wat te doen met paard die ALLES afbreekt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

wat te doen met paard die ALLES afbreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:33

dat is mijn vraag.... ik heb een ruin van 7 jaar en die breekt echt werkelijk waar ALLES af!!
hij staat op een manege en die hebben speciaal voor hem een betonnen stal gebouwd omdat hij de anderen afbrak.. de andere stallen zijn gewoon van onder met dat hout en boven met dat metaal.. hij schopt het metaal door midden, het hout trapt ie verrot.. nu heeft ie dus een betonnen stal waar een raampje in de achterkant zit, deze is al helemaal afgetimmerd, om de waterbak hebben ze een metalen vierkant omheen gelasd omdat hij de waterbak er elke keer aftrapte, maar nu gaat ie op de stang zitten.... zodat ie eraf knapt Nagelbijten / Gniffelen
hij heeft een stalmat voor de deur omdat hij daar elke keer tegenaan trapt... hij breekt snachts uit.. wat we ook proberen hij krijgt zn stal los en gaat dan naar de brokken of naar het hooi...
nu dacht ik (en denk ik nog steeds) dat het probleem is dat hij geen weidegang heeft (of nauwelijks)
bij ons kunnen de paarden wel de wei in, maar je moet ze er zelf in zetten... en aangezien ik zo ong. de enigste ben die mn paard in de wei wil hebben kan dat niet.. omdat hij niet in zn eentje kan staan.
in de zomer gaan ze wel altijd de wei in.. en nu staat hij vanaf maandag erin... 24 uur per dag.
maar nu kwam ik er net..... heeft ie ook al de wei afgebroken!! Wow!
hij staat in een hele grote wei afgerasterd met prikkeldraad!! (graag geen aanval hierop! want ik ben hier ook erg op tegen! maar er komt maar geen stroom.. en om het niet het hele jaar op stal te laten.. doe ik hem maar hier in) maar goed.. nu staan er zo'n 10 grote hooibalen daar opgeslagen. verpakt en al.. en afgerasterd met prikkeldraad... nu heeft hij dus dit kapotgemaakt.. prikkeldraad lag door de wei en hij heeft 1 hooibaal losgemaakt.... en daar zitten ze nu met alle paarden van te eten!
ik heb hem nagekeken en nu heeft hij dus een behoorlijke glip in zn achterbeen! wat volgens mij gehecht had moeten worden, maar het bloed al niet meer.. dus denk niet dat het nog kan..
ik heb net natuurlijk gelijk de manege op de hoogte gesteld en die zouden er zo snel mogenlijk aan komen (de baas was even weg, maar kwam zo weer)

maar nu mijn vraag.... wat moet ik hier nou mee??? hij breekt echt alles af!!! hij heeft al zo'n 5 stallen afgebroken en wat nog niet meer!!!
ik weet het echt niet meer!!

Nouvel

Re: wat te doen met paard die ALLES afbreekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:03

Hij lijkt zich duidelijk ernstig te vervelen, of hij heeft héél veel energie over!

Ik zou hem op zo min mogelijk krachtvoer zetten en veel hooi geven, dag en nacht, zodat hij constant wat te doen heeft.
Verder zorgen dat hij elke dag werk en aandacht heeft in de vorm van poetsen, wandelen, longeren, rijden etc...
Zodat hij moe en voldaan is als hij weer in zijn stalletje of weiland staat...

Ik zou wel goed oppassen met prikkeldraad, juist met zo'n uitbreker...
Het lijkt me niet de bedoeling dat je hem straks weg kun brengen omdat hij vol met diepe vleeswonden zit...
Dan zou ik als ik zou was zelf een stroomapparaatje kopen en een draadje spannen langs de wei waar hij loopt...

Succes ermee!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:06

dat is het hem nu net.. met rijden is ie niet vooruit te branden!!! dus minder brokken dan nu krijgt ie niet.(2 kilo per dag) hij krijgt ook 2 keer per dag hooi erbij... ik heb al een keer een speelbal bij hem neergehangen, maar daar doet ie niks mee... liksteen is leuk voor even....zucht hhaa

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:09

Naar buiten met 'm. Zoveel mogelijk naar buiten en als het kan in een koppel. Geen krachtvoer voorlopig. Zorgen voor, maar dat gaf je zelf al aan, een omheining met pittig wat por, als het kan meerdraads en dan ook nog een draad ervoor. En laat 'm maar uitrazen. Lukt het niet op de manege waar je nu staat, dan moet je op zoek naar een plaats waar dat wel kan. Of hem wegdoen naar iemand die hem dat kan bieden, want nu komt je paard dus duidelijk te kort. Niet in verzorging of voeding, maar meer in wat hij sociaal nodig heeft. Succes (en sterkte)

amen

dit paard is duidelijk niet eens met de manier waarop hij nu gehouden word....

onbeperkt ruwvoer en weidegang...

waarom niet overdag weidegang en savonds binnen?

misschien is ander stallingsadres een optie.....

waar hij altijd weidemaatjes heeft....

