Walk(ride)man (m/v)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Walk(ride)man (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 14:53

Wie rijdt, binnen het kader van deze forumafdeling, met 'muziek' op en mag dit wel/niet?

hc

Natascha

Re: Walk(ride)man (m/v)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:07

ik rijd niet met muziek omdat ik de hele dag al genoeg herrie aan mijn hoofd heb op mijn werk en ik Nederland al lawaaierig genoeg vind. Naar mijn mening is het logischerwijs ook niet verboden want als bestuurder is er geen verbod op een radio op je hoofd. Wel raar op zich want ze rekenen je tot bestuurder voor het wegverkeer terwijl je in de auto niet mag telefoneren en op je paard wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 15:18

Natascha schreef:
ik rijd niet met muziek omdat ik de hele dag al genoeg herrie aan mijn hoofd heb op mijn werk en ik Nederland al lawaaierig genoeg vind. Naar mijn mening is het logischerwijs ook niet verboden want als bestuurder is er geen verbod op een radio op je hoofd. Wel raar op zich want ze rekenen je tot bestuurder voor het wegverkeer terwijl je in de auto niet mag telefoneren en op je paard wel.

Er is wel meer vreemds.
Zo wordt jouw auto afgekeurd als de claxon niet of zelfs niet goed werkt, doch een slechthorende mag wel autorijden....

Of het mág is mijn vraag. Muziek uit een radio is iets anders dan muziek uit oordoppen welke het gehoor nagenoeg afsluiten. Dan ben je echter als een slechthorende....

Ik wil geen oordopppen in en weet het niet, maar ben wel benieuwd en het lijkt me zinvol voor ruiters dit wél te weten.

Mbt telefoneren loopt een ander topic.

hc

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:55

ik heb wel vaker mn mp3 in als ik aan het buiten rijden ben
Ik ben nogal muziek verslaafd Bloos en vind het dus heerlijk
als ik langs de weg rij heb ik meestal geen dopjes in of eentje
en dan de muziek zachtjes zodat je niet schrik van auto's die
van achter langs komen Knipoog volgens mij mag het gewoon hoor
mag op de fiets ook en in de auto mag je ook radio keihard,

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:08

ohnee!!! Ik moet er niet aan denken om te gaan rijden met muziek in m'n oren... Paardrijden is tot rust komen... Ik heb al genoeg herrie een ganse dag aan m'n oren...

Of het mag... 'k zou het niet weten. Maar het zou bij mij echt niet opkomen om dat te gaan doen.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:20

maar je moet ook muziek op zetten die JIJ leuk vind Tong uitsteken dan kan het geen herrie zijn Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:23

ELpatcho schreef:
maar je moet ook muziek op zetten die JIJ leuk vind Tong uitsteken dan kan het geen herrie zijn Knipoog

Tjah dan nog... Ik kom liever tot rust in de natuur... Ik luister wel naar de muziek in de natuur: vogeltjes die fluiten, de krekels, de muggen die zoemen, de wind die door de bomen en het hoge gras waait,...

Daar kan ik pas echt van tot rust komen!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:36

willeke_nijs schreef:
ELpatcho schreef:

Tjah dan nog... Ik kom liever tot rust in de natuur... Ik luister wel naar de muziek in de natuur: vogeltjes die fluiten, de krekels, de muggen die zoemen, de wind die door de bomen en het hoge gras waait,...

Daar kan ik pas echt van tot rust komen!

haha dat hoor ik al dag in dag uit Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:40

Ik vind het een goeie vraag, want pas geleden werd er op stal gezegd dat het dus niet mocht maar ik weet het niet. Moet wel zeggen dat ik het niet vaak doe maar een enkele keer wel, heb dan maar één oordopje in zodat ik misschien toch nog wat van het verkeer hoor......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:44

daffodil schreef:
Ik vind het een goeie vraag, want pas geleden werd er op stal gezegd dat het dus niet mocht maar ik weet het niet.

Ik heb er ooit eens jurispredentie over gelezen, maar als ik daar ook maar íets over meld is dat klokluiden zonder idee van de klepelen het kan net zo goed inmiddels weer veranderd zijn.

hc

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:45

Ik zal eens zoeken, mijn gevoel en mijn verleden (hoor mijn vader nog gillen dat ik mijn walkman NIET op de brommer en motor op mocht.....) zegt dus dat het niet mag, immers in het verkeer is een paard gelijkgesteld aan een auto, je bent een bestuurder en volgens mij mag het in de auto ook niet (doe t soms wel...)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:02

daffodil schreef:
Ik zal eens zoeken,

Graag.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 18:15

Gevonden.

