prijs afgekeurde Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blizzard2000

prijs afgekeurde Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 12:58

Mijn paard heeft atexie.
Dit houd in dat hij niet meer bereden kan worden, zijn achterbenen komen niet goed mee, waardoor de kans op struikelen en vallen wordt vergroot.
Nu ben ik aan het rond kijken naar een goed plekje voor hem.
Een Collega van mij heeft misschien belangstelling voor hem, maar wil graag weten hoeveel ik er voor moet hebben.
Ik had hem zo weg gegeven, wil het niet dat het wel fijn is als de dierenartskosten gedekt zijn en een klein beetje overblijft als begin voor een nieuw paard.

Wat vinden jullie rieel om voor hem te vragen?
Het is een ontzettende mooie Friese ruin van 7 jaar.
Is verder supper gezond.
Een supper karakter (een kind kan je er mee laten lopen)
Heeft papier, maar daar heb je natuurlijk niks aan.

B10

Re: prijs afgekeurde Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:14

Jeetje wat moeilijk,als het nou een merrie zou zijn hadden ze hem nog voor de fok kunnen gebruiken als er zulke goede papieren bijzitten want hij is nog vrij jong.
Ik denk dat je nu blij mag zijn dat je hem uberhaupt kwijt kunt bij die collega want waar zou je hem anders kwijt kunnen..
Jammer dat je hem niet aan huis hebt staan (neem ik aan),dan had je hem niet weg hoeven doen..

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 13:18

B10 schreef:
Jammer dat je hem niet aan huis hebt staan (neem ik aan),dan had je hem niet weg hoeven doen..

Ja dat is het probleem, helaas is mijn budget niet toerijkend om 2 paarden in pension te houden anders had ik hem lekker gehouden. Het is een grote knuffel en gun hem een goed plekje waar hij ook aandacht krijgt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:05

ik zou blij zijn dat iemand hem nog een kans wil geven.
Het paard is in feite niets waard, mag alleen nog wandelpaard/knuffeldier zijn.

Ikzelf denk dat je hem weg moet geven, voor niks !!
De nieuwe baas krijgt er misschien ook kosten aan, moet hem uiteindelijk misschien laten inslapen.

De DA kosten draai je nu eenmaal voor op, en dan maar even doorsparen. Ik vind niet dat iemand die jouw dier een kans geeft ook nog eens moet betalen voor jouw onkosten en jouw nieuwe paard.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:05

Gewoon de kiloprijs vragen, dus naar een slachthuis bellen en vragen wat zo'n dier opbrengt. Dat is in dit geval ook de dagwaarde van je paard.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:10

gratis weggeven!

Als je er perse geld voor wilt hebben moet je hem naar de slacht brengen.....

Bovendien het paard heeft ataxie wat volgens mij toch best heftig kan zijn (dus ook bijkomende kosten)
Wat is voor JOU belangrijker.. die 500 euro ofdat ie hopelijk nog een leuk leventje heeft?

BIj mij zou dat het laatste zijn dus (mocht je paard er heel slecht aan toe zijn, dan zou ik hem inlaten slapen/slachten)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:26

studiemiep schreef:
gratis weggeven!

Als je er perse geld voor wilt hebben moet je hem naar de slacht brengen.....

Bovendien het paard heeft ataxie wat volgens mij toch best heftig kan zijn (dus ook bijkomende kosten)
Wat is voor JOU belangrijker.. die 500 euro ofdat ie hopelijk nog een leuk leventje heeft?

BIj mij zou dat het laatste zijn dus (mocht je paard er heel slecht aan toe zijn, dan zou ik hem inlaten slapen/slachten)

helemaal mee eens
ik neem aan dat een goed huisje beter is dan geld in je zak

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 02:16

een paard met ataxie kan helaas geen veulens meer krijgen.
ze raken uiteindelijk verlamd vandaar.
het is nooit duidelijk hoelkang dit duurt en hoe snel het veregert,bij mijn paard was het met 2 weken afgelopen.....

verder je kunt er eigenlijk niks voor vragen omdat hij niks meer waard is.
deze mensen zullen r nooit op kunnen rijden en uieindelijk gaat hij dood aan de gevolgen van ataxie wanneer is nooit duidelijk maar goed je moet wel reel blijven.
ik vind dat je blij mag zijn dat er mensen zijn die je paard nog een aantal fijne maanden/jaren willen gunnen.
dus gewoon weggeven idd.

gr gemma

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 02:39

Geld voor zo'n paard vragen...absoluut niet,ik denk dat je je handen dicht mag knijpen dat iemand hem wil hebben en hem de aandacht wil geven die hij nodig heeft.
Je moet een goede afspraak met diegene maken (desnoods op papier)dat als het paard geen waardig bestaan meer kan hebben het uit zijn lijden wordt verlost.Of dat nu slacht is of euternasie moet je bespreken.

