deken's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flower54

deken's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:47

jaja het is nog zomer of ik begin alweer na te denken over welk deken ik zou kopen voor mijn knollie in de winter Tong uitsteken

mijn vraag: hoe doen jullie dat precies in de winter? ik wil dus dat hij geen wintervacht krijgt, maar is het dan verstandig om en een staldeken EN een regendeken EN een winterdeken te kopen? (of is een goede winterdeken ook bestand tegen regen?)

Chantelle25

Re: deken's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:04

Ik begin in Oktober met een zomerdeken, en zodra het 10 graden de winterdeken, temparaturen rond 0 graad, winterdeken met staldeken eronder. Werkt prima bij mijn pony, geen echt dikke vacht. Het is belangrijk dat je er op tijd bij bent met de deken om doen.

Als hij nu echt een dikke vacht krijgt, zou ik aanraden om te scheren. De delen bij de schouders/flank en buik.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:23

er zijn tegenwoordig dekens, die aan alledrie de eisen voldoen en dat scheelt je een hoop werk. Ik heb goede ervaringen met bucas en rambo winterdekens. Zijn goede ademende regendekens en zien er ook mooi uit. (bij bucas ook 3 jaar garantie op waterdichtheid) Prijs is duurder als een gewone deken, maar je hoeft er maar een te kopen en het scheelt je een hoop werk met dekens wisselen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:30

Geen deken.....

Citaat:
ik wil dus dat hij geen wintervacht krijgt

Dit is gewoon een natuurlijk proces bij paarden.
Ik snap niet dat mensen dat willen beïnvloeden, dat hoort bij een paard.
Laat een paard gewoon zelf alles regelen dan heeft hij het niet te koud en niet te warm (een deken kan hij/zij niet zelf op of af doen bij te warm of te koud).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:32

Dat vraagt de TS niet Silence!
Zij wil niet dat haar paard een wintervacht krijgt Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:33

Nee en daar geef ik mijn mening over.
Ze vraagt wat voor deken, dan zeg ik: Geen deken en omschrijf ook waarom.
Als ik alleen schrijf: Geen deken, krijg ik weer reacties dat ik duidelijker moet zijn Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:21

Als je paard vaak buiten staat, zou ik een waterdichte winterdeken kopen. Dat kan op stal ook prima (als je een ademende stof neemt) Met een staldeken naar buiten is daarentegen niet aan te raden. Die dekens worden super zwaar van regen.

Ik begin meestal in september al met mijn zomerdeken op te doen. Dan rond de 10 graden een waterdichte tussendeken en als het echt rond het vriespunt is, dan gaat mijn winterdeken er pas op. Als het dan echt extreem koud wordt, gaat daar nog een onderdeken onder.

Na de winter bouw ik dan op dezelfde manier weer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:52

HAR --> SV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:11

Silance, in dit topic is het gewoon niet relevant.

Echt tegen houden lukt nooit, dan had je ze namelijk een paar maanden terug s'nachts op stal moeten hebben met het licht aan. Licht beinvloed namelijk ook heel veel.

Eind september beginnen met een regendeken, lichte onderdeken eronder als het rond de 11/12 graden is. En een winterdeken op als hij onder de 8 graden komt. Als je paar dniet geschoren word is meer dan 250/300 gram niet nodig. Hou er rekening mee dat als je paard het koud krijgt hij zijn haren op zet, een deken zorgt er voor dat dat niet meer kan. Een regendeken met koud weer zorgt uit eindelijk dus alleeen maar dat hij het kouder krijgt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:50

Ik heb verschillende diktes van dekens, en doe daaroverheen de regendeken. Voordeel is dat als de deken al kapot gaat, dat meestal alleen de bovenste (regendeken) is, waardoor je andere dekens langer meegaan. Nadeel is als je maar 1 regendeken hebt, je hem tussendoor niet echt kan wassen. Maar aangezien alleen de buitenkant vies wordt, is dat ook niet echt nodig, een borstel erover en het is weer te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:00

Een paard maakt een wintervacht aan omdat de dagen korter worden, en niet omdat het kouder wordt. Als je wilt voorkomen dat je paard een wintervacht aanmaakt moet je in Augustus/September met dekens beginnen, maar of je je paard daar een plezier mee doet?

Ik zou mijn paard zo lang mogelijk zonder laten lopen, en dan gewoon in Oktober/November gaan scheren.

Wat betreft de dekens: ik zou ook meerdere doen, onderdekens en bovendekens. Zo kun je de dikte van de dekens aanpassen aan de temperatuur buiten.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:18

Ik doe altijd in oktober de regendeken op, en als het wat kouder wordt een iets dunner of dik winterdeken erop.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:10

waarom wil je niet dat je paard een wintervacht krijgt?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:31

Ik heb 3 dekens;

200 grams
400 grams
ongevoerde regendeken

Ik begin als het kouder word met 200 gram + de regendeken
Daarna de 400 gram + regendeken
En als het echt koud is beide dekens + regendeken.

Waarom ik geen waterdichte winterdekens koop?
Ze worden hardstikke vies en zwaar. Nu hoef ik alleen de regendeken af te doen en mn paard staat er weer netjes bij Huilen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:37

mijn haflinger krijg niet zo'n dikke vacht en ik doe alleen een zweetdeken om eind september!