Wat leren jullie als eerst aan je veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Wat leren jullie als eerst aan je veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:47

Ik kwam afgelopen zondag van vakantie terug en ging natuurlijk gelijk bij m'n verzorgpaardjes kijken. Ik was helemaal verbaasd toen Salvira, de pony waar we het meest mee bezig zijn, opeens een veulen had. Haha!
Niemand wist dat ze zwanger was, ze was alleen wel erg dik geworden, maar ik dacht dat ze een grasbuik kreeg. Ik heb zelfs met de eigenaar overlegd of de da niet eens moest kijken. Haar deken moest elke week een stukje wijder...

Nu heeft ze dus een veulen, het hengstje Fury, die nu al bijna 2 weken oud is. Hij is eigenlijk helemaal niet schuw, en komt zo op je af. Al een beetje geaaid, en een halstertje laten onderzoeken. Hij propt echt alles in zijn mond nu, maar als hij mij proeft probeer ik hem consequent weg te duwen. dat doe ik ook als hij mij zomaar plet. Ik probeer ervan uit te gaan dat hij niks mag wat hij ook niet zou mogen als hij eenmaal volwassen is. Na dat duwtje komt hij vrolijk weer terug, en als hij niet nog een keer hetzelfde probeert aai ik gewoon verder.

Maar nu vraag ik me af, wat leer je zo'n beestje eerst en hoe?
halster, meelopen, voetjes, vaststaan, water, sprays, commando's (hoo, sta, stàppen), etc. ??? Verward

horseworld20

Re: Wat leren jullie als eerst aan je veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:25

ooooh jeeee een tip meid, er zij nal heel wat topics met discussie hierover hahaha. Ze staan nog een beetje bovenaan bij omgang. Maar ik zou ze maar niet lezen als ik jou was haha, ja alleen mijn antwoorden Tong uitsteken Een hoop discussies kan ik je vertellen!

Maar hij is pas geboren, wel leuk dat het zo onverwachts is! Wist niemand dat er een hengstje in de buurt was geweest dan? Haha!
Nee hoor alles wat je nu opnoemt is nog veel te vroeg!! Ze is nog piep jong en doet alles nog met mama en is de wereld aan het verkennen. Laat haar maar lekker bij mama lopen hoor, vooral niet weghalen ofzo. Als je bij ze langs gaat kun je natuurlijk wel veel contact maken met het veulen! Dat is alleen maar goed. Zo raakt ie ook aan mensen gewend. Maar ook mama wel aandacht blijven geven he?! Hij wordt nu gewoon opgevoed door zijn moeder en een beetje door jou. Ook al heb je dat niet door, hij zal jou toch wel gaan verkennen... Knuffelen en soms een aai met een borstel geven kan zeker geen kwaad! Maar ach hij is nog geen week oud!
Doe maar lekker rustig aan met het veulen, en lekker laten genieten van zijn jeugd!
Heb je niet een leuk fotootje van em...

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 04:13

Ik heb ervoor gekozen om mijn veulen vanaf dag één een halster om te doen, dan zijn ze nog lekker makkelijk, daarna werd ze wat schuwer en heb ik wat knuffelsessies gedaan, dus vangen en knuffelen en krabbelen, om zo toch aan mensen te wennen. Toen dat beter ging heb ik vaker het halster omgedaan, gewoon om even naar de wei te brengen, dan leert ze gelijk dat het leuk is om een halster om te krijgen want dan kun je lekker buiten spelen..

Na drie weken was het pas zover dat dat kon trouwens..

Wat ook handig is is vaststaan, eerst bij moeder en dan een paar meter van moeder af.

Borstelen, al vinden ze dat gekriebel vaak wel lekker, dus dat hoef je niet echt te leren.

Borstel ook meteen de beentjes mee, zorg dat je die mag aanraken, dan kun je straks makkelijker voetje vragen.

Met mama meelopen, aan een longeersingel, tja die kleine moest naar de keuring dus dan moet je dat wel kennen..

En natuurlijk, heel belangrijk, leer wat wel en niet mag, bijten is not done, ook dat terugkrabben mag niet te hard. Schoppen mag niet, duwen niet, te opdringerig mag ook niet..
Daar heb je al een goed begin..