In dit geval zul je je verlies moeten nemen en gewoon sparen voor een ander paard,als je echt geld wil hebben zul je afscheid van hem moeten nemen en hem naar de slacht brengen.
Paarden brengen nu eenmaal kosten met zich mee en helaas kunnen dokterskosten nogwel eens oplopen.

Goed om hier nog een over na te denken...sterkte en succes met je beslissing!!

Groetjes,Tinky

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 03:06

Je kunt de slachtprijs vragen (lekker cru, maar ja) idd, of hem gratis wegdoen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 07:42

Ik zou hem gratis weggeven aan je collega.
Dan krijgt je paard nog veel liefde en aandacht.

Ik vind het zelfs niet eens netjes dat je er geld voor wilt vragen.
Op zich snap ik dat wel, maar niet om jouw reden. Dan kijk je echt puur naar jezelf.

Zodat de kosten gedekt zijn en jij alvast wat geld hebt voor een nieuw paardje.

Als je een paard neemt, weet je dat er DA kosten aan verbonden (kunnen) zijn en op het moment dat je paard onverwachts iets overkomt en daardoor komt te overlijden, krijg je er ook geen geld voor. (kost het je alleen maar geld)

Ik zou in dit geval niet lang na hoeven denken in ieder geval.
En als je collega er toch iets voor wilt geven, zou ik dat in overleg doen.
Gewoon wat hij/zij bereid is ervoor te geven, maar ik zou gewoon zeggen dat je er niks voor hoeft.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:14

Ik ga helemaal met Silence (en de meeste anderen) mee en vindt het ook niet netjes dat je overweegt om geld te vragen.

Ik weet niet hoe lang je dit paard al hebt maar persoonlijk vind ik het ook raar dat je meteen al met de aanschaf van een nieuw paard in je hoofd zit, ik zou zelf toch meer betrokkenheid hebben bij het huidige paard...je hebt voor hem gekozen en nu blijkt hij niet meer bereden te kunnen worden...dan houdt toch niet jouw verantwoordelijkheid naar hem op?

Geld vragen? Om eerlijk te zijn, zou ik een dergelijke collega die bereid is jouw paard een fijn tehuis te bieden, ondanks de beperkingen van het paard, een maandelijkse bijdrage GEVEN (indien je iets kunt missen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:19

Bot gezegt is hij gewoon niet meer waard dan slachtgeld en dat is niet veel.

Maar ik ga met de rest mee dat je wel een vreugedansje mag gaan maken dat iemand je paard een fijn en goed tehuis wil bieden. Die paar honderd euro zou ik dan niet meer willen, tehuis is belangrijker. Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:25

nathalie2302 schreef:
Ik weet niet hoe lang je dit paard al hebt maar persoonlijk vind ik het ook raar dat je meteen al met de aanschaf van een nieuw paard in je hoofd zit, ik zou zelf toch meer betrokkenheid hebben bij het huidige paard...je hebt voor hem gekozen en nu blijkt hij niet meer bereden te kunnen worden...dan houdt toch niet jouw verantwoordelijkheid naar hem op?

Och....dat ze nu al aan de toekomst denk vind ik op zich niet raar hoor en haar verantwoordelijkheid neemt ze zeker wel.Ze zoekt een nieuw,goed tehuis voor hem.
In dit geval kost een onbruikbaar paard net zoveel als een die je wel kunt gebruiken wat stalling ed betreft.
Als je zelf een weiland hebt dan is het wat makkelijker om te beslissen dat hij zijn dagen daar lekker kan slijten dan wanneer een paard in volpension staat.
Als mijn paard niet meer bereden kan worden zou ik ook zeker een ander huis voor hem zoeken waar hij lekker buiten kan lopen met een hele kudde vriendjes (mits zijn gezondheid dat toelaat natuurlijk).
Dit is ook een verandwoordelijkheid,ervoor zorgen dat het paard onder zijn omstandigheden een zo leuk mogelijk leven krijgt.
Dit paard wordt tenslotte niet afgedankt Knipoog

Maar zoals je al zei...jouw persoonlijke mening Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 08:28

Knavia schreef:
Gewoon de kiloprijs vragen, dus naar een slachthuis bellen en vragen wat zo'n dier opbrengt. Dat is in dit geval ook de dagwaarde van je paard.

