zadel uitlenen, wie schuldib bij schade?.....lees maar ff

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love__oliver

zadel uitlenen, wie schuldib bij schade?.....lees maar ff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 20:56

Hallo!

Een tijdje geleden heeft een kennis van me mijn zadel gebruikt.

Nou weet ik dat ze zelf wel goed om gaat met haar spullen.
Wel is waar minder zorgvuldig dan dat ik er mee om ga maar toch.

Nu werd haar zadel aangepast door de zadelmaker en had ik beloof dat ze tot die tijd even met mijn zadel mocht rijden.
De zadelmaker nam haar zadel mee en ik bood dus mijn zadel aan.

Na het rijden legde ze mn zadel meteen al verkeerd neer.
Kreeg er gewoon kippevel van aangezien het wel om een goed, duur en vooral voor mij erg fijn zadel gaat! (ook al zou het een zadel van 150 euro geweest zijn er moet gewoon zuinig mee moet gewoon netjes mee omgegaan worden vind ik)

Nu had ik dus mijn kastsleutel aan haar afgegeven zodat ze ook bij mijn zadel kon wanneer ik niet op stal zou zijn!

Ik was nog niet thuis of had hier al spijt van omdat ik er dan zelf geen oog op kon houden als zij met mijn zadel reed en ik er niet bij was.
Dus ik vraag haar vriendelijk de sleutel terug (wat overigens 1,5 week duurde voor ze hem terug gaf)
en of ze mijn zadel niet wil gebruiken omdat mocht er schade aan komen ik daar geen gedoe om wil hebben.
Dit omdat het een kennis is waar ik goed mee omga en dus geen ruzie met haar wil.
En omdat ik mocht er schade aan komen ik haar er niet voor wil laten opdraaien maar ik er ook eewig spijt van zal hebben!
En ik bedoel maar wie draait er voor op als er onverhoopt toch wat mee gebeurt!!

Volgens mij heeft ze mijn zadel uiteindlijk niet vaker dan die ene 2 keer gebruikt maar toen ik het op ging halen zag het er nog wel zo uit alleen op het zitvlak zag je wel echt van die zweetvlekjes maar daar zie je nu al niks meer van ..Maar toch wat was ik blij dat ik mijn aanbod teruggedraaid had!
Ik heb mn zadel nog maar kort en dus nog niet in de verzekering gezet maar dan nog weet ik nie tof dat uit zou maken omdat ik dan eerst even moet kijken wat dan wel en niet binnen je verzkering valt.

Kortom ik wilde het dus uiteindleijk toch niet sorry voor haar ik had er beter over moeten nadenken misschien maar ja het gaat wel om een zadel en niet om een simpel dekje of halster of dergelijke!..

Een heel verhaal misschien zelfs wat warrig maar hoor toch graag jullie ervaringen hiermee!

Wat had jij gedaan?
Heb je zelf wel eens je zadel uitgeleend?
Hoe ging dat? Kreeg je het in dezelfde staat terug?
Spijt van of zou je het zo weer doen?

Ben wel benieuwd wie dit wel eens gedaan heeft!
Of wie zelf wel eens een zadel geleend heeft!

(ps.. De zadelmaker had wel bekeken of het uberhaupt kwaad kon mijn zadel op haar paard te leggen maar dat kon geen kwaad omdat het zadel goed aansloot.)

SparklingApp

Re: zadel uitlenen, wie schuldib bij schade?.....lees maar ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:14

Ik heb een keer een oud maar nog heel goed zadel aan iemand uitgeleend, die er vervolgens even een nogal zwaar persoon op wilde laten rijden terwijl niemand de singel nageken had.
Terwijl die persoon opstapte draaide het zadel dus onder de pony haar buik, die raakte in paniek en ging op hol, ik kreeg mijn zadel terug met verschillende gaten er in en een gebroken boom! Verdrietig

Het enige wat ik te horen kreeg was; ja sorry, gelukkig was het al een oud zadel. Boos!
Ik vroeg eerst nog netjes of de pony niks mankeerde...
De ouders van het meisje wilden het niet opgeven aan de verzekering omdat het dus om een oud zadel ging, maar aangezien ik dus geen zadel meer had moest ik wel een ander kopen...!

Tegenwoordig zeg ik altijd als iemand wat wil lenen dat ik een nieuwe terug wil als het beschadigd raakt, ik denk niet dat je dat kan eisen mocht er onenigheid over ontstaan, maar zo denken ze vaak wel 2 keer na voordat ze alles zo maar even lenen..

