Vereniging opstarten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tomcat701

Vereniging opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 14:01

Hallo,
Misschien is de vraag al een paar keer gesteld.
Weet iemand hoe je een vereniging opstart.
Wat heb je daar allemaal wel niet voor nodig.

Alvast bedankt voor alle informatie.

tomcat701

Re: Vereniging opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 13:40

Weet niemand dit?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:42

De KNHS is de overkoepelende organisatie voor verenigingen. Misschien kun je hen eens bellen; wellicht hebben zij een soort van starterspakket ofzo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:44

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:44

Hmmm...na de post van simmie weet ik eigenlijk niet zo goed wat voor vereniging je bedoeld?

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:04

Ik bedoel een rij vereniging.
Moet dat via de kamer van koophandel....ik ga is kijken..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:08

de info die je nu geeft is een beetje vaag, ben je al iets, heb je al een bedrijf/ inschrijving bij de KVK of begin je uit het niets?

je zuld uit het niets idd bij de KVK moeten beginnen want een vereniging die winst maakt is een bedrijf.
Als je een stichting wordt zit het weer anders.

dus, wat wil je precies?

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:04

Tja..
Ik wil eigenlijk een vereniging beginnen die geen winst maakt.
Een vereniging voor alleen leden van een pensionstal. Waar ook KNHS wedstrijden gehouden mogen worden.

Ze hebben ooit een vereniging gehad maar die is weggegeven(?)
Dat is wat ik wil.

Nu wil ik weten wat voor soort eisen ze stellen aan een locatie, wat het kost, en wat je er voor moet doen.
En of er mensen zijn die ook al eens een vereniging zijn begonnen, die willen misschien wel hun ervaringen delen.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:04

lejo schreef:
de info die je nu geeft is een beetje vaag, ben je al iets, heb je al een bedrijf/ inschrijving bij de KVK of begin je uit het niets?

je zuld uit het niets idd bij de KVK moeten beginnen want een vereniging die winst maakt is een bedrijf.
Als je een stichting wordt zit het weer anders.

dus, wat wil je precies?

En ik ben nog niks....

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:09

ik denk dat het als het zo'n vereniging wordt je eigenlijk alleen bij de KNHS hoeft te zijn en verder nergens.
Als jullie gezamelijk een eventuele contributie die je daar betaald betalen, kun je dat denk ik gewoon onderling regelen.
In zo'n geval zou ik beginnen eens contact op te nemen met de KNHS

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:13

Als je een KNHS vereniging wilt starten, kan je het beste even kijken op http://www.knhs.nl
Om indoorwedstrijden te mogen organiseren, moet de accomodatie een veiligheidscertificaat hebben. Ook hierover is info te vinden op bovengenoemde website.
Waar je voor de rest aan moet denken:
- statuten en reglementen
- aanmelding bij kvk
- bestuursleden
- hoe ga je het doen met financiën ( jaarrekening, begroting, subsidies, contributies etc)
- aansprakelijkheid ( ook t.o. van de eigenaar van de accomodatie ), verzekeringen ( zo moet er op de wedstrijden altijd een EHBO'r en BHVer aanwezig zijn)
- hoe kom je aan leden, hoe voer je een deugdelijke ledenadministratie.
- waar vind je vrijwilligers????? Die liggen niet meer voor het oprapen!
- welke andere evementen wil je organiseren, en hoe ga je dat doen.

Vergis je niet, een vereniging kost veel tijd en inzet. Het opstarten kost nog meer! Denk eraan dat de meeste wedstrijdruiters ( ook bij jullie op stal ) waarschijnlijk al aangesloten zijn bij een andere vereniging, en wellicht niet zomaar naar de nieuwe vereniging overstappen. Misschien is het slim eens bij een andere vereniging te vragen of je een keertje kan komen kijken hoe alles in zijn werk gaat, dan heb je een beter beeld van wat het in houdt.
Oh ja, en winst maken, dat doen verenigingen niet. Als je eventueel overhoudt aan het eind van het jaar ( maar dat komt minder voor dan je denkt ) ben je verplicht dit weer te gebruiken voor iets dat de leden toe komt. Er is dus geen winstuitkering Haha! Knipoog

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:01

Klinkt goed Julia! Dat kunnen we wel aan, ik meld me aan als vrijwilliger voor in het bestuur e.d. Vind het een heel goed initiatief!

