Paard begeleiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Paard begeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 13:14

Ik had gisteren een discussie met een stalgenoot. Op welke manier begeleid je een paard nu correct?
Laat je de teugels op de hals liggen? Of neem je ze over de hals.

Als je de teugels op de hals laat liggen dan kan het paard als hij los schiet niet makkelijk in de teugels stappen. Als je klein bent dan is dit ook makkelijker dan ze over het hoofd halen.

Maar als je de teugels over het hoofd haalt. En dus met je rechterhand net onder het bit vast houdt. (Met twee vingers ertussen) en de rest van de teugels in je linkerhand. Dan heb je meer controle. Als het paard steigert kun je jou rechterhand loslaten en dan is het paard niet meteen los.

Ik heb de teugels altijd over de hals. Mijn instructrice is er heel fel op.

Maar mijn stalgenoot doet nu de cursus in Deurne en zegt dat je de teugels op de hals moet laten liggen. Hij zegt dat ze dat overal doen. Ook op de grote stallen.

Mijn vraag is dus nu? Hoe doen jullie het? En waarom?

khirshanta

Re: Paard begeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:42

Ik heb altijd geleerd de teugels op de hals te laten hangen. Dat je meer correctie middelen hebt is imo niet helemaal waar. Als je paard gaat, gaat 'ie toch, dan is op de hals in de eerste instantie veiliger voor het paard, ten tweede heeft degene die het paard wil pakken al die mogelijkheid aan beide kanten, van hoofd tot rug. Meer plaats dus.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:46

Ik laat ze ook altijd over de hals liggen, is ook veel makkelijker als je met een hulpteugel rijdt. Zeker voor kleine kind is het niet makkelijk om de teugels over de hals te halen, als ze ze per ongeluk uit hun handen laten glijden gaat de pony er in staan.

We hadden eerst iemand op stal die ook Deurne had gedaan en zij had geleerd om ze wel over de hals te halen.
Conclusie: ik weet het ook niet meer haha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:08

Ik haal ze over de hals, en heb zeker een meter teugel in mijn hand (niet zoals je vroeger wel leerde, meteen achter het bit vastpakken).

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:24

Ik laat ze ook altijd over de hals liggen ik vind dat veel gemakkelijker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:10

Ik laat de teugels ook over de hals liggen. Als ik met mijn paard op vreemd terrein moet lopen, dan houdt ik liever zijn hoofdstel vast bij de bakstukken. Zo zit ik niet de hele tijd in zijn mond, maar ben wel duidelijk bij hem. Mocht hij dusdanig schrikken dat hij niet bij me blijft, dan kan hij in ieder geval niet zo snel op zijn teugels gaan staan.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:25

Eind jaren tachtig (ja de tijd tikt wel door he Haha!) was ik groom bij enkele springruiters, die deden de teugels laten liggen en dan zo'n leidriem eraan. Die kon gewoon aan zo'n longeerstukje, of bij heftige paarden door de binnenste bitring onderlangs aan de buitenste zodat je iets meer te zeggen had. Dit zie ik trouwens op tv bij de grote wedstrijden ook nog steeds vaak als het paard de ring uitkomt en overgenomen wordt door de groom. Ik vind het ook gewoon praktischer dat de teugels blijven liggen. Het in de teugel stappen van het paard is trouwens niet het enige nadeel van over de hals heen halen, als het paard aan de kletter gaat kan de teugel kan ook blijven hangen aan een hek, paal, boom, noem maar op, omdat het een lus is.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:03

Ik doe ze ook altijd over de hals.
Je paard kan er dan niet instaan. Ik doe het altijd met mijn wijsvinger tussen de 2 teugels. Ik heb namelijk weleens gehad dat een paard wegschoot, terwijl ik hem vast had. Als ik de teugels over de hals had gehaald, was ie erin gaan staan, en hoogstwaarschijnelijk zijn nek gebroken.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:22

Ik laat ze meestal over de hals liggen. Inderdaad, als er iets gebeurt, stapt het paard niet zo makkelijk in de teugels..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:26

Voordeel van de western, die gebruiken split reins! Kunnen ze eventueel wel op gaan staan, maar het moet wel erg raar gaan als ze daarmee ergens achter willen blijven hangen (zeg nooit nooit...)

