Paard opeens heel angstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Paard opeens heel angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 12:16

Vanmorgen kwam ik bij de wei, komt Anouar heel hard aangelopen. Doet hij normaal nooit, hij rent nooit weg, maar ik moet hem wel altijd ophalen.
Ik wil hem een aai geven en z'n halster om doen, duikt hij helemaal in elkaar en wil hij weer wegrennen. Ik een beetje tegen hem gepraat en weer voorzichtig geprobeerd. Toen mocht ik hem wel aanraken, maar hij was echt heel gespannen.
Halster om gedaan en meegenomen naar het hek.
Ik kon hem bijna niet poetsen, voor elke beweging die ik maakte dook hij in elkaar en toen ik het zadel op wilde doen ging hij zowat liggen.
Lichamelijk kon ik niks geks aan hem ontdekken, dus ik ben gewoon gaan rijden.
Met rijden was hij echt overal bang voor en als ik hem een klein tikje met de zweep wilde geven dook hij weer helemaal in elkaar.
We hebben eerst lekker een heel eind gestapt en ik heb veel tegen hem gepraat en hem geaaid en lekker door z'n manen gekroeld.
Uiteindelijk werd het langzaam wel iets beter.
Ik had afgesproken met een vriendin om te gaan rijden (ik rij dan naar haar toe, dat is ongeveer 10 km) Toen we met z'n tweeen verder gingen werd Anouar wel weer de oude.
Ook toen we weer alleen naar huis gingen had hij weer praatjes en was er eigelijk niks meer aan de hand.

Met afzadelen was hij nog wel wat bang als ik een te snelle beweging maakte, maar niet meer zo erg als voor het rijden.
Na het afzadelen ging hij weer rustig eten en leek er niks meer aan de hand.

Maar ik was toch wel geschrokken. Zo heeft hij nog nooit gedaan. Hij is altijd heel relaxt en vind alles wel best. Zou er misschien iets gebeurd zijn vanacht ofzo? Ik weet het niet en zou het waarschijnlijk ook nooit te weten komen.
Wat denken jullie hiervan?

dolor

Re: Paard opeens heel angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:50

ik denk ook dat er vanacht dan wat gebeurd moet zijn. aangezien het later beter werd. ik dacht eerst aan een kwikvergiftiging. omdat paarden die dat hebben zich niet goed op 1 punt kunnen concentreren en dan is hun reactie dus vluchten enzo, omdat ze bang worden. maar daar hoort ook koliek bij.
en aangezien het beter werd, denk ik niet dat het dit is. ze moeten dan door de da doorgespoeld worden.

ik denk dus dat er 's nachts wat is gebeurd. misschien een stel jongens ofzo die de paarden bang hebben gemaakt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:18

Hij had de deken aan de achterkant wel ondergescheten, wat hij eigelijk nooit heeft.
Zou het misschien kunnen dat hij koliek heeft gehad vanacht?

Waar zou ik dat dan nog meer aan kunnen zien?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:23

maar juist dat hij zo de boel onder heeft gescheten betekend toch dat hij geen koliek heeft gehad? omdat ze dan een verstopping hebben en juist niet poepen.

en dat de boel onder zit, betekend volgens mij dat hij diaree heeft en paarden die erg bang zijn of in paniek zijn of gestresst zijn, hebben vaak diaree, dus ik denk eerder dat hij heel erg van iets is geschrokken of dat hij dus opgejaagd is door iemand waardoor hij ook zo bang was voor jou bewegingen.

en even over die kwikvergiftiging en dus die koliek. ik dacht dat in het begin omdat ze dus bang was en en schrok van snelle bewegingen, dus het niet kunnen concentreren op 1 punt, maar omdat het uit zichzelf beter werd is het het niet. voordat je je daar zorgen over gaat maken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:25

Daar heb je weer gelijk in.
Ik zou eens aan de boer vragen of hij wat gehoord heeft vanacht

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:28

ik denk dat dat voor nu even het beste is. als dit vaker gebeurd moet je misschien een keer gaan nacht waken om te kijken of er idd mensen komen of dat er iets anders is waarvoor hij zo bang is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:34

Aan Macy kon ik niks merken, die deed heel normaal

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:36

ja. dat is dan toch apart. en ik neem aan dat jouw anouar niet snel van slag is, aangezien je endurance met hem rijdt. lijkt met toch dat ze dan wel wat moeten kunnen hebben.

ik ga zo naar stal toe. ik zal even vragen of mensen daar een idee hebben. misschien weten zij het. voor de rest probeer ik ook nog wat verder te denken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:06

he. ben ik weer. ik heb het even gevraagd en ze denken toch dat er een paar mensen de wei in zijn gegaan en achter de paarden aan zijn gegaan en dat ze anouar te pakken hebben gekregen en macy niet. en dat daarom anouar zo schrikkerig is en macy niet. misschien vonden ze macy geen uitdaging, dat ze haar daarom hebben laten staan of ze bokte heel erg van haar af, shet he, en anouar niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:12

Dat zou best kunnen hoor. Anouar is veel te lief.
Ik ga morgen vragen of de boer iets gehoord heeft.

Bah, ik vind het maar een eng idee

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:03

ja. is het ook. als het vaker gebeurd zou ik wel maatregelen gaan nemen als ik jou was. maar ik loop nu weer te hard van de stapel, ik denk altijd te veel vooruit en natuurlijk direct weer negatief Koe

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:16

Het kan natuurlijk ook een beest geweest zijn, een ontsnapte hond of een verdwaald zwijn ofzo

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:30

ja. dat kan natuurlijk ook. ik zeg al, ik denk te negatief Haha!
maar ik vraag me dan af waarom hij dan zo bang voor jou is, jij bent een mens en geen hond of zwijn. maar misschien lag het aan de snelle bewegingen en was hij licht gekneusd op sommige plekken door een aanvaring met een hond of zwijn of wat voor dier dan ook.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:33

Ik zou er waarschijnlijk niet achter komen wat het geweest is. Tenzij de boer iets gezien heeft, maar als het hem echt op was gevallen had hij het wel komen zeggen.

Hopelijk gebeurd het niet nog een keer