De pensioenstal die Julia bedoelt is een stal waar nu voornamelijk recreatieruiters op staan. Er is nauwelijks iemand aangemeld bij een vereniging. Onze stal kan wel een nieuwe uitdaging gebruiken en daarom vind ik dit ook een goed initiatief!

Gelukkig geen winstuitkering, dat zou ook niet leuk zijn. Ik neem aam dat je dan dus bv. een wit dekje met het logo van de vereniging kan laten drukken ofzo en die aan de leden geven?

Super meis, ik ga je meehelpen met uitzoeken met alles enzo... tenminste... als je dat gezellig vind Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:15

Je kan het natuurlijk uitgeven, maar het is verstandig eerst eens een tijdje op te sparen. IN de loop van de jaren komen er nogal wat kosten voorbij ( denk aan, pc voor tijdens de wedstrijden, een echte ring etc).

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 09:58

Bij ons zal het heel heel erg kleinschallig worden.
Het zal om maximaal 15-18 deelnemers gaan, misschien is dat zelfs al te veel.

Het liefs 1 ring, 1 jury en dus 1 bestuur bestaande uit 3 mensen.
We willen gewoon ons eigen clubje hebben, waar geen andere mensen van buitenaf aan mee kunnen doen.
Kan je ook van 2 rijverenigingen tegelijk lid zijn? Ja toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:11

Je kan officieel via de KNHS niet lid zijn van twee verenigingen. Illegaal kan alles natuurlijk Haha! Je kan wel niet rijdend lid zijn van de ene vereniging, buitenom de KNHS en rijdend van de ander.
Als er maar zo weinig mensen lid worden, zou ik echt eerst eens goed uitrekenen of het wel rendabel is. Je hebt toch best wat kosten, en die moeten de leden opbrengen. Sowieso ben je verplicht om andere leden te accepteren volgens mij, via de KNHS. Je mag in ieder geval niet zomaar mensen uitsluiten, bijvoorbeeld als ze op een andere stal staan.

Als je een wedstrijd organiseert, kan je echt niet toe met maar 15 deelnemers. Dan heb je amper de afdracht bij elkaar. En die hebben dan in hun klassen ook amper tegenstanders, lijkt me nogal saai. Daarnaast moet je een bepaald % ruiters van andere verenigingen mee laten doen, anders merkt de KNHS het aan als onderlinge wedstrijd, en tellen de behaalde punten niet mee. Met 1 jury redt je het dan niet, want die mag max. 4 uur jureren. Om een wedstrijd een beetje rendabel te krijgen ( en dan bedoel ik zonder sponsoring ) heb je zeker 70 deelnemers nodig, en het liefst meer. Er komt dus meer bij kijken dan je denkt

Ik zou echt eens in de buurt vragen of je ergens mee kan kijken. Dan heb je een idee van hoeveel er bij komt kijken. Je kan er ook voor kiezen je niet aan te sluiten bij de KNHS, dan kan je nog steeds van alles organiseren, alleen geen officiele wedstrijden. Wel onderling, een BBQ etc. Dan zit je aan veel minder regels gebonden, het is goedkoper voor je leden etc. Voor het opstarten van een vereniging op die manier kan je vaak terecht bij het vrijwilligerspunt van je gemeente, of bij een provinciale/gemeentelijk sportraad of koepel. Vaak worden de notariskosten ( die je maakt voor het deponeren van je statuten ) dan ook nog vergoed door de gemeente ( dat kan ook als je een KNHS vereniging start overigens).