Ik kan me goed voorstellen dat je je zadel niet graag uit wil lenen als je er zelf zuinig op bent!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:20

Mijn zadel wordt ook op een andere haflinger gebruikt.
Ik ga ervan uit dat als die persoon hem kapot maakt of hij beschadigd dat ik dan zo'n
zadel weer terug krijg.Alleen ik weet niet hoe dat in de praktijk gaat.
Nu vraag ik mij ook af,mijn zadel is momenteel bij de zadelmaker en wordt pas gemaakt op de fries die ik rij,kan die dan nog wel op een ander paard zonder dat die veranderd?
Zou het zonde vinden als mijn zadel daardoor verslechterd als je al zoveel geld eraan uit geeft.

love__oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:32

SparklingApp precies zoals je zegt.
Zelf ben je er zuinig op! Je wil wel graag wat uitlenen zeker aan een goede bekende maar misschien juist beter het dan niet te doen ivm onenigheid die kan onstaan bij het niet goed terugbrengen van de spullen.
Niet dat ik iet uit zou lenen aan iemand die ik amper ken maar toch juist doordat je een band hebt met iemand wil je diegene graag tegemoetkomen door het uit te lenen.
Jammer dat het dan niet gaat zoals het hoort en inderdaad wat krijg je er voor terug niks..
Daarom twijfelde ik dus ook zo.. van ja als ik het uitleen en er gebeurt wel wat mee. Wie draait er voor op!
Zelfs al zou ik het zwart op wit zetten en voorwaarden stellen dan nog zou ik het niet gauw weer doen omdat ik de band die ik met iemand heb niet door zn voorval wil laten verbreken..

Mijn zadel of wat dan ook wordt ooit nog uitgeleend en dit was voor mij wel een wijze les!!>>

Hoop dat jij nog wel een vergoeding gehad hebt???!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:43

Nee, ik heb echt geen cent gekregen...
Dit vond ik ook wel super kinderachtig!
Maar het is ook wel moeilijk als er bijvoorbeeld ineens een flinke kras op zit en je weet dat die er nog niet op zat... en die persoon zegt van wel.
Aan de andere kant heb ik een goede vriendin en bij haar is het meer andersom; leent ze wat, komt ze naar me toe dat er een kras op zit en dat ik een nieuwe krijg en zeg ik juist dat die kras er al op zat! Haha!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:48

ik heb het wel een keertje gedaan../

ging wel goed.. alleen bij terug geven kwamer er wat probleempjes.. maar heel klein en ik heb er haar veel plezier mee gedaan.. alleen dit zadel was niet zo heel veel waard.. maar 150 dus tja Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:54

t is inderdaad niet verstandig.

Natuurlijk is de lener aansprakelijk voor schade maar ja, als je een gloednieuw zadel hebt en er komt een lelijke kras op, is dat gewoon niet te herstellen. Dan kan je wel wat schadevergoeding eisen maar het mooie is er voor je gevoel dan toch vanaf.

Maar wat veel erger dan een kras is; als je er gedonder om krijgt, bijv. wie de kras heeft gemaakt, is je vriendschap naar de knoppen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:24

Ik lees helemaal niets uit, aan niemand. Geen peesbeschermers, geen cap, geen zadel, geen hoofdstel. Mocht iemand echt zonder zitten en ik weet heel zeker dat ik diegene kan vertrouwen dan mag het, anders absoluut niet...

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:57

beantsje schreef:
t is inderdaad niet verstandig.

Maar wat veel erger dan een kras is; als je er gedonder om krijgt, bijv. wie de kras heeft gemaakt, is je vriendschap naar de knoppen!

sluit ik me helemaal bij aan. Vooral als jij zuinig op je spullen bent en iemand ietsjes minder kun je al snel irritaties krijgen. En een beschadiging is nu eenmaal snel opgelopen (tenminste, ik ben zelf wel eens te makkelijk, dus ja ik weet hoe snel er een kras of iets dergelijks op je tuig terecht komt....)

En om daar ruzie om te krijgen is zonde van een vriendschap!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:58

En ik ben daar dan weer helemaal niet zo moeilijk in als het iemand is die ik goed ken.
Pas geleden nog, een vriendin en tevens stalgenote had tijdelijk geen passend dressuurzadel voor haar paard, en mijn zadel bleek heel aardig op haar paard te passen. Zij mocht dus mijn zadel gebruiken voor zolang als ze wilde, en dat ging niet om een oud zadel, maar om een 2 maanden oud Stübben zadel, hagelnieuw dus.
Ook een cap, dekjes, hoofdstel etc. mogen mensen zo van me lenen, geen probleem. Mijn ervaring is dat mensen een beschadiging o.i.d. die ze veroorzaken echt wel melden en voor zover dat voorgekomen is is het ook altijd super opgelost. Of ik ben de verkeerde nog niet tegen gekomen, of mensen zijn over het algemeen nog niet zo rot Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 00:29