ElCamino

Enige oplossing is een goed, veilig afgerasterd weiland ( liefst hout) met draad op de balken met heel veel stroom erop.Liefst stukje van de balken af aan de binnenzijde van het hek.
Heel duur maar wel veilig.
Of een weiland omgeven door brede sloten...kan hij niet door en er is niks om teslopen.
Als hij echt alle stallen afbreekt misschien alleen een schuilhok in een stuk land waar hij in en uit kan.
Klein vriendje erbij ...Als dit niet op je manege kan een andere plek zoeken

Allemaal erg duur, weet ik, maar goedkope oplossingen zijn er denk ik niet
En de reparaties op je manege zijn ook niet goedkoop denk ii....
Belangrijk is uitzoeken waarom hij het doet...alles hierboven is symptoombestrijding en je moet de oorzaak zien te vinden.

Succes..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:13

Het lijkt er inderdaad op dat ie zich verveelt. Misschien kun je proberen hem zo lang mogelijk bezig te houden met het voer dat ie nu krijgt (stukken liksteen in zijn bak zodat ie het eten er tussenuit moet peuzelen, of luzerne ofzo mengen met zijn krachtvoeder, hooi verpakken in verschillende hooinetjes over mekaar zodat hij veel meer moet prutsen om eraan te komen...).

Als je paard zich ginder echt niet lekker voelt kan je misschien overwegen te verhuizen naar een stal waar hij zich beter zou voelen, met meer weidegang (en een degelijke afsluiting).

Overigens, ik heb ooit op een stal gewerkt waar een paard stond die ook een plastic flap moest hebben in plaats van de onderkant van een deur want die schopte het beest kapot. Ik weet zelf niet of ik er veel geloof aan moet hechten, maar dat beest had een speciale frontriem aan haar halster, volgens de groom daar met een magneet erin. Op een dag was het halster eventjes "verloren" en ik kan je zeggen dat het (misschien wel gewoon toevallig, maar het was toch zo) paard die dag opmerkelijk "actiever" was dan eerst. Ik wil dit gewoon even vertellen maar hecht er zelf niet te veel belang aan en mocht het werken beschouw ik het toch vooral als bestrijden van een symptoom wat duidelijk een andere oorzaak heeft, in de eerste plaats denk ik dat je je paard zijn verveling zou moeten kunnen doorbreken, als dit de oorzaak is. Krijgt ie overigens aandacht bij ongewenst gedrag?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:14

Vind het iet zo vreemd dat hij niet vooruit te branden is als je erop gaat zitten, paard verbruikt al zn energie om de stal af te breken. Probeer schrikdraad te plaatsen om de wei, en hem samen met een ander paard erin te zetten. Als er niet genoeg gras staat, gooi er dan een flinke pluk hooi in zodat hij zich niet hoeft te vervelen.

Koop iets voor in de stal om hem mee te vermaken, een liksteen of zo'n voerbal. Zorg ook voor genoeg hooi!

Probeer hem zelf ook zoveel mogelijk bezig te houden, longeren, wandelen, poetsen etc etc.

En met rijden, heel consequent zijn! Hij moet gewoon luisteren naar jouw hulpen en niets anders. Zeker niet veel rustiger aan gaan doen omdat hij de stal af staat te breken!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:15

Ik sluit me aan bij Texelse. Dit paard geeft heel duidelijk aan dat hij het stal-leven niet op prijs stelt. Ik heb zo'n paard bijgereden, die hoekte de hele stal aan gort. De buren konden niks op hun planken neerzetten (kast zat aan de stal vast), omdat alles er vanaf trilde door het getrap tegen de wanden. Hij is uiteindelijk verkocht. Bij degene die hem gekocht heeft is ie het land op gegaan, beest was in no time weer een mak schaap. Is er geen andere stal in de buurt, waar de paarden wel elke dag langere tijd in een groep naar buiten gaan?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:16

ik zou hem ook het allerliefst hele dagen in de wei zien, maar dat kan hier niet.. en om nou bij ons weg te gaan....
ik rij er al 14 jaar... verder is alles echt perfect! er hoeft maar iets te zijn en ze staan voor je klaar... overal kun je mee aankomen.. met alles wat hij heeft afgebroken heb ik nooit een cent aan mee hoeven betalen...
we hebben al vaker gevraagd of de weides niet met stroom kunnen, maar hier krijgen we geen reactie op.... jammer maar helaas...
ik heb al wel een rondgekeken om ergens anders te gaan staan, maar toch weet ik het niet....
ik weet nu wat ik heb en niet wat ik krijg....