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:29

Nou daar breng ik weinig variatie in, ik leid paarden in principe altijd met de teugels over de hals hangend. Maar er zijn uitzonderingen in de vorm van erg sterke of eigenwijze paarden die soms gewoon heel erg sterk worden. Dan heb je even wat meer te vertellen dan met de teugels over de hals heen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:30

Zelf heb ik in mijn jonge jaren op de manege geleerd om de teugels op de hals te laten liggen. Dit inderdaad ivm gevaar bij er van door gaan.
Maar discussies als deze zijn altijd lastig, omdat er in mijn ogen niet kan worden gesproken over goed of fout. Dit omdat er voors en tegens zijn. Het is net wat je zelf prettig vind en het ligt natuurlijk ook aan het karakter van het paard.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:37

Blue_Dreamer schreef:
Ik laat ze meestal over de hals liggen. Inderdaad, als er iets gebeurt, stapt het paard niet zo makkelijk in de teugels..
Ook mijn mening. Een paard dat weg wilt, is weg. Teugels op de hals of erover. Dus dat vind ik niet zo'n goede argumentatie, dat van dat steigeren. Ik vind het allezins erg gevaarlijk om je paard dan nog vast te houden.. Plus dat ik het ook vreselijk onhandig vind om vast te houden. Nee, ik laat ze altijd over de hals Ja.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:48

De teugels heb ik bijna altijd over de hals. Voor aan mijn zadel heb ik zelfs een elastiek waar ik de teugels doorheen haal zodat ze niet over zijn hoofd heen kunnen vallen waardoor ze alsnog los hangen en hij er in kan gaan staan.
Als ik een paard moet meenemen die niet zo rustig naast me loopt dan wil ik nog wel eens de teugels over het hoofd heen halen zodat ik wat meer teugel heb om vast te houden. En om met het einde van de teugel het paard achter me te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:47

Ik laat ze altijd op de hals liggen als ik alleen maar naar de bak ga. Om te wandelen haal ik ze wel over het hoofd heen omdat ik dat fijner vind vasthouden.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:05

Ik heb ze ook altijd over de hals heen liggen, mede om dezelfde reden die TS aangeeft, dat ze er niet makkelijk in kunnen gaan staan als ze los komen. En ik heb altijd een angt (klinkt heel stom Clown ) dat je het hoofdstel van het hoofd af kunt trekken als je ze niet over de hals hebt zitten Haha! Is me overigs niet gebeurt hoor Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 16:42

Waarom vind je het dan fijner vasthouden Dennis?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:27

Je kan eventueel het uiteinde gebruiken om je pony tegen te houden en je hoeft hem niet direct bij het hoofd vast te houden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:50

Ik laat ze over de hals hangen en pak hem dan. Maar allebei de manieren zijn wel goed.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 00:49

Dat vind ik ook Dennis. Ik neem mijn teugels altijd over de hals om Karan te begeleiden. Ook omdat ik zo iets verder van hem af loop en dus minder kans heb dat hij op mijn tenen ga staan. Ik denk dat er voor iedere manier wat te zeggen is.

Ik weet trouwens niet wat de FNRS als regel heeft.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 03:37

Op mijn fnrs manege wisselt het per instructeur.

Volgens mij is er lastig een algemene regel te stellen en is het persoonlijke voorkeur. Voor allebei valt wat te zeggen, vind ik. Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 14:51

Inderdaad, dat vind ik ook. Maar ik vind wel dat ze bij de manege 1 vaste regel moeten nemen. Als iemand inhaalt bij een andere instructeur moet het niet ineens anders 'moeten'

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:54

FNRS heeft als regel dat je de teugels in je hand moet houden.. ( dus niet op de pony laten liggen ) .. maar ik doe met mijn VZ pony altijd makkelijk.. gewoon de teugels op de hals laten Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:00

Je hebt helemaal gelijk, Heike. Ach, kleine manege, met instructrice voor twee uur, dus voor veel verwarring zal het niet zorgen.
Grotere maneges wel, denk ik, maar daar zijn regels juist zo goed voor...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:04

ik heb mijn teugels altijd over de hals vast! heb dan meer ruimte om mijn paard vast te houden en ik heb losse teugels dus om de hals heen blijven ze dan niet hangen!