Clyde Moerlie, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland: "Op dit moment bestaat er geen voorlichting die ingaat op de gevaren van het gebruik van een iPod of een mp3-speler in het verkeer. Doordat mensen in het verkeer naar muziek luisteren, gebeuren er dodelijke ongelukken. Het oversteken van een drukke straat vraagt om aandacht. Daarom hebben we de minister om een onderzoek gevraagd. Je ziet steeds meer gadgets in het verkeer, en daar moet op worden ingespeeld. Goede voorlichting, ook door fabrikanten, zou prima zijn. Het klopt dat dit probleem al jaren speelt. Het was eerst de walkman en nu de mp3-speler. Een totaalverbod zien wij niet zitten, omdat het niet uitvoerbaar is."

Hier in spanje is de voorlichtingscampagne er wél. Ook mbt op de gps kijken want gaat over afleiding als grote ongevallen oorzaak.
Erg grappig in dit verband is dat in Fránkrijk een broodje eten of blikje drinken in het verkeer door een bestuurder uitdrukkelijk niet is toegestaan. Ik weet niet of en hoe dit omkaderd is.
In spanje wordt aangemoedigd water te drinken opdat de concentratie niet door het hier oh zo makkelijke vochtgebrek zakt en dit risico groter is dan het risico door een slok water.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:39

Ik heb wel eens een poging gedaan met de radio aan in één oor, gezien ik iets wou volgen, maar zelfs dat lukt me niet. Het ergert me dat ik het paard niet kan horen, en ook niet kan meeluisteren naar de omgeving. Volgens mij heeft het niet veel zin te vragen of het mag of niet, ik denk dat er gewoon geen regels voor zijn (België).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:15

Ik luister met rijden altijd naar muziek, het fluiten van de vogels, de wind door de bomen, geritseld van vogeltjes die op zoek zijn naar insecten tussen de bladeren...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:42

Zover was ik inmiddels ook HC, maar....dit stuk gaat volgens mij over fietsers en voetgangers, tenminste daar werd deze heer ook aangehaald. LBVI wil een verbod, maar volgens VVN is dat niet haalbaar. Dit gaat over fietsers en voetgangers.

Ik kan nog niets vinden waaruit ik op kan maken dat het verboden is op de motor, in de auto of dus te paard. Ik ga er namelijk nog steeds van uit dat je te paard gelijkgesteld wordt aan een auto en dus niet aan een fietser.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:11

Tja, ik snap die idiote gewoonte niet om altijd en overal maar "muziek" te moeten horen. Ik geniet er juist van om zonder al die kunstmatige geluiden met mijn paard bezig te zijn. Ofschoon een goedgekozen muziekstuk bij het dressuren in de bak toch ook wel aardige kanten heeft Clown
Bij een buitenrit (of op de fiets) vind ik het persoonlijk gewoon gevaarlijk, want je hoort gewoon veel minder van de omgevingsgeluiden, die je o.a. kunnen waarschuwen voor andere verkeersdeelnemers.
En datzelfde geldt ook voor die loeihard blèrende radio's in auto's, buiten het feit dat het voor de omgeving niet om aan te horen is, maakt het de bestuurder van de auto compleet doof (zowel op dat moment als op langere termijn).

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:13

Ik rij absoluut niet met mp3 op. Ik wil het horen als iemand me van achteren nadert, en dat niet pas op het laatste moment ontdekken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:45

Een bestuurder is een bestuurder.
Er wordt geen verschil gemaakt tussen fiets en auto....beide zijn bestuurders
volgens mij val je daar ook gewoon met je paard onder....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:23

Wat ik er nu van kan maken is
- het is levensgevaarlijk en zou verboden moeten zijn
- het is niet verboden want niet te controleren dus niet te handhaven

Ik vind dit zwak.
Verbiedt het en laat de burger zijn/haar eigen verantwoordelijkheid dragen. Als er wat gebeurt is deze schuldig aan het ongeval, want kan niets horen en weet dat het niet mag.

hc

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:51

Huertecilla schreef:
Wat ik er nu van kan maken is
- het is levensgevaarlijk en zou verboden moeten zijn
- het is niet verboden want niet te controleren dus niet te handhaven

Ik vind dit zwak.
Verbiedt het en laat de burger zijn/haar eigen verantwoordelijkheid dragen. Als er wat gebeurt is deze schuldig aan het ongeval, want kan niets horen en weet dat het niet mag.

hc

Volkomen eens met deze argumentatie. En afgezien van het legale aspekt, waarom zou je in hemelsnaam muziek willen horen op een buitenrit? Ik moet er persoonlijk niet aan denken; als ik het paardrijden zó vervelend zou vinden dat ik ervan afgeleid zou moeten worden met een muziekje, zou ik een ander vervoermiddel kiezen...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:14

Ik luister tijdens buitenritten graag naar de vogels om mij heen, de buizerds die miauwen, de krekels en de de spechten. Dat is voor mij muziek genoeg.