Dat lijkt me de meest realistische optie. Op die manier voorkom je ook dat er gezeur komt als zij toch besluit om hem naar de slager te brengen omdat het niet goed met hem gaat.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:23

@Tinky12 - Het gaat mij ook niet zozeer om het feit dat er een ander tehuis gezocht wordt, maar om geld te vragen voor dit paard vind ik niet juist en ik kan alleen maar een groot compliment geven aan de mensen die dit paard willen opnemen.

Ik zou ook op zoek gaan naar een fijne weide en als iemand hem zou willen nemen als bijvoorbeeld gezelschapspaard super. Dan zou ik, zoals jij eerder voorstelde, goede afspraken op papier zetten.
Ik zou zelf alleen eerst zoeken naar een plaatsje met alleen weidegang (maar misschien voor mij makkelijk praten omdat ik in Flevoland woon...geen wei aan huis trouwens) waar het paard voor een redelijk goedkope prijs kan staan...ik zou denk ik gewoon verantwoordelijk voor hem willen blijven...maar wederom..dat is persoonlijk! Lachen

'Onbruikbaar' is natuurlijk ook een relatief begrip..maar dat is weer een hele andere discussie Knipoog

girlie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:20

Geef het paard een goed tehuis en laat hem nog een tijd genieten....En geld krijgen...? Je collega zal in de toekomst nog genoeg aan dierenartskosten moeten betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:02

Zij krijgt voortaan alle maandelijkse kosten. Zij krijgt voortaan alle dierenarts kosten.

Dat jij al dierenarts kosten gemaakt hebt, daar kan zij niets aan doen. Toen je n paard kocht wíst je, dat het zou kunnen gebeuren dat er n dierenarts bij zou moeten kunnen komen... Dat is gebeurd, pech gehad...

Het enige wat je zou kunnen doen is er de slachtprijs voor vragen, om te voorkomen dat ze hem na een maandje weiland doorschuift naar de slacht. Maar om de dierenartskosten eruit te willen hebben én geld over te willen houden voor een nieuw paard, vind ik eigenlijk belachelijk...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:32

nathalie2302 schreef:
@Tinky12 - Het gaat mij ook niet zozeer om het feit dat er een ander tehuis gezocht wordt, maar om geld te vragen voor dit paard vind ik niet juist en ik kan alleen maar een groot compliment geven aan de mensen die dit paard willen opnemen.

Ik zou ook op zoek gaan naar een fijne weide en als iemand hem zou willen nemen als bijvoorbeeld gezelschapspaard super. Dan zou ik, zoals jij eerder voorstelde, goede afspraken op papier zetten.
Ik zou zelf alleen eerst zoeken naar een plaatsje met alleen weidegang (maar misschien voor mij makkelijk praten omdat ik in Flevoland woon...geen wei aan huis trouwens) waar het paard voor een redelijk goedkope prijs kan staan...ik zou denk ik gewoon verantwoordelijk voor hem willen blijven...maar wederom..dat is persoonlijk! Lachen

'Onbruikbaar' is natuurlijk ook een relatief begrip..maar dat is weer een hele andere discussie Knipoog

Ik denk dat we redelijk op een lijn zitten.... en die andere discussie voeren we wel als hij wordt aangedragen Knipoog Haha!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:07

Ik ben blij dat Blitz een goed plekje heeft gekregen Suus!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:29

Ik zou er toch een symbolisch bedrag voor vragen. Op die manier koopt je collega toch het paard en zal ze er minder snel afstand van doen. Ik heb het ooit een meegemaakt dat een meisje ook haar paard weggaf aan iemand van wie ze dacht dat die er goed voor zou zijn, maar het paard stond binnen een maand met pijnstillers op de markt voor een flink bedrag te koop. Succes in ieder geval met je beslissing en fijn dat je een plekje voor hem gevonden hebt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:10

ik heb gelezen hier op bokt dat ze niet echt vlees van friezen willen de reden weet ik niet meer maar dat herinner ik me....

zorg voor een goed tehuis voor hem !

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:20

moonfish13 schreef:
zorg voor een goed tehuis voor hem !

Hij is heel goed terecht gekomen en niet bij de slacht, maar wellicht dat Ts dat zelf nog verteld. Maar ze is nu op vakantie...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:24

symbolische euro...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:28

Gratis inclusief een grote bos bloemen die kant op. Het is lastig om nog een plaatsje te vinden bij mensen waar hij het goed zal hebben.