Zo moeder zo dochter? (Achterover slaan).

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Zo moeder zo dochter? (Achterover slaan).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 07:41

Ik schrok me vanmorgen echt even helemaal rot.

Mijn merie heeft een schat van een merrieveulen, ze is inmiddels dik 3 maanden oud. Ze heeft in de stal of wei en peesblessure opgelopen (trauma) en wordt dagelijks afgespoten. Supermak dier, aanhankelijk, rustig, vrolijk, etc. Dat afspuiten gebeurt al een paar dagen. Geen enkel probleem.

Nou komt het. Ze is nog jong en mag van ons best even op haar touwtje kauwen als afleiding, 10 minuten is tenslotte best lang stil staan voor dat kleine grut!

Vanmorgen was ze weer aan het spelen met het touw. Ineens gooit ze zich heel vlug zo achterover! Ze krabbelt overeind en kijkt wat beduusd om haar heen. Gelukkig had ze niks beschadigd. Verdere prikkels van buitenaf waren er niet, geen kat, hond, tractor, of weet ik wat. Echt vanuit het niks, in een keer!

Ik baal ervan. kan me voorstellen dat het touwtje misschien tegen haar verhemelte kwam maar om dan in een keer zo achterover te gaan?...

Haar moeder is dus echt een schat van een paard, maar die doet dit soms ook . Wandelen: Whoem! Daar gaat ze. Iemand klapt in de handen- hoppa, weer opnieuw! gerust een paar keer achter elkaar! Niks gedoseerd, vol naar achteren en zo vlug!...

Zou zoiets erfelijk zijn?..

Schrok me dood.

Waratje

Re: Zo moeder zo dochter? (Achterover slaan).

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:01

Er zijn gedragingen die erfelijk zijn, maar als het gaat om gedrag van de moeder dat door het veulen getoond wordt, is het lastiger. Een veulen kan tenslotte ook gedrag overnemen van de moeder via voorbeeld.
Maar er kan een stukje erfelijkheid bij zitten, mijn merrie bijvoorbeeld steigert in principe niet, ze kreeg een veulen dat als dingen haar niet aanstonden meteen op de achterste benen ging, vanaf de eerste week. Iets dat ik van meer nakomelingen ken van haar overgrootvader Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:16

Tja, dat is een goeie, dat vind ik ook lastig... Mams heb ik het sinds de komt van haar veulen neit meer zien doen, die is rustiger geworden. Maar dat is ook het rare, het zijn een stelletje droogkl*ten, daardoor ben ik nog steeds verrast bij dit gedrag.
Bedankt in ieder geval! Ik hoop dat deze er WEL van leert, dat zou al mooi zijn. Vind dat achteroverslaan echt een naar gezicht.

Als we de veulens aan het halster leren lopen, dan komt er natuurlijk ook wel eens verzet. maar op dit punt was er dus niks aan de hand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:22

Ik kan me goed voorstellen dat je er niet blij van wordt, lijkt mij ook een heel akelig gezicht en bovendien best een risico op blessures. En hoe je het zou moeten afleren heb ik ook niet zo direct een idee over. Het steigeren dat mijn veulen deed, was overigens best goed af te leren, maar dat kon je zien aankomen en dan je maatregelen nemen. Uit het niets omhoog en zelfs achterover zou ik zo geen oplossing voor weten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:23

Thanks, je begrijpt me precies. Het gaat zo allemachtig vlug.. mevrouw stond wel heel sneu te kijken.
Mama is ook draa met pardenartsen, gooit zichzelf liever achterover dan dat ze zich laat helpen emt alle gevolgen van dien; kind is in die zin al zoveel handzamer, dus dat is mooi meegenomen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:33

mmm.. ik krijg toch het gevoel dat het inderdaad een lastig euvel is.

Ik hoop maar gewoon dat het iets is waarvan ze geleerd heeft! Ze heeft tenslotte (mits ze niet teveel van dit soort fratsen uit gaat halen) nog een heel leven voor zich!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:40

Wat zijn paarden toch een rare wezens...gelukkig heeft Esprit zich niet beschadigd en zijn jullie zelf ook nog heel...

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:32

Ai, ik zal het proberen af te leren, aar makkelijker getypt dan gedaan. Gewoon door blijven zetten en hem binnen 3 seconden straf geven.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:34

Haar Knipoog

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:43

AnjaKos schreef:
Haar Knipoog

Haar, ook goed Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 08:30

Tsja, dat vind ik dus niet fair, er was van verzet nl geen sprake, ze stond zo braaf stil, had haar vast, ze doet het juist super!

Ik vind het interessanter om te weten wat het veulen tot zo'n onnozele actie beweegt voor ik het straf.

Ik hoop dat ze er zelf wat van heeft geleerd...

Very strange.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:44

ninavenya schreef:
Ai, ik zal het proberen af te leren, aar makkelijker getypt dan gedaan. Gewoon door blijven zetten en hem binnen 3 seconden straf geven.

Volgens mij ligt het beestje al ondersteboven binnen die drie seconden, daarbij is straffen niet een zinnige actie. Punt is dat je het moet zien te voorkomen, maar daarvoor moet je kunnen ingrijpen op het moment dat ze omhoog gaat komen en dàt is dus iets dat in dit geval vrijwel onmogelijk is gezien normale reactietijd van mensen.
Bij veulens is werken met straf nog minder zinvol dan bij volwassen paarden, want ze hebben nog geen besef van gewenst gedrag en ongewenst gedrag. Straffen is alleen maar zinvol bij bewust gekozen ongewenst gedrag en dan nog lang niet altijd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 08:50

Thanks, Waratje, ik denk ook, dat het zeer traumatisch is voor een veulen om haar voor zoiets te straffen. We hebben nog een veulen op stal, een hengst. Als die probeert te meppen met het voorbeen grijpen we in. Da's een heel lief maar brutaal diertje. En het werkt bij het dier. Knipoog

Mijn merrieveulen is echter een vrij zacht een braaf diertje. Ze lag voor mijn gevoel in anderhalve seconde onderuit, niks gedoseerd, zo vlug!...het overdonderde me totaal.

Heeft het tot nu toe gelukkig niet meer gedaan Hopelijk is ze van haarzelf geschrokken. Ze had een paar schrammetjes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:06

Ik zit te denken, als ze het doet uit een soort schrikreactie is het misschien een idee om haar meer bloot te stellen aan schrikprikkels, zodat ze er mee om leert gaan. Alleen blijft het probleem dat je niet wilt dat het beestje drie (of meer) keer per dag ondersteboven gaat, dus moet je die prikkels misschien net zò klein houden dat ze niet omhoog gaat, maar wel beseft dat ze kan schrikken van iets, zonder dat ze opgevreten wordt. Erg "misschien-verhaal", maar beter kan ik op dit moment niet bieden Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:03

hmmm.. ze schrok niet dus tja, dat was het probleem niet.

Ik hoop dat eht gewoon eenmalig was. Wil zowiezo neit dat ze teveel valt; haar moeder heeft met die acties teveel in de kreukels gelegen (niks gedoseerd, zelfs niet bij relatief kleine prikkels) en dat kostte me veel verdriet en geld.

Montjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:16

Nouja, ik weet het niet hoor maar misschien dat het veulen ziet wat de moeder doet en het vervolgens nadoet omdat ze nog veel moet leren en ze vertrouwt de moeder het meest. maar ik snap wel wat je bedoelt.

Succes.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:18

Ze heeft het haar moeder niet zien doen. Die is sinds haar veulen verandert qua zelfdestrcutieve pogingen.