Probleem: dominante ruin in merriekudde en nieuwe ruin erbij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Probleem: dominante ruin in merriekudde en nieuwe ruin erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:37

Probleemschets:
In een weiland met drie merries en een zeer dominante ruin, die als sinds september in deze samenstelling leeft, wordt een tweede ruin geintroduceert. Resultaat: de dominante ruin jaagt de nieuwe het hele land door, zelfs dwars door de omheining, als de nieuwe dichterbij komt dan 50 meter. Gevolg: gestresste paarden, kapotte omheiningen en paarden en een omgeploegd weiland. De shetlanders van de staleigenaar stonden ineens bij onze paarden in doordat hun omheining was verdwenen.

Extra moeilijkheden:
1. Dominante ruin dekt de merries, hij stond voor de komst van de nieuwe ruin een paar weken apart als test, dat ging prima.
2. Sommige paarden zijn snel dik, andere te dun.

Opties:
1. Nieuwe ruin vindt meer aansluiting bij de shetten (ook ruinen), dus met de shetlanders apart in een wei. Helaas zijn de shetten veel te dik en is de nieuwe ruin veel te mager. Bovendien hou je dan het probleem dat de dominante ruin de merries dekt, met kans op blessures en kapotte eczeemdekens.

2. Nieuwe ruin met de minst dominante merrie apart in een groepje. Nadeel: de dominante ruin dekt dan nog steeds de overige merries.

3. Dominante ruin apart zetten. Nadeel: staat dan alleen. Bovendien is de kans groot dat hij zelf dwars door/over de omheining gaat uit boosheid omdat er een andere ruin in zijn harem staat. Eventueel kan hij bij de shetlanders (is namelijk ooks nel te dik), maar of dat goed gaat is een grote vraag.

4. De dominante ruin stond bij zijn vorige eigenaar in een aparte ruinengroep (6-8 paarden), waar hij uiteraard de baas was. Met één van hen was hij vriendjes, de rest moest uit de buurt blijven. We zouden dus kunnen proberen om een aparte ruinengroep te maken. Nadeel: tot die tijd omgeploegde weilanden, bijtwonden en kans op door de draden vliegen met alle gevolgen van dien.

Wie heeft nog een andere oplossing of ervaring met dit soort problemen? Want op deze manier kan het niet doorgaan. Scheve mond

risje

Re: Probleem: dominante ruin in merriekudde en nieuwe ruin erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:44

@imre:
helaas hebben we hier (zoals je wellicht weet) een tijdje terug ook iets dergelijks gehad . Probleem was toen alleen bij ons tussen een dominante ruin (Tindur) en een merrie (Leira) die bang was haar plek in de groep kwijt te raken.

De oplossing bij ons was toen de dominante ruin apart zetten. Die heeft toen een andere prikwei gekregen, maar wel zo dat hij de andere 4 paarden kon zien.
We hebben allerlei combinaties geprobeerd, maar dit was enige wat werkte. Stond nog een andere ruin (stjarni) in de kudde, omdat die het aanval gedrag overnam werkte ook dat dus niet.
Nu de dominante ruin inmiddels verkocht is, is er niets meer aan de hand.

Is het anders niet een optie om kveld apart te zeten (evt met shet), maar wel zo dat hij de rest ziet? Dan kunnen ze langzaam aan elkaar wennen en voelt Jonas zich niet bedreigd?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:49

Ken het probleem, misschien kun je de twee ruinen samen zetten, maar dan ver weg van ook maar enige merrie. Ik zou dan eerst nog wel even een draadje tussen de twee spannen, om te kijken of het gaat. Je hebt snel genoeg door of het wel of niet goed gaat. Mijn ruin bijt iedere andere ruin de wei uit als hij bij een merrie (of meerdere) staat, maar nu heb ik hem samen met een andere ruin staan die zich helemaal niets van hem aan trekt en als hij vervelend tegen hem doet, bijt hij van zich af, waardoor de dominante afdruipt en gaat grazen. Je kunt bovenstaande proberen, maar het werkt niet bij ieder paard, sommige ruinen kunnen gewoon echt niet bij andere ruienn....veel succes!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:54

Ver weg van de merries gaat helaas niet. Vroeger stond hij wel bij andere ruinen in, pal naast de merriekudde, dat ging goed. Dat waren echter stevige houten omheiningen waar ze absoluut niet doorheen gingen. Helaas laat de nieuwe ruin zich ook echt het land uit slaan. Ik durf het wel te proberen met de shet, die is ook dominant en dat gaat misschien beter. Ga nu naar stal om te overleggen met de staleigenaar (ook eigenaar van betreffende shet).

@ Risje: Kveld apart zetten heeft een hoop nadelen, oa te dikke shet en te dunne Kveld samen en Jónas die steeds bovenop de merries springt. Dat is ook niet goed.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:29

De beste oplossing is om ze allemaal tegelijk in een nieuwe omgeving te ztten. Dan valt namelijk ene gevestigde groep een beetje uit elkaar omdat de omgeving verkend moet worden en ze zich ook nog niet helemaal op de gemak voelen.

Verder is opsplitsen in twee groepjes een idee of

Deeltijd gebruiken. Het nieuwe paard steeds met een van de andere paarden weiden, of steeds een paar uur de dominante ruin eruit, zodat de neiwue vriendschappen aan kan gaan met de anderen. Dan zullen die nl vanzelf voor hem opkomen als de dominante ruin terug is. Alleen kan dat met flinke klappen gepaard gaan (hoeft niet soms is dreigen genoeg).