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:18

JoAnn schreef:
Het lijkt er inderdaad op dat ie zich verveelt. Misschien kun je proberen hem zo lang mogelijk bezig te houden met het voer dat ie nu krijgt (stukken liksteen in zijn bak zodat ie het eten er tussenuit moet peuzelen, of luzerne ofzo mengen met zijn krachtvoeder, hooi verpakken in verschillende hooinetjes over mekaar zodat hij veel meer moet prutsen om eraan te komen...).

Als je paard zich ginder echt niet lekker voelt kan je misschien overwegen te verhuizen naar een stal waar hij zich beter zou voelen, met meer weidegang (en een degelijke afsluiting).

Overigens, ik heb ooit op een stal gewerkt waar een paard stond die ook een plastic flap moest hebben in plaats van de onderkant van een deur want die schopte het beest kapot. Ik weet zelf niet of ik er veel geloof aan moet hechten, maar dat beest had een speciale frontriem aan haar halster, volgens de groom daar met een magneet erin. Op een dag was het halster eventjes "verloren" en ik kan je zeggen dat het (misschien wel gewoon toevallig, maar het was toch zo) paard die dag opmerkelijk "actiever" was dan eerst. Ik wil dit gewoon even vertellen maar hecht er zelf niet te veel belang aan en mocht het werken beschouw ik het toch vooral als bestrijden van een symptoom wat duidelijk een andere oorzaak heeft, in de eerste plaats denk ik dat je je paard zijn verveling zou moeten kunnen doorbreken, als dit de oorzaak is. Krijgt ie overigens aandacht bij ongewenst gedrag?

ja hij krijgt hier aandacht op.. als hij mij ziet aankomen begint ie gelijk te schoppen tegen de deur omdat hij er uit wil, als ik dan mn spullen nog even moet pakken gaat ie maar door en dan geef ik wel eens een schreeuw.. of als ik hem vastbind om te poetsen pakt ie alles vast..... of hij schopt de poetskist om.. dan krijgt ie een tik of iets dergelijks.....
misschien niet goed, ik weet het, maar anders is iedereen om me heen geiriteerd

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:18

Jouw paardje doet alles om je te laten weten dat hij het niet naar zijn zin is.
Kan je geen stalletje in de buurt gaan zoeken waar hij een vrije uitloop heeft en dus dag en nacht naar binnen en buiten kan lopen?
Verder zou ik minder krachtvoer geven en veel meer ruwvoer, flink verdeeld over zijn stal, heeft hij iets te doen.

Met rijden kan je hem lekker flink laten lopen, ook als hij niet wil, maak hem maar moe zodat hij minder energie overheeft om de boel te verbouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:19

Waarom doet ie dat?? Verveling? Te veel energie? Te weinig aandacht? Te saai? Slechte invloed van de omgeving?
Zomaar wat mogelijke zaken die bij mij opkomen als mogelijkheid. Je zult voor jezelf moeten nagaan welke factoren ervoor zorgen dat je paard zo reageert. Als je die factoren elimineert, heb je zeer waarschijnlijk ook zijn sloopgedrag opgelost.
Wat bij mij als hoofdadvies boven komt drijven: kijk uit naar een andere lokatie, waar ie een beter (=paardvriendelijker) bestaan heeft.

Het feit dat je er al 14 jaar staat, is een zwak excuus.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-08-07 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 14:21

Storm76 schreef:
Jouw paardje doet alles om je te laten weten dat hij het niet naar zijn zin is.
Kan je geen stalletje in de buurt gaan zoeken waar hij een vrije uitloop heeft en dus dag en nacht naar binnen en buiten kan lopen?
Verder zou ik minder krachtvoer geven en veel meer ruwvoer, flink verdeeld over zijn stal, heeft hij iets te doen.

