zit met probleempje(lees even)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

zit met probleempje(lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 23:29

ik zit met een probleempje en dat is als ik met mijn pony uit de wei haal om evne stukje te willen gaan rijden,raakt mijn paard helemaal in de stress bokt de hele weide door en rent en hinnikt steeds heen en weer,ben bang da thij zichzelf dus bezeert
dus kan niet evne mijn pony uit de wei halen om een stukje te gaan stappen
zoek dus naar een oplossing maar hoe? Vork gr emaartje
wie kan me helpen

Anke_Amigo

Re: zit met probleempje(lees even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:34

Heb je een idee waarom hij zo doet? misschien mist hij zijn maatje of heeft hij herinneringen aan uit de wei gehaald te worden?
Misschien helpt een beetje biks hierbij?

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:55

Volgens mij hoort dit hier niet, ik tem wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:43

Begrijp ik het goed als ik nu denk dat je een pony en een paard bij elkaar hebt staan en ze dus "plakkerig" zijn op elkaar?
Kun je het paard niet even op stal zetten als je de pony eruit haalt?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:46

Sonja schreef:
Begrijp ik het goed als ik nu denk dat je een pony en een paard bij elkaar hebt staan en ze dus "plakkerig" zijn op elkaar?
Kun je het paard niet even op stal zetten als je de pony eruit haalt?

nou ze staan allebei dag en nacht buiten en heb geen stal helaas Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:50

Heb je niet een ouder/clubgenoot/vriendin etc. die evt. even wat met het andere paard kan doen als afleiding, als jij de pony weghaalt?
Ze zullen toch moeten leren dat 1 van de 2 soms even wegmoet voor een werkje. Als ze ontdekken dat dat niet zo rampzalig is en de ander altijd wel weer terugkomt, dan komt het doorgaans wel goed.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 09:52

Sonja schreef:
Heb je niet een ouder/clubgenoot/vriendin etc. die evt. even wat met het andere paard kan doen als afleiding, als jij de pony weghaalt?
Ze zullen toch moeten leren dat 1 van de 2 soms even wegmoet voor een werkje. Als ze ontdekken dat dat niet zo rampzalig is en de ander altijd wel weer terugkomt, dan komt het doorgaans wel goed.

ja zou ik kunnen proberen,als ik mijn paard eruit haal geen probleem mijn pony kan goed alleen staan,die hinnikt even en is over,maar de andere bokt zo raar de wei door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:54

Goede kans dat dat stopt als je de hoek om bent. Dat zou je even een keertje kunnen laten checken natuurlijk.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:55

die van ons doet dat ook, maar alleen zolang het andere paard in zicht is. Zodra deze uit zicht is kalmeert hij ook weer

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:12

Die van mijn zus heeft dat ook een beetje,
wij halen de paarden nu juist uit elkaar.
En dat gaat nu wel aardig.
Ze moeten er maar aan wennen hoor!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:26

Jouw paard zal moeten leren om alleen te blijven.
Als je gaat rijden is dat dan in de buurt van de wei, waar je paard je pony kan zien ofniet? Als het niet in de buurt is, neem dan gewoon je pony eens weg en vraag iemand bij je paard te blijven staan (of zet ev. een camera); om te zien wat je paard doet als de pony niet meer te zien is. Kalmeert hij dan, dan is er geen probleem. Kalmeert hij niet dan zal je moeten trainen op het "alleen zijn".
Is het rijden wel waar je paard het kan zien dan denk ik dat je beter op zoek gaat naar iets om te rijden op een plek waar je paard het niet meer kan zien. Of je zet je paard gewoon even in een andere wei ofzo. Want normaal zal je paard dan wel kalmeren wanneer je pony uit het zicht verdwenen is.

Begin eerst met kleine stukjes. Je neemt je pony mee, zonder aandacht te schenken aan je paard en loopt met hem richting waar je paard nog kan zien. Na een korte tijd kom je terug, dit herhaal je dan een paar keer. Wanneer je paard rustiger wordt, dan ga je kleine stukjes proberen zonder dat je paard je pony ziet. Héle korte stukjes in het begin. Dat bereid je steeds uit. Afhankelijk per paard begin je beter niet of beter wel met stukjes waar het paard de pony nog kan zien. Dus het kan ook zijn dat je beter direct met kleine stukjes begint wanneer je paard je pony niet meer ziet. Da's wat verschillend. Waarom beginnen met kleine stukjes? Wel, zo leert je paard dat je pony steeds terugkomt. En dan zal hij ook beter gaan verdragen dat je pony een langere tijd wegblijft: hij komt immers toch terug. Veel succes Lachen.

