kalkoenen op een outdoor wedstrijd en tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jemaine

kalkoenen op een outdoor wedstrijd en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 15:00

hoi allemaal!!

Ik weet niet of ik dit topic hier moet starten of bij een ander onderdeel, toch plaats ik het hier.

Ik wil binnenkort gaan starten met mijn 4-jarige fries. De wedstrijd waar ik graag aan mee wil doen is over een maand en is outdoor. Nu is mijn vraag is het gebruik van kalkoenen dan handig en hoe werkt het met kalkoenen? In welke ijzers doe je die en hoeveel en welke kalkoenen zijn het beste?

Daarnaast wie heeft er nog tips om mijn paard te laten wennen om te rijden in een outdoor terrein en wie heeft er tips voor tijdens de wedstrijd?

Ontzettend bedankt voor het beantwoorden!!! Haha!

kinky01

Re: kalkoenen op een outdoor wedstrijd en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:32

Ik gebruik kaloenen alleen voor op het weiland. Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan die dingen omdat ik altijd zit te vervelen met ze recht indraaien en het schoonmaken van de gaten!

Wat je nodig hebt is een tap, een steeksleutel en kalkoenen.
Gaten schoonmaken en indraaien. Eigenlijk is het heel simpel! Lachen

Tips kan ik je nog niet veel geven , Mijn paard is vanmorgen de ring uitgesprongen in volle galop..... :-s
Verwacht er de eerste wedstrijden niet teveel van en geeft je paard de tijd om overal aan te wennen en vertrouwen te krijgen dat het goed is.

Succes!!!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:26

Ik rij op gras altijd met kalkoenen, het is dus erg handig aangezien je paard hier meer grip mee heeft en dus minder snel uitglijdt. Ik doe ze in al mijn 4 ijzers, kalkoengaten kun je bij de smid zo in je ijzers laten zetten als je dit nog niet hebt.

Voor de dressuur worden er geloof ik veel van die vierkante kalkoenen gebruikt (deze gebruik ik ook en gaat tot nu toe prima).

Om te wennen aan een outdoor terrein zou ik gewoon eens buiten gaan oefenen, als het mogelijk is een bak uitzetten met bordjes in de wei of op ander gras.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:41

Kleine tip;

Ik maakte voor een wedstrijd de kalkoengaten al op stal goed schoon. Vervolgens had ik wattenbolletjes waar ik dan een pluk afhaalde en goed in de stootgaten draaide.... Paard op de trailer en gaan met die banaan! Aangekomen op de wedstrijd goed om je heen kijken. Gniffelen om de ruiters die nog stootgaten aan het schoonmaken zijn. Haha! Paard van de trailer halen. Voetje optillen, wattenprop uit het stootgat halen, en direct kalkoen erin draaien..... Geen stress, geen vieze handen, en klaar in 5 minuten (terwijl de rest nog aan het zweten is Knipoog )

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:05

Zo doe ik het ook altijd BW.
Kalkoenen zitten er dan zo in Lachen

Ik rij trouwens altijd (op gras dan) met kalkoenen met puntjes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:09

Als je nog geen ijzers met stiftgaten hebt kun je ook zo'n kliksysteem proberen, deze klem je tussen de ijzers en daar zitten dan de kalkoenen in.
Geen idee of het werkt hoor...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:19

ElCamino schreef:
Als je nog geen ijzers met stiftgaten hebt kun je ook zo'n kliksysteem proberen, deze klem je tussen de ijzers en daar zitten dan de kalkoenen in.
Geen idee of het werkt hoor...

Dan ben je binnen 5 minuten je kalkoenen kwijt Knipoog ( zelf geen ervaring, maar heb heel veel mensen gezien die dit deden en die miste altijd wel een paar )

Citaat:
Gaten schoonmaken en indraaien. Eigenlijk is het heel simpel!

Misschien is iets om de kalkoengaten schoon te maken handig? Knipoog Klein schroevendraaiertje gebruik ik altijd, met een grote spijker oid gaat het ook wel, alleen daar krijg je nogal zere handen van. Er zijn ook van die dingen met een puntje aan de ene kant en een borsteltje aan de andere kant. Maar dit zijn rotdingen vind ik, die puntjes en borsteltjes laten los na 3 keer gebruikt te zijn..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:02

Die dingen zijn ook bijna niet meer te krijgen hoorde ik, worden namelijk als steekwapen gezien Clown

Ik maak de gaten nooit thuis schoon, vind dat gedoe met watjes altijd zo'n ellende. Daar heb ik veel meer werk van dan dat beetje zand wat ik er op concours even uit moet peuteren Clown

Ik rij op gras ook altijd met stiften. Wat voor stiften ik erin draai is afhankelijk van de bodem en ook van het paard.

