moeilijkheden bij buitenrit in groep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nele_S_S

moeilijkheden bij buitenrit in groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:01

Als we met 2 paarden gaan wandelen is mijn paard altijd héél braaf, bokt af en toe in de galop maar niet echt erg.

Maar als ik in een grotere groep ga wandelen, is het altijd moeilijk. In de stap gaat het. Maar vanaf we beginnen te draven komen de bokjes. Deze zijn nog niet erg maar in de galop zijn het serieuze bokken en stijgert hij ook.

ik heb al vaak geprobeerd om hem het af te leren door veel te gaan wandelen, maar dat werkt niet echt, hij blijft bokken. Het is een tijd beter geweest maar nu begint hij terug. Hij is wel een tijd niet mee geweest omdat ik door een ongeval niet kon rijden. Is hij dan alles vergeten wat ik hem al had geleerd?? Verdrietig

Heeft er iemand tips hoe ik hem dat bokken kan afleren en van hem een tof wandelpaardje kan maken??

greetz... Nele

Huertecilla

Re: moeilijkheden bij buitenrit in groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:54

Jij ervaart het steigeren als probleem en wil daar wat aan doen. Daar zijn verschillende 'oplossingen' voor doch dat is veelal alleen symtoombestrijding.
Het steigeren ís namelijk niet het prbleem maar een een uiting van het paard. Het heeft een réden dit te doen en dát is het probleem wat je dient te adresseren. Doorgaans is steigeren een geëscaleerde uiting van verzet.
Helaas is (zijn) de reden(en) niet van een afstand te beoordelen. Dikke kans is dat je het zelf 'veroorzaakt' door een escalatie van kleinigheden.
Ga er ook NIET op basis van 'advies door handoplegging op afstand' mee aan de gang, maar laat een écht ervaren instructeur (m/v) of persoon ervaren in paardenprobleemgedrag kíjken. Dat is niet het zaterdagmiddaglesgeefmens van de manege op de hoek.

Sterkte.

hc

xcomplientx

Re: moeilijkheden bij buitenrit in groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:21

Misschien moet je vragen voorop te lopen/te rijden en belonen bij goede gedrag en langzaam iets naar achteren werken. Sommige paarden worden nu eenmaal erg vervelend als ze achter lopen en eigelijk voorop willen lopen. Deze tip is mij gegeven bij rijden met meerdere paarden en helpt uitstekend. Ik blijft max. 3 galopsprongen achter. Met wandelen kunnen ze natuurlijk ook hun energie niet helemaal kwijt, wat dan uit in bokken ed.