Ik heb wel al zadels van kennissen geleend. Het betrof een oude KN en een oude Passier. Geen problemen mee gehad eigenlijk. Die mensen zijn veel minder zuinig op hun zadels dan ik zelf ben Lachen
Maar mijn eigen zadel zou ik toch niet uitlenen hoor! Daar ben ik veel te precies voor Bloos Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 00:43

ik leen mijn Engelse zadels nooit uit. de vulling vormt naar de rug van mijn paard en kan daarom nooit 100% op een ander paard passen. niet voor niets moet je bij aanschaf van een (tweedehands) Engels zadel altijd eerst de vulling laten nakijken/ bijstellen.
mijn western heb ik weleens uitgeleend, maar niet met mijn eigen pad eronder.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:04

Mijn kentaur leen ik echt niet uit, dat past perfect op mn paard en dat wil ik graag zo houden. Heeft er niks mee te maken of iemand anders wel of niet zuinig is op het zadel, ik wil dat het zo blijft liggen zoals het nu ligt.
Heb ooit eens een goed passend zadel een tijdje gebruikt op de fries die ik rijd, en dat paste vervolgens aanzienlijk minder goed op mn eigen paard. Overkomt me niet nog eens.

Mn andere zadels leen ik uit als ik weet dat mensen er zuinig mee zijn. Heb eens gehad dat iemand (ja is misschien niks, maar ik vind dat erg) de beugels niet opstak, de singel vast had laten zitten en nat! over het zadel terugsloeg, het dekje zat er nog onder en was ook nog nat. Nou mooi terugkrijgen van je zadel ook al is het een oudje. Ik ben echt super (misschien ziekelijk?) zuinig op mn spullen, iig op de passende goede spullen. Vind ik ook niet meer als normaal. Als ik een zadel of wat dan ook (doe ik niet graag) van een ander leen, dan ben ik er net zo zuinig, zo niet zuiniger mee dan met mn eigen spul. Maak ik iets kapot, vervang ik het, maar leen daarom dus niet graag zadels Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:06

ik leen zelf nooit iets, tenzij in noodgevallen, bijv. een halster, dat kon ooit niet anders omdat de mijne gestolen was, en ik niet 123 een andere voorhanden had op dat moment.

ik ben inderdaad ook ziekelijk zuinig op mijn spullen, met als gevolg dat alles er tijdenlang als nieuw uit blijft zien, hihi!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:08

Ik heb momenteel twee goede dressurzadels uitgeleend en er wordt goed mee omgegaan. Uiteraard kijk ik wel aan wíe ik ze uitleen. Verder ben ik me ervan bewust dat er soms iets kapot kan gaan, ook als je er zuinig op bent. En van gebruik slijt zo'n ding nou eenmaal, maar ik vind het ook zonde als een zadel bij mij op zolder stof ligt te verzamelen, terwijl iemand anders ermee geholpen kan zijn.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 01:16

merrieveulen schreef:
ik leen zelf nooit iets, tenzij in noodgevallen, bijv. een halster, dat kon ooit niet anders omdat de mijne gestolen was, en ik niet 123 een andere voorhanden had op dat moment.

ik ben inderdaad ook ziekelijk zuinig op mijn spullen, met als gevolg dat alles er tijdenlang als nieuw uit blijft zien, hihi!

Ja, maar is toch eigelijk niet meer als normaal? Ik kan bij een oud zadel zelfs de scheuren met liefde elke week poetsen hoor Clown
Maar mn kentaur is echt mn kindje, die ligt bij mn ouders veilig binnen, met een hoesje er om heen, en ow wee degene die er een stoel of wat dan ook tegen aan parkeert. Dat is overigens de plek van elk goed passend zadel, want op elk goed zadel ben ik zuinig, maar heb nog nooit zo'n gloednieuw zadel gehad als deze, dus mn bezorgdheid is nog iets erger.

Ik leen eigelijk bijna nooit wat, ja als ik op het paard van een ander rij, gebruik ik ook zijn zadel natuurlijk, omdat dat dus goed op het paard past. Verder kom ik nooit veel verder als een longeerlijn die ik vergeten ben, of een bitstukje, of borstels omdat ik te lui ben om mn kist te pakken Koe

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:12

Ik leen mijn zadels niet uit, daar waren ze mij te duur voor! Beide zadels zijn na veel zoeken en uitproberen passend en dat wil ik graag zo houden.