Maar wat ook belangrijk is, in je eigen tempo. Ik ondervond ook wel eens wat druk van, nou, kan die van jou nog niet vaststaan?? o.i.d.
Doe waar jij en het veulen aan toe zijn, af en toe zal het veulen het niet leuk vinden, er moet wel eens wat, maar als het veulen er voor jouw gevoel aan toe is.. Een heel schuw veulen zou ik nog niet meteen vast zetten, als het tammer is begin ik daarmee. Laat je niet opjagen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:19

Het eerste wat ik leerde was dat ik overal aan mocht zitten bij het veulen. Dat was een aantal uren na de geboorte. Ik heb imprinting gedaan volgens Dr. Miller

http://store.robertmmiller.com/

Stap 2 was het halster. Die had ze op dag 1 al om.

Verder stapjesgewijs leren om mee te lopen met een suitcase rope: voorkomt getrek aan het hoofd als het paard echt gaat knokken.

Foto zie je hier: http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Daarna volgen voetjes geven, meelopen aan halster zonder die suitcase rope en vastzetten.

Gytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:26

Idd, wat Cassidy zegt.
Dat is een fijne manier.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:49

eerst vertrouwen winnen, en dan voorzichtig het halster om doen;) Eerst maar korte tijd, en dan steeds iets langer, zodat ze er aan went. Want als een paard niet halstermak is, dan kun je het wel vergeten met de rest;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:52

Wat hierboven al is aangegeven: het is niet de lengte van de periode dat een veulen het halster omheeft die belangrijk is, maar hoe vaak je dat probeert om te doen.
Dus tien keer achter elkaar op en af doen, worden ze makkelijk van. En niet zonder toezicht omlaten! Het zou niet het eerste veulen zijn dat zichzelf ophangt...en zulke ongelukken zijn gewoon niet nodig!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:00

Er hoeft helemaal niet zo veel geleerd te worden. Inderdaad wennen aan een halstertje is handig en een week of zo later een touwtje daaraan (zacht en lang genoeg dat je het achter het kontje langs kunt leggen). Dingen als poetsen en voetjes geven klinken als meer dan het is, als je mama poetst haal je even de borstel langs het veulentje, verder gewoon met je handen wat kroelen als je even wilt kroelen, een keer een voetje optillen en direct weer neerzetten (steeds een andere), enzovoorts. Vaststaan kun je op een gegeven moment wel oefenen als je mama vast hebt staan, je slaat dan het (lange) touw om een tralie of de ring waar moeders aanvast staat en houdt het uiteinde zelf vast. Rustig uitbouwen totdat hij echt vast kan staan. Het heeft allemaal niet zoveel haast, bij het spenen wil je graag dat ze aan een halstertje mee kunnen lopen en dat je voetjes kunt optillen en dat ze vast kunnen staan, veel meer hoeft niet.
Wel van het begin af aan correcte omgangsregels aan houden, dus jouw ruimte respecteren en niet met de tandjes (eerst nog tandvlees) mensen vastpakken. Of je bezwaar hebt tegen lipjes, zul je zelf moeten beslissen, daar zijn de meningen over verdeeld Clown

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 11:24

Bedankt allemaal! Ik heb idd een paar topics hierover gezien. Ik was nou ook echt niet van plan hem voor zijn 3/4e jaar echt al veel te leren. Maar een halstertje om kunnen doen en vaststaan, meelopen, voetjes is wel handig. Aangezien met zijn oudere broer veel te laat is begonnen (was al 1,5 en je kon hem nauwlijks aanraken). Dat wilde ik dus voorkomen, dus vroeg ik me af wanneer je het beste wél kon beginnen en waarmee. Voor imprinting ben ik al te laat, en daar ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van.

Voor de verdere rest loopt hij samen met zijn moeder, 3-jarige broer en 3 shetjes in de wei. De anderen dragen eigenlijk altijd een halster, al ben ik het daar niet mee eens. (Eigenaar beslist)

Ik probeer het halstertje zo vaak mogelijk om te doen, maar alleen als ik bijv. zijn moeder was (zomereczeem) en hem dus in de gaten kan houden mag hij het even omhouden.

