Weglopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmekekia

Weglopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:27

Hey,

Ik ben hier nieuw op Bokt en ik heb een vraagje... Mijn pony is nu bijna een jaar en ik ben vorige week voor het eerst zelf met haar gaan wandelen. We gingen beginnen met een klein tochtje naar de stal, even poetsen en terug naar de wei... We zijn dus naar de stal gegaan, heb haar daar gepoetst en we waren terug onderweg naar de wei, nu zit het zo, je moet eerst een zandweggetje door, en dan kom je uit op een grote groene vlakte, dan moet je nog even een zandweggetje in en dan ben je aan de wei, we kwamen dus aan die open vlakte en rara, weg was ze, er waren koeien en die waren volgens haar zeer fascinerend want daar snelde ze direct naartoe... Na wat te rennen en na enkele bokkesprongetjes hebben we haar terug kunnen pakken... Alle geluk... Nu is mijn vraag wat ik volgende keer best kan doen, zou ik haar confronteren met die koeien of gewoon haar hoofd afwenden, maar volgens mij leert ze het dan nooit... Heb ook wat schrik om terug te gaan wandelen...

Dikke X Kim

Cassidy

Re: Weglopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:19

Me een jaarling die nog niet onder appel staat zou ik voorlopig niet gaan wandelen. Zorg eerst dat de basis goed is, ga aan grondwerk doen, zodat ze in extreme situaties ook onder appel blijft. Daarna kun je de koeien weer gaan opzoeken.

Lijkt me overigens wel een brutaal paardje, als ze op de koeien afgaat...

kimmekekia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:24

Wat bedoel je dan juist met grondwerk? En ik dacht dat je zo snel mogelijk moest gaan wandelen... Dat ze aan alles gewend geraakt... Ze is trouwens helemaal niet brutaal, aleja, op de wei toch niet, zo mak als een lammetje... Ik dacht dat het gewoon uit nieuwschierigheid was, en ja, ze kwam terug van de stal, en dan komt ze in de open weide... Das toch een veel voorkomende reactie dacht ik... Ik spreek je zeker niet tegen hoor, ik ben blij met alle raad die ik krijg..

Dikke X

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:46

Als ik het goed begrijp ontkom je erniet aan om langs de koeien te gaan als je jouw paardje even naar stal wilt brengen, toch? Ik geloof dat je dit gewoon moet blijven doen om haar handzaam te maken. Misschien kan je op de wei wat oefeningetjes doen met aan een touwtje lopen, zoals stilstaan, achteruit, volgen, enz. Als er dan iets gebeurt dan weet je dat ze naar je kan luisteren en zal ze dat ook wel doen. Ik was wel benieuwd of ze ook met andere paarden op het land staat? Volgens mij was ze gewoon blij 'speelkameraatjes' te zien (de koeien dan).

kimmekekia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 08:30

Ze staat nu met 3 andere veulens op de wei, en vandaag komt er nog eentje bij, maar volgens mij was ze ook gewoon nieuwschierig naar die koeien en omdat ze vanop stal kwam in de open wei, wou ze waarschijnlijk eens goed rennen...

Dikke X

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:23

Met je paard gaan wandelen is geen grondwerk, dat is....met je paard wandelen. Haha!

Een paard moet leren wijken voor druk. Hij mag niet over je heenwalsen, met lopen niet aan je voorbij rennen, je niet met zijn volle gewicht opzij duwen. Hij moet zelf een stapje opzij, voor of achterwaarts gaan op het moment dat jij dat vraagt. Hij moet je persoonlijke ruimte respecteren, en niet op je tenen staan als hij schrikt, en altijd een oogje op jouw houden, hoe interessant zijn omgeving ook is.

Als je tips wilt hebben voor een boek over grondwerk, moet je even in dit topic kijken:

viewtopic.php?f=125&t=625206

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:37

kimmekekia schreef:
Ze staat nu met 3 andere veulens op de wei, en vandaag komt er nog eentje bij, maar volgens mij was ze ook gewoon nieuwschierig naar die koeien en omdat ze vanop stal kwam in de open wei, wou ze waarschijnlijk eens goed rennen...

Dikke X

Het is goed dat je het kan verklaren, alleen mag het geen gewoonte worden. Veel met haar oefenen!
Succes!

kimmekekia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:31

Ik denk dat ik dan maar eens terug ga wandelen, maar ik ga eerst in de wei wat oefeningetjes doen denkek... Ik word trouwens ook altijd bijgestaan door een vriendin en tevens een echte paardenkenner dus als er iets misloopt zijn we steeds met 2 om het op te lossen.

Bedankt iedereen!!!

Dikke Kus