'eerste hulp' tasje voor paard en ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

'eerste hulp' tasje voor paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 07:13

Ik rijd regelmatig dagtochten en kleinere trektochten. Graag wil ik een tasje meenemen, zo licht mogelijk, waar de eerste benodigdheden inzitten voor paard en ruiter (dus niet alleen voor het paard of alleen voor de ruiter). bestaan deze tasjes and waar zou je ze online kunnen kopen?

Winddancer

Re: 'eerste hulp' tasje voor paard en ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:14

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:32

je hebt hele kleine ehbo tasjes voor mensen, prop er een zakmes in en je hebt er ook een voor paarden Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 13:34

Kan je het beste zelf samenstellen. Wat je nodig hebt zit er zelden in en wat er in zit is geen spul voor eerste, noodhulp. Voor kleinigheidjes kan je beter het paard niet belasten.

Op serieuze adventure- en trekking sites kun je vakkundige medische ervaringsinfo vinden.

Mijn 2cts. in volgorde van prioriteit =
1. - drinkwater (toch belangrijk) kan je de boel mee uitspoelen

2. - pijnstillers, een lichte tegen verkeerde belasting en een zware tegen shock
- tape, doch aan duct-tape of isolatieband heb je meer dan aan pleister

3. - zorg dat je kan afbinden, dus strotouwtje of latigo (welke je ook voor andere dingen kan gebruiken)
- absorptiemateriaal zoals een inlegkruis of dun maandverband

4. - desnoods kromme leernaald en stevig draad voor hechten

Maarreh.... wanneer gebeurt er ooit wat meer dan een schaafwondje of snee welke na met water spoelen wel kunnen wachten tot thuis. Zeker in NL waar ruiters een mobiel hebben, netwerkbereik én de veearts op hooguit een half uur.

hc

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:50

indd ehbo voor ruiter okay.. maar voor paard is het meestal iets dat niks voorsteld en je dus gewoon rustig naar huis kan stappen.. en is het erg dan kan je beter de DA bellen, en geloof me dan heb je erg veel verband en gaasjes nodig om een flinke wond te stelpen..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:48

Sowieso een ruitermes is altijd handig.
Pleisters, gaasje, en verband.
Dingen die hierboven staan zijn ook erg handig.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:01

Meestal neem ik op verdere tochten een zadeltas mee (achter het zadel) of ik heb een heuptasje om (goed strak anders is het irri met rijden) daar passen alle handigheden in en verder idd opgeladen telefoon, want als er iets ernstigers is moet je snel voor hulp kunnen bellen Ja
Lang leve het mobiele tijdperk OK dan!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 06:29

Huertecilla schreef:
3. - zorg dat je kan afbinden, dus strotouwtje of latigo (welke je ook voor andere dingen kan gebruiken)

Binnenband van een fiets, of beter nog, lekke binnenband in plaats van weg te gooien in lange slieten snijden. Daar een stukje hout (desnoods stok onderweg) aan vast om het te kunnen aandraaien. Werkt erg goed om iets af te binden (getest in de praktijk!) en is ook handig om allerlei andere reparaties mee te doen. Een rubberstrip is erg sterk, daar kan je in een noodgeval gerust even een stukje de singel mee vervangen of zo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 06:53

Zelf was ik erg blij met een coldpack (even breken en het wordt koud). Neemt weinig ruimte in en is in plaats van 10 minuten met water spoelen veel handiger! Wel altijd in een doek wikkelen en nooit direct op de huid leggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:31

Maarreh, even realistisch, je kan beter thuis een provisorische spalk (plank op lengte met twee dwarsstukje, schuimrubber en duct-tape) klaar hebben liggen dan een doosje met pleisters en ander grut meenemen.

@Bandida
ik heb een tiestrap van de McClellan als broekriem om. Kan als singel, stijgbeugelriem wat-dan-ook dienen.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:36

Ik neem echt nooit iets van EHBO mee, ook geen pleister.
Ik neem het liefst zo min mogelijk mee, zeker als het warm is heb ik geen jas aan met zakken. Dan heb ik in m'n broek een klein zakje waar precies m'n telefoon in kan.
Zadeltassen vind ik onhandig tijdens de training.

Als er iets met Anouar gebeurd waardoor hij niet meer naar huis zou kunnen lopen bel ik wel meteen de DA en een wondje bij mij kan echt wel wachten tot thuis (niet dat ik er dan een pleister op doe Clown )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:53

Lenneke_ schreef:
Dan heb ik in m'n broek een klein zakje waar precies m'n telefoon in kan.

Ik begrijp het dilemma, maar in je broekzak heeft wel een risico. Bij mij is een sleutel van een sleutelbosje uit mijn heupkom geopereerd... Was ik wat hard op gevallen Bloos

Ik heb de twee zelfgemaakte fleshouders en verder een leren hoefijzer'pouch' waar ik wat klein grut in frut. Geld, pijnstillers, zakmes. Laatst een keer zelfs een mobiel (mes thuisgelaten). Was te paard naar een wat lastig bereikbare fiesta. Ter plaatste gebeld met thuisfront of het de moeite was te komen.
In NL is dat wat minder kritisch wellicht, maar hier MOET je water mee. Is Eerste Hulp Vóór Ongelukken Knipoog

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:11

In ons regenachtige landje heb je om de 100 meter een waterbak op het ruiterpad liggen Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:13

Lenneke_ schreef:
In ons regenachtige landje heb je om de 100 meter een waterbak op het ruiterpad liggen Clown

...drink jij daaruit?

