800 kilometer in 1 dag: wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

800 kilometer in 1 dag: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:41

In september ga ik met mijn beide paarden voor een jaar naar Tsjechie. We zijn van plan dit stuk (ongeveer 800 km.) gewoon met onze eigen auto + goede 2 paardstrailer te rijden.
De planning is om er een uur of 11 á 12 over te doen. Nu is mijn vraag: zouden jullie dit in 1 dag rijden of onderweg ergens stoppen om te overnachten.

Persoonlijk kies ik voor de eerste optie, maar ik ben benieuwd naar jullie mening (wel graag onderbouwd).

Edit: Uiteraard rijden we niet in 1 stuk door, maar wel met korte pauzes waarbij de paarden op de trailer blijven en water krijgen en eventueel een nieuw hooinet.

Riss

Re: 800 kilometer in 1 dag: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:42

Ik denk dat je als je af en toe gewoon even ergens stopt, en even de paarden aan een halster en touw laat grazen, en zelf iets te eten, dat het dan wel kan.

x_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:43

Persoonlijk zou ik ook in een keer willen rijden, ik denk dat als je paarden gewoon rustig zijn in de trailer het ook fijner is voor hun.
Dan staan ze er in principe korter in, en hoeven ze niet op een vreemde plaats te ' over nachten'

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:44

gewoon doorrijden, onderweg uitladen lijkt mij geen optie

een hooinet en af en toe een emmer water lijkt mij een goed plan

succes met de reis

sas

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:46

Inderdaad, doorrijden is de boodschap Haha!

Zelf veel ervaring van NL- DK (toch een kleine 10 uur met een vrachtwagen). En ook daarbij was de boodschap: doorrijden.
Niet uitladen! Krijg je alleen maar onrust van. Eventueel een keertje watergeven is een optie.
Wij hadden geen hooinet hangen, omdat ze zonder gewoon rustiger staan.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:49

onderweg uitladen lijkt mij ook geen optie. wat als ze er niet meer in willen? en parkeerplaatsen zijn ook niet veilig.

Wij hebben Tiara uit Zuid Frankrijk gehaald. dat was 11 uur rijden met de trailer. het zal niet leuk geweest zijn voor haar maar we hebben het toch gewoon in 1 keer gereden. af en toe wat lekkers gegeven en natuurlijk water.

succes!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:51

Onderweg uitladen was ik inderdaad ook zeker niet van plan. Straks gebeurd er iets en ben je je paard kwijt, of willen ze er niet meer in en sta je ergens langs de snelweg. Niet ideaal dus. Na jullie reacties staat voor mij het besluit ook wel vast, gewoon in 1x doorrijden dus. Lachen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:54

Onderweg uitladen zou ik idd ook niet doen..
Maar misschien kan je op internet een overnachting vinden dat ong. halver wege de tocht is?
Lijk mij voor de paarden wel fijner om de reis in twee delen te doen, dan zo lang achter elkaar op de trailer te moeten staan Lachen.

Als dat niet mogelijk is, zou ik gewoon in 1 keer doorrijden.
Suc6 met de reis!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:57

ik zou ook doorijden! zo heb je minder onrust en zijn je paarden sneller op hun vaste plek... onderweg wel water en hooi geven ofzo maar dat lijkt me normaal!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:28

orion_ schreef:
Onderweg uitladen zou ik idd ook niet doen..
Maar misschien kan je op internet een overnachting vinden dat ong. halver wege de tocht is?
Lijk mij voor de paarden wel fijner om de reis in twee delen te doen, dan zo lang achter elkaar op de trailer te moeten staan Lachen.

