DNA-registratie maar besloot het toch niet te doen omdat dat honderden euro's gaat kosten, mijn paard heeft nog geen paspoort namelijk.
Nu heb ik een 'dreigbrief'gehad dat ik verplicht ben te chippen of te registreren... ach, weten zij veel, ik zeg gewoon dat m'n paard dood is. Ze bestaat toch niet Tong uitsteken

Totale onzin natuurlijk, maar ik heb het ook niet verzonnen.

Het idee erachter is (denk ik) dat je met zo'n chip makkelijker centraal kunt registreren welke medicijnen een paard heeft gehad en de bedoeling is dan dat een slager zo'n chip leest en zo dus kan zien of het vlees al voor consumptie gebruikt mag worden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:34

Ja, ze moeten een paspoort hebben met vermelding van chipnummer/dna-dinges, maar als je gaat rijden hoef je dat niet bij je te hebben. Dus als je aan het rijden bent, kraait er geen haan naar of je nou een paspoort bij dat paard hebt of niet, want je hoeft het niet mee te dragen. Bij vervoer in de trailer moet je het paspoort wel bij je hebben, maar er wordt volgens mij niet echt moeilijk over gedaan.

Het idee achter het hele gebeuren is maar gedeeltelijk voor de slager, het gaat er meer om dat ze weten wie er allemaal een paard heeft en daar komt vast wel een één of andere belasting van op den duur Ach gut

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:45

arno8 schreef:
Nee hoor, sinds dit jaar niet meer. Sinds 1 januari moeten ALLE paarden gechipt of DNA-geregistreerd zijn, zelfs de shetlander die alleen op de wei staat. Ik had papieren aangevraagd voor DNA-registratie maar besloot het toch niet te doen omdat dat honderden euro's gaat kosten, mijn paard heeft nog geen paspoort namelijk.
Nu heb ik een 'dreigbrief'gehad dat ik verplicht ben te chippen of te registreren... ach, weten zij veel, ik zeg gewoon dat m'n paard dood is. Ze bestaat toch niet Tong uitsteken

Hoe kom jij aan zoveel geld????? paspoort kost enkele tientjes en DNA-registratie ook. veel meer dan 70 - 80 euro kun je daar niet aan kwijt zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:08

Citaat:
Het idee erachter is (denk ik) dat je met zo'n chip makkelijker centraal kunt registreren welke medicijnen een paard heeft gehad en de bedoeling is dan dat een slager zo'n chip leest en zo dus kan zien of het vlees al voor consumptie gebruikt mag worden.
waar haal je dat vandaan? medicijnen die geregistreerd zouden moeten, horen in het paspoort te staan en kunnen niet op de chip worden geregistreerd, het is geen soort chipknip of zo waar je van alles op kwijt kunt.... het is alleen maar een identificatiemiddel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:15

Ja de chip is bevat alleen een nummer.
Waarmee ze kunnen verglijken met het paspoort.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:40

ikke schreef:
Hoe kom jij aan zoveel geld????? paspoort kost enkele tientjes en DNA-registratie ook. veel meer dan 70 - 80 euro kun je daar niet aan kwijt zijn.

Ze moet ook nog ingeschreven worden bij een stamboek. Mijn vriendin was laatst d'r paspoort kwijt en toen moest ze 180 euro betalen voor een nieuwe (en natuurlijk vond ze daarna het oude paspoort terug).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:53

arno8 schreef:
Ze moet ook nog ingeschreven worden bij een stamboek. Mijn vriendin was laatst d'r paspoort kwijt en toen moest ze 180 euro betalen voor een nieuwe (en natuurlijk vond ze daarna het oude paspoort terug).