Er is alleen nog 1 probleem... De wei is afgezet met prikkeldraad! Ik weet dat dat echt supergevaarlijk is, maar het is niet mijn wei helaas. Als er wat kapotgaat wordt het wel vervangen door draad, maar er is nog veel over! Eerst stond er geen stroom op, maar het veulen zat er de hele tijd aan. Echt gevaarlijk dus. Nu heb ik de stroom eropgezet, en hoop dat hij het zal laten. Het is alleen zo eng! Steljevoor dat hij erinhangt, dan is het beter dat er geen stroom opstaat. Maar als er geen stroom opstaat, hoe leert hij dan dat hij weg moet blijven?

@ horseworld20; We hebben geen idee van welke hengst het veulen komt. Er zijn 3 mogelijkheden: Er stonden eerst twee 2-jarige veulens bij in de wei. De een is niet veel later geruild voor een shethengstje. De ander is geruind. Degene die verkocht is bleek met castreren een klophengst (niet vruchtbaar toch?). Het shetje heeft ze nooit gemogen, en het veulen is te groot om van hem te kunnen zijn. Dan zou het toch het geruinde veulen moeten zijn geweest. Dat was alleen wel haar eigen zoon...

Nouja, ik weet het dus niet meer. Bij mammie weg doe ik soiso niet, dat doet zijn broer! Als ik moeders was in de wei, zodat het veulen niet ervandaan hoeft, komt Waldi eraan en loopt het veulen heel lief 10 meter met hem mee. Als hij verder weg gaat komt het veulen wel weer terug. Gek he? Zou 'ie weten dat het zijn broer en/of vader is?

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:35

Nou Laura, dan maar heel perongeluk het het kapot maken, zodat er normaal draad komt Nagelbijten / Gniffelen Nee hoor, maar ik hoop wel dat er snel normaal draad is. Ik zou kiezen voor stroom, heel rot als hij er inderdaad in komt te hangen, maar dat is naar mijn mening een risico wat je zult moeten nemen. Als hij ook eenmaal gevoeld heeft dat er stroom opstaat, kijkt hij wel uit dat hij er niet in terecht komt. Al weet je het natuurlijk nooit met die veulen capriolen.
Even terug naar de beginpost. Met een halster kun je natuurlijk nooit te vroeg beginnen, zoals gezegd, een paar keer om/af om/af. Dat je overal kunt aaien/ borstelen is natuurlijk ook belangrijk. Daarna kun je langzaam met voetjes beginnen, je weet het zelf allemaal vast wel. Gewoon een voetje pakken, en dan meteen weer neerzetten. Voor ze het evenwicht verliezen. Zo kun je het langzaam opbouwen.
Maar zoals ik al zei, je weet het allemaal prima zelf. Met de anderen een beetje te laat begonnen, maar daar kon je uiteraard niks aan doen. Gaat allemaal super lukken met jou erbij Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:36

Het betasten van de mond en binnenkant van de mond, de achterkant van het veulen, de handen over het hele lijf laten glijden (het lijkt waarempel wel een erotisch verhaal)..

Optillen van voetjes, hand achter de billen, veulen met druk iets naar voren brengen, en tegen de borst juist iets naar achteren. Na een paar dagen halstertje om en kleine stukjes lopen.

Als je veel en vaak even aan de mond zit, aan de staart, even de voetjes optilt heb je er later profijt van bij het uitkrabben, de smid, oraal medicatie toedienen en anaal temperaturen.
Suc6!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:41

detour schreef:
Het betasten van de mond en binnenkant van de mond, de achterkant van het veulen, de handen over het hele lijf laten glijden (het lijkt waarempel wel een erotisch verhaal)..

Optillen van voetjes, hand achter de billen, veulen met druk iets naar voren brengen, en tegen de borst juist iets naar achteren. Na een paar dagen halstertje om en kleine stukjes lopen.

Als je veel en vaak even aan de mond zit, aan de staart, even de voetjes optilt heb je er later profijt van bij het uitkrabben, de smid, oraal medicatie toedienen en anaal temperaturen.
Suc6!