Dan staan ze twee dagen achter elkaar lang op de trailer, beter in één keer doorrijden en dan lekker in een weiland bijkomen.
Wel ga ik er hierbij vanuit dat de paarden gewend zijn om op de trailer te staan, liefst ook al samen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:52

ik zou ook in 1 keer doorrijden als ze normaal op de trailer staan
ik neem aan dat er twee chauffeurs zijn die elkaar af kunnen wisselen?
dan kun je namelijk ook de stops ivm toiletbezoek etc beperken
tot hele korte stops...
om de zoveel tijd even water geven en zorgen dat er voldoende hooi aanwezig is voor de paarden en gaan

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:20

Ik zou ook aan 1 stuk doorrijden. en de paarden in de tussentijd op de trailer laten staan. Wel iedere 2 uur minimaal een kwartier stilstaan, zodat de paarden even bij kunnen komen (niet uit de trailer halen, maar door het stilstaan kunnen ze weer even bijkomen, het constant balans zoeken kost veel energie). Verder zou ik wel zorgen voor hooi op de trailer, dat geeft een beetje afleiding gedurende de lange rit. Water geven is natuurlijk ook prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 14:22

Ik zou het traject in een keer rijden, regelmatig pauzeren, en de paarden op die pauzes ook niet uitladen. Hou rekening met flinke wachtting bij de tsjechische grens. Je zou er zomaar wat langer over kunnen doen dan die 11 a 12 uur die je in gedachten had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:35

Riss schreef:
Ik denk dat je als je af en toe gewoon even ergens stopt, en even de paarden aan een halster en touw laat grazen, en zelf iets te eten, dat het dan wel kan.

Niet afhalen onderweg. Gewoon klep dicht en gaan.

Paarden voor de reis van het krachtvoer afhalen, geeft evt wat slobber met een flinke scheut zonnebloemolie erdoor om verstoppingen tegen te gaan. Zorg voor ad lib hooi onderweg. Bij stops kun je water aanbieden maar de meeste paarden drinken erg slecht onderweg, zeker als ze niet gewend zijn te reizen. Een scheut limonadesiroop door het water maakt het nog wel eens wat aantrekkelijker voor ze.

800km kun je in 1 dag rijden, wij hebben onderweg naar een wedstrijd het dubbele wel eens gedaan met 2 chauffeurs. Houd alleen rekening met wachttijden bij de Tsjechische grens en zorg dat je je papieren écht goed in orde hebt. Bekijk vantevoren de route, in landen als Polen kun je nog wel eens denken dat je op een snelweg rijdt en dan is het een 1 baans gruisweg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:37

Zorg onderweg voor een dun dekentje tegen de rijwind, beetje afhankelijk van het weer. Je hebt ook fijne vliegendekens met een badstof rug erin, die zijn prettig bij warm weer. Benen alleen inpakken als ze dat echt goed gewend zijn, anders liever niet. Staart niet inpakken, de reis duurt te lang en dat levert schade op.

Als je een losse singel om de dekens doet, zorg dan voor een kussen tussen de rug en de singel. zo'n dik stuk zacht schuimrubber voldoet daar prima voor.

Ik zorgde altijd voor leren halsters tijdens de reis, sommige paarden die er gevoelig op waren deed ik bontjes om de plekken van de halsters waar ze snel op schuurden. Maar overdaad schaadt, bij warm weer gaat het alleen maar broeien.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 09:07

Dekens en transportbeschermers was ik eigenlijk niet van plan, dat zijn ze namelijk beide niet gewend op de trailer. Mocht het echt fris zijn kan er altijd nog een dunne zweetdeken op. We gaan met z'n 2en rijden, dus kunnen we om de 2/3 uur wisselen.

@ Zep. Slobber met olie is inderdaad een goed idee, dank je!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:08

Idd van het kracht voer af en als je na 4,5 uur rijden 45 min pauze maakt en dan een hooinet voor hangen wat nat is en water geeft en na 45 min hooinet weer weghalen en verder reizen.

Niet uitladen en zeker niet laten grazen of gras geven wat langs de parkings staat want dat is behoorlijk vervuilt.

Als je aankomt even 10 min stappen en dan een uur later weer stappen en de volgende dag weer langzaam opbouwen moet het helemaal goed komen.