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:15

Nee, maar ik kan wel een paar uur zonder drinken (8 uur lukt wel) Bloos
Paard is belangrijker en die drinkt graag uit plassen.

Mocht het echt heel warm zijn dan heb ik een heuptasje waar een flesje in kan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:24

Lenneke_ schreef:
Nee, maar ik kan wel een paar uur zonder drinken (8 uur lukt wel) Bloos

Er kán heel veel, maar we hebben het hier over je verstand gebruiken toch?!
8 uur paardrijden zonder drinken, ook al is het niet warm, is echter érg onverstandig. Je verbruikt dan >2 liter en dat gaat ten koste van je concentratievermogen en lichamelijke conditie.
Langer dan een uur of twee te paard onder zelfs gematigde condities = drinken mee. Gewoon water en niet koud is het beste.

hc

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:14

Telefoon in een tas lijkt me juist weer niet handig omdat ik graag zou willen kunnen bellen als ik in de berm in de kreukels lig en mijn paard daar niet meer is Knipoog
Heb dus mijn telefoon altijd op me. En neem me elke keer voor om het nummer aan het zadel te hangen, maar heb dat nog niet gedaan..

sassrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:36

En sleutels is toch wat anders dan een telefoon? Sleutels doe ik ook nooit in mn broekzak, want ik ben altijd idd bang dat als ik val die sleutel mn been perforeert ofzo.
Ik heb verder wel altijd een zakmes of hoevenkrabber bij mij en water.. verder geen ehbo dingen.. Samen in of jaszakken, maar meestal klein zadeltasje met mn sleutels en portemonnee (Je weet naar nooit, die idplicht enzo.. )
Nummer aan je zadel hangen is wel een handig idee ja! hmm.. slim Tong uitsteken ga ik ook maar s doen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:19

sassrd schreef:
En sleutels is toch wat anders dan een telefoon?

Naturlijk, maar net zo riskant. Je kan er nog steeds een bot op breken. Kwestie van risicoafweging.
Ik heb in 7 jaar twee keer een situatie gehad waarbij ik een mobiel had willen gebruiken. De ene keer was ik er echter op gevallen, deed het ding het niet maar de plek waarmee ik het gesloopt had wel zeer.
De tweede keer had ik geen bereik.
Ik ga er dus vanuit dat ik het zonder moet redden en laat het mobiel thuis. Wel zo makkelijk.

hc

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:55

Heb zelf altijd een mobiel mee in een klein tasje, die aan mijn heup kan. Dit heeft mijn paard/vriendin 'gered'. Een keer is mijn paard weggelopen in het bos, toen ik wilde opstijgen, had hem niet goed vast, dus dom, maar kon wel vrienden bellen, die mijn paard verderweg opgevangen hebben. Tweede keer is een vriendin van mijn paard gevallen en kon ik een arts bellen, dus mobiel gaat altijd mee. Op langere tochten heb ik altijd water mee en een zakmes. Mijn vraag was of je een soort klein apothekerstasje moest meenemen en of iemand daar ervaringen mee heeft. Begrijp dat de meesten dat niet meenemen, hoef ik me ook niet zo'n zorgen te maken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:05

Ik heb een handig tasje voor mijn zadel, waar drinken inzit, een hoevenkrabber, zakdoeken, snoepjes (voor mij en paard) en ik zal er een strotouwtje bijstoppen (kan dus altijd handig zijn)
Deze tassen maak ik zelf.. Bloos Haha!
Ik heb er nu ook adreslabels aan, heb zelf een opvallende oranje, met naam van paard erop, mijn telefoonnummer, en het telefoonnummer van stal..
Het is mij een keer gebeurd dat we samen vielen, paard krabbelt overeind, en loopt weg.. Verdrietig Blij dat mijn telefoon in mijn zak zat Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:10

Zo ben ik een keer een paard met kar zonder koetsier tegen gekomen Clown
Zonder adres aan het paard of de kar.
Gelukkig was de koetsier weer redelijk snel gevonden

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:53

Ben ook een keer gevallen.... telefoon onderop..toen ik... toen mijn paard, het resultaat: een telefoon gehoekt in 45 graden...helaas...
Maar ik heb wel altijd de telefoon bij me, een zakmes en een leren veter om mijn zadelknop.
Telefoonnummers in zo'n katte-adreskokertje aan mijn zadel...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:06

ElCamino schreef:
Ben ook een keer gevallen.... telefoon onderop..toen ik... toen mijn paard, het resultaat: een telefoon gehoekt in 45 graden...helaas....

Haha!

Erg grappig dat iedereen van alles bedenkt voor veiligheid maar niet aan dat het veilig is dat je paard niet wegloopt.
Er is maar héél weinig waardoor je, uiteindelijk, niet meer op je paard- en dus niet meer thuis kan komen.
Het is uiteraard het beste als je paard bij je blijft. Als je daar, nog, niet zeker van ben, denk dan eens aan een lariat of een mecate als éxtra (dus niet als optoming).

hc

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:07

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt