Volgende week keuring graag tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Volgende week keuring graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 13:52

Volgende week is het dan zover. Mijn mooie belg gaat naar de keuring Knipoog
Ze zit echt perfect in haar velletje. Niet te dik niet te dun en mooi bespierd. Vorig jaar had ze ook een eerste premie. Maar toen was ze nog van de vorige eigenaar. Die mij dit jaar helpt. Hij vlecht d'r en mag zijn keurings tuig lenen ( thanks sjaak Haha! ).
Ik ben wel vaak op keuringen wezen kijken als publiek maar nooit 'achter de schermen' geweest.
Ik weet dan ook niet wat het allemaal in houdt.

Mischien iemand me daar bij kan helpen. De keuring begint om 9 uur s'ochtends en mijn merrie draagt nummer 14 in de 2e categorie 4 en 5 jarige merries. De keuring is gelukkig gewoon bij mij stal.
Doen jullie de avond de voor je paard uitgebreid wassen? En dan met een dikke laag stro op stal. Om s'ochtends er nog even uitgebreid een borstel overheen te halen en de manen en de straart te wassen?
Dan staat ze helemaal klaar. Volgens het programma kan ik om half 9 de startnummers halen.
Die moeten duidelijk zichtbaar aan het hoofdstel. Maar hoe weet ik nu hoelaat ik aan de beurt ben. Dat staat in het programma?

En wat is de volgorde van lopen als je eenmaal in de ring bent. Ik ben helaas het eerste nummer in de ring. Dus kan niet achter iemand aan lopen. Wanneer moet je stappen, opstellen draven enz.
En hoe gaat het dan verder? Moeten ze nog gemeten worden? Dien je het paspoort te laten zien voor de entingen?
Enz enz enz

Kortom hoe ziet een keuringsdag eruit?

felicity

Re: Volgende week keuring graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:19

Heeft er dan werkelijk niemand eens achter de schermen gekeken bij een keuring

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:07

kun je dat niet ook aan die Sjaak vragen? hij heeft blijkbaar meer ervaring dan bokt Lachen
Advies van mij, gewoon gaan, je wordt vanzelf geholpen op de keuringsdag zelf. Je vraag een heleboel vragen waarvan je zelf al logisch nadenkend een aantal kunt beantwoorden, zoals het wassen van te voren
ik heb wel ervaring op keuringen maar niet met Belgen, dat is toch een ander slag volk met eigen keuringsregels.... no offense! Haha!
succes volgende week!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 12:05

Ik vraag naar ervaringen en adviezen van mensen op bokt. DIe ook vaak op keuringen komen. Van diverse rassen dus niet alleen de belgen. En hoe de sfeer en dat soort dingen zijn onderling. Dan heb ik niets aan sjaak.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 03:43

Ik ga vaak naar fjordenkeuringen.
De dag ervoor ga ik mijn paard uitgebreid wassen en knippen. Ze moet er helemaal toppie uitzien en volgens de regels van het stamboek.
Stal is helemaal schoon met inderdaad een dikke laag stro.

De volgende ochtend op tijd heen en kijken of ze alsnog in de poep is gaan liggen. Dan gebruik ik meestal green spot remover om de vlekken weg te halen, behalve als ze heel groot zijn, dan was ik die plekken nog even..
Manen en staart heb ik de dag ervoor al gedaan. De dag ervoor smeer ik er ook antiklit in en dan kan ik het op het terrein nog even mooi doorkammen zodat hij zo vol mogelijk lijkt. Ik gebruik voor de staart vaak eerst een conditioner van Cowboy magic en daarna de detangler en shine van dat merk.

Ik ben er vaak wel aardig op tijd, zo krijgt mijn paard even de gelegenheid om te wennen op het terrein, even rondstappen op het terrein, even met paard bij de ring kijken zodat ze weet wat er gaat gebeuren.

Bij fjorden moet je gewoon kijken in welke rubriek je aan de beurt bent en dan kun je je een beetje instellen, maar vaak moet je gewoon goed in de gaten houden wanneer je bijna bent. Ze kunnen van te voren ok niet zeggen hoe lang het gaat duren en het ligt er ook aan in hoeveel ringen er wordt gekeurd en hoeveel paarden er aanwezig zijn. Hoe dat bij Belgen is weet ik niet.

Ik heb nog nooit mijn paspoort laten zien, maar bij somige rubrieken moet dat geloof ik wel.
Bij de fjorden ga je eerst rondjes lopen in stap met alle fjorden uit de rubriek. Er is een ringmeester aanwezig en die zegt wanneer je mag stoppen, dan gaat iedereen met zijn paard tegen de zijkant van de ring staan en gaan ze op nummervolgorde opstellen, stappen en draven en weer opstellen.
Je gaat een 5 meter voor de jury staan en alle benen moeten zichtbaar zijn, d.w.z. de benen aan de andere zijde dan die waar de jury staan worden iets naar binnen geplaats zodat die ook zichtbaar zijn.
Dan stap je van de jury af naar de linker hoek van de ring, aan de verste kant uiteraard, dan loop je naar de rechterhoek achter en in tussentijd maak je een overgang naar draf en draaf je naar de jury toe, je loopt dus een driehoek. Als het even kan draaf je nog een keer het hele driehoekje, want die ene zijde is wel een beetje kort en de tweede ronde laten ze het vaak nog even iets beter zien.

Bij ons meten ze alleen als je voor stamboekopname gaat, dus als ze drie jaar zijn en DNA getest.

Dit gebeurd dus op een fjordenkeuring..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 06:55

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.
Daar heb ik zeker wat aan.