Het enige wat ik ooit uitleen is een zadeldekje aan een vriendin als die er een is vergeten. Verder blijft alles wat van mij is bij mijn paard.

Nou heeft iedereen bij ons op stal alles zelf wel, dus dat probleem is er eigenlijk nooit.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:36

ik leen nooit mijn spullen uit. daar ben ik echt te zuinig op.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:04

ik ben al heel mijn leven heel erg kieskeurig op mijn zadels, nu nog meer omdat ik mijn droomzadel gevonden heb! Op mijn eerste kiefferdresuur, die ik net een dag had, was er een megakras op gekomen door een vriendin die wel eens wilde voelen het de zit was, en blijf happeren met haar rits Boos! Ik leen nooit mijn zadels uit, aan niemand, ik laat ook niemand mijn zadel uit de kast halen en ergens neerzetten ( heel kieskeurig, ik weet het Haha! ) maar de mensen rond mij hebben nogal de neiging om het zadel met een plof tegen de muur te zetten, met alle beschadigingen vandien.
Ik heb ooit eens mijn hoofdstel uitgeleend en mijn vriendin toen we gingen wandelen en het hare was kapot, toen we terug kwamen begon haar paard het hoofdstel te schuren tegen de muur en dat vond ze maar normaal! Sindsdien, nooit meer!!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:55

ik heb het 1 keer gedaan en nooit meer.
zowiezo al nietmet mijn eigen zadels, maar ookniet meer met een ouwetje oid.
was een oude daaleman, perfect ding nog, maar helaas te groot voor merel. hij paste wel op de fjord v an mijn schoonmoeder. dus die heeft daar mee rond getuft. toen ik een keerop stal kwam schrokik me dood. hij had er gewoon in gebeten! zadel zag er niet meer uit, werd nooit verzorgd nix... toen zijn we echt heel boos geworden en nu krijgen ze nooit weer wat. dat doe je toch niet met geleende spullen... zadel viel niet meer te verkopen nix niet... dus dat was de laatste keer.

ik leen verder in principe helemaal niets meer uit... ook mijn pessoa niet. ikben nergens zonder dat ding en wat als een ander paard ff een flinke ruk eraangeeft...(krijg nl nogal vaak de vraagof ze hem mogen lenen)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:03

Ik zou het alleen uitlenen als ik er zelf bij ben.. of het is iemand die ik er voor 200% mee vertrouw.. Al zou ik geen 2 mensen op kunnen noemen Bloos
bandages zweep dekje ed kan prima, ligt nog aan de persoon natuurlijk, maar bij ons op stal was laatst wat kapot en dan zorgt diegene die dat gedaan heeft gewoon voor vervanging. Vind ik ook niet meer als normaal. Als je je eigen spullen gebruikt en het gaat kapot moet je ook nieuw kopen, dit is niet anders.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:47

Ik heb mijn zadel wel eens uitgeleend, maar alleen waar ik zelf bij was. Ik hou er sowieso al niet van, dat zadel vormt zich toch naar mijn paard en mij, en nu zal het niet direct verpest zijn, maar heb liever niet dat het gaat vervormen.
Wel merk ik dat ik erg zuinig werd als een ander met mijn zadel aan de wandel gaat. Meisje in kwestie was er heel zuinig op en er is verder ook niets gebeurd, maar onbewust stond ik er met m'n neus bovenop als ze opzadelde.
Echt uitlenen zonder toezicht doe ik niet, daar is mn zadel me te kostbaar voor. En ik wil ook geen trammelant als er wel wat mee gebeurd.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:51

Mijn zadel wordt alleen door anderen gebruikt als er anderen op mijn paard rijden..(1 á 2 xper week soms meer in overleg Knipoog )
Nogal logish eigenlijk maar het zijn dan ook mensen van wie ik weet dat ze er goed mee omgaan en dat ze alle terug betalen bij eventuele schade..
heb liever dat ze mijn zadel gebruiken dan eentje die niet goed ligt...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:58

Mijn beste vriendin mag zo mijn zadel pakken als ze die nodig heeft en andersom ook. Zou overigens niet weten waar ze hem vor nodig heeft en zou het liever niet hebben ivm omvormen naar ander paard. Ik leen aan anderen (die hun paard niet bij die van mij in de wei hebben staan) NIETS uit. Ben erg voorzichtig; stel dat je een dekje of borstels uitleent en die pony heeft (zonder dat de eigenaar het al weet) een schimmel ofzo? Ben je mooi zuur! Ik leen dus niets uit op een manege en laat de paarden daar ook niet snuffelen met anderen.
Met mijn beste vriendin dus weer wel; daar doe ik alles samen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:21

HAR --> TAO.