Ik ben nog maar net op dit forum en heb al veel nuttige info kunnen vergaren.
Al sinds mijn kinderjaren had ik maar 1 droom en dat was een eigen pony/paard. Toen ik 14 was verzorgde ik twee friezen en reed recreatief dagelijks met ze en genoot met volle teugen. Daar stopte ik mee toen ik 17 was en daarna heb ik nog wel paard gereden met niet meer zo intensief.
Na de komst van de kindjes (nu inmiddels 8 en 11 jaar) begon het toch weer te borrelen en werd mijn droom werkelijkheid. Sinds 2 maanden ben ik samen met mijn vriendin trotse eigenaar van een KWPN E- pony. Helemaal enthousiast..... maar nu merk ik dat alles niet meer zo vanzelfsprekend is, ik denk veel meer over dingen na en ben erg onzeker geworden. Door deze onzekerheid vorm je angst.... en dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht...oh jee er komt 600 kilo op me af als ze me platdrukt tegen de staldeur wat moet ik dan doen??? Alles wat vroeger van nature ging was ik helemaal kwijt!! Een hele aparte gewaarwording kan ik je vertellen. Ik ben stapje vor stapje begonnen terwijl iedereen in de pensionstalling maar vroeg waarom ik niet ging rijden en ik maar uitleggen dat ik de omgang in eerste instantie belangrijker vond dan het rijden. Ik wilde eerst vertrouwen in haar krijgen en haar de ruimte geven mij te vertrouwen. Dus eerst de basics, poetsen met haar lopen in en uit de stal halen bla die bla... rijden heb ik inmiddels ook al gedaan maar ben nog erg onzeker... vroeger sprong ik erop nu moet ik bij wijze van een trap erbij halen om erop te komen
Misschien denk je nu had eerst een paar maanden les gevolgd of een verzorgpaard genomen maar ja dat is echt heel anders en dat wilde we niet.
Om meer inzicht te krijgen heb ik een les parelli gevolgd en dat heeft met echt heel goed gedaan, Vero stuiterd niet meer en loopt niet meer door me heen.... (ga ik zeker mee verder)
Heeft een van jullie ook die onzekerheid/angst gehad en hoe hebben jullie dat verder aangepakt?
Gr. Chrisssss

veel succes, en natuurlijk plezier met je paardje!! 

Ik heb het dus niet alleen met rijden maar ook met de simpelste dingen qua omgang.... Het uit de wei halen en gewoon met haar lopen kostte me in het begin echt bloed zweet en tranen omdat ze door me heen liep of niet mee wilde lopen en ik niet wist hoe ik daar mee om moest gaan, nu wel
Ik kocht ook mijn eerste paard toen ik al 35 was, een beginnerspaardje waar elk kind mee weg kon rijden,... ahum NOT!!! Ik met mn zondagse ritjes als kind en anderhalf jaar les ervaring zat met mijn handjes in het haar, want toen hij eenmaal lekker in zn vel zat en het ware aardje eruit kwam, er een paar keer iemand vanaf keilde en wij een aantal serieuze aanvaringen hadden, durfde ik echt niet meer te rijden.
Maar met veel doorzettingsvermogen en stapels boeken, maanden van alleen grondwerk en vertrouwen winnen is het toch gelukt. We zijn nu 2 jaar verder en het laatste jaar zijn we echte maatjes en vertrouwen elkaar volledig. Maar ik ben nog wel eens onzeker en weet dat mijn gemoedstoestand meteen op hem overslaat, dus als ik me niet zeker genoeg voel, dan rij ik een keerdje niet. Achteraf gezien is hij veel te eigenwijs en heeft teveel karakter voor een beginner zoals ik was, maar dankzij hem ben ik nu dus geen beginner meer en ben ik super gek op hem.