Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
*anarchie*
arno8 schreef:de kans dat je gesnapt wordt is heel klein en nog kleiner dat ze ook nog een chipafleesapparaat bij zich hebben. Je moet alleen niet met je trailer bij een paardenmarkt in de buurt komen, daar checken ze wel.
Hier kan je lezen hoe je DNA registratie moet aanvragen: http://www.invisio.nl/antichip/
Wij hebben met een paard rondgereden zonder chip, zonder paspoort, we zijn er mee op trektocht gegaan etc*anarchie*

dat gaat niet lukken, DNA moet op een lab worden vastgesteld dus dat redt je niet.Citaat:terplekke bij de verkoop dna laten registreren
cissy schreef:dat gaat niet lukken, DNA moet op een lab worden vastgesteld dus dat redt je niet.Citaat:terplekke bij de verkoop dna laten registreren
Het paspoort is al enige tijd verplicht, waarom is die pony niet allang geregistreerd door de vorige eigenaar?
ikke schreef:Ehm, Arno, RIJDEN is volkomen legaal hoor!!!!

arno8 schreef:Nee hoor, sinds dit jaar niet meer. Sinds 1 januari moeten ALLE paarden gechipt of DNA-geregistreerd zijn, zelfs de shetlander die alleen op de wei staat. Ik had papieren aangevraagd voor DNA-registratie maar besloot het toch niet te doen omdat dat honderden euro's gaat kosten, mijn paard heeft nog geen paspoort namelijk.
Nu heb ik een 'dreigbrief'gehad dat ik verplicht ben te chippen of te registreren... ach, weten zij veel, ik zeg gewoon dat m'n paard dood is. Ze bestaat toch niet
waar haal je dat vandaan? medicijnen die geregistreerd zouden moeten, horen in het paspoort te staan en kunnen niet op de chip worden geregistreerd, het is geen soort chipknip of zo waar je van alles op kwijt kunt.... het is alleen maar een identificatiemiddel.Citaat:Het idee erachter is (denk ik) dat je met zo'n chip makkelijker centraal kunt registreren welke medicijnen een paard heeft gehad en de bedoeling is dan dat een slager zo'n chip leest en zo dus kan zien of het vlees al voor consumptie gebruikt mag worden.
ikke schreef:Hoe kom jij aan zoveel geld????? paspoort kost enkele tientjes en DNA-registratie ook. veel meer dan 70 - 80 euro kun je daar niet aan kwijt zijn.
arno8 schreef:Ze moet ook nog ingeschreven worden bij een stamboek. Mijn vriendin was laatst d'r paspoort kwijt en toen moest ze 180 euro betalen voor een nieuwe (en natuurlijk vond ze daarna het oude paspoort terug).
(wilde eigenlijk het ezelstamboek, maar die weigerden, flauw volk
) Volgens mij kost het bij het Welsh pony stamboek ook niet heel veel. Vraag wel naar de tarieven voor een paard dat niet van hun stamboek is, want dat kost een klein beetje meer dan eigen paarden.

arno8 schreef:Ze moet ook nog ingeschreven worden bij een stamboek. Mijn vriendin was laatst d'r paspoort kwijt en toen moest ze 180 euro betalen voor een nieuwe (en natuurlijk vond ze daarna het oude paspoort terug).
arno8 schreef:en wat betreft de controle, kennissen van ons zijn naar Santiago gereden te paard en op die 2000 km nooit om hun eigen noch dat van de paarden gevraagd
). Heb niet het hele topic gelezen, maar argument voor ons voor een chip was voor de "je weet maar nooit of je controle krijgt" en DNA checken veel meer tijd en moeite kost dan de controle van een chip.