Wat meestal ook heel goed helpt is uitriijden gaan met de probleempaarden samen dus de nieuwe en de dominante. onder het zadel gedraagt zo´n dominant paard zich en accepteert een nieuwe beter in de groep daarna. Bovendien heeft hij na ene flinke rit vaak ook alleen maar behoeft aan gras eten en geen puf om nog een paard op te jagen waar hij toch een een uur of langer mee samen is geweest....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:34

Is het dan geen optie ze het gewoon maar uit te laten vechten?
Als je land maar groot genoeg is om elkaar te ontwijken en als maar niemand ijzers onder heeft, loopt het vaak wel los. Zodra de rangorde duidelijk is, kan je weer desgewenst beslaan of het land opdelen in kleinere stukken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:14

Oplossing 3 (met de shets) of 4. Soms is uit laten vechten geen optie, en blijft de nieuweling altijd een buitenbeentje.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:36

Ruinenspuit?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 20:07

Hmmm, de eerste vriendelijke toenadering was dus toch niet hoe het bleef? Lastig Scheve mond

Kun je J. niet zo'n zendergestuurde halsband omhangen zodat hij niet uit z'n wei of bij de merries kan komen? Pling Knipoog

Op termijn lijkt een ruinengroep mij het meest stabiel, scheelt kapotte dekens door het dekken, en geeft misschien ook iets minder kans op problemen als er weer een verandering in de kudde plaatsvindt. De nieuweling zul je dan apart even bij moeten voeren, maar ik denk dat dat in alle mogelijke scenario's zal moeten, want een verhuizing en weggejaagd worden zijn niet de meest ideale omstandigheden om aan te sterken en op gewicht te komen. Lachen Extra voordeel is dat dan 1 van de situaties waarin de conflicten ontstaan ook al uit de weg gegaan worden - het voer is toch altijd een belangrijk strijdpunt bij dominante, eetgrage pony's Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:25

Ik ben vanavond nog even naar stal gegaan omdat ik er geen goed gevoel bij had. Dat gevoel klopte helaas. Ze hebben de dominante meneer gisteravond om half 12 nog in de bak gezet omdat het echt te erg werd. Ook daar is hij vannacht uitgebroken omdat hij het niet pikte dat er een andere ruin bij zijn merries staat. De bak is erg goed omheind, hij is er onderdoor gekropen.

Ik heb vandaag een kwartier toe staan kijken hoe het er aan toegaat en het is geen prettig gezicht (en ik ben wel wat gewent!). Daarna was de staleigenaar gelukkig klaar met eten en hebben we eerst de shetlanders weer apart gezet. Daarna een ander stuk land afgezet voor de nieuwe ruin en de laagst in rangorde staande merrie (tevens zijn oma). Die waren inmiddels al vriendjes geworden en zijn ook redelijk hetzelfde wat omvang betreft.

Nu staat de draak dus nog wel bij de twee merries waar hij het liefste bovenop zit, maar dat probleem lossen we wel op als het zich voordoet. Voorlopig willen we eerst dat de boel weer rustig wordt, daarna gaan we rustig aan kijken of we de nieuwe op een andere manier bij de andere ruin in kunnen krijgen. Eerst maar eens wat kalmeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:49

nou , eerst maar even afkoelen en tot rust komen idd....
hopelijk houd Jonas zich een beetje gedeisd kwa op de merries kruipen voorlopig en komt alles een beetje tot rust ...
denk dat Kveld en oma het wel prima naar de zin krijgen/hebben samen
maar ja, nu nog ene permanente oplossing....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 10:03

Ik ga vanmiddag kijken hoe het spul erbij staat. Hoop dat alles nog heel is...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:09

Wij hebben ook zo'n dominante ruin en inderdaad hij staat als enige heer bij de merries.
In de ruinengroep is hij niet te handhaven.
Wat je dan echt nooit moet doen is daar een andere ruin bij in zetten, dat is nogal dom.
Groep splitsen en de nieuwe ruin ook een paar dames gunnen werkt, mits je genoeg land hebt en er genoeg ruimte tussen de twee groepen zit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:30

hoe is het momenteel gesteld met alle karaktertjes?

dryJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:13

Mijn haflingerruin is ook zo'n draak alleen hij dekt niet meer. Hij toont nog wel interesse maar springt er niet meer op.
Begin april is er hier een nieuwe ruin bijgekomen en die heeft het ook zwaar gehad.
Ze hebben met nog een andere rustige ruin op een weiland van een paar hectare gelopen en zolang de nieuwe niet dichter dan een meter of 40 in de buurt van de neutrale ruin kwam werd hij getolereerd. (Deed ie dat wel dan moest hij het bekopen met slechts een langdurige achtervolging want het weiland is groot genoeg.)
Afgelopen maand is echter mijn shetlandermerrie weer terug van weggeweest en sindsdien heeft hij alleen de een beetje de pik op haar en hoort de nieuwe ruin al een soort van bij de kudde.
Hij kan nou gewoon naast de andere pony's grazen en de dominante ruin kijkt er nog geeneens naar.
Blijkbaar heeft hij hem geaccepteerd in zijn kudde en de nieuwe ruin voelt zich veel beter op zijn plaats. Hij rent niet meer meteen panisch weg van de dominante ruin en lokt het daarom misschien ook minder uit. Of dat ook echt zo werkt, weet ik ook niet maar dat idee heb ik.

Ik zou het iig de tijd geven. Voor de nieuwe ruin om zich beter op zijn plaats te voelen
en voor de dominante ruin om een ander idee over het nieuwe paard te krijgen.
Met merries in de buurt gaat dat niet zo snel lukken als ik je verhaal zo lees.
Wanneer is de dominante ruin eigenlijk geruind?