Met rijden kan je hem lekker flink laten lopen, ook als hij niet wil, maak hem maar moe zodat hij minder energie overheeft om de boel te verbouwen.

nou we hebben op deze manege 1 stal.. heel ruim met een uitloop naar buiten naar de wei (afgerasterd met hout) dit is de veulenstal. ik heb al eens gevraagd of hij deze stal niet mocht hebben evt.. dat ik meer ga betalen. maar daar konden ze niet aan beginnen omdat iedereen die stal wel wou...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:22

Jij kan het daar wel naar je zin hebben Dianne, maar je paard geeft aan niet gelukkig te zijn. Je kan ervoor kiezen om dat te negeren, maar dat zal het probleem niet oplossen. Wij hebben ook diverse dingen geprobeerd, speelgoedje in de stal, Bachdruppels, hielp maar weinig. Bijkomende risico; straks sloopt je paard zichzelf, terwijl ie de stal aan het slopen is. Het is fijn dat je stal niet moeilijk doet over reparaties e.d. maar ze zouden je m.i. meer helpen als ze wat zouden doen aan de weidegang.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:24

je geeft aan dat je daar na 14 jaar niet weg wil....sorry maar bij mij gaat mijn paard voor alles.
Als ze geen oplossing kunnen bieden dan ga je hoop ij toch echt naasr wat anders uitkijken neem ik aan??

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:25

Tsja, misschien geen "fijne" oplossing, maar heb je overwogen hem simpelweg te verkopen? Je geeft zelf aan eigenlijk niet van deze stallingsplaats weg te willen, en je paard geeft vrij duidelijk aan er niet te willen blijven...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:28

Is het misschien een idee om een stroom omheining te kopen voor ze? Dat je als vergoeding voor zijn gesloopte dingen ervoor zorgt dat hij een vaste wei kan krijgen waar wel stroom op staat? En misschien toch kijken of er iemand toch erover wil denken om zijn/haar paardje mee naar buiten te doen. Eventueel in de wei een skippybal.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:29

Ik denk dat je moet gaan kiezen. Of je kiest voor je paard en gaat een andere stalling voor hem zoeken. Één waarbij hij lekker met een kudde het land op kan (en dan een stuk wat goed afgezet is) en waar bijvoorbeeld een loopstal oid is. Of je kiest voor jezelf en verkoopt dit paard aan iemand die hem dit kan en wil geven en koopt zelf een paard wat wel kan leven op de manier waarop jij dit wilt.

Het klinkt heel cru, maar het paard heeft voorrang in deze situatie en niet jijzelf.....

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:31

heeft die manege niet toevallig een opfok ?
dan kan hij lkkr bij de jonge paardjes in het land staan en mooi daar mee spelen Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:37

Ik heb een dergelijk paard gekend. Die gedroeg zich altijd of het leven gewoon stom was. Hij stond iedere dag in de wei, had een mega box maar was voor alles veel te intelligent om het leuk te vinden leek het wel. Hij sloopte echter ook andere paarden dus stond daarom alleen. Nu lijkt intelligent fijn met rijden, maar hij was ook nog eens vreselijk lui en wist 1001 trucen om dat niet te hoeven. Dit paard is manegepaard geworden. Dat ging heel goed. Hier kreeg hij veel beweging maar weinig krachtinspanning. Wie weet kun je een bijrijder zoeken voor rustige ritjes zodat hij vaker werkt ipv hard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:52

Klinkt misschien bot, maar ik vindt je erg egoistisch. Je paard geeft duidelijk aan dat hij het zo niet naar z'n zin heeft, doe daar wat aan! En als de stal waar je nu staat dat niet kan bieden, zoek een andere stal!

Op het moment dat je hier voor jezelf gaat kiezen gaat het in mijn ogen dierkwellerij heten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:05

voor de duidelijkheid... ik ben ook aan het rondkijken zoals ik hierboven ook zei.. maar ik kan nog niets iets vinden wat echt past bij ons.... of het is veeeeel te duur of nog geen weidegang enz.... en als ik wegga wil ik het ook echt goed hebben....
maar ik vroeg me dus ook af, waarom hij nu dus in de wei ook al begint met afbreken....
hij staat er met 7 of 8 andere paarden in.. een groot weiland..
hij kan zich hier toch niet vervelen??

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 15:06

XxSultanxX schreef:
heeft die manege niet toevallig een opfok ?
dan kan hij lkkr bij de jonge paardjes in het land staan en mooi daar mee spelen Lachen

nee we hebben geen opfok helaas.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:08

Waarom kan een paard zich niet vervelen in de wei? Die van mij vind er in iedergeval weinig aan omdat daar niets gebeurt. Ik ben voor haar speciaal op een manege gaan staan omdat ze aandacht en drukte voor de box zo leuk vind. Ze kon om die reden ook niet tegen tralies dus heeft ze een open box.