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:37

Als de wedstrijd op gras is rijd ik ook altijd met kalkoenen, maar het is wel een gedoe vind ik... Dat schoon pulken en die dingen er in draaien.. Dus als het zand is of indoor rij ik zonder, logisch.. Knipoog

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:55

gomir schreef:
Die dingen zijn ook bijna niet meer te krijgen hoorde ik, worden namelijk als steekwapen gezien Clown

Waar ik mn kalkoene ga halen,kun je ze gewoon kopen met bakken Tong uitsteken
Naja je hebt altijd halvegaren dat er iets mee uitsteken,zo wordt zelfs een tandenborstel al een wapen bij die mensen Gestoord

Ik draai als ik les heb ook van die watjes in en dan de vanne op,naar mn trainer en dan moet men papa maar vijzen draaien Tong uitsteken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:05

Maar jij zit in België Knipoog

Ik vond het ook onzin, maar een vriendin van mij kwam er mee. Mijn ruitersportzaak heeft ze iig ook niet meer en kon ze niet bestellen. Maar ik red me toch wel met mijn schroevendraaier Clown

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:42

BitchyWitchy schreef:
Kleine tip;

Ik maakte voor een wedstrijd de kalkoengaten al op stal goed schoon. Vervolgens had ik wattenbolletjes waar ik dan een pluk afhaalde en goed in de stootgaten draaide.... Paard op de trailer en gaan met die banaan! Aangekomen op de wedstrijd goed om je heen kijken. Gniffelen om de ruiters die nog stootgaten aan het schoonmaken zijn. Haha! Paard van de trailer halen. Voetje optillen, wattenprop uit het stootgat halen, en direct kalkoen erin draaien..... Geen stress, geen vieze handen, en klaar in 5 minuten (terwijl de rest nog aan het zweten is Knipoog )

Ik ben echt altijd die watjes kwijt dan en moet dan alsnog propgaten schoonmaken. Zoveel werk vind ik het niet overigens.

Sja_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:03

kinky01 schreef:
Gaten schoonmaken en indraaien. Eigenlijk is het heel simpel! Lachen

Zelf tappende kalkoenen zijn makkelijker in gebruik EN veiliger. Pling

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:56

Gelukkig dat ze nog schroevendraaiers mogen verkopen Lachen
Inderdaad ik woon in België, en er is wel heel veel verschil van regeltjes enzo tussen België en Nederland.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:49

Er zijn tegenwoordig ook van die schroefjes die je er de dag vantevoren (als je bijv vroeg moet starten) er al in kan draaien. Die zijn net zo dik als het ijzer en steken dus niet uit. Op concours schroef je ze er uit, prop erin en klaar! Super handig!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:39

Handig? Ben langer bezig met die dingen uitdraaien dan dat ik normaal werk heb om stiften te draaien Clown
En dan heb ik er de dag ervoor ook nog eens werk aan Tong uitsteken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:05

Ik doe de dag van te voren watten met vaseline in de stiftgaten. Dat haal je er zo uit op wedstrijd en je kan ze er makkelijker indraaien. Clown

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:10

ikek doe da alemaal o pwedstrijd zo gebeurt maar watjes erin is ook handig..zeker als je een 4 jarig paard heb zal ik zeker met kalkoenen gaan rijden zodat ze niet bang word op het gras..owjha voor heb ik vierkante en achter heb ik van die dinge met punten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:14

Ik rijd eigenlijk altijd met kalkoenen in het outdoor seizoen, geeft me een veiliger gevoel, heb geen idee waarom. Ik maak die gaten schoon met een gripper. heb alle gaten (8) binnen 5 mijn en schroeven erin.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:15

Afbeelding
Afbeelding

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:54

Anita1987 schreef:
Er zijn tegenwoordig ook van die schroefjes die je er de dag vantevoren (als je bijv vroeg moet starten) er al in kan draaien. Die zijn net zo dik als het ijzer en steken dus niet uit. Op concours schroef je ze er uit, prop erin en klaar! Super handig!

Die gebruik ik ook, ik vind ze wel handig (hoewel ik hierboven lees dat niet iedereen die mening heeft. Haha! )
Ik maak de dag voor de wedstrijd de gaten vast schoon op de spuitplaats en schroef dan die dingetjes in. Op de wedstrijd zelf hoef ik dan alleen die schroefjes er maar uit te schroeven met een inbussleuteltje, en dan gelijk de kalkoenen erin. Gaat in 1 moeite door bij mij.