Dat is ongeveer het imprinten volgens Miller, met dat verschil dat Miller doorgaat tot hij geen weerstand meer krijgt bij de gedeeltes van het lichaam die hij aanraakt. Als imprinting verkeerd gedaan wordt, kun je daar heel vervelende paarden van krijgen. Als je stopt met aanraken van gedeeltes van het veulenlichaam op het moment dat je weerstand krijgt, bereik je paarden die schrikkeriger worden ipv mak.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:38

Het halster! En daarna proberen mee te lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 08:32

Cassidy schreef:
detour schreef:

Suc6!

Dat is ongeveer het imprinten volgens Miller, met dat verschil dat Miller doorgaat tot hij geen weerstand meer krijgt bij de gedeeltes van het lichaam die hij aanraakt. Als imprinting verkeerd gedaan wordt, kun je daar heel vervelende paarden van krijgen. Als je stopt met aanraken van gedeeltes van het veulenlichaam op het moment dat je weerstand krijgt, bereik je paarden die schrikkeriger worden ipv mak.

Dat is waar, dat stukje had ik niet vermeld, is wel relevant, je hebt gelijk. Al denk ik niet dat je meteen evrvelende paarden krijgt als je neit meteen de druk er op blijft zetten; zelf doe ik het op een wat rustiger tempo, no problem.

Heb het overigens niet van Miller maar van van Dierendonck; misschien werken beide volgens hetzelfde principe.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 20:33

Dankje Miri, ik was idd wat overdonderd van dat veulentje. De stroom staat er wel op. De longeercircel was wel helemaal kapot gelopen. Al mijn paaltjes stuk!

Ik moet trouwens wel aan zijn staart komen, hij heeft diaree en ik heb besloten zijn staartje met een spons schoon te maken. Wat heet trouwens geen weerstand meer? Dat hij opzij gaat als je hem een duwtje geeft? Hij is namelijk eerder brutaal dan bang. Of doorgaan totdat hij juist niet meer bang is? Het probleem zou dan zijn dat hij steeds wegloopt, en vervolgens blijft draaien om mams heen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:33

wat een verrassing dat er opeens een veulen staat.
Het eerste waar je mee bezig kan, is het veulen laten zien dat jij lief voor hem/haar bent.
En miscchien kan je alvast wat proberen te aaien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:08

Jeetje, dat is nog eens een verrassing! Wel een hele leuke Ja
Wat ik bij Flynn heb gedaan, eerst overal aaien, en leren dat mensen leuk zijn door hem overal te kriebelen. Hij ging helemaal los, vond het geweldig. Halstertje om was geen probleem. Met één a twee weken liep hij aan een touwtje mee naast mama. Met drie weken stond hij vast aan de box(naast mama Knipoog ), hij kan gepoetst worden, voetje geven, wormspuit.. Hij is extreem makkelijk, heel koel in z'n koppie. Hij kan ook aan het zadel meelopen met z'n mams op buitenritjes.
Maar het belangrijkste vind ik dat ze niet bang zijn voor mensen, en een halstertje omkunnen, zowel in stal als in de wei.
Flynn staat trouwens 24/7 buiten, zónder halster!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:34

Fury is totaal niet bang! Als je in de buurt komt loopt hij zo op je af! Vandaag ben ik weer bij hem geweest. Overal geaaid, halstertje zo'n 5 keer om en afgedaan, voetjes om de beurt even kort opgetild, zacht borsteltje erover. Ging super!

@ Berdien: Fury staat ook 24/7 buiten, ook zonder halster. Als ik er ben doe ik meestal alle pony's het halster af, zodat ze eraan gewend blijven het om en af te doen. Vanaf hoe oud liep Flynn (leuke naam!) met je mee buiten? Vastgebonden aan het zadel? Vanaf welke leeftijd kan hij even zonder mams? Als we bijvoorbeeld willen rijden? Zijn grote broer/vader is een soort 2e moeder voor hem. Bij die ruin kan ie alleen niet drinken! Ze staan vaak met z'n 3en.

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:22

Halstertje om doen, mee lopen aan een halstertje, voetjes optillen, vast kunnen staan.

Dat zijn de dingen waar ik mee begin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:25

Safiera schreef:
Wat heet trouwens geen weerstand meer? Dat hij opzij gaat als je hem een duwtje geeft? Hij is namelijk eerder brutaal dan bang. Of doorgaan totdat hij juist niet meer bang is? Het probleem zou dan zijn dat hij steeds wegloopt, en vervolgens blijft draaien om mams heen.