Dat hoeft ook niet zoveel te kosten. Je kunt bij elke paspoortuitgevende instantie terecht als je paard niet toevallig bij een paspoortuitgevend stamboek zit, dus gewoon even rondvragen wat voor tarieven elk stamboek hanteert. Als je een paard wel in een paspoortuitgevend stamboek zit, hoor je daar je paspoort aan te vragen.
Mijn rasloze merrie heb ik bijvoorbeeld voor maar een paar tientjes tot New Forest pony gebombardeerd Haha! (wilde eigenlijk het ezelstamboek, maar die weigerden, flauw volk Tong uitsteken ) Volgens mij kost het bij het Welsh pony stamboek ook niet heel veel. Vraag wel naar de tarieven voor een paard dat niet van hun stamboek is, want dat kost een klein beetje meer dan eigen paarden.
Het kan heel goed zo zijn dat je in geval van zoekraken ruim meer moet betalen voor een nieuw paspoort, dat geldt voor wel meer vervangingspapieren. Die 180 euro zou ik dus zeker niet vanuit gaan, zelfs niet bij dat stamboek.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:58

En ik vraag me wel eens af of er al DAen zijn die alle medicijnen keurig bijhouden in het paspoort......Heeft 1 van jullie daar al ervaring mee? Ik zou gewoon de gok nemen en bij eventuele aanhouding zorgen dat je kan bewijzen dat je het paard net gekocht hebt. Eventueel een brief laten opstellen door de oude eigenaar.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:45

De medicijnen worden lang niet keurig bijgehouden. Ik heb zelfs een (imo) goede dierenarts meegemaakt die zei: Wat wil je hebben? Het door de verzekeringen goedgekeurde maar slechter werkende medicijn A of het niet officieel als paardenmiddel bekend staande maar veel beter werkende medicijn B?

@Waratje: bedankt voor de tip!
Dan ga ik eens kijken of ik mijn paard alsnog onder de pardonregeling kan laten vallen Tong uitsteken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:48

arno8 schreef:

Gek genoeg is een 1e paspoort niet zo duur. Ik heb dat ook aangevraagd bij het KHNS (voor Ginger van Kees en die is ook niet ingeschreven bij een stamboek) en dat was dacht ik 25 eurie. De prijs (180) voor een verloren paspoort is gewoon belachelijk. En als je hem daarna terugvind is het echt zwaar.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:44

arno8- die ervaring heb ik ook ja! Bute moet in het paspoort maar mijn DA zegt dan dat ie ze niet gegeven heeft terwijl hij mij een pakje bute toestopt....
Ik heb mn paard al heel wat jaartjes en ze moet met een extra stof worden ge-ent om allergische reacties tegen te gaan en nog nooit is dat in het paspoort gezet terwijl dat wel zou moeten.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:06

en wat betreft de controle, kennissen van ons zijn naar Santiago gereden te paard en op die 2000 km nooit om hun eigen noch dat van de paarden gevraagd Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:18

arno8 schreef:
en wat betreft de controle, kennissen van ons zijn naar Santiago gereden te paard en op die 2000 km nooit om hun eigen noch dat van de paarden gevraagd Clown

Ik vraag me af of mijn lesgeefmens wel een paspoort heeft voor haar paard. Hoe dan ook, met twee mensen en drie paarden naar zuid-Frankrijk en ook nergens naar gevraagd...........

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:23

*grijns* kom ik nou net dit berichtje tegen Haha! Haha! Haha!

Jawel Ikke, alledrie gechipt (Christy door haar eigenares vlak van tevoren nog, Silver en Joy hadden al een chip), van volledig paspoort voorzien, EN officieel gekeurd voor vertrek (niet dat die papieren nog geldig waren tegen de tijd dat we de franse grens over gingen, maar ik heb wel ergens een knopje dom-blondje-spelen en bovendien zien die papieren er best officieel en ingewikkeld uit, kom je best mee weg Knipoog ). Heb niet het hele topic gelezen, maar argument voor ons voor een chip was voor de "je weet maar nooit of je controle krijgt" en DNA checken veel meer tijd en moeite kost dan de controle van een chip.
Overigens hebben we WEL het risico genomen om ze terug naar Nederland te transporteren zonder nieuwe keuring, officieel moet dat wel als je langer dan 10 (geloof ik) dagen in 't buitenland bent. Op papier zijn mijn paarden dus nog steeds in Frankrijk Haha!