Wel heb ik een ander vraagje over stiften/kalkoenen:
Wat zouden jullie doen als het inrijden voor een wedstrijd op gras is, en de proeven zelf op zandbodem (in de buitenbak) verreden worden? Wel kalkoenen gebruiken, vanwege het inrijden op gras? Of niet gebruiken?
Ik heb zondag een wedstrijd waarbij het inrijden op gras geschiedt, en de proeven op zand. En ik twijfel een beetje of ik wel of geen kalkoenen zal indraaien.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:28

Ik heb dit jaar een setje tacx gekocht. Ideaal! Voorheen was ik altijd veel tijd kwijt aan het optappen en goed schoon krijgen van de stift gaten.
Met Tacx peuter je alleen de ergste rotzooi uit de gaten en je draait de kalkoenen en zo in. Het is niet goedkoop maar het bespaart mij iig een hoop ergernis.

http://www.tacxforhorses.com/pagina.php?pagina=14

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:08

Odin schreef:
Anita1987 schreef:

Die gebruik ik ook, ik vind ze wel handig (hoewel ik hierboven lees dat niet iedereen die mening heeft. Haha! )
Ik maak de dag voor de wedstrijd de gaten vast schoon op de spuitplaats en schroef dan die dingetjes in. Op de wedstrijd zelf hoef ik dan alleen die schroefjes er maar uit te schroeven met een inbussleuteltje, en dan gelijk de kalkoenen erin. Gaat in 1 moeite door bij mij.

Wel heb ik een ander vraagje over stiften/kalkoenen:
Wat zouden jullie doen als het inrijden voor een wedstrijd op gras is, en de proeven zelf op zandbodem (in de buitenbak) verreden worden? Wel kalkoenen gebruiken, vanwege het inrijden op gras? Of niet gebruiken?
Ik heb zondag een wedstrijd waarbij het inrijden op gras geschiedt, en de proeven op zand. En ik twijfel een beetje of ik wel of geen kalkoenen zal indraaien.

Jij weet natuurlijk zelf het beste of jouw paard stevig op de benen staat of niet. Mijn paard zal ik nooit zonder schroeven op het gras rijden, mijn pony daarentegen rijd ik dressuur ( behalve wedstrijden ) altijd zonder schroeven ( lessen dus altijd zonder ) en springen als het alleen maar een beetje huppelen is ( 60-70 cm ) doe ik ook zonder op de pony. Maar mn paard staat altijd op scherp. Ik zou je adviseren om zonder te gaan, want op zandbodem verlies je ze nogal snel. ( Mijn ervaringen met SGW wedstrijden, springen is dan op gras en de cross op zandbodem, dan verlies je er wel eens een paar ). Ik weet niet of bijv. je vader of moeder mee gaat, maar je zou ook kunnen overwegen om met in te rijden en ze bijv. 5 minuten voor je proef er uit te halen. Op zand zou ik iig niet met schroeven rijden.. ( BTW erg handig dat het op gras inrijden is en de proeven op zand, maargoed, daar kun jij niets aan doen Clown )

Ik las ook dat die steekdingen + borsteltje gezien worden als steekwapen, en dus niet meer verkocht mogen worden? Ik woon gewoon in Nederland, en bij ons kun je ze nog gewoon kopen. Ik heb er ooit 1 aangeschaft, omdat het me handig leek, maar dat ding viel na 3x uit elkaar. Dus ik doe het gewoon weer met mijn kleine schroevendraaiertje, en als ik ze er niet in krijg tap ik ff..

Las ook ( jaja, ik lees veel Tong uitsteken )van die zelf reinigende dingen.. Dat je dan niet hoeft te tappen en alleen ergste rotzooi er uit hoeft te halen. Ik heb gewoon normale kalkoenen, en ik haal ook alleen met schroevendraaiertje de ergste zooi eruit, en dan mn kalkoenen er in. Dit gaat prima, ik tap bijna nooit.. Heel af en toe de achterbenen, maar zeldzaam.. Tong uitsteken Dus je hoeft er niet speciaal zelftappende kalkoenen voor te hebben Knipoog Ookal lijken ze me wel handig. En mag ik vragen wat de reden is dat ze veiliger in gebruik zijn? ( Dit is niet aanvallend! Ik ben gewoon heel nieuwsgierig wat er veiliger aan is ten opzichte wat 'normale' kalkoenen? )

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:20

Als ik mee ga op concours doe ik de dag van te voren de gaten schoonmaken met een schroevendraaiertje en een tab, al vind ik die tab enorm irritant omdat ik altijd bang ben dat het paard (paard dat nogal gaat spartelen als hij lang op 3 benen moet staan) zijn been terugtrekt en met tab en al op de grond gaat staan. Dan kleine stukjes spons erin, en de volgende dag op concours schroeven erin draaien en klaar Lachen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:09

Losrijden op gras en de proeven op zand, dan zou ik niet gaan "tobben" met stiften. Die van mij glijdt eigenlijk nooit op gras, alleen als het veel heeft geregend.

Losrijden op zand en proeven op gras vind ik persoonlijk vervelender, omdat mijn paard dan niet zo lekker loopt in de 1e proef. Kennelijk moet ie even wennen aan de harde grasbodem.