Zomerexceem, Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leentj

Zomerexceem, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 20:20

Bij mijn verzorgpaard staat een Friese hengst van 6jaar (verzorgpaard van een vriendin)
Nu is het probleem dat hij enorme last heeft van zomerexceem, normaal, maar hij heeft ondertussen op zo'n maand tijd 2 denkens geruïneerd (enkel door het schuren) en mijn verozrgpaard ligt hem ook te bijten. Zijn hele hals stata vol wondjes en korst, nu gaat het al een beetje beter, maar toch blijven de wondjes komen. Er zitten ook vliegen op natuurlijk, maar wat moeten we nu doen? De friese merrie bij hem weghalen zodat ze elkaar niet meer bijten? Maar dan gaat hij zich toch nog openschuren?

Kaeti

Re: Zomerexceem, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:26

Wij hebben ook een merrie met exceem, en die heeft ook met de ander gekrauwd, dus nu hebben we er twee met exceem. Ik smeer mijn merrie in en heb haar onder een deken staan. Je ziet nu helemaal niet dat ze exceem hebben!

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:40

Er zijn heel veel verschillende middels tegen zomerexceem je moet gewoon van alles uitproberen en kijken wat bij dit paard helpt want wat bij het ene paard goed helpt, werkt voor een ander paard weer niet.
Gewoon van alles proberen tot je het gevonden hebt.
Ik smeer mijn paard ook iedere dag met iets in en bij haar zie je er ook niks van dat ze zomer exceem heeft (ik weet wel niet hoe het product heet).
Ook was ik mijn paard regelmatig met speciale shampoo voor zomerexceem.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:50

kers schreef:
Er zijn heel veel verschillende middels tegen zomerexceem je moet gewoon van alles uitproberen en kijken wat bij dit paard helpt want wat bij het ene paard goed helpt, werkt voor een ander paard weer niet.
Gewoon van alles proberen tot je het gevonden hebt.
Ik smeer mijn paard ook iedere dag met iets in en bij haar zie je er ook niks van dat ze zomer exceem heeft (ik weet wel niet hoe het product heet).
Ook was ik mijn paard regelmatig met speciale shampoo voor zomerexceem.

Met dat alles uitproberen moet je echt uitkijken hoor !
Mijn paard heeft ook een eczeem/allergie,, maar je kunt het echt verergeren als je er vanalles op gaat smeren.
Die fout heb ik ook gemaakt, en je schiet er weinig mee op. Je wordt er alleen maar blut van, en je paardje wordt
er niet veel beter van.
Ik ga aankomende dinsdag naar de kliniek van Eric Laarakker in de Bilt, daar kunnen ze als geen ander de OORZAAK
van de jeuk achterhalen. Het is belangrijker om de OORZAAK van de jeuk weg te nemen, dan de jeuk te onderdrukken...
Daar meten ze je paard echt helemaal door, het kan namelijk ook iets anders dan de bekende mugjes zijn wat de jeuk veroorzaakt..
Ze hebben daar goed gediplomeerde en ervaren dierenartsen, met daarnaast ook onder hetzelfde dak allerlei andere geneeswijze (voor veel verschillende problemen bij paarden)

Eric Laarakker is ook een zeer bekende schrijver van allerlei stukken over huid en haar in Bit en Hoefslag.

Voor het geval je interesse hebt hierin (ik zet er dinsdag een topic over als ik er geweest ben)
www.holistischdierenarts.nl

Ze hebben van maandag t/m donderdag iedere week een telefonisch spreekuur, om een uur of half negen s'ochtends geloof ik. Daar kun je vrijblijvend naar vanalles en nog wat informeren. Je wordt dan geinformeerd door een dierenarts van daar.

heel veel succes en sterkte ermee, ik weet hoe het is als je paard gek wordt van jeuk.
Dat is gewoon vreselijk.

Xx

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:25

Alrún heeft staart-en manen exceem.

Mijn ouders kijken heel vaak naar huizen in Gelderland, want we willen vrhuizen en daar was een vrouw die zelf allerlei exceem middelen maakt. Ik heb een spul dat het plekje schoonmaakt, en het helpt tegen de jeuk. Ik heb heel veel geprobeerd, maar dit werkt tot mijverbazing echt goed! Haar staart is dus alweer een stuk aangegroeid:) Ik vraag mij alleen wel af of dit komt omdat dat gewoon het goede is voor alrún of dat dit gewoon een goed spulis voor bijna ieder paard...

Als je haar telefoonnummer wilt oid moet je maar even een pb sturen:)

(Dat spul is voor alle soorten exceem)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:27

Lastig hoor. Vaak blijkt de deken het enige te zijn wat tegen het exceem werkt. Al de smeerseltjes geven vaak nog meer irritatie... Als je paard echter jeuk blijft houden ondanks de deken (en dus ook niet gestoken kan worden), dan zou ik de DA er bijhalen of er geen middeltje is wat de jeuk tijdelijk kan stoppen zodat de wondjes kunnen helen. Als de wondjes heel zijn, houdt je paard hopelijk weer op met schuren en kan de deken zijn werk weer doen.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:04

Ik heb ook eens een pony gehad met zomerexceem.
Ik gebruikte altijd baby olie van de schlecker. Later ben ik van datzelfde merk ook zalf gaan gebruiken voor de baby billetjes. Werkt ontzettend goed!!!
Ongeveer om de dag de manenkam en bovenkant van de staart insmeren. Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:06

mijn paard heeft ook eczeem , wat ik doe is hem af en toe wassen met teershampoo en behandelen met eczema balsem en hij heeft een eczeemdeken op dit helpt bij mijn paard wel aardig goed