Luchtzuigen, iemand ervaring??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Luchtzuigen, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:32

Hallo,

ik zou graag willen weten of iemand weet hoe je een paard die luchtzuigt hier van af kunt krijgen?
Is iemand dit al eens gelukt en zou die mij willen vertellen hoe dit is gelukt?
Wij hebben al eens een paard gehad die weefde en die heeft dit afgeleerd dus zou dit met luchtzuigen net zo kunnen gaan og is luchtzuigen een hardnekkiger probleem?
Groetjes Anne51 Knipoog

elibeest

Re: Luchtzuigen, iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:34

luchtzuigen hangt vaak samen met maagproblemen. Vaak als je dus het maagprobleem weet op te lossen kun je het luchtzuigen verminderen. Helaas is het vaak al zo'n aangeleerd gedrag dat het dier het bijna nooit meer helemaal afleert.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:36

het zou kunnen zijn dat je paard wat maagproblemen heeft en dat het met medicijnen en ander voer minder wordt,maar is het een luchtzuiger omdat ie verslaafd is(junkie),dan blijft ie het echt doen..

maar wat is het probleem,als een dier zich zo gelukkig voelt??

ik heb hier ook een luchtzuiger staan,nou hij zuigt maar tot ie een ons weegt,als hij zich zo happy voelt...

hihi elibeest was mij voor Haha!

Prince_

mijn pony luchtzuigt volgens mij al ze hele leven..hij heeft een luchtzuigband maar doet het evengoed wel..heeft dus niet echt veel zin. Sigaar
heb DE oplossing nog niet gevonden Koe

potverdikkie

hoi, vervelend joh voor je! Zelf heb ik er nog nooit van gehoord dat je het een paard af kunt leren.
Maar pas wel op dat ie er geen koliek van krijgt. Doe hem dan anders een anti luchtzuigband om.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:37

mijn pony luchtzuigt volgens mij al ze hele leven..hij heeft een luchtzuigband maar doet het evengoed wel..heeft dus niet echt veel zin. Sigaar
heb DE oplossing nog niet gevonden Koe

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:37

Hangt er vanaf hoe lang het paard al luchtzuigt. Als het net begint, kun je het wel afleren, als het al helemaal erin zit kan het verminderen, maar echt stoppen doet het niet meer.
Goed regime voor luchtzuigers is veel buiten, veel ruwvoer en weinig krachtvoer.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:43

Waratje schreef:
Goed regime voor luchtzuigers is veel buiten, veel ruwvoer en weinig krachtvoer.

Mee eens, veel buiten voor de afwisselen, dus om verveling te voorkomen, al heb je zulke volhouders dat ze t zelfs op de weide palen doen, en veel ruwvoer weinig krachtvoer kom je toch weer bij het maagprobleem. Paarden met een maagprobleem hebben meer last van maagzuur e.d. met krachtvoer. Door het ruwvoer maken ze meer speeksel aan en hebben ze minder last van hun maag.
Zou dus altijd proberen te achterhalen of het paard toch niet een maagprobleem heeft. Er zijn nl. helaas heel veel paarden die met een maagprobleem rondlopen (geloof uit een recent onderzoek 1 op de 3).
Er zijn ook zeer goede homeopatische middelen die maagproblemen kunnen verhelpen.

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:09

Bedankt voor de reactie!
Mijn pony zuigt gelukkig zelf geen lucht maar de pony van een vriendin van me begon er onlang mee dus vandaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:16

Je kan het in een vroeg stadium inderdaad nog proberen af te leren. Maar met zekerheid kan ik dit helaas ook niet zeggen.

Veel buiten met soortgenoten, veel afleiding, veel ruwvoer geven zijn inderdaad opties.

Voor de rest kan het in veel gevallen weinig kwaad, mijn verzorgpaard is er 33 jaar mee geworden en heeft er nooit enig hinder door ondervonden.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:39

Het paard van mijn dochter was toen wij haar kochten een flinke luchtzuiger en wever, vooral rond het voeren en als het heel druk was op stal. Wij hebben haar overdag lekker buiten laten lopen (daar deed zij het nl niet), daarbij kreeg zij eerst haar hooi en daarna haar krachtvoer, met als resultaat: ze is er zo goed als mee gestopt!

