Wanneer scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke__

Wanneer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:33

Mijn pony wil ik deze winter voor het eerst laten scheren, ik wil hem maar 1x scheren deze winter

Hij zit dun in het haar en is goed in conditie.

Wanneer kan ik hem het beste laten scheren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wanneer scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:35

Niet voor eind oktober, anders moet je zeker nog een keer. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:40

Oke, dankje Lachen

meer ervaringen zijn welkom!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:02

Ik zou gaan voor november.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:26

Begin November... Ik hoef mijn pony maar 1x per jaar te scheren. Daarna een 300 grams dek op en als het vriest nog een zomerdeken eronder.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:58

Oke dankjulliewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:07

Ik heb vorig jaar eind december geschoren en mijn paard heeft de hele winter door korte vacht gehouden. Het jaar daar voor heb ik in oktober geschoren, zijn vacht was toen net iets aan het groeien weer. (deels geschoren welliswaar)

Dit jaar wil ik eind november weer beginnen met trainen en dekens, rond die tijd g aik hem scheren.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:03

als de wintervacht er goed door is, anders kan je na een paar weken opnieuw beginnen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:46

Ik heb mijn paard vorig jaar ook begin november laten scheren, en dat was genoeg voor de rest van de winter.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:48

Ik scheer hem nu, deze week, dan heeft ie er nog profijt van dat zijn haren er af zijn als het heet wordt (word het dat nog??) en kan ik het af met een regendeken en hoef ik 'm in de winter niet onder 2 dekens te zetten....

Bovendien is hij dan in de winter minder fris omdat ie al weer wat haartjes heeft gekweekt Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:40

Ik zou scheren op het moment dat de paarden van het weiland afgaan. Ergens eind Oktober/begin November.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:45

Nieke__ schreef:
Mijn pony wil ik deze winter voor het eerst laten scheren, ik wil hem maar 1x scheren deze winter

Hij zit dun in het haar en is goed in conditie.

Wanneer kan ik hem het beste laten scheren?

Waarom wil je, je pony laten scheren kun je hem niet optijd onder dek zetten zodat zijn vacht dun blijft? En als je toch wil scheren dan zou ik dat zeker niet voor oktober doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:25

Een vacht kun je niet voorkomen door een deken op te doen. Paarden beginnen met een vacht aan te maken zodra het weer eerder donker word. 21 juni is de langste dag, dan beginnen ze dus al met wintervacht aan maken.
Je zou dan wel kunnen beginnen met dekens, maar het licht heeft ontzettend veel invloed.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:32

Judith_ schreef:
Een vacht kun je niet voorkomen door een deken op te doen. Paarden beginnen met een vacht aan te maken zodra het weer eerder donker word. 21 juni is de langste dag, dan beginnen ze dus al met wintervacht aan maken.
Je zou dan wel kunnen beginnen met dekens, maar het licht heeft ontzettend veel invloed.

Ja dat begrijp ik maar wij doen al snel een deken op met slecht weer en dan houd je echt wel vacht tegen. Als we scheren beginnen we later met dek op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:34

Ondanks dat ik normaal gesproken in september al met dekens begin zit mijn paard elke winter in een dik pak haar. Scheer hem dan ook vanaf vorig jaar, en begin dan pas met dekens.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:58

Judith_ schreef:
Ondanks dat ik normaal gesproken in september al met dekens begin zit mijn paard elke winter in een dik pak haar. Scheer hem dan ook vanaf vorig jaar, en begin dan pas met dekens.

Ja dan is scheren zeker een optie, maar probeer het nu wat later te doen misschien dat je het dan wel red met 1x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:41

Geloof dat je mij verward met de TS Haha!

Ga hem namelijk pas in novmeber/december scheren. Net als vorig jaar. Dan begin ik pas weer met trainen, eerder is het ook niet echt nodig.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:48

Ik begin eind august met de eerste deken. Ik heb afgelopen jaar in okt geschoren en dat was eigenlijk nog niet echt nodig geweest. Ik heb dan ook maar een keer hoeven scheren. Door dit jaar vroeg met dekens te beginnen hoop ik niet te hoeven scheren. Mocht het toch nodig zijn wacht ik tot nov. Dan zit ik vlak voor de IBOP met haar en dan ziet ze er goed uit als ze daar heen gaat.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:51

nogal moeilijk te zeggen met het weer.
vorig jaar was het in oktober nog eens 30graden Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:01

Cassidy schreef:
Ik zou scheren op het moment dat de paarden van het weiland afgaan. Ergens eind Oktober/begin November.

Ehhh... dan gaat dat scheren bij mij dit jaar zoiezo niet lukken (paard staat hele jaar rond op de wei Haha!)

Zelf vind ik dat er al wel best wat wintervacht mag staan voor je gaat scheren, een al bijna glad velletje scheren heeft weinig zin als je het bij 1 keer scheren wilt laten. Voor het ene paard is dat de 2e week van oktober, voor de andere de 2e week van November, maar ergens daartussen moet je wel denken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:17

Ik scheer altijd eind oktober begin november. ligt er ook aan hoe warm het nog is etc..

Giovanna12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:59

Heey,,
Mijn paard heeft vanzichzelf een erg mooie dunne vacht.. Hier ben ik wel blij mee want hij had is iets aan zijn been waar ze niet goed bij konden en ze flipte helemaal toen het weggeschoren werd.. Ik heb ook wel is eregens gelezen dat je hem altijd een deken oplegt ( niet in de bloedhete zomer! )
Dan weet zijn lichaam vanzelf dat hij geen dikkere vacht nodig heeft om de winter door te komen ..
Winter : Dike winterdeken
Zomer : Dunne deken voor in de stal (niet buiten)
Lente : Dunne deken ,,
Herfst : Wat dikkere staldeken
Naja je ziet het maar Knipoog Groetjezz

0oSannuho0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:42

de beste tijd is idd begin november

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:33

Ik zou doen als het nog nét kan met wintervacht (zonder deken), maar dat het bijna te koud is. Dan scheren en lekker dekentje op (doe ik altijd iig).

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:13

Eind oktober scheer ik Vuran meestal.
Dan hoeft hij maar 1 keer Ja
Heb hem ook wel eens midden november geschoren, maar toen was hij in de lente nog niet helemaal in zijn nieuwe vachtje.. dus dat was wat minder.