(en moest het echt niet lukken: kan je geen diertje kopen om hem gezelschap te houden? Geit, schaap, zelfs een kip kan bij sommigen al helpen!_want bij geiten en schapen moet je erg oppassen dat paarden er geen nare ziektes van krijgen..._ Of gewoon een kleine shet ofzo.)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:31

Ik heb precies hetzelfde.
Daarom gaan alle paarden op stal zodra ik met één aan het werk ga.
Is voor alle paarden het allerbeste.

En ik sluit mij verder aan bij fiekhe. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:51

--> OMG

miss_rooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:53

ik denk aan verlatings angst..
kan je hem misschien niet eerst er uit halen, dan je pony en het paard weer terug zetten?? het is even veel werk, maar hij moet toch leren alleen te zijn...

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:34

Ik zou heb proberen appart te zetten, maar er wel voor te zorgen dat ze elkaar nog kunnen zien.
Bouw dit langzaam op, eerst 15min van bij elkaar weg, en zo altijd een beetje meer.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 23:44

ik heb aankomende woensdag een stal ter beschikking,stond op de wachtlijst en kan vanaf 1 augustus al komen maar huur gewoon de stal en zet hem in de winter oktober erin kunnen ze nu nog lekker saampjes staan,maar heb in ieder geval de mogelijkheid om op stal te zetten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:41

Lastig, ik was ook altijd bang voor blessures. Mijn paard bleef hinniken en gek doen, net zolang tot ik terug was met paard nummer 2. Ik rij in de bak bij de buren, ruim een kilometer verderop. Tijdens het rijden hoorde ik haar nog schreeuwen. Helemaal nat als ik terug kwam. Ben nu dus superblij dat ik een Dartmoor van de buren te leen heb, die logeert nu als 3e paardje bij ons. Probleem opgelost. En gelukkig mag ze blijven. Cool

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:42

Ha wij hadden exact het zelfde probleem. Als ik met mijn paard naar buiten ging brak die van mijn vriend de stal af. De laatste x heeft ze de waterbak gesloopt waardoor ze nog meer stress kreeg omdat er een fontein ontstond in haar box.

We hebben vanalles geprobeerd, voer, langzaam wennen enzovoort. Uiteindelijk hebben we een shet erbij gekocht en nu gaat het goed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:52

Het zijn nou eenmaal kuddedieren, ik denk niet dat ieder paard geleerd kan worden alleen te staan. Het is de natuur.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:57

ik heb dit ook met mijn 2 ,, als ik met de pony weg wil gaan. word de ander helemaal gek...!
maar andersom valt het wel mee.. ik heb het gewoon heel vaak gedaan.. Knipoog en nu snapt hij wel dat hij weer terug komt Knipoog

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:01

Heb hetzelfde probleem. Mini en pony. Als ik de pony weghaal is er niks aan de hand met pony, maar mini gilt wat. Maar als ik de mini weghaal flipt de pony heelemaal. Nagelbijten / Gniffelen
Wordt steeds minder gelukkig, denk dat je veel geduld moet hebben.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:30

Ik had dit in het begin ook met mijn pony's. Als ik met Zita ging rijden, brak Chess d'r hele stal (of wei) af. Na een tijdje is dit vanzelf over gegaan, je moet idd veel geduld hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:20

Had ik in begin ook. Anouar raakte helemaal in de stress als Macy weg ging. Hij bleef maar rennen en was helemaal doorweekt van het zweet.
Naarmate ik vaker wegging met Macy werd het beter.
Nu komt hij niet eens naar het hek als ik Macy meeneem. Als ik weer terug kom komt hij wel altijd naar het hek gedraafd om Macy te begroeten.

Andersom geeft ook niet echt problemen. Macy gaat hinniken als ik met Anouar weg ga, maar zodra ik uit zicht ben is ze weer rustig

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:30

ik had dit probleem ook, mijn weidegenoten (stal heb ik niet) gaan altijd samen met paarden rijden en dan ging mijn paard in z'n uppie door roeien en ruiten tot aan koliek aan toe.
Aangezien ze ook nogal eens een weekje weggaan met de paarden moest er een oplossing komen en die is er in de vorm van een Welsh pony die ik van een vriendin het gekregen.

Net een mooi maatje, kruipt niet onder onze omheining door en een hartstikke leuk beestje. Dochtertje van een collega van me is er dolblij mee, want het is nu haar verzorgpony

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 18:58

vandaag even met mara een stukje gestapt klein stukje en way bleef aardig rustig nou als ik uit het zicht was alleen wel veel hinnikken maar was te doen..gelukkig