We hebben ook nog een tijdje een aloe vera drankje gegeven, maar daar reageerde ze eigenlijk niet op.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:45

Ik heb zelf ook een luchtzuiger. Ze deed het al vanaf jongs af aan. Ze staat nu dag en nacht buiten met soortgenoten en toch zuigt ze lucht op de weidepalen. Denk niet dat het bij haar met verveling te maken heeft eigenlijk. Ze is helaas geblesseerd (knieblessure) en hierdoor is ze al 2 jaar niet meer geschikt om te rijden, in deze 2 jaar is ze dus wel koliekgevoeliger geworden, denk dat dat dus komt omdat ze niet de beweging krijgt die ze nodig heeft om haar darmen goed te laten werken of zo. Ze heeft nu wel speciaal voer en hiermee heeft ze tot op dit moment geen koliek meer gehad *klopt even af* Sommige mensen vinden het een hinderlijk geluid, maar ik ben er inmiddels al wel aan gewend en als zij zich gelukkig voelt zo tja.... Wel hebben we een stroomdraadje in de stal lopen zodat ze niet aan de deur en de waterbak kan zuigen en de tralies zijn doorzichtige platen voorgezet zodat ze niet aan de spijlen kan zuigen. Ook als ze veel op stal staat krijgt ze wilgentakken en lauw water zodat de kans op koliek minimaal is. Ik moet wel zeggen als ik een paard zou kopen zou ik niet zo snel een luchtzuiger kopen Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:03

Ik heb ook een luchtzuiger, hij doet het uit stress. Hij raakt ook nogal makkelijk gestresst van van alles en nog wat Clown Mijn interesseert het verder niet zo, als hij zich er goed bij voelt moet hij het maar doen. Als hij maar werkt voor me onder het zadel, zal het me een zorg zijn wat hij op stal of op de wei uitspookt.

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:05

Op de manege hebben we ook pony's die luchtzuigen, maar daar word niks aan gedaan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:06

Hier is een centraal topic voor: viewtopic.php?f=3&t=513308

Bij ons op stal staat ook een luchtzuiger. Hij is medisch helemaal doorgelicht en is helemaal in orde.
Hij is als veulen bij een ander veulen in de wei gezet wat wel maagproblemen had en dus luchtzoog. Hij is dit gaan kopieren en doet het nu nog steeds.
Op stal heeft hij een luchtzuigband om wat heel goed helpt. En ook als hij veel op de wei of buiten komt is het een stuk minder.
Alleen voor of na het eten als hij zonder band staat.
Met band doet hij het helemaal niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:17

Kopieren is vaak niet het geval bij luchtzuigen. Echter, als de paarden op een stal beginnen met luchtzuigen is het niet vreemd als andere paarden dit ook gaan doen, omdat ze in dezelfde omstandigheden worden gehouden.

Mijn eerste pony kochten we als kribbebijter. Luchtzuiger dus, maar hij beet zich eerst aan iets vast om lucht te kunnen zuigen. De mensen gaven ons een anti-luchtzuigband mee, maar aangezien hij bij ons veel buiten kwam (i.t.t. tot zijn oude stal) en kon rennen en spelen, werd hij heel benauwd van de band. Die hebben wij vervolgens afgedaan om nooit meer om te doen.
Wij hebben heb 6 jaar gehad en ondertussen kwamen er steeds meer paarden bij. Deze hebben zijn gedrag nooit gekopieerd. Ik geloof dan ook niet in het nadoen van luchtzuigers. Bij de vorige eigenaren gingen de andere paarden een poos ná de verkoop van de pony ook luchtzuigen. Het zit 'm dus in de omstandigheden die een paard luchtzuiger maken.
De pony had gelukkig verder nergens last van. Sommige luchtzuigers zitten zo vol met lucht, dat ze niet gevuld te krijgen zijn. Ons schimmeltje was altijd een beetje te rond, zoals ieder gewend is van onze paarden. En totaal niet koliekgevoelig. (Type 'ik ontsnap en plunder de voertonnen' en type 'ik lust werkelijk waar alles'.) Hij heeft nooit last gehad van koliek in welke vorm dan ook.

Wij hebben het hem nooit af kunnen leren. Omdat hij veel in de wei stond, werd het een heel stuk minder. Na het voeren moest hij echt even de bak grijpen om lucht te zuigen, dat was vaste prik. Daar hebben wij het maar bij gelaten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:34