Ook een veulen moet wijken voor druk, dus idd opzij gaan als je hem opzij duwt, en niet met zijn volledige gewicht tegen je in gaat. Dat hij niet gaat trekken als je met hem loopt of een halstertje om doet, maar braaf met je meeloopt. Een veulen dat te brutaal is, en over je heenwalst is ook niet goed. Ze moeten niet bang voor je worden, maar ook niet te vrij. En te vaak en verkeerd met een veulen omgaan, zorgt voor hele vervelende veulens, jaarlingen en later volwassen dieren.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:33

Ik heb nog niet zo veel verstand van veulens(net geboren).
Ik heb wel een verzorgveulen gehad. Deze was 4maanden en er was toen nog niks mee gedaan. Hij was erg schuw.
Mijn ervaring was om lekker tegen hem te kletsen, zodat hij aan mijn stem wende.
Ook was ik met zijn moeder bezig, wat hem toch wel erg nieuwsgierig maakte. Daardoor mocht ik ook langzaam maar zeker aan hem komen.
Toen het contact goed was ben ik voorzichtig met een halstertje begonnen. Dit ging achteraf eigenlijk heel makkelijk, want hij begon mij steeds meer te vertouwen.
Daarna ben ik met moeders en meneer gaan wandelen. Veel geoefend met halt houden en bij mij blijven(ondertussen was het een maandje later).
Wat ook belangrijk is is dat je hem goed beloond als die braaf is.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:41

ik heb ook een veulentje,en ik ben in de wei gaan zitten en heb daar net zo lang gezeten tot ze naar me toe kwam --> daarna halstertje --> daarna met mama gaan lopen en veulen volgen --> daarna met een halster en touw lopen --> mama vastzetten tijdens het poetsen en veulen los --> voetjes optillen --> allebei vast tijdens het poetsen --> voetjes wat langer optillen --> voetje optillen en met m'n vingers de bagger uit de hoeve gehaald --> met het borsteldje van de hoevenkrabber de hoeven gedaan --> met de andere kant ---> voetje optillen en met de bortselkant zacht op de hoeven tikken. --> voetje optillen alleen dan met de hard kant van de borstel op hoeven tikken. --> buiten het weiland ---> met moeder en veulen aan lijn naar andere weiland lopen ---> we zijn zelfs al bij de straat gaan kijken ( ze was niet eens bang en bleef rustig staan kijken vond het helemaal geweldig!) dit alles heb ik niet in 1 week gedaan hoor ben er sinds 22-5-2007 mee bezig dus reken zelf maar uit hoelang Haha!
ook heb ik veel met haar gespeeld (rennen,tikkertje,volgen,heel veel knuffelen, en sinds een week doen we ook aan voetballen.) waneer ze stout is straffen en waneer ze braaf is uitbundig belonen en knuffelen. En op negatieve aandacht reageer ik niet (attans daar word ze niet op beloond zo moet ik het zeggen)
En tja, ik heb er nu al een super veulen, gehoorzaam, en kan er alles mee!!!! ze weet al het vershil tussen stap draf en halthouden.
donderdag komt de hoefsmid voor moeder en dochter en ben benieuwd hoe het zal gaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:39

Cassidy: Dat bedoelde ik idd. Je moet precies de balans tussen niet bang zijn en niet brutaal zijn vinden. Respect moet hij hebben, maar ook vertrouwen. Lastig...

Edelster: Als hij staat til ik ook voorzichtig (kort) de voetjes op. Als hij ligt is hij echter nergens bang voor en kan ik gewoon naast hem zitten en zijn hoeven uitkrabben. Ik hoop dat het goedgaat met de smid! Ligt er ook aan of je een goede smid hebt lijkt me, aan je voorbereiding zal het niet liggen!

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:52

ik heb een hele aardige vrouwelijke hoefsmid. ik hoop dat het g0ed gaar, en dat ze ook netjes de voeten optilt bij de hoefsmid. 't is gewoon even afwachten. En heb je een foto van het veulentje wat je verzorgt?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 09:57

Foto; bijna, vriendin